Jump to content

Letaste hagle kaliber 12 og 20


villmannen

Recommended Posts

Ikke ta dette som kritikk eller surmagethet, jeg er bare nysgjerrig: Siden jeg mener at ei veldig lett hagle fort gir både hardere rekyl og mer vinglete sving, hadde det vært interessant å vite hvorfor du gjerne vil ha den så lett som overhodet mulig. Husk at ifølge en gammel tommelfingerregel bør hagla veie sånn omtrent 100 ganger haglladningen.

 

Og ja, jeg er klar over at en halvauto skal gi mildere rekyl pga. mekanismen.

Link to comment
Share on other sites

vekta har mye og si for balansen ja, blir fort litt vinglete. og da går det utover svingen. du får riktig nok lite å bære på, men det blir fort i dobbelbetydning når du har ei hagle som vingler og gjør at du ikke treffer noe. jeg syns det er greit nok med ei hagle i vanlig lettvekts tyngde rund 2.7-2.9kg. men det er mye smak og behag så gå å prøv litt forskjellig.

Link to comment
Share on other sites

Det siste kan jeg skrive under på... Har en Yildiz o/u som veier 2,7 eller 2,8 kilo. Valgte med kort løp, 66 cm, da jeg bestemte meg. Angrer på det. Savner ei hagle med litt mer vekt foran. Føler ikke at det er balanse i den og er altfor rask. Fyrer av og bommer på ni av ti skudd (men nå har jeg fått trent veldig lite det siste året, så det kan jo ha noe av årsaken) i skogen. Har ofte tittet rart på hagla og lurt på om jeg har skutt med løskrutt! Ender nesten med dårlig selvtillit og "krampeskyting" på alt som rører seg for kanskje å ha flaks en gang... Har mistet endel "sikre" fugler med den hagla tror jeg. Blant annet har jeg bommet på schwær tiur på 10 - 15 meters hold med sideskudd. Det var da jeg trodde jeg skjøt med løskrutt! :oops:

 

Endel er nok skytteren, men endel er nok hagla som ikke passer. Har så vidt prøvd en Sabatti i standard tyngde, 3,2 - 3,4 kilo tror jeg, og med lengre løp. passet meg mye bedre den.

 

Samtidig er det utrolig deilig å gå i fjellet med ei lett hagle! Den lille halvkiloen merkes etter en lang dag. Må du ha en lettvekter, velg ikke det korteste løpet om du har valget! Så det er ikke bare vekta som har noe å si for balansen, men også løpslengden har jeg erfart. Lett hagle og kort løp er i hvertfall ingen god kombinasjon for meg. Dumt en ikke kjenner slik når en står i butikken (i hvertfall om det er første hagla man skal ha og er ukjent med slike ting). Det beste er så klart å låne og prøveskyte, men det er vel de færreste butikker som låner ut hagler til slik.

 

Har for øvrig montert på et holografisk sikte på den nå. Får se om det kan hjelpe! Ser ikke ut i måneskinn, så kan jo håpe på at skogsfuglen dør av latter når jeg bommer i stedet.. :lol:

 

Franchi Falconet'en som det er linket til lengre opp virker fristende da (men bare med det lengste løpet tror jeg!)...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...