Jump to content

Tråden for PETIT BASSET


Ranger

Recommended Posts

  • Replies 3.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan nok ikke gi noen jaktgarantier, men tror dette blir bra. Har noen valpekjøpere på liste, men selger til de Mari og jeg selv vil. Det er flere valpekull på Petit nå, så for de som er intressert i valp så er det en mulighet. Det har lenge vært mange fler kjøpere enn valper, men nå ser det ut som at det begynner å utjamne seg litt mer. Syntes generelt at Petiten er meget tidlig jaktutviklet, når jeg kjøpte valp første gangen sa alle skeptikere til Basset at de ikke jagde noe særlig før de var 3-4år, dette er ihvertfall bare tull. Vil påstå det at Petiten er tidligere jaktutviklet enn f.eks Dreveren. Føler jeg har et godt grunnlag til denne påstanden etter å ha fulgt mange hunder av disse rasene på nært hold, men man skal ikke kjøre en unghund for hardt,de er ikke ferdig utvokst i skjelett/musklatur. Det er den enkleste måte å ødelegge helsen til en kommende storjager.

Link to comment
Share on other sites

I boka Jakt med kortbeinte hunder leste jeg at petiten, eller basseter generellt, gjerne ikke var noe særlig til å jage før ved 2 års alder. Mulig de er 2 år før de virkelig har begynt å få dreis på sakene og man ser hvordan konturene er videre, men jeg erfarte også at petiten er ganske tidlig ute.

 

Ved 5 måneders alder så var det bare valpetull i skogen ennå med min, men han kunne gjerne gå ut et par hundre meter og sulle med sitt. Neste gang jeg hadde anledning til å slippe han i skauen var han 7 mnd, og da hadde han sine første tre, korte loser. Tror alle i det kullet hadde sine første loser ved 6-7 mnd alder.

 

Så ble det ikke slipp igjen før tidlig i september i høst, og da var læringskurven bratt, med hare- og rådyrloser på 20-30 minutter litt over året gammel, i tida før og etter jul har dette økt til 1-2 timer (19 mnd gml nå).

 

Tror kanskje dachsen er den tidligste rasen til å jage, og jeg har også hørt at dreveren skal være tidlig ute. For min del synes jeg 7 mnd er tidlig nok for en valp ja.

Link to comment
Share on other sites

Jippi!!

 

Har akkurat fått bekreftet at vi får ei PBGV tispe i slutten av mai.

Hele familien gleder seg som unger.

 

Så da er det bare å sette igang ned innkjøp av nødvendig utstyr, men hva er egentlig nødvendig...

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer bukk! :D Dere vil nok ikke angre på det. Hva kommer du til å jakte med den da?

 

Du trenger ikke så forbaska mye, helt avhengig av budsjettet ditt det. Et bur må du ha, som du kan bruke både inne og i bilen. Kjøp et som er stort nok når bikkja blir voksen også. Et gammelt teppe til å ha i buret. Halsbånd og turbånd, klosaks, evt mat- drikkeskåler hvis du ikke har noe som kan brukes. Løpestreng eller hundegård ute. Evt en sånn vaiersak med jordspyd.

 

Det meste gir seg sjøl etterhvert som behovet melder seg.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer bukk! :D Dere vil nok ikke angre på det. Hva kommer du til å jakte med den da?

Takk, jeg kommer til å bruke den på rådyr.

 

Kan du fortelle hvor denne valpen kommer fra og foreldre, jeg er nyskjerrig

Den kommer fra Kennel Hoffvoff

Opphavet er Bøjentan's Gitte og Gold-Queens MacKenzie.

Link to comment
Share on other sites

Joda Laila fikk neste slipp,fikk ikke los men søket var bra faktisk bedre enn noen gang, en av postene så en rev som sprang over et jorde gikk på sporet vell en time senere og ho tok sporet og var vekk i et kvarter uten at det ble los :shock: Jævlig kupert terreng så det er mulig ho mista sporet, prøver igjen imorra :D

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur med CowboyLaila i dag, ho har ikke hatt Revlos på lenge så må jo peise på litt :D Å i dag ble det los :D var ute alene så var fullt fokus på søk idag, de Bassetene er ikke akkurat imponerende i søket så det trengs å jobbes med ( søker vel som en middels vorsthe :mrgreen: )

 

Satte meg ned ovafor ett sitkafelt der jeg bruker å ta ut rev og etter 10 min med tull å tøys fant a Laila ut ho sku ta seg en tur,borte i 5 min kom inn igjen og forsvant ut andre veien, etter 10 min ble det uttak 300 meter nedenfor der jeg satt, meget bra synes jeg :D losen tura to runder i sitkafeltet før den dro rett ut 3 km, hørte den såvidt, etter ca 30 min ble det stilt og 5 min senere kommer bikkja inn til far, en knall fin dag i skogen, er særdeles fornøyd med uttaket hadde jeg nå fått skutt en rev for Laila så tror jeg vi er i mål med revinnjaging :D

Link to comment
Share on other sites

Det hørtes bra ut! Artig at Laila kommer seg i søket, og rev har hun jo bevist at hun har dreisen på allerede! :wink:

 

Skal ut med Ares om en times tid, kjører ut til et terreng vi bruker til litt kveldsslipp etter jobb og slikt. Der er han avhengig av å vise til et bra søk for å få ut noe, spredt mellom viltet som regel. Spent på om han får til noe, gikk bra sist, men da dro haren ut av både høre- og peilehold i svært kupert terreng.

 

Rapport kommer. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har svinepelsen vært ute og luftet seg. Slapp han i 20-tida i kveld, påkledd lånt GPS DC-30. Etter sedvanlig sulling i skiløypa (tester maxfarten sin, må vite) rusla han sakte men sikkert 3-400 m opp i lia og der i området ble han lenge. Ingen støting eller noe, men det var ett eller annet som var interessant. Kom inn etter en halvtime oppi der, og vi flytta oss en halv km. Sulla rundt i en ås lenge, men fikk ikke ut noe.

 

Klokka dro seg mot halv elleve, og vi mente det var nok for i dag og gikk tilbake til bilen. Kødda med kompisen om at nå som vi skal hjem så kommer det til å skje noe.

Han tok vel i dørhåndtaket på bilen i samme øyeblikk som krapylet i vill jubel starter losen 2-300 m nedenfor oss. Noen ganger tror jeg bikkjene gjør sånt med vilje, men uttaket var iallfall 22.30 i kveld.

 

Etter å ha tura noen runder i nærheten av uttaket dro det nordvestover i vill fart, rett som en strek i én kilometer i full los. På et øyeblikk var han utenfor både hørehold og Astrohold (kupert terreng med granskog), så da var det bare å labbe til et høyere punkt i terrenget igjen.

 

Det dro ned på baksida av en stor ås og ned i enda mer kupert terreng. Av og til kunne vi høre han svakt der nede, til tross for at han var bare 4-500 meter unna. Hadde en del tap og tror jeg. Etter tre kvarter begynte jeg å rope på han (glemte fløyta - pokker), men i dag var han temmelig vrang av seg. Men kom til å tenke på at hvis vi ikke hørte han, så hørte han ikke - eller ville ikke høre - meg heller. :lol:

 

Men til slutt så pekte pila i rett retning, og udyret kom traskende inn etter halvannen time på farten etter den haren. Regner med det var hare tross alt, selv om det kan ha vært rev.

Litt blodig ved klofestene (skaresnø) men storfornøyd ligger han på gulvet og sleiker seg et visst sted nå. :mrgreen:

 

Artig læll! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Steike kor du jagæ ræv custer :D Du må la det være noen igjen til jeg skal starte min kariere som revejeger :mrgreen:

hehe

Ingen fare vi skyter jo bare hannrev å han tror jeg har levert varene nå :mrgreen: Så spor etter tre forskjellige i går så tomt er det langt ifra, du får peis nå veksthormon i maten til Chess så blir du med siste mnd :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Klofestene til Ares skal få gro i 18 timer til, så skal vi ut i morra tidlig tenker jeg! Må peise på helt på tampen av sesongen, kun få dager igjen før båndtvang... :(

 

Prøver å ordne sånn at en velvillig bruker på forumet kan legge ut en snutt på YouTube jeg gjorde av los og harefall med Ares i vinter. Hvorfor går det ikke an å laste opp videoer på galleriet?? Flere filmer ville høynet underholdninga! Men de tar jo mye plass da...

Link to comment
Share on other sites

Heh, på et øyeblikk så har en velvillig bruker på forumet fiksa filmsnutten min ut på YouTube! Tusen takk TheHunter! :D

 

Det er ca halvannet minutt av en times los på hare med Ares i januar, jeg som fotograf og en kompis som skytter. Haren fikk banesår, men sprang uforskammet upåvirka 15-20 meter til før den falt. Han ble litt sparsom i målet på slutten da han kjente lukta av oss og kruttrøyk...

 

Beklager kvaliteten, opptaket er gjort med fotoapparat og komprimeringa er hard.

 

http://www.youtube.com/watch?v=k5L7GC71SX8

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg og Ares nettopp kommet ned fra ei treningsøkt hvor alt klaffet, rett oppafor her jeg bor rett sør for Mo i Rana. Vindstille, sol, 4-5 kuldegrader, hard skaresnø jeg kan gå på og bikkja flyte oppå. I granskogen var det sågar for det meste 2-3 cm løssnø oppå skaren. Og her er det tett granskog, med noen fortvilte bjørker som kjemper om plass og lys innimellom.

Her er det stedvis bratt som et vestlandsk hjorteterreng, så det byr på utfordringer for både hund og fører. Likevel, jeg trenger ikke gå mer enn ti minutter fra utgangsdøra før jeg kan slippe bikkja.

 

Ares ble sluppet kl 17, og etter 20 minutter ut i søk gjallet losen i gang 3-400 meter unna. Jeg hadde håp om at sol og mildere vær skulle bidra til å få i gang en svak vitring fra nattas harespor, og det klaffet visst! :D

 

Ares og losharen dro i en stor runde over og forbi meg, utenfor hørehold, men fordi dunkern var grei og lånte meg peiler så kunne jeg følge med på losen likevel. Haren gikk stort! Nesten ute av peilehold øst for meg. Etter nesten en time kom losen mot meg nede i lia, og haren kom svært så bedagelig jumpende oppover lia og passerte meg på fint haglehold.

 

Ny runde østover uten å høre noe, men hadde losen på peileren. Etter nye tre kvarter hørte jeg losen komme mot meg og på nedsida. Det gikk forbi, og haren begynte å ture inne i en dal. Der gikk det ei stund, før mørket begynte å senke seg. Losen kom mot meg, og da jeg antok at haren hadde passert fløytet jeg han inn og koblet.

 

To timer harelos, hvorav jeg registrerte kun 4 minutter tap! :D Et hundeliv er et herlig liv for både mann og bikkje på slike dager. :wink:

 

Hmm... Nå har sjefen sluppet meg løs, hvor skal jeg begynne??

normal_DSC00686.JPG

 

 

Jo, jeg tenker jeg prøver ned her jeg (sniff), hmm, interessant...(sniff sniff) Jo, definitivt ned her ja...

normal_DSC00684.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fine bilder. Høres ut som en kjempetur Ranger :) . Her i sør har jeg bremset opp med treningen nå. Var ute for en stund siden i et område det holder seg en hare, men det gikk ikke mange minuttene før losen var igang og rådyra tok avsted. Positivt at rådyrbestanden tar seg opp, men jeg vil ikke stresse de for mye når det nærmer seg kalving, så da må vi gå tur i band.

 

Labbet oppover en skogsvei i heia her om dagen, da vi snubblet over noen revespor. Hadde Otto kunnet prate, så hadde han nok sagt: slipp meg for f... din jæ... idiot, her må vi ha opp farten litt :D . Men uten peiler og nesten garantert rådyrlos, så ble han i bandet.

Hytta160309001.jpg

 

Liker å ha peiler på han i det området vi var, ettersom det er både veier og jernbane i nærheten. Var noen bekjente som mistet en 8 år gammel drever på jernbanelinja for et par uker siden, så det er best å være forsiktig

Link to comment
Share on other sites

En ny runde ut i nydelig vær i ettermiddag, håpet var at soloppvarming vil hjelpe på vitringa og gjøre det enkelt for en latsabb som ikke orker å ut med bikkja fra morran av! :mrgreen:

 

Kort sagt ble det ikke los i dag, kun litt støting på fot. Men Ares fikk trimma seg (jeg og, bratt!), og brukt søket sitt. Jeg kobla to timer etter slipp. Her er et par bilder:

 

normal_DSC00699.JPG

 

normal_DSC00702.JPG

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg endelig fått tatt bilde av nykommeren i gjengen.

 

Vinter%20160.jpg

 

Det eneste jeg veit er at bikja heter Pia og er 4 år. Og skal vist jage som en drøm. Virker til og være veldig bra psyke på henne. Og fysisk greier hun seg veldig godt. Hun har fått løpt litt etter hun kom til oss. :lol:

 

Vinter%20159.jpg

 

Hun har gått veldig bra inn i gjengen. Noe knuffing rundt mat fatet har det blitt, men sosialiseringen har gått over all forventning.

 

Vinter%20109.jpg

 

Jeg hadde håpet på at noe av iveren/arbeidslysten til den nye kunne smitte over på den jeg hadde fra før(den med sokker på bakbeina). Men det har ikke skjedd. Heller omvendt.

Virker som hun har resignert helt. Når vi løper, jobber laikaen og Pia (den nye basseten) alt de kan og jobber som bare det. Men Frida løper ved siden eller 1 meter bak.

 

Virker som hun føler seg litt parkert. Det er kjipt.

Link to comment
Share on other sites

Flotte bikkjer! Pia er 4 år sier du, hvor gammel er Frida? Det kan rett og slett hende at nykommeren har tatt rangen fra Frida, Pia er blitt sjef, iallfall over henne. Ingen hund med vettet i behold vil finne på å løpe foran eller for tett inntil "sjefen" da, det er kriminelt i hundeverdenen det, og Frida misliker situasjonen. Derfor løper hun godt på siden eller bak. Prøv å ha Frida bakerst, så kanskje hun trives mye bedre!

 

Og så tror jeg at Frida ikke blir dårligere i skauen pga Pia, slippes de en og en så vil hun iallfall jobbe som før. Jaktmessig vil hun nok ikke bli bedre av nykommerens innmarsj uansett.

 

Bare noen tanker! :D

Link to comment
Share on other sites

Jo takk Ranger. Frida er 4 år hun også. Hun fikk seg en runde av Pia her om dagne. Og etter det så har hun hold litt avstand. Så rangen har nok byttet posisjon.

 

Ingen hund med vettet i behold vil finne på å løpe foran eller for tett inntil "sjefen" da, det er kriminelt i hundeverdenen det.

 

Den er jeg ikke helt sikkert på om jeg er enig i. Hvorfor løper bikkja de foran deg hele tiden? Da skulle jo alle bikkjer gått bak. Flokk instinktet til hundene er sånn innebygd at de vil

gjøre alt for og tilfredsstille sjefen. Smiske og tigge er noe bikkjene kan.

 

Og så tror jeg at Frida ikke blir dårligere i skauen pga Pia, slippes de en og en så vil hun iallfall jobbe som før. Jaktmessig vil hun nok ikke bli bedre av nykommerens innmarsj uansett.

 

Håpet var at det skulle bli en viss konkurranse bikkjene i mellom. Slik at de ville yte bedre.

 

Vi får se til høsten.

Link to comment
Share on other sites

Ingen hund med vettet i behold vil finne på å løpe foran eller for tett inntil "sjefen" da, det er kriminelt i hundeverdenen det.

Den er jeg ikke helt sikkert på om jeg er enig i. Hvorfor løper bikkja de foran deg hele tiden? Da skulle jo alle bikkjer gått bak. Flokk instinktet til hundene er sånn innebygd at de vil

gjøre alt for og tilfredsstille sjefen. Smiske og tigge er noe bikkjene kan.

Jo, der sier du noe, har studert på dette selv og vet ikke hvorfor det er slik. I sledehundverdenen er jo rangen viktig, der flyttes bikkjer foran og bak i rekkene alt ettersom rang for å holde orden. Likevel er sjefen bakerst, bak en slede attpåtil. Så også når jeg går tur med bikkja. Kan det være at innbyrdes rang er annerledes enn overfor et menneske?

Link to comment
Share on other sites

Da jeg kom hjem i kveld hadde fruen i huset knipset noen fine bilder av Otto på sin favoritt plass. Han liker veldig godt å ligge på sofaryggen å glo ut av vinduet. Han ble jo ganske fotogen der han lå å holdt på med en av tyggelekene sine :D

DiverseKamilla522.jpg

DiverseKamilla523.jpg

DiverseKamilla524.jpg

DiverseKamilla527.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kom hjem i kveld fra sesongens siste runde trening på hare. Dunkern og jeg var ladd med 3 stk petit; Ares, Thyra og Cita. Det ble virkelig en høydare, men mange og lange loser og utrolig artige situasjoner. Vi har ledd mye i helga, og alle bikkjene har jobbet godt. For å si det sånn, det er veldig mange harer som har vært ute og løpt i helga.:twisted: En god slutt på sesongen! :D Nå skal Ares sove i to døgn, ser ut som han har planer om det iallfall! :wink:

Men han er tålmodig og:

 

Hmm... Det er lyst ute, dere drikker morrakaffe og jabber skjit, skal vi ikke ut snart???

normal_DSC00722%7E0.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer bukk! :D Dere vil nok ikke angre på det. Hva kommer du til å jakte med den da?

Takk, jeg kommer til å bruke den på rådyr.

 

Kan du fortelle hvor denne valpen kommer fra og foreldre, jeg er nyskjerrig

Den kommer fra Kennel Hoffvoff

Opphavet er Bøjentan's Gitte og Gold-Queens MacKenzie.

 

Grattis bukk. Har også valp etter Gold-Queens MacKenzie, han er en utrolig bra jakthund. Velkommen i "familien" og lykke til :-)

Link to comment
Share on other sites

Ser Petitfolket er aktiv, det er bra for da er det gøy å lese i tråden :D

Artig film Griffen, godt driv i bikkja de :D

Var ute en tur igår,hadde revlos på Laila 1 min, rett i hi :twisted: irriterende,men sånn er pelsjegerlivet :lol:

Ho kødder ennå med å komme igang med søket,men når ho først er starta blir det bedre og bedre, også ho så var så bra før jeg begynte å jakte med ho, ja ja vi får bærre peis på så bi dæ bra :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ett minutt revlos e jo rett og slett frekt av reven! :evil: Han burde skjønt at båndtvangen melde sæ no, og gitt Laila en litt god og lang treningstur, he he!

 

Forøvrig bli det litt vanskelig å tren hu effektivt på søk før te høsten no da, kjipe greier...

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips!

For de som ikke går inn på linken (mye bra lesning der!) så har jeg sakset et utdrag om innjaging og innkalling. Det kan være nyttig lesning! :D

- - - - - - -

Innjagning.

Rör dig sakta och/eller sätt dig så hunden får en chans att söka av den närmaste omgivningen. Om hunden stannar kvar hos dig, gå då sakta framåt, stanna då och då.

Uppsök gärna platser där du sett eller vet att vilt uppehåller sig. Gå ej in i kärnområdet direkt, utan håll dig i kantzonen, så kanske hunden får slag när den ligger ute på sök.

Om hunden har slag, så uppmuntra den gärna. När hunden är ute på sök, fått slag eller driver är det av allra största vikt att du stannar kvar på den plats där ni skildes åt. Hunden ska alltid känna sig trygg och säker på att du finns kvar.

 

Efter ett antal gånger kan du flytta dig en kortare sträcka, för att se om hunden tar dina slag. Om inte, så kalla på hunden.

Om du har en hund som du tycker driver för länge, gå då och koppla den när den har uppnått den tid som du tycker är lämplig. Om du är konsekvent och kopplar eller inte skjuter efter den tiden, finns det stora möjligheter att din hund lär sig släppa självmant.

Har du lärt din hund inkallning, finns det en stor chans att det kommer att lyckas. Här är det väldigt viktigt, att när du har kopplat hunden, så måste du släppa den igen och inte sätta in den i bilen och avsluta jakten!!

Om du där emot har en hund som du inte tycker håller i tillräckligt länge, så uppsök då den plats där hunden slutade och uppmuntra den att ta på igen.

Om nu hunden håller de tider som du tycker är lämpligt, ge den mycket beröm. Beröm är alltid viktigt att ge i alla moment som hunden gör rätt!

 

Inkallning lär du hunden från 8 veckors ålder. När hunden ska få mat eller vid andra tillfällen som upplevs positivt, så använd din röst eller pipa/horn (samma som du kommer att använda i skogen) för att kalla på den. När den kommer, ge den massor av beröm och något godis!

Använd inte det i tid och otid, utan när du vet att hunden kommer och att något speciellt ska hända. Inkallning lär du dig bäst genom att gå en dressyrkurs.

Alla är vi olika, jägare som hundar. Det finns inget facit hur man gör för att få en trevlig och duktig jakthund. Dessa tips tror vi på, om du har andra sätt som fungerar, fortsätt med det!

- - - - - - -

Link to comment
Share on other sites

I går hadde Laila si beste treningsøkt på lenge, ute i søk oppimot 20 min av gangen :D Ellers er ho jo som Espen askeladd kom til far med en elgskank og en dau skarv :lol:

Hadde ellers et perfekt fuglarbeid på to ryper som satt på en skavl, så henne i kikkerten, stand og avanse, reiste djervt men gikk desverre uhemmet etter i oppflukt med påfølgende kailkauk :lol:

Link to comment
Share on other sites

He he, tenk å vinne vinterprøven på Kongsvoll med petit rett foran trynet på Johan B. Steen & co! :lol:

20 minutt ute er jo bra søk det, behøver ikke være lengre uten å stemple innom, bikkja kommer jo langt på den tida om den vil. Såfremt hun ikke la seg bak en busk i nærheten og rulla seg i snøen halve tida, har opplevd det med min! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...