Jump to content

bruktpris?


lappen

Recommended Posts

Tja, det der er jo aldri lett.

Men en tommelfingerregel er 1/2 til 2/3 av nypris.

Alt etter stand, alder, vhor villig selger er på å selge, hvor gjerne du vil ha denne osv

Her ofte blitt krangel her inne pga prisantydninger! :lol:

Du får ei flunk ny Brno 452 Lux med ALM's Heldemper til 6490,- idag.

Da har du garanti og det kan jo være greit...

Hva bør du gi?

Vel, jeg hadde ikke gitt ei krone mer enn 4500,- med mindre det er en dritrå kikkert som sitter på den!

Men hva du bør gi må nok, til syvende og sist, du bestemme...

Link to comment
Share on other sites

Lappen, ja du kan skyte all slags ammo i ei heildempa rifle frå Alms, men det er selfølgelig kun Subsonic ammo, som blir dempa skikkelig. Men ein må teste å finne ut kva ammo, som rifla liker best. Alms har testa litt ammo, og har litt ide om kva som går bra i dei riflene, så ein må nesten teste ut sjølv, eller spørre dei for å finne det ut.

Link to comment
Share on other sites

leverte inn en brno 452 lux til alm som jeg skulle ha gjenget å satt på demper. så fikk jeg en tlf fra alm der de forklarte at de hadde gjort en feil å at våpenet mitt hadde blitt heldempet. fikk tilbud om nytt våpen eller betale prisen for det jeg egentli skulle ha gjort, og få den heldempet. valgte da å få mitt våpen tilbake heldempet. fikk våpenet tibake i går, og har skutt 50 skudd me det i dag. det var overhode ingen lyd i dette med standar ammo.

 

lurer på om noen kan komme med fordeler og ulemper med heldemping.

Link to comment
Share on other sites

På luxen får man ennå tynnere fortre (overhode ikke egnet til tofot), annen balanse (kan gå begge veier, men den er i utgangspunktet så lett att det ikke er noe å tenke på, dette er værre om man har en Varmint, uansett har alm vekter man kan legge i dempern). Man mister de åpne siktene.

 

Man får ett stille våpen, det er kortere. lettere og mere anvendligt som smyg våpen til jakt.

Standard amo som ligger på grensen til overlyd, vill alltid gå sub. Enda bedre presisjon (kombinasjon av kortere løp og jamnere kulehastighet).

 

Kort sagt var du vel griseheldig med alm sin tabbe. Håper du fikk tatt en avtrekksjobb når den først var inne med noen som kan disse riflene.

 

En ting til, siden de åpne siktene er borte, kan man kansje vurdere en annen stokk til den, med rettere kolbe (som passer bedre til kikkertsikte høyde, og som har nok material igjen i løpskanalen til tofot).

 

Jeg har alltid likt Luxen (har kjæla litt med en Brno lux, som nå er en nytelse å skyte med), men den fordrer kikkertsikte med likte objektiv (helst under 40mm), og enda mindre okular. Slik at man kan bruke så lave ringer som råd er og fremdeles kunne ta ladegrep.

Da har man en kjekk liten jaktmaskin, som er godt egnet til alt utenom benkeskyting. Og med en betydligt kortere totallengde, blir den som skapt til henge på skuldra/smyge rundt i buskene etter kråka, eller fjæra på mink jakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
lurer på om noen kan komme med fordeler og ulemper med heldemping.

 

Den eneste bakdelen jeg kan se er mulighet for alt for lav hastighet. Men når det er sakt så har jeg bestillt meg heldemper selv. Kommer bare til å bruke high speed (ca 350-370mps i "normale" løp) om hastigheten blir for lav. Tidligere tester jeg har gjort har vist at High speed i blir da dempet i heldemperen.

Men jeg har sett andre her inne som får normale hastigheter (ca 300 mps) i sine heldempere med subsonic ammo, så jeg håper på det beste.

 

Jeg har skutt med/eid mange forskjellige .22 børser og den jeg har likt best er nettop en heldempet brno. Lett og hendig - og den .22lr jeg skyter best med.

 

Hadde en tidlig på 90 tallet - ung og dum som jeg var, hengte jeg meg opp i at den ikke ga gode hastigheter med den raskeste .22 lr ammo, så den ble solgt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...