Jump to content

Påvirker snødrev høyden?


Worrim

Recommended Posts

Jeg har et spørsmål etter en opplevelse i fjorårssesongen. Det skjedde i forbindelse med liggnede skyting i kraftig sidevind ca 8m/s med snødrev (var vanskelig å sikt pga snø i øynenen ble endel renning osv). Jeg og min nabo (far) fikk samling ca 8cm for høyt på hold ca 125m. Er det noen som har erfaring med slike ting fra før?

Jeg snakket med noen som hadde en klar meing om at ja man skyter høyere i slike forhold og må skru på snødrevet, men jeg er aldri helt sikker på om de driver jøn med meg :D .

Link to comment
Share on other sites

Dette hørtes ut som "dagens bortforklaring", ja! Men høyde over havet (egentlig lufttrykk) og luftfuktighet er vel med i ballistiske beregninger, men gir nok uansett små utslag på 125 meter.

 

Et annet moment er at sidevind påvirker kulefallet. For høyredrevne rifler vil vind fra høyre løfte kula, og vind fra venstre senke tilsvarende. Dette må en kompensere for ved sterk sidevind. I følge DFSs Feltskyting-hefte, bruker Ann Kristin Årskog Vikhagen ett knepp i høyde for hvert 4. knepp i side.

Link to comment
Share on other sites

optisk bedrag ;)

har opplevd det samme selv. mye snø+vind gir merkelige treffpunkt pga at man sikter feil..

 

(kula klatrer/synker 1/6, dvs skrur du 6 knepp i side får det 1 knepp betydning i høyda, det praktiserer jeg, å får det som oftest til å stemme ganske bra.

men skulle det utgjort 8 cm på 125m måtte du skrudd ca 40 knepp på vinden ;) )

Link to comment
Share on other sites

Ja undskydlninger må man jo ha. Jeg har lest den felt folderen fra DFS og endel i gode gamle boka til Oscar Sjøquist. Men jeg lurer på det der du sier om optiske bedrag høggern, går de en veg eller er det ikke noe system i det?

 

min erfaring er at i snøvær, er det ofte at man kan treffe høyt. dvs treffpunkt 2-3 knepp høyt(avogtil opp og litt til siden når det er mye vind), helt uforklarlig. skulle ønske jeg kunne gi en god forklaring på det, men de gangene det er så jævlige forhold at man opplever dette er det kun et fåtall som gidder trene. så det oppstår som oftest i konkkurranse ;)

 

dette har jeg forresten opplevd både i vind og i vindstille, men da har det vært mye snøvær og vanskelig å se blinken.

 

teorien min på dette (ikke verifisert, ikke kvalitetssikret) er at i vind og kraftig snøvær kan treffpunktet gå opp og til siden. mens det i vindstille kan flytte seg opp. pga vindens påvirkning på kula er det vanskelig å si hvor mye dette får å si sideveis, å hvor mye som er vindavdrift

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...