Jump to content

Tråden for PETIT BASSET


Ranger

Recommended Posts

  • Replies 3.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

DET navnet må ha kommet på en særs humoristisk dag ja! :lol: Jeg synes det er råkult! Og det samme med Kamerat Otto, dritbra! :mrgreen: Ares blir liksom så kjedelig, ikke noe kennelnavn foran heller, men han er oppkalt etter den greske krigsguden Ares da, kjent for sitt mot, styrke og brutalitet, dårlig likt av andre guder pga sin overlegenhet.... :roll: Det fant jeg ut senere, tok navnet først, og fordypet meg i det etterpå.

 

Vært spennende å høre om bakgrunnen for navnet på bikkjene deres!?

Hmm... Kanskje jeg skal starte en ny tråd om det, men da kommer vel kammer-kavalleriet og tar meg, he he :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man girer opp bikkja på fall, og lar dem rive å slite lenge før man tar bort bikkja, tror jeg sjansen for å få en jakt idiot er stor!

 

Dette er min mening da, noen som er enige/uenige?

 

Du kan ha rett i dette med åla hunden fråtse i slaktet. men jeg har aldri latt mine hunder overdrive antasting av byttet men jaktlysten er det ikke noe å si på hverken på dunkeren eller basseten.

begge er bare sånn passelig interessert i nyskutt vilt.

dunkeren har i vinter tatt to harer selv da jeg har skadeskutt men han er ikke noe mere hissig nå en før.

 

så jeg vet ikke om koblingene er slik hvis man lar hunden holde på vil den til slutt ete opp til den er mett men mere jaktlyst ? det er jeg ikke sikker på.hva er en jaktidiot. er det en hund som forsvinner og blir borte eller er det en hund som ikke lar seg koble elller hva legger man i begrepene.

jeg har en hund du må inn på losen for å koble men å kalle han jaktidiot er helt feil. det går vel heller på dressur elller mangel av dressur. :?:?

Link to comment
Share on other sites

Min definisjon på en jaktidiot er ei bikkje som slippes på morgenen og ikke gir seg før det er mørkt første eller andre dagen. Selvfølgelig er det her forskjell på rasene.

 

Dette at man ikke kan kalle en hund av losen har vel som du påpeker mer med mangel på dresur og gjøre! Selv om en jaktidiot sikkert er vanskeliger å stoppe i losen.

Link to comment
Share on other sites

Bikkja mi må helst se meg før han legger av fot eller los og kommer inn, og da skjer det på basset-måten; med stor stahet og en viss motvilje. Han boffer litt, ser på meg, følger sporet et par meter til, ser jeg mener alvor og kommer saaakte tuslende den første biten! :lol:

 

Men har fått han av los ute av syne, og ved tap, de gangene jeg har hatt behov for det. Var fornøyd en gang med å fløyte han inn fra rådyrlos ute av syne, på over en halv km avstand. Men da må han være litt sliten og bra fornøyd med dagens innsats... :wink:

 

Han trenger nok mer trening på dette før han tilfredsstiller kravene på jaktprøve regelmessig...

 

9. Lydighet. Normalt skal hunden la seg innkalle når den har kontakt med fører. Kan den innkalles på drev eller tap utenfor synsvidde, er dette utmerket. Hund som vegrer kopling kan utelukkes fra 1. premie (N). Lar hunden seg ikke kople, er dette en graverende feil (G).

 

"Hund som vegrer kopling" må vel bli litt skjønnsmessig, hvor lenge kan den vegre før det blir N?

Link to comment
Share on other sites

Ja her er det forskjell på de forskjellige rasene! Men hvis Dunkern går natt og dag og neste dag også vil jeg kalle han jaktidiot! Har en elghund i elgjaktlaget som slippes første dag i jakta. Da ser vi den som regel ikke før det har gått noen dager! :evil:

 

Jaktidioter er en betegnelse som kan brukes på en del av oss her inne på Kammeret også :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Har kommet godt med at jeg er nordlenning og kan språket. :lol:

HA HA HA... Må bare si at jeg har også brukt den dialekta noen ganger på mine hunder, å det er effektivt :lol:

Men på Odin er sånt nyttesløst da hørselen er fraværende, da må det brukes kroppsspråk :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

He he, hvorfor du skal trene innkaling General? Nei... Den dagen du er på jaktprøve og bikkja skal kobles etter 60 minutter drevtid... Da er det kjekt å ha lært bikkja dette! Likeledes skal bikkja kalles inn og kobles etter 60 min dødtap. Klarer du ikke det, så ligger bokstavene N og G faretruende nær... (N=kan ikke gis førstepremie uansett hvordan bikkja ellers går, G= graverende feil, diskvalifisering). Og da kan jeg love nordnorsk bannskap vil ljome! :lol:

 

Så jo, jeg ville trent litt på det... :wink:

Link to comment
Share on other sites

nå er ordlyden på en prøveprotokoll og virkeligheten ikke helt lik.

 

en dommer som er ute med en hund han eller hun liker og hovedintrykket under dagen gjør at dommeren vil kunne bruke skjønn når han eller hun skal bedømme lydighet. er ingen problem å bevege seg i et terreng slik at man ikke er forpliktet til å måtte sette premiegraden ned eller gi g .

en g er veldig negativ for hundeeieren og de fleste dommere vil prøve å hjelpe situasjonen med å koble når hunden er innenfor dressurhold. det er dommeren som sitter på opplysningen om hvor mange minutter losen har vart eller hvor langt tapet er. har du en praktfull hund ute er det veldig synd om man kommer dit hen at man må gi karakteren g.

 

men hvis hundefører selv prøver å briljere med inkalling utefor synnvidde i full los , så er jo dommeren forpliktet til å dømme det han ser og oppfatter.......... :roll::roll::roll:

 

så hvis dommeren vil være vanskelig er det fullt ut mulig. men de fleste dommerene er jo i skogen for at de synes det er givende og se andres hunder i skogen og har en positiv holdning i utgangspunktet. :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Her trenes ikke en meter innkalling,hverken på basset eller Gordon,har aldri gjort det å jeg tør påstå at mine hunder er like lydige som alle de andre, kommer som ei kule alle tre når jeg plystrer, dere må jo lære dere når dere skal plystre :lol:

Det er ikke bare tull altså, trener ikke innkalling og har lydige bikkjer.

Teori og praksis Ranger osv... :D Får du kobblingsordre så tenker jeg vi kobbler på første brukbare mulighet,julenissen tror jeg ikke på lenger å kobble bikkja på signal...njæa skeptisk :D

Link to comment
Share on other sites

nei jeg trener ikke noe spesiellt på inkalling isak vet at jeg vil ha han inn når jeg bruker fløyta men driter lett i det hvis det er mere moro i skogen. han bruker jeg ligg og sitt på.

thyra har ikke vært noe problem jeg har ikke trenet henne men hun pleier å komme når jeg vil ha henne inn. som regel legger hun av selv etter at hun er ferdig eller setter seg ned og uler hvis hun ikke vet hvor jeg er.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ingen petit, men beagle, og har trent mye innkalling og det sitter

som en kule. Hittill :) På ÅP-prøven for noen uker siden tok Taiko ut rådyr

først på dagen og jeg blåste han av losen, han kom inn og løp rett ut og fant

harefot. Da var det en fornøyd dommer og full score på lydighet :D Vi som

har jakthunder får mye gratis når det gjelder innkalling. Når du er i skogen med bikkja

så er det bare å bruke innkallingssignalet hver gang bikkja allerede er på vei

til deg, da får bikkja et signal å forbinde med noe den allerede holder på med,

ikke et signal om å avbryte noe annet den gjør. også en godbit da hver gang det

lykkes :D men husk, ikke godbit når bikkja kommer uten at du har gitt signal

(det siste var vel ikke nødvendig å skrive :oops: )

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Var akkurat det jeg ville frem til Taiko,lær deg å plystre på de "rette" stedene de første gangene så kommer resten nesten av seg selv ( som oftest)

Hadde besøk av oppdretter av Laila igår, ble tre timer med hundprat, han har vel et ennå mere avslappet forhold til det å trene noen form for dressur enn jeg har og kan jo ikke si annet enn at han har meget gode og lydige hunder, tror det er måten du gjør ting på å ikke mengden som avgjør hvorvidt du lykkes.

Link to comment
Share on other sites

Når bikkja har jaget en time får du beskjed fra dommer at du kan koble den. Min erfaring da har vært at dommeren ikke fotfølger deg i skogen men lar deg gå å hente/koble bikkja. Har du ei bikkje hvor innkalling ikke sitter 100% kan det være lurt å gå inn på losen og koble for deretter å oppsøke dommeren!

Da ser ikke dommeren at du kanskje kober bikkje etter en keperredning som ville gitt deg landslagsplass hvis Drillo hadde sette deg! :lol::lol:

 

Kanskje greit å ha grunnkondisen inne selv også! :D:D

Link to comment
Share on other sites

Ja her var det en del metoder og erfaringer ser jeg, he he! Jeg ville selvfølgelig aldri kalle inn bikkja på vei fra meg heller, det er en selvfølge at man griper fatt i situasjoner der bikkja er på vei inn. Men har fått han inn i situasjoner der han har vært utenfor synsvidde og i los, jobbe med tap, på fot etc, og om han da har hatt nesa mot meg vet jeg ikke. Inn kommer han som regel. På en prøve vil jeg selvsagt vente på en ideell situasjon, men i og med at vi har praktisert dette litt så føler jeg meg forholdsvis trygg på dette. Han er kommet i en alder nå der hannbikkjer vil prøve ut lederskapet litt, så vi får se hvordan dette går framover. Tror egentlig ikke han vil teste grensene noe særlig, han vet godt hvem "sjef" er... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring medkløv til basseten? Er ryggen for lang eller går det bra?

Jakthundsesongen er jo snart over. Og kløv er jo bra trening for bikjene. Har begynt så vidt med laikaen, men kunne tenke meg og kjøre kløv på petiten også.

Erfaringer??

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe erfaring selv enda ang. kløv. Men har forhørt meg med flere vetrinærer, og da har alle sagt at det skal gå bra at basseten bærer kløv. Selvfølgelig med riktig opptrening/opplæring og vekt. Har jo sett dachs med kløv, så da burde jo bassetene klare det og... Men på grunn av bassetens litt spesielle kroppsform tenkte jeg at jeg skulle dra til http://www.seleverkstedet.no/ og få tilpasset en til Birk, så får vi se hva prisen blir :wink:

Link to comment
Share on other sites

De trekker iallefall like godt som hvilken som helst annen hund

 

Vel, det er jeg ikke helt enig i. Min trekker når det er snakk om ski. Men jogging gidder den ikke. Da løper den bare ved siden av.

Det er en vesentlig forskjell på innstillingen på mine to i måten og jobbe på.

Link to comment
Share on other sites

Det morsomste er og ha den løs når jeg går på ski. Da smeller hun i los hvis hun havner 100 meter etter i nedoverbakkene. :lol: Og for en los, skikkelig furten og sinna for at hun ikke greier å holde følge med laikaen og meg. Jeg ler like godt hver gang. Var skikkelig gøy når jeg bodde i Oslo og brukte marka. Folk sto igjen som spørsmålstegn når vi kom susende nedover. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei ikke Ronja og Laila,men jeg hadde ei tispe for en kompis i ett år, hu var litt treg å få igang så hu slapp jeg sammens med Ronja noen ganger,det gikk kjempebra, fikk hu skikkelig igang og jaga etterhvert selvstendig og bra.

 

Det de sier er ulempen er det at er det los på naboterrenget stikker bikkja over å kakker seg på lag der, det er jo nå dritt da.

For selvstendigheten er det sikkert ikke heldig å gjøre det for ofte.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Yes. like gammel også. Men denne jager litt hardere enn min. Så det hadde vært fint og fått den i tilleg.

Blir innteresant og se om det blir mye slossing, hvis det blir godkjent selvfølgelig.

Hun er i tenkebokse. Jeg har mine hunder en del inne, med alt det innebærer. Vil ikke gi ifra meg det, så da måtte hun tenke litt. Første gang vi snakket om hund var det helt uakseptabelt for henne.

Nå har vi to :lol:

Synes det og ha hundene inne gir en utrolig bra nærhet og kontakt med bikjene. Blir litt mere enn et redskap, selv om jakta er det viktigste.

Link to comment
Share on other sites

Haha, får tro at du får det igjennom!

 

Jeg har lyst på flere bikkjer jeg og, men er dama som har førstevalget nå og hu vil ha en Welsh Springer Spaniel. Og den kommer nok til neste sommer. Men er jo egentlig ikke noe dårlig valg for meg som jeger, så lenge vi klarer å finne noen valper med jaktlinjer.

 

Er også helt enig med deg ang. å ha bikkja inne. Det at jakthunder blir dårlige jegere av å være inne ser jeg på som en dårlig myte!

Link to comment
Share on other sites

2 hunder er uten tvil dobbelt så mye morro.

 

Er også helt enig med deg ang. å ha bikkja inne. Det at jakthunder blir dårlige jegere av å være inne ser jeg på som en dårlig myte!

 

Den myten er verken mere eller mindre pisspreik. Har overhode ingen sammenheng. Så der er vi enig :)

 

Dere får lete godt, og let gjerne i sverige og finland. De ligger lengre fremme på hunde fronten enn hva vi gjør her i Norge. Så blir det sikkert bra med en spaniel.

Link to comment
Share on other sites

Ja, gjorde det. Den tispa har vist blitt tatt ut av avl etter det kullet jeg kjøpte av.

 

Fresteåsens Frida, som min heter. Er en racer på å spore. Og jeg håper å få i land viltspor champ på henne i løpet av våren.

Funker utrolig bra på ettersøk.

Hun jager fra 30-75 min, men jeg skulle ønske at hun var litt hardere. Håper det kommer i løpet av neste sesong. Pluss at hun mangler evenen til og skjønne at hvis hun løper 200 meter lenger fram kan det hende at rådyra står der. Men det virker som hun har huet på riktig plass og bruker det når hun er i skogen. Så vi får håpe at utviklingskurven fortsatt kommer til å gå oppover til neste år også.

 

 

 

Jogging hva fan er det

 

Et redskap for å prøve og holde pondusen om ikke borte, så i sjakk.

Selv om det til tider funker dårlig det også. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Lars er en meget god venn av meg,han er gift med søskenbarnet til kjærringa mi,han er den direkte årsaken til at jeg utvida min jaktverden fra å kun jakte fugl til å jakte rådyr og rev i tillegg :D

Ida lever sin pensjonisttilverelse hos mora til Lars,der har hun det godt :D

Lars har også faren til min andre petit,Rotveltans tufsen (cowboy) en stor jakthund og en hærlig type.

Link to comment
Share on other sites

Rapport fra siste jakthelg!

 

Dro torsdag og jaktet fredag og lørdag. Vi var fire mann, tre petiter og en dunker, standard oppsett for masse spenning og moro! :D 10-15 cm snø oppå et seigere snølag som bikkjer og delvis folk fløt oppå. Perfekt!

 

Fredag var været bra fra morran, utpå dagen begynte det å snø heftig. Ares fikk rådyrlos, men jeg fikk han av etter fem minutter. Rådyra skulle få gå i fred nå!

 

Nytt slipp da snøværet satte inn for alvor. Virka egentlig som vitringa ble bedre nå. Ares fikk etterhvert ut en hare, og det turet veldig fint i området. En hare ble påskutt med bom som resultat, og Ares skifta loshare (den endret kanskje lukt, hender bikkjer slutter å lose eller skifter losdyr ved smell) og fortsatte etter et kort opphold. Etter en time los kom haren lagelig til i en lysning og ble felt. Alle fire bikkjene hadde los denne dagen, artig!

normal_IMG_3717.JPG

Skytter, hare og Ares etter vellykket runde på ca en time

 

Lørdag opprant med strålende sol, rene påskeværet og en vindtrekk som ikke var for ille.

Ares startet på morgen med nok en rådyrlos som gikk en ti minutters runde før den nærmet seg oss. Vi så rådyret først, og halvminuttet etter kommer Ares laaangt ut på høyre flanke i full los på overvær, kanskje 50-100 meter til side for rådyret pga vinden! Pussig syn! :D Da han var et par hundre meter unna blåste jeg han av siden vi var enige om at rådyra skal få gå i fred.

Ares fikk en ny runde på hare som han holdt i en times tid før jeg blåste han inn. Vi hadde da flere bikkjer som ville dele siste jaktdagen!

 

Thyra ble sluppet i en annen del av terrenget og nøstet opp en hare som turet veldig fint i en liten granskog.

normal_IMG_3730.JPG

En mann og hans hund, petiter er ikke dumme og går villig bak for å spare krefter når de ikke behøver å løpe! :mrgreen:

 

normal_IMG_3724.JPG

Thyra i fint driv, nøster fot

 

Haren ble felt med et kjapt skudd på en trang post av eier Dunkern. Spennende og flott jakt!

normal_IMG_3738.JPG

Flott hare, flott bikkjearbeid og flott vær!

 

Petit Cita, den lille blondina vår fra Kennel Bøjentan´s (datter til Fay), hadde for anledningen dollet seg opp i et søtt sportsantrekk som rett og slett kledde henne innmari bra! Vi så alle humoren i det! :lol:

normal_IMG_3747.JPG

Blondina i sportsantrekket sitt!

 

Vi fyra opp bål, i håp om å lette litt på harene såpass sent på dagen.

normal_IMG_3750.JPG

 

normal_IMG_3755.JPG

Dunker Isak i fint driv!

 

Det dro seg mot lørdag ettermiddag og vi måtte kjøre litt for å finne urørt terreng. Der er det mindre hare, men sorten finnes. Cita ble sluppet, men fant ikke fot fersk nok. Hun ble koblet, og Ares skulle igjen få sjansen.

normal_IMG_3758.JPG

Ares venter bare på en mulighet til å bli sluppet...

 

Dette skulle bli den heftigste, mest innholdsrike harelosen, kanskje los noensinne, med Ares. Han brukte kanskje en halvtime ute før han fant et spor verdt å følge, og kl 1645 smalt losen igang. Det gikk rett ut en kilometer som et rådyr, men jeg sjekket strengen og så det var hare. Lenger framme i terrenget tura de fint nede i en trang dal. Det tok tid for oss å nå fram, men vi hadde full kontroll med Astroen Ares lånte. To av oss kom i posisjon til å følge losen, som delvis gikk i tett sitka-gran ingen mann kan trenge gjennom.

 

Da skjedde det utrolig merkelige som jeg nok aldri vil glemme så lenge jeg lever! En biløper kommer i full sprint ut av granskogen og løper rett utfor en 10 meter høy klippe og nedpå et islagt vann! Det er det sykeste synet jeg har sett, haren strakte bare bena foran seg og landet, i følge sporene (nedslaget ble skjult for meg av bjørkeskog), fjærmykt i snøen på isen ca 5 meter ut fra klippen. Så løp den vekk uten mer dikkedarer!

 

Ares loset videre på sin hare, som bestemte seg for en ny langsprint på borti en kilometer. Over en høy, bratt ås, og ned dit vi hadde jaktet tidligere på dagen. Der begynte det å ture igjen. Vi fulgte på, en mann til fots i fall det skulle komme tilbake igjen, resten kjørte rundt i bil. Klokka var over seks, og mørket falt på.

 

Ares gikk 1t 55min i los uten tap på denne haren, og lot seg villig kalle inn på 200 meters avstand i granskogen. En rød strek rett til meg på Astroen. Han tilbakela 7,3 km med en snittfart på 4 km/t og toppfart 14 km/t i snø og kupert terreng.

 

Ares hadde fortjent denne haren, men det ble for mørkt til å skyte. Har bare én ting å si: En rå los som var en jaktsesongs slutt verdig! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

He he, ja det er helt ok at han går et par timer så lenge han kommer villig når jeg kaller han inn! :wink: Fikk jo også bekrefta at han villig tar ut rådyr til tross for veldig mye løping etter hare i høst og vinter. Han jager det som byr seg! :D

 

Felt 4 harer for han nå.

Link to comment
Share on other sites

Knallbra Ranger, fine bilder og historie, du han store blå der, er det broren til Max Mekker :mrgreen:

Kjekt med varmekjeldress på post :D

Var ute å så etter rev på lørdag, uten resultat.Hadde en som var gådd inn i en gammel fjøs slapp inn dachsen til en kompis det ble ett hælvetes liv men fikk ikke ut reven, var ett rom i fjøset som var låst og der ville dachsen inn,var nok dær inne bare så synd der ikke var åpning for dachsen, reven hadde kommet seg dit gjennom låvebrua av stein men dachsen fiksa ikke det :(

Så mye spor, tungt føre får ta deler av skylda for at det ikke ble los.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en knallhelg Ranger :) . Jeg har vært på jobb den siste uken, litt nord for dere. Halsa, hvis dere er kjent oppover (ca 3 timer nord for Mo i Rana tror jeg). Skal si dere har skiftende vær. Sol det ene øyeblikket, så forsvinner plutselig fjella i en tett sky av snø som blåser alle veier. Men flott Natur :) . Ene dagen hang havørna rett over hue på oss, og en annen kveld vi var på vei "hjem" fra jobb kom det et rådyr russlende i veien. Flott kjøretur fra Halsa til Bodø, der vi passerte bl.annet Svartisen og Saltstraumen.

 

Dette var litt OT :) , men jeg fikk jo med det at vi observerte rådyr ved Polarsirkelen :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, takk for det Matti! Ja vi har da rådyr her nord, men mest på kysten pga klimaet da. Men det kommer seg sakte, men sikkert. Ute i øyene langs nordlandskysten er det jo verken rev eller andre rovdyr, så der er det ofte bra med rådyr. Mye havørn da, det er så dagligdags at vi nesten ikke legger merke til det. På forrige tur svevde hele 8 ørner dovent over Ares, litt spooky, men de har ikke gjort forsøk på å bli nærgående. I helga så vi en hare som kom som ei kanonkule over en åsrygg og for full speed ned i granskogen med en havørn i hælene. Den berga seg! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fin jakthelg du hadde Ranger, morro med hunder som funker...

 

Grattis med nr 3 Melvin, ser fram til oppdateringer!

 

Har ikke fått tid til jakt selv i det siste, bare jobbing, men det skal det bli forandring på...

 

Appropo ørn: Fikk melding fra en kammerat nå at han hadde sett 67 ørn på en gang på ett skogsvann (islagt selvsagt).

Har aldri hørt om så mye ørn observert på en gang samme sted før, det var visst helt svart nede på isen... :shock:

Link to comment
Share on other sites

jeg kom i høst over et område med myrlandskap på Dønna og det satt ørn over hele området. det var elgjakt i området og jeg klarte å telle 20 ørner som satt på slakteavfallet, og i området rundt. med en liten basset ute ble jeg litt betenkt ,men det virker som om at ørnene kun er opptatt av losdyrene og ikke hundene.

 

Jeg har også opplevd at havørna har prøvd å ta haren når losen har gått.

 

Det virker som om at det er ingen reguleringstanker på dette feltet . Ikke at noen ørner gjør noe men det er snart en bestand ute på Helgelandskysten som har vokst seg alltfor stor.

Er det noen som forsker på dette. er det mat til alle .

Jeg har selv sett at havørna prøver å skremme sau og andre beitedyr utfor skrenter.

Men jeg har aldri sett at ørna har gått etter mennesker eller hunder til nå..................... :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...