Jump to content

Peregrine Bullets VRG3 - erfaring?


Akto

Recommended Posts

Denne illustrasjonen tror jeg ikke mye på, den er nok lagd av noen reklamefolk uten kunnskap om emnet. Bare det at begrepet "hydrostatisk" brukes er nok til å bekrefte den antagelsen. De best dokumenterte forsøkene med kavitasjon rundt kuler i simulert vev er vel fremdeles FBI sine tester. Selv om konklusjonene er tvilsomme er forsøkene godt dokumentert. De viser at den permanente sårkanalen alltid er vesentlig mindre enn den maksimale diameteren ved kavitasjonen og at kavitasjonen øker mye ved øket hastighet. I virkelig vev vil vevet trekke seg mye mer sammen enn gelatin. Det stemmer godt med det alle jegere finner når de slakter dyr. Hullet i dyret er stort sett som ekspandert diameter på kulen. Unntak har en om dyret revner fordi kulen er så nær en overflate at kavitasjonen sprenger seg ut til skinnet. Det har vel de fleste revejegere opplevd med vanlig jaktammunisjon om skuddet sitter litt langt bak, da er det ofte bare noen skinnfiller som holder forpart og bakpart sammen. Effekten av de kreftene som fører til kavitasjon er ødeleggelse av muskelfibre og kapilarårer. Større blodårer og sener er så elastiske at de kun ødelegges i selve såkanalen. Det ser en ved treff i "manifolden" på toppen av hjertet. Der kan en finne hull i en blodåre uten at de andre er skadd.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (9 timer siden):

 De viser at den permanente sårkanalen alltid er vesentlig mindre enn den maksimale diameteren ved kavitasjonen og at kavitasjonen øker mye ved øket hastighet. I virkelig vev vil vevet trekke seg mye mer sammen enn gelatin. Det stemmer godt med det alle jegere finner når de slakter dyr. Hullet i dyret er stort sett som ekspandert diameter på kulen. 

Stemmer med mine observasjoner også, kule skutt i kjøttfull del av bog uten å treffe bein, så vil det være et hull som du kan stikke fingeren i gjennom muskulaturen. Men dette er likt om du skyter med 9,3x57 eller 7 mag om kula er tilpasset farten. Forskjellen er at alle kuler passer i hastigheten til en 9,3x57, mens med en 7 mag må du være mye mer selektiv i kulevalget. Aldri opplevd at økt kavitatasjon pga høyere hastighet har ødelagt noe i dyret. Det som kan gi økte skader er kuler som overekspanderer i høy hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Det er merkelig at du ikke har sett slike skader. Jeg finner ofte kjøttskader der vevet har forandret tekstur og ser ut som biffen når den er banket hardt. Om vi skal kalle det blodslått eller knust kan diskuteres. Dette er også det krigskirurger rapporterer, vev som er ødelagt av knusningsskader og som må fjernes. Slike skader er ofte med høyhastighetspatroner, men dårlige kuler er også en faktor.

Link to comment
Share on other sites

For å komme litt tilbake til starten av tråden.

Sidan erfaringa med denne kula begrensar seg til 9.3, tenkte eg eg skulle holde kjeft i håp om at nokon faktisk har prøvd den på vilt, men det ser ikkje slik ut.

 

 

Det einste eg kan seie er at den ekspanderte som den skulle, i lavare hastighet enn dei andre, men med mindre diameter.  Tippar at den er konstruert for å ha god inntrenging i eit eller anna hardskutt afrikansk vilt framfor stor diameter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

beaker skrev (1 time siden):

tenkte eg eg skulle holde kjeft i håp om at nokon faktisk har prøvd den på vilt, men det ser ikkje slik ut.

På facebooksiden til Peregrine Norge ligger det ut noen bilder av vilt skutt med bl.a. nevnte kule: https://www.facebook.com/100046848805293/posts/pfbid01KnoLEgeBNU4vt1XMA7C4ApfV6pS8R7sWqjeFxXNmbfJ9nEhzPBWVgXydLMVuusl/?app=fbl

 

https://www.facebook.com/100046848805293/posts/672244111013876/?mibextid=rS40aB7S9Ucbxw6v

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (13 timer siden):

Det er merkelig at du ikke har sett slike skader. Jeg finner ofte kjøttskader der vevet har forandret tekstur og ser ut som biffen når den er banket hardt. Om vi skal kalle det blodslått eller knust kan diskuteres. Dette er også det krigskirurger rapporterer, vev som er ødelagt av knusningsskader og som må fjernes. Slike skader er ofte med høyhastighetspatroner, men dårlige kuler er også en faktor.

Jeg tror det koker ned til kuler som fragmenterer når farta blir høy nok, eller (som ofte er tilfelle i krig) kuler som «velter». 

Det øker kavitasjonen dramatisk.

Om kula holder noenlunde lik form og ikke går i stykker/mister vekt, går det bedre. 

 

 


 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjøttødeleggelse er i hovedsak hastighetsbetinget. Stagnasjonstrykket fremfor kulen er høyt, og litt enkelt kan en si at det påfører vevet skjærkrefter som ødelegger vevet. Det høye trykket setter også vevet i kraftig bevegelse. Formen på kulen påvirker hvor stort område som har trykk som er høyt nok til gi slike skader. Kuler som velter har penetrert et stykke før de velter og har mistet noe hastighet. For 7,62 Nato regner en at kulen velter etter litt over 20 cm mens en 5,56 Nato velter etter 12-14 cm. Disse tallene er tatt fra hukommelsen og kan være noe feile, det varierer også med hvilke kule som er målt.

Men for trådstarter er poenget at en kule med lavere hastighet ofte gir mindre skader, og som @M67skrev i en annen tråd skal det ikke så mye til for å drepe et rådyr så kulen gir god nok effekt.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (På 17.3.2024 den 8.07):

.... kjøttskader der vevet har forandret tekstur og ser ut som biffen når den er banket hardt. Om vi skal kalle det blodslått eller knust kan diskuteres.

Ser det kan oppstå litt begrepsforvirring her, men jeg tror de fleste forbinder blodslått slakt både ved slike vevsendringer og der blod har trengt (langt) utover langs hinner og bindevev. I denne diskusjonen om fart har jeg tenkt på vevsendringer i og rundt sårkanalen. Min erfaring med blod langs hinner og bindevev er at dette først og fremst er en følge av at dyret løper/beveger seg heftig før døden inntreffer.

Edited by Sølvrev
Presisering.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...