Jump to content

Tar bort Siste innlegg for vedlikehold


H. Nilsen

Recommended Posts

Hei,

 

 

Jeg kommer til å gjøre endringer på Siste innlegg i dagene fremover. Endringene er nødvendige, og jeg ber om forståelse for visse driftsproblemer knyttet til forumet de neste dagene.

 

Målet med dette er å redusere trafikken mot databasen slik at forumet er brukende. Jeg skal prøve å få opp en Siste innlegg-light.

 

Jeg kan ikke si spesifikt hvordan jeg kommer til å gå frem nå, men om den forsvinner så ikke fortvil, den kommer tilbake i en eller annen form.

 

I mellomtiden vil jeg anbefale alle å bruke "Se dine innlegg" for å holde styr på emner du deltar i.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg kommer til å droppe lest/ulest-ikonet bl.a. .

 

Da kommer du til å bli VELDIG upopulær.

 

edit. ser at det er fargeforskjell. Så kanskje du holder deg i topp 10 på populærlista alikevel :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg kommer til å droppe lest/ulest-ikonet bl.a. .

 

Da kommer du til å bli VELDIG upopulær.

 

edit. ser at det er fargeforskjell. Så kanskje du holder deg i topp 10 på populærlista alikevel :mrgreen:

 

Litt usikker på det, savner dem i hvert fall jeg :?:wink:

 

men uansett Nilsen, du gjør en kjempejobb!

Link to comment
Share on other sites

Ja. Hvis dette er trenden dette døgnet vil jeg lage en løsning som mellomlagrer siste innlegg og bare oppdaterer fra databasen en gang hvert minutt eller en gang hvert 30. sekund. På den måten tror jeg vi kan slippe gjentatte problemer.

 

Jeg er jo selv en av de som refresher forumets hovedside for å følge med på innleggene, det er nesten en besettelse. Tror mange andre her lider av den samme sykdommen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ikke stort. Men når du ser på aktive emner, så laster du bare den siden, mens forsiden må gjøre alt det forumet gjør i TILLEGG til Siste innlegg. Siste innlegg gjør en masse forskjellig. Jeg forklarte det i et innlegg tidligere i dag:

Grunnen til at denne er så ressurskrevende er fordi:

- Den henter ut de 70 nyeste innleggene, bortsett fra kjøp, salg, byttes og off-topic

- Sjekker mot din bruker om du har lest det siste innlegget i hver av de 70 trådene

- Flagger hvitt hvis du har lest den, gult hvis du ikke har lest den

 

Det sier seg nesten selv at det er dømt til å feiles når 200 mann laster forsiden "samtidig" ofte for å se etter endringer i de 70 sist aktive trådene. Det finnes måter å gjøre dette bedre på, men jeg har verken tid eller anledning til å mekke på det nå, dessverre!

 

phpBB-teamet har valgt å gjøre databasen så jævlig innfløkt at dette nesten er dømt til å mislykkes. I phpbb2 var ikke dette noe stort problem, men teamet har tydeligvis valgt å overse alle utvikleres mantra: "If it works, don't fix it."

 

For de av dere som har litt datateknisk bakgrunn kan dere lett se at måten Siste innlegg fungerer på er skikkelig dårlig. Så jeg kommer til å gjøre grep for å fikse det. Det har gått fint en god stund nå, men antallet innlegg og antallet brukere øker i veldig høyt tempo - og det er en motkonjuktur på gang her. Jo flere ting som ligger i databasen, jo flere som ser på forsiden, jo tregere vil det gå. Vi står nå i skjæringspunktet til hva som er forsvarlig, og da må jeg bare ta grep.

Link to comment
Share on other sites

OK, da skjønner jeg - og da virker det litt som man flytter én og én ert i stedet for å ta en hel neve omgangen. Men det burde være mulig å effektivisere den algoritmen kraftig, men det betyr kanskje at man må modifisere på en nivå som gjør jobben vanskelig. Jeg har dessverre ikke detaljkunnskapen for disse forumene rundt akkurat det.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe stort problem for meg å gjøre det, det er bare det at det krever en viss kløkt å gjøre det mens forumet er på nett, og en del tid for å finne ut hva som er mest hensiktsmessig å gjøre.

 

I går tok jeg bort sjekken som sjekker om du har lest/ikke lest innleggene i listen, og allikevel går det sent. Så da vet jeg iallefall at det ikke var det eneste problemet, og kan jobbe videre derfra.

 

Programmering er bare å sette ting i system og gjøre ting fra a til å i riktig rekkefølge.

Link to comment
Share on other sites

Om ikke lenge begynner jeg å prøve å implementere en ny og bedre utgave av Siste innlegg. For dere vil det (forhåpentligvis) se helt likt ut, men på baksiden har det skjedd mye nytt.

 

Dersom det oppstår feilmeldinger og lignende, så ikke fortvil - jeg jobber med det. Beklager hvis det skaper problemer for noen.

Link to comment
Share on other sites

Glitrende. Da har jeg lagt inn en sjekk for om den klarer å hente cachen eller ikke. Hvis den ikke klarer det, så prøver den igjen etter 0.25 sekunder. Den prøver 3 ganger. Hvis den ikke får det til, så lar den være å skrive noe ut i siste innlegg.

 

Jeg setter VELDIG stor pris på tilbakemeldingene deres! Dette er tøff funksjonalitet, og dere er testerne mine ;-) Til slutt må jo denne "Siste innlegg" lanseres som en plugin til phpbb3.

Link to comment
Share on other sites

Ser at av og til, når ein har vært inne i ein tråd, og trykker på knappen "Forumets Hovedside" så kjem ikkje siste innlegg opp med ein gong. Ein må gjerne trykke ein gong til på knappen, før den dukker opp. Ikkje at det er et problem, men sånn at du veit dette Nilsen.

 

Eg kjører FireFox, sånn at du veit det. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk denne: phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/last_post.php on line 34: touch() [function.touch]: Unable to create file /tmp/kammeret/sisteinnlegg.cache because No such file or directory

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/last_post.php on line 35: file_put_contents(/tmp/kammeret/sisteinnlegg.cache) [function.file-put-contents]: failed to open stream: No such file or directory

Link to comment
Share on other sites

Nilsen:

 

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/last_post.php on line 34: touch() [function.touch]: Unable to create file /tmp/kammeret/sisteinnlegg.cache because No such file or directory

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/last_post.php on line 35: file_put_contents(/tmp/kammeret/sisteinnlegg.cache) [function.file-put-contents]: failed to open stream: No such file or directory

 

Denne feilmeldingen fikk jeg i toppen av skjermen nå kl 00:30

All tekst på siden er veldig stor og siste innlegg mangler

Link to comment
Share on other sites

Hvis det henger seg opp når en skal poste innlegg, må en ikke trykke flere ganger på ok knappen, da legges det inn flere ganger har jeg opplevd.

I sta da det skjedde venta jeg bare, til slutt rasa hele explorern i dass og jeg måtte starte på nytt.

Da kom ei side med større bokstaver inn, denne tok jeg bort.

Etter ei stund med "tenking" (rundingen som går) kom tråden opp med det nye innlegget helt som vanlig.

 

Kan det være gass i forruskern? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt litt mer over hva jeg gjorde.

 

Jeg trykte på ok for å legge inn et innlegg. Grunnen til at det ble mange var at når jeg trykkte avbryt, ble det lagt inn likevel. og jeg trodde at det ikke var lagt inn og forsøkte på nytt med samme resultat.

Måtte jo prøve 3 ganger før jeg skjønnte det.... :oops::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg må logge meg på i tillegg (er normalt alltid pålogget)Og etter et innlegg når jeg går tilbake til forumets hovedside så er ikke innlegget havnet på toppen. Ikke at det gjør noen men det var ikke sånn før.(tror jeg :oops: )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...