Jump to content

Kan denne brukes?


Resuam

Recommended Posts

Hadde problemer med matingen på en sauer 404. Våpensmed fikset våpenet, men jeg har noen norma ecostrike som ser sånn ut.
 

IMG_5837.jpeg.2d989d4314f7731a479aec94b2b81bce.jpegIMG_5835.jpeg.0cf425e947a188f6ea2b7f8721f944f5.jpeg

 

Er de trygge å bruke? Jeg ser ikke noe hull i hylsa, men tenker at den er ganske tynnslitt. Blir det noe forskjell i treffpunkt eller trykk hvis jeg tar ut kula og tømmer kruttet i ei annen normahylse og setter i kula slik at lengden blir lik? Det vil antageligvis bli annen tennhette og denne vil sitte i ei hylse som er skutt en gang, men ellers blir de like. 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Jeg tenker som deg, godset må være ganske tynt i disse skarpe bulkene. Sannsynligvis vil Saueren håndtere om hylsa revner, men i og med at vi snakker om jaktammunisjon er det kanskje dumt å ta sjansen? Jeg tror nok ikke jeg ville gjort det.

 

Løsningen må være å ta ut kuler og krutt, og så lade nye patroner med samme col og kruttmengde. Om du har en annen tennhette spiller ingen (eller ubetydelig) rolle, men om du har moderat OCD kan du jo prøve å få verifisert om det er magnumhetter i originalen?

Edited by Sølvrev
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Resuam skrev (2 timer siden):

Det vil antageligvis bli annen tennhette

Uskutte, men skadede hylser, har jeg sagd i to, skrudd utstøterpinnen på dien langt ut, og presset de ut slik man gjør med brukte tennhetter. Så kan du sette dem inn i de "nye" hylsene dine.

Det har gått bra for min del, både å presse de ut, og å skyte de, men bruk briller og hørselvern - bare sånn i tilfelle.

 

For øvrig mener jeg at Norma bruker magnumhetter, også i standardpatroner.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Går de inn i kammeret er det bare å skyte dem. Det er ikke farlig da gasstettingen er på nedre del av hylsen. Bruk dem til oppskyting som ble foreslått tidligere. De vil ha samme treffpunkt som de andre uskadde.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bare å skyte, hvis de klamrer uten nevneverdig motstand. Men hylsa kan være såpass svekket at den kanskje ikke tåler å lades om mange ganger. Messingen utvider seg av trykket, så bulkene forsvinner igjen stort sett.

 

De av oss som skyter med sære kalibre er vant til skyteforming av hylser fra et kaliber til et annet, jeg har skutt et par hundre patroner som hadde innsnevring på midten nesten som timeglass etter at bare hylsehalsen var utvidet til større kaliber. Det gikk fint, bare en håndfull sprakk og det skjedde ikke noe skummelt. Som @Per-Ssier, gasstettingen skjer lenger bak på hylsa. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...