Jump to content

M98 på finn.no- Noe å satse på?


Abs

Recommended Posts

Dette står i annonsen:

JAKTMAUSER KAL 8X57 IS. FØLGER MED ORGINAL STOKK, OG BELL AND CARLSON, MEDALIST VARMINT/TACTICAL STOKK. BEDDET. LØPET ER KAPPET TIL 50 CM, OG AVTREKKET ER BYTTET TIL SHULTS OG LARSEN, MED SIKKRING. KIKKERTEN ER IKKE MED!! DETTE ER EN FLOTT HUNDEFØRER RIFLE, OG SELGES MED CA 200 RAUFOSS FMJ PATRONER. STOKKEN KOSTET 2800, OG BEDDING 600.

 

Kom over denne på finn.no. Er denne noe å stase på? Etter som jeg forstod forlanger han 4500,-kr for den. Kom med deres meninger

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig mener det er for dyrt! Ei slik børse koster der en tusing i original stand.

Så du kan jo bygge ei like rimelig selv.

Du får jo forresten nesten ei ny Howa for den prisen.

Om du ikke vil plent ha 8X57 IS da...

Ville heller satsa på ei nyere børse i .308 eller 30.06 jeg...

Hva skal du jakte med den?

Link to comment
Share on other sites

Annonsen finner en her.

 

Det ser ut til at det er originalpipa (eller i alle fall en avtrappet modell) som sitter på våpenet. Ellers er det et OK skjefte, pent omsmidd hevarm, og brukbare montasjer.

 

Om prisen er OK? Alle Finn-priser er vel i utgangspunktet høye nok. Det er jo et godt utvalg i mer eller mindre ombygde mausere på Finn!

Link to comment
Share on other sites

Så dyrt ut, ville ikke gitt mer enn 3.000,- for den. Kaliberet, 8x57, har jeg selv to børser i og er veldig fornøyd med, behagelig å skyte med og gir god efekt i viltet. Hastigheten på patronen er perfekt for Oryx kula til Norma. I 8mm leverer Norma en rundneset helmantel til også som er meget effektiv på fugl og rev uten å ødelegge for mye.

Link to comment
Share on other sites

Riktig pris er jo for selger den høyeste han kan få solgt for og for kjøper den laveste en kan få kjøpt for. :)

Grei bruksbørse det der selv om det ikke vekker den stor entusiasmen blant de som vil ha hull-i-hull og høy tactical bling-faktor. By 3500, det er den verdt.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Mauseren min til jakt og trening i sikkert 15 år no, og det skal mykje til for å trå feil med ein Mauser. Det er uansett ei flott rifle til det meste, og eg synst ikkje prisen der var heilt avskrekkande. Men som andre seier med å prute, det er ikkje så dumt i desse tider. Det heller meir mot kjøpers marked i dag, enn selgers marked, så utnytt det.

For å nevne dei 2 negative faktorene med Mauser, så er vel det vekta og det harde anslaget på tennstiften, det er iallefall mine 2 negative sider med Mauseren. Veit ikkje kor godt kjent du er med Mauser, Gutten i røyken, så eg ville nett nevne det iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Ja skal vel ikke skryte på meg og være så altfor godt vandt med skyting og jakt med mauser. Har en mauser i 30-06, men det er en orginal så den blir ikke brukt til jakt. Men jeg skal prøve og prute litt, så kommer jeg tilbake med hvordan det gikk. :)

Link to comment
Share on other sites

Bakdelen med det, er at når du har sett ein Mauser i ein frontrest og bakrest for å prøve ut presisjonen i den, og at du ser rifla hopper omtrent opp, i det skuddet går, så kan ein fort skjønne kva som gjer at ein ikkje får heilt den store presisjonen på den. Til og med retikkelet i kikkerten ser ut til å dirre i det øyeblikket. Når ein sammenligner det med ein Ruger og ein Sauer, som eg har gjort, der kjenner du nett så vidt avtekket i det heile tatt, så er dette ein liten bakdel ja.

Fordelen er jo at ein aldri har eit einaste klikk problem, og til dags dato har dette aldri skjedd meg.

Link to comment
Share on other sites

Det er sant det Chiefen, men den Mauseren som eg no har lagt ut ca 6.000.- på no i sommer, går sedvanlig bra vil eg sei. Spørsmålet er vel, kor mykje skal ein gidde å legge i det, og hadde eg fått ei rilfe som er like bra presisjon i, dersom eg hadde kjøpt ei brukt rifle av et anna merke. Vil tru at svaret her er vel, ja eg hadde fått like bra/betre presisjon i ei brukt rifle til samme pris som min kosta med ombygging... Men så er det den nostalgien, og at ein bygger etter kvart som økonomien har råd til det... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tja....er ikke så sikker på om prisen er helt ille. Kanskje på smertegrensen, men det kommer an på om dette er et originalt løp fra krigen, eller om det er byttet senere og hva du skal bruke børsa til, og om du skal ha dette kaliberet.

 

Man får jo en rifle som er fikset med omsmidd hevarm, kikkertmontasjer, fikset avtrekk og 2 relativt moderne stokker. Skal man ta noe slikt fra scratch med en Mauser, så blir det fort kroner av ting.

 

8x57JS er jo et flott kaliber. Kanskje det beste som noensinne er laget, men har kommet i skyggen av 308 og 30-06 som forsvaret standariserte på.

 

Vist du liker Mauser systemet, så er jo en ny Ruger ikke så langt unna i pris heller, men tror ikke dem har det i det kaliberet. En ny mere moderne remington er omtrent i den prisklasse også.

 

Du må rett og slett like DEN rifla og kaliberet vist man skal si at det er lurt tror jeg, eller at du får den 1500 rimligere.

Link to comment
Share on other sites

Det er som vanlig mye prisforskjeller ute å går når det gjelder brukte mausere....

Var innom bruktlista til Landrø nettopp, og der lå det en 8x57 med jaktstokk og matchavtrekk ti 1800,- :wink:

 

Ja har vært og tittet på den..men der måtte i allefall jeg byttet stokk. Pipa hadde også litt rust, hvertfall helt i munningen. Ellers var den ikke ille. Men vil ha syntetstokk se :wink:

Link to comment
Share on other sites

- harde anslaget på tennstiften, det er iallefall mine 2 negative sider med Mauseren. Veit ikkje kor godt kjent du er med Mauser, Gutten i røyken, så eg ville nett nevne det iallefall.

Hva er galt med det?

Bakdelen med det, er at når du har sett ein Mauser i ein frontrest og bakrest for å prøve ut presisjonen i den, og at du ser rifla hopper omtrent opp, i det skuddet går, så kan ein fort skjønne kva som gjer at ein ikkje får heilt den store presisjonen på den. Til og med retikkelet i kikkerten ser ut til å dirre i det øyeblikket. Når ein sammenligner det med ein Ruger og ein Sauer, som eg har gjort, der kjenner du nett så vidt avtekket i det heile tatt, så er dette ein liten bakdel ja. Fordelen er jo at ein aldri har eit einaste klikk problem, og til dags dato har dette aldri skjedd meg.

Dette har ikke så mye med om anslaget er "hardt" eller eventuelt "svakt" å gjøre. Dette skjer på grunn av den store massen (vekten) på tennstempelet på slike gamle våpen. Jeg ser det samme med Krag-miniatyren jeg trener med. Når jeg skifter til Sauer .22, blir det straks mer poeng å hente.

På M67-en skiftet jeg til en "Blitz-schnell" slagfjær for ca. 20 år siden. Det anslaget er i aller høyeste grad "hardt", men jeg har til nå aldri hatt hettepunktering med den (men så nyter den for det meste pensjonisttilværelsen nå for tida).

Link to comment
Share on other sites

Å kjøpe en 98, ombygd eller ikke, uten å ha fått kikka på og helst prøvd den er nesten som delta i et lotteri. Det er sannsynlig at den smeller og virker, men presisjon og funksjonalitet i forhold til moderne jaktvåpen kan være så som så.

 

Jeg har selv vært på den galleien et par ganger og disse riflene har etterhvert kostet meg adskillig mer enn ei moderne "lavprisrifle" før de har kommet på et tilfredsstillende nivå.

 

Nesten alle 98ene som omsettes her i landet er tidligere "statseid" og disse har vært gjennom en prosess hvor de er adskilt, renovert og satt sammen igjen uten hensyn til nummerlikhet. Dette er i flg min børsemaker en uting da den originale tilpassningen som opprinnelig ble gjort har gått heden med et dårligere resultat som følge.

 

Arbeidet som er gjort i ettertid bør også vurderes nøye. Det er mange hobbybørsemakere som har operert i gråsonen i denne bransjen og det er mye utført arbeid som ikke tåler en nærmere granskning. Feks er tilpassning og montasje av klakker for kikkertmontasje på et slikt våpen en jobb som krever nitid nøyaktighet om montasjene skal bli helt parallelle. Tilpassning av utdrager er også kritisk for sikkert utkast.

 

98en er et på de fleste måter ei utmerket boltrifle, men er ikke laget med tanke på jaktbruk med moderne siktemidler. Vær i alle fall oppmerksom på at den kan bli et kostbart bekjentskap om du er litt kresen med tanke på både funksjon og presisjon.

 

Når det gjelder Raufoss 7,92 ammo er min erfaring at den ikke smeller lengre. I og med at jeg har 8x57 selv har jeg fra rundt omkring fått massevis av denne ammoen produsert på femtitallet, men har tilgode å se at noe annet enn at ett og annet skuddet smeller i beste fall. Ikke er den korrosjonsfri heller, tror jeg. Kulene skal etter sigende gi god presisjon så lader du selv kan det være verdt å demontere disse før du kasserer ammoen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...