Jump to content

Gir moly-kuler mindre rekyl?!?


Guest Hentesveis

Recommended Posts

I tråden min "Jeg leter ikke lenger etter A-max..." ble det lagt inn en link til Norma sine hjemmesider. Da jeg fulgte linken ble jeg oppmerksom på en ting som fikk meg til å undres, nemlig at kuler som er belagt med molybdensulfid (moly-kuler) gir mindre rekyl enn tilsvarende kuler uten belegg :shock:

 

Golden Target er en patron med ubelagt kule. Men har samme ballistiske koeffisient som Diamond Line, og gir derfor de samme fordelene med tanke på vind og kulebane. På grunn av at kulene ikke er belagte vil Golden Target gi noe mer rekyl enn Diamond Line Bane.

 

Er det noen som på en "enkel" måte, men dog kvalifisert, kan forklare meg hvorfor det er sånn? Går det i så fall an å tallfeste hvor stor reduksjonen blir? :shock:

Link to comment
Share on other sites

kan ikke si jeg merka noen forskjell da jeg brukte mollykuler, skjøt vel en 1200 skudd med molly før jeg gikk over til vanlig å da merka jeg forskjell ang.pussing, det ble letter å få pipa ren.

Så nå bruker jeg golden target kuler 8.42g i sauern :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si jeg stiller meg minst like spørrende til dette som du gjør, Hentis. Jeg var av den oppfatning at rekylen var den bevegelsesenergien som blir overført til skuldra i det prosjektilet setter fart og aksellererer ut av pipa.

 

Så vidt jeg vet (som Ole Magnum sa i en annen tråd) er GT ladet ca. 70 m/s saktere enn DL, med samme kulevekt, noe som skulle tilsi et tilnærmet motsatt resultat. Og om noe, så burde jo den økte friksjonen i pipa virke motsatt vei, slik at DL bør gi den "verste" rekylen... Denne uttalelsen virker på meg som noe som er skrevet med venstre hånd av en eller annen sommervikar på en dårlig dag, men dersom noen (kanskje Norma selv?) kan legge frem et vettugt argument til å underbygge en slik påstand, så skal jeg høre etter med andakt. En stund :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste argumentet jeg kan finne er at redusert friksjon tillater samme utgangshastighet med en litt redusert ladning. Siden kruttladningen er med på å generere rekyl vil dette gi en reduksjon.

 

Problemet er bare at forskjellen i ladningen ikke er spesielt stor, og en evt forskjell vil dermed ikke være signifikant.

Link to comment
Share on other sites

I og for seg fornuftig, men de lader ikke til samme hastighet. De lader til 830 uten moly, og til 900 med. Tror faktisk ladningen til molykula er større, også (mindre friksjon-lavere trykk-høyere maksladning), men det må jeg i såfall sjekke noen data for å finne ut. Det er i allefall tilfelle med scenar med og uten moly.

Link to comment
Share on other sites

Du kan nok ha rett der, Macci. Noen raske beregninger i QL tyder på at man med samme ladning får lavere hastighet (og trykk) med lavere friksjon. For å få samme hastighet må man faktisk øke ladningen en anelse, Dette er vel også bekreftet av flere tester. Man kan dermed lade til høyere hastighet innenfor samme trykk, men da må også ladningen økes.

 

Så det er nok litt hold i påstanden, men bare i den forstand at en svakere ladning gir mindre rekyl. Ved samme hastighet vil moly-belagte kuler faktisk gi en (ikke signifikant) økning i rekylen grunnet en litt større ladning.

Link to comment
Share on other sites

Joa...

 

Tror disse to patronene må kronograferes for å finne ut hvordan de faktisk er ladd... Nå blir det for mye "hvisomatte, dersomatte" her. Mulig jeg tar feil, men påstanden til Norma AS tok utgangspunkt i ferdigsydd ammo, hvor den molybelagte kula er ladd til høyere hastighet enn den som ikke er molybelagt. Det er det jeg ikke får til å henge på greip. Hadde det dreid seg om kuler i løsvekt kunne jeg begynt å nærme meg enig med deg, under forutsetning at man brukte samme kruttladning, og dermed fikk lavere hastighet med den belagte kula.

 

EDIT: Også rakk du å endre på innlegget ditt mens jeg skrev, så nå er vi jaggu bortimot enige :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Jepp... men det er bare det at de nevner patronene ved navn, og disse er oppgitt til 830 m/s med GT og 900 m/s med DL. Det står på boksen patronene kommer i. Men det står ikke å lese i "artikkelen", det har du helt rett i, O mangelfullehårmankemedtilskuddfrastedermedbedredekning :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt meg bekjent har Norma to ladninger for DL, en for felt og en for bane. Samme kulevekt (så klart..) med ladet til to forskjellige hastigheter. Bane 830 m/s og felt 900 m/s. Mulig at misforståelsen ligger her, vil jo tro at Norma tar utgangspunkt i samme utg.hastighet når de to patronene sammenlignes.

 

Men gjør som oss andre - spør en voksen :wink:

Spøk til side, anbefaler en mail med overnevnte spørsmålstilling til Norma. Herr Skoglund & Co svarer vanligvis villig vekk.

Link to comment
Share on other sites

Du er oppe om morran :shock:!

 

Æsj... alltid like dumt å få finger i ansiktet, altså... Du har liksom greie på dette du? :mrgreen: (ref Trond Viggo Torgersen)

 

Selv om disse to patronene lades til samme hastighet, så skulle jo det fremdeles gjøre at DL får (ubetydelig) mer rekyl, da den krever en større forbrenning av krutt for å oppnå samme hastighet, vel? Min beslutning er tatt, forvirr meg ikke med fakta :lol:.

 

Men det hadde vært artig å høre Normas argumentasjon. De burde jo egentlig ha litt peil på dette, da...

Link to comment
Share on other sites

Du har liksom greie på dette du?

Derom strides de lærde, så det kan jeg svare et umiddelbart og rungende tja til. :lol:

(man kan jo undres, les mer her)

 

Jeg får ikke argumentasjonen om - ubetydelig el ikke - rekyl til å sortere innunder riktige kategorier i hodet mitt, så det beste er nok å søke råd hos Norma. Jeg maser jamt og trutt på K. Skoglund lell, så jeg kan sende en mail - svar kommer når jeg får tilbakemelding.

Link to comment
Share on other sites

Tja hva skal man si?

Har nettopp testet i 6,5'en.

Samme kule, samme ladning.

Ladningen UTEN moly gikk 25 m\s raskere enn den MED moly.

Altså vil jeg da velge å tro at man får økt trykk UTEN moly på samme ladning.

Da vil vel også rekylen bli NOE mer?

Men om det er målbart? Who knows.....

Link to comment
Share on other sites

Du kan nok ha rett der, Macci. Noen raske beregninger i QL tyder på at man med samme ladning får lavere hastighet (og trykk) med lavere friksjon. For å få samme hastighet må man faktisk øke ladningen en anelse, Dette er vel også bekreftet av flere tester. Man kan dermed lade til høyere hastighet innenfor samme trykk, men da må også ladningen økes.

 

Så det er nok litt hold i påstanden, men bare i den forstand at en svakere ladning gir mindre rekyl. Ved samme hastighet vil moly-belagte kuler faktisk gi en (ikke signifikant) økning i rekylen grunnet en litt større ladning.

 

Det var da det samme Jørund målte også i den Store Molycoated Bullet-artikkelserien han holdt på med da Våpenjournalen gikk inn.

 

Dessverre rakk han vel aldri å bli ferdig med testene, slik at det var et noe prematurt stoff som ble publisert.

 

Men har skreiv til manges forbløffelse at hastigheten gikk NED med moly, og da blir det mindre rekyl da sju....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...