Jump to content

Tigr, Dragunov kopi.


billingsley

Recommended Posts

Hei alle kammerater.

 

Jeg sitter med en vond vil-ha-tarm, jeg har nemlig funnet ut at en tigr i .308Win. er en rifle jeg kunne tenkt meg.

Med dette lurer jeg da på om denne er godkjent til jakt?

Eller om den har et annet fornuftig bruksomeråde rett og slett.

La vel ut en tråd på sluttstykket om det samme, men man glemmer fort :oops:

 

- Billingsley

Link to comment
Share on other sites

aner ikke, mye mulig du har rett.

jeg ser ikke helt at Tigrn er noen optimal praktiskbørse, den egner seg antagelig bedre som et jaktgevær på linje med Vepr.

 

du skakke skaffe deg en Vepr da billings? "russisk halvautomatisk slåmaskin, laget av ekte lada-stål" :lol:

neida, de er faktisk brukbare, ganske presise også, om enn noe tunge å dra på i høyfjellet.

Link to comment
Share on other sites

Eller rett en forespørsel til DN og hør om det er mulig... Jeg ville foretrukket Tigr'en skulle jeg hatt østblokk-slåmaskin:-)

 

 

Må forøvrig påpeke at det ikke er en Dragunov KOPI det er snakk om, men snarere en sivil modell laget av samme fabrikk:-)

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Haha. tenkte vel at en tiger er en totalt ubrukelig praktiskbørse. :lol:

Kanskje det evert. :wink: Halvauto er gøy.

Veit ikke, Hassel. mener blackops92 kjente en som hadde en hvertfall. Mener jeg fikk PM om det på sluttstykket.

 

EDIT: tja. mini 14 er gøy. får se hva jeg bestemmer meg for etterhvert :wink:

 

- Billingsley

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke snakk om prinsipielle forskjeller når det kommer til dette...

Er det ikke bare så enkelt at ingen har forsøkt å få den godkjent?

 

Som DK skriver, DN har godkjent den for jakt, det er POD/den unevnelige som ikke har villet satt den opp på jaktlisten

 

PS; DN har godkjent den for jakt med vanlig trestokk, ikke med "Dragunov" stokken

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

i teorien ikke, det er en fast kolbe. problemet oppstår ikke før noen blir provosert, og bestemmer seg for å lage et rundskriv, en forskrift, eller en lov.

det finnes desverre mennesker som henger seg opp i at ting ikke ser "siviliserte" ut.

Link to comment
Share on other sites

Kunne tenkt meg en sånn Dragunov "klone" selv. Har en Vepr i 308 som jeg er overrasket over. Man kan si at den funker samme F. Presisjonen er bra, men litt kresen på ammo. Alt smeller og går brukbart, men ikke så mye som går jævlig bra. Avtrekket er av typen pyton. Finnes et meget bra ombyggings sett fra Red Star Arms. Som jakt rifle for fjellet er den ikke å anbefale dersom du ikke liker å dra på mye jern. Derimot, skulle du gå tom for ammo kan du bruke den som klubbe. Går helt fint.

 

Ikke sett Tigr på nært hold, men skulle tro Vepr og Tigr er ganske like. Det er nok militær looken som "funksjonærene" eventuelt vil henge seg opp i. HK`s G3 finnes i en fin jaktversjon, men den har ikke gått gjennom. Veldig synd.

Link to comment
Share on other sites

Du får ikke festet en slik kolbe på vepr uten å sveise i kassa på den. Du mangler nemlig festene som de originale AK og Dragunov klonene har.

Er du nå helt sikker på dette :?::wink:

This started out as a Super Vepr, but it did not have quite the look or feel that I wanted. I wanted something more like an SVD. Started out with an SVD polymer stock. After several cuts and some Acra-Glas, the stock fit well. For the hand guard, modified an DSA free float guard to fit the Vepr.
Link to comment
Share on other sites

Hedning: Har du link til kitet fraq Red Star ? Kjenner du til hvordan effekten av det er ?

Hvilke ammo går bra i Vepr'en for deg ??

 

Thosmasnb: Hilljack på linken har klart det, måtte dog gjøre noen tilpassninger. SVD stokkene er dog ganske dyre (de jeg har funnet) så jeg får se når dette evt. blir aktuelt for meg.

Link to comment
Share on other sites

Hedning: Har du link til kitet fraq Red Star ? Kjenner du til hvordan effekten av det er ?

Hvilke ammo går bra i Vepr'en for deg ??

 

Jeg kan kanskje hjelpe med link etter som jeg nettopp bestilte derfra: http://www.redstararms.com/

De bruker frames i webben så er det litt pludrete å linke direkte til sida så jeg for prøve å beskrive veien dit i stedet:

På forsida så finner du ei lenke til "Adjustable AK Trigger System".

Her finner du så følgende beskrivelse:

Available for the following

AK 7.62

AK 5.45

Romak 3 7.62x54r

SAR-3 .223

SAIGA Rifle Pistol Grip only

SAIGA 12 SAIGA 20 converted to pistol grip

VEPR .223/7.62/5.45

VEPR .308

WASR-10 7.62

MAK90 .223

Galil .223

NOTE the VEPR .308 and Galil are $10.00 extra

 

Ang ammo så bruker jeg (ferdigrulla, jeg lader ikke selv) stort sett Norma jaktmatch og Oryx da de går omtrent hull-i-hull i min vepr, det samme gjelder for presisjon på 100m. Når det gjelder Nato så har jeg blandet erfaring, de første eskene gikk like bra som Norma, de neste (anna lot) gikk i hytt og pine :P Jeg kommer til å holde meg til jaktmatch på trening fra nå av.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...