Jump to content

Kulepriser 6,5 / .308W


Skauge

Recommended Posts

Hei!

Jeg har søkt litt rundt etter kuler til .308 og den billigste jeg finner er 6,29kr eller noe der omkring. Til 6,5 så er vi på rundt 3,29(?)kr ca.

Jeg synes det var en stor forskjell og lurer på om dette er tilfellet? Jeg hadde 6,5 før som jeg rullet selv, og har nå 308. Men hvis dette er tilfellet så ser jeg ikke poenget med 308 over 6,5 (for min del!)

Er dette de faktiske prisene folk betaler idag på 6,5 og 308 kuler?

Link to comment
Share on other sites

Om du får Sellier & Bellot 147 grs FMJ til å gå bra (det gjør vi, med 44,5 grs N150 bak), er prisen på denne kula kr 4,70/stk.

Men ja, det stor forskjell mellom ulike fabrikater, og generelt har prisene gått til himmels de siste årene. Svak krone og krig.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, om bare lønnsøkning hadde vært på samme nivå som prisøkningen på  ladekomponenter. Dårlig utvalg i tillegg.

Sentertent til trening, jaktfelt og elgbane (og DFS bane kikkert) til lavest mulig kostnad lukter .223R. Mindre krutt og rimeligere kuler. SR hetter er  kanskje også lettere å få i enn LR. Man får jo også .223 ammo til samme pris som ei . 308 kule om dagen. Så kan grøvre saker forbeholdes mer "seriøs" bruk som jakt og lengre hold.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, det blir mer som lotto hvis man skal ta hele 308 kalibret basert på S&B. Alt annet er jo sykt dyrt.

Vavlo, har tenkt tanken selv. 223 begynner å grave seg hardt inn på netthinna. Har en 404 XT synchro i 308 som jeg nå bytter løp og magasin til 6,5 på. Så muligheten for å kjøre på med ett 223 løp og kort magasin er der uten tvil.  Men blir likevel fort 15k for en slik pakke. Men da får man en god rifle med samme stokk og kikkert.

Minuset her er ny innskyting hver gang man bytter løp (for å være 100% sikker).

Men ved bruk på langhold så justerer man noe uansett, og oppskyting mot elgjakt så er det jo også skyting på papp først. Så det er vell det å rettferdiggjøre ett innkjøp for 15k for å skyte med billigere ferdigrulla ammo.

Kanskje mer morro med enda ett våpen for 15k? 😁

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

@Skauge

I ei 404-pipe må du også huske på å legge inn 4.- pr skudd i pipeslitasje for 6,5 og 2.- pr skudd for 308.

Du må altså legge på 2.- på ei 6,5-kule sammenlignet med ei 308-kule i regnestykket 8)

Men likevel er 6,5 billigere😆 Jeg er ikke så fin på akkurat dette, skyter kanskje 1000 skudd i året, så hvis pipa lever i 4-5 år er jeg nøgd.

høggern skrev (11 minutter siden):

6,5 matchkuler er 2-3 kr billigere enn tilsvarende 30 kaliber kuler i norge.

Det er bare sånn det er.

Merket det, og da gjør jeg det enkelt og går tilbake til 6,5😁

Link to comment
Share on other sites

Om du skyter 1000 skudd i året, du har 308 pipa, du vurderer å kjøpe en 6,5 pipe for å spare penger? 
Ja jo.  En 404 pipe koster feks 17 000 kr? 
 

Driftspris på dette med hjemmeladd blir feks (priser fra norma skytterprodukter)

6,5:

Tennhette 1,68, krutt 2,55, kule 3,69. Pris pr smell 7,92 kr. 

Løpsslitasje på et løp som koster 17 000 kr og varer 6000 skudd blir ca kr 3,50 pr smell i tillegg. Total smellpris kr 11,50 

 

308: 

Tennhette 1,68, krutt 2,55, kule 6,59. Pris pr smell 10,82 kr.

Løpsslitasje på et løp som koster 17 000 kr og varer sikkert noe over 10 000 skudd blir ca kr 1,70 pr smell i tillegg. Total smellpris kr 12,50 

 

Her har jeg valgt to matchkuler av tilsvarende kvalitet som vil gi to tilsvarende produkter av ammunisjon. 

 

På 1000 skudd er besparelsen 1000 kr. Dvs du bruker ca 17 år på å spare inn et 6,5 løp. Om du selger et brukt løp for x antall tusen kr så har du spart inn løpet fortere. 

Om du ønsker flere grunner til å velge 6,5x55 fremfor 308win til treningsskyting så har tusenvis av av skyttere valgt 6,5 framfor 308. (rekyl, vindavdrift, tilgang på ferdigammo, pris på ferdigammo, osv)

Fordelen til 308win fremfor 6,5 er at du kan bruke tyngre kuler, du får vanligvis nærmere 2 ganger lengre løpslevetid, og om du trenger tyngre kuler enn 10 gram så må du velge 308 av de to. 

Om du heller vil ha 6,5 så ser jeg ikke problemstillinga, det er jo bare å bytte. Jeg har begge kalibrene i mine sauere ;)

 

Edited by høggern
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hehe, skikkelig svar! Takk!

nei, jeg bytter likt .308 mot 6,5 løp (og magasin). Ikke en krone i mellom heller.

Har hatt 6,5x55 i 13 år nå, så tenkte å teste ut noe annet, men jeg får bare holde meg til 6,5x55 daaa😅

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ikke var snakk om 3kr i forskjell pr treningskule på disse to så har jeg muligens beholdt 308. Men når det er en så «stor» forskjell så gir det meg ikke noe annet enn en uggen følelse når jeg kan gjøre MITT med det samme i 6,5. 

Link to comment
Share on other sites

Skauge skrev (45 minutter siden):

Hvis det ikke var snakk om 3kr i forskjell pr treningskule på disse to så har jeg muligens beholdt 308. Men når det er en så «stor» forskjell så gir det meg ikke noe annet enn en uggen følelse når jeg kan gjøre MITT med det samme i 6,5. 

I praksis er ikke smellprisen 3 kr i forskjell, den er 1 kr. 
Som sagt, om du ikke trenger tyngre kuler enn 10 gram så er 6,5 et bra valg (tusenvis av dfs skyttere velger jo den framfor 308 når det bare er papp eller gummi som skal skytes.....)
Jeg skjønner ikke egentlig problemstillingen. Det er jo bare å bytte ;)

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Jeg spurte om pris på kuler, ingen problemstilling, «problemet» som du kaller det er allerede byttet idag. Solgte tikkan min jeg kjøpte for 13 år siden for 5k mer enn jeg ga for den i 6,5. Så nei, regnestykket ditt blir feil i MITT tilfelle 😁

Så for å få ned prisen pr pang så blir det 6,5.

Twist i 6,5 på 404 er 8,7. Så når dette er utskutt så blir nok neste løp i 1:8 eller 1:7,5 og kanskje.

Edited by Skauge
Link to comment
Share on other sites

Om du skal regne utgifter kan du ikke se utelukkende på kulepris.

Og hvor er regnestykket feil? Det er 1 kr forskjell i driftspris på de to kalibrene med 17000 i pris pr løp og dagens pris på komponenter. Sånn er det bare ;)

At du velger å se bort fra løpsslitasje som en utgift kan være helt ok, men da kan du egentlig heller ikke drive å regne på ting :)

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...