Jump to content

Tråden for PETIT BASSET


Ranger

Recommended Posts

  • Replies 3.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei alle på petit tråden, Tenkte jeg skulle skrive noen rader om min hund, Ho har fått navnet Dolly og er født 02.02.2008.

Kennel navnet hennes er Idolens Xita Hennes far heter (Panzer du bois de coussergues) og mor er (Hop hop szklanka piwa slaska gwara.

Verdens snilleste hund, og et perfekt familie medlem.

 

Jakt messig så har ho utviklet seg ganske så sent, høsten 2008 var vi i skogen to dager i uka, det gjorde ho skogsvant og ga ho et lite søk på 5 til 10 minutter :P . Di store rådyrlosene uteble (tror den legste var på 5 minutter) men men ho trenger tid til og utvikle seg så ho kommer seg nok.

 

Fikk et lite bevis for det i uken som var, da stakk ho av og fant rådyr som ho drev i 20 minutter :P:P Så spenningen er stor for neste sesong.

Jakter for det meste i fredrikstad og sverige.

 

Må virkelig si det er mange flotte petiter på forumet her :P

2dme32h.jpg

e871b8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flott bikkje Darf Wader! :D

Med slike navn på opphavet så må det jo minst være blått hundeblod i årene på hu! :wink: Er far fransk og mor polsk eller noe? Artig å se en ny petit her, det er blitt mest gjengangere.

 

For meg så høres det ut som bikkja er i passe rute hva gjelder søk og drev, ikke vits å la en så ung hund løpe flettene av seg for tidlig, den er hverken psykisk eller fysisk skikket til det ennå. Til høsten blir det nok fart i sakene skal du se!

 

Velkommen til petit-tråden, håper du vil holde oss oppdatert videre utover her. :D

Link to comment
Share on other sites

Skulle nesten tro det var blått :lol::lol: Men det er nok ikke det, men en spennende blanding er det. Moren er som du skrev ( polsk) og faren er ( italiensk) Hadde håpet at det ville være mulig og jakt og utstillings premiere ho, men desverre har ho utviklet så kraftig underbitt at ho ikke er noe og avle på :cry: Men men ny tispe valp er bestilt til våren 2010 så da er det nye muligheter :P Dolly skal nok få en del rådyr på samvittigheten sin underbitt eller ikke :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I dag har vi vært på påsketur (i hagen :lol: ) Pga høygravid frue kan vi ikke bevege oss så langt, men noe måtte vi finne på.

Inviterte inn en gjeng til grilling og eggekoking, bl.a Eivind 338 med Gordon Setter Amy. God sosialtrening for bikjene, ettersom hele hagen er innegjerdet og de kan få herje fritt :) .

 

Slenger inn noen bilder:

psketurihagen058.jpg

psketurihagen060.jpg

psketurihagen062.jpg

psketurihagen063.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei alle petit eiere, jeg har bestemt meg for og hente hund nr 2 til neste vår :P og lurte litt på om dere kan dele litt av deres erfaringer, har en tispe nå og vurderte egentlig og få en tispe til. Hvordan er det og ha 2 tisper sammen kontra en tispe og en hanne? Har noe erfaring med hund, men vet nok litt for lite om og ha to samtidig :roll: , så håper dere har noen gode tisps og råd. :D

2qb6np5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ganske smart og gi di litt alders forskjell, men jeg klarer nok ikke og vente mer en til neste vår før neste kommer :mrgreen: Heldig vis er ho jeg har nå født ganske så tidlig på våren, så viss den nye kommer sent på våren så må det være bra, klarer nok ikke og vente lengre en det :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Kjære vene jeg skriver ikke ting ut av antagelser :lol: Jeg unner ingen den erfaring å ha tispe

og hannhund :!: det er ett hælvett :!: to tisper er no match hvis du passer på at alderen stemmer, har tre tisper som ligger i dunge i samme bur. Har hatt tre hannhunder før dette og det er en helt annen diskusjon :!:

Link to comment
Share on other sites

Heisann, ja de funker bra på rev, flere her på forumet har god erfaring med det. Blant annet General Custer over her. Han har skrevet en del om det gjennom hele tråden her, så bare les! :wink: Imidlertid er det litt fra individ til individ, De fleste jager rev med stor iver, enkelte vil ikke ha noe med reven å gjøre i det hele tatt.

 

Kom over et revehi på en rusletur her for et par dager siden:

normal_DSC00783.JPG

 

Det var ikke ferske spor ved hiet, men Ares ville fryktelig gjerne inn dit! :mrgreen: Fikk bare halve kroppen inn i hiet så var det stopp og han gav opp, en kraftig bygget hannbasset blir aldri noen hihund! :wink:

normal_DSC00785.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hei, mye trivelig lesing her, fine bilder også.

Har selv en Petit som er 3 år nå. Petrus (Neyolf er døpenavnet), han kommer fra Vilauddens kennel i Falun. Jakter i Namsos distriktet og på noen øyer i distriktet. Skjøt første rådyret for han da han var 8-9 mnd. Siden har det gått slag i slag. Stor jaktiver og loser på opptil 2 timer er ikke uvanlig. Har aldri stilt på jaktprøve tidligere, men det kunne ha vært artig å tatt en tur opp til Helgeland til høsten. Hva kreves for å kunne stille, hørte noe snakk om at den først måtte på hundeutstilling. Noen som kan gi svar på dette og hvem skal jeg kontakte for å være med på Helgelandsprøven.

 

Takker for svar :D

Ole Martin

Link to comment
Share on other sites

Hør med Ranger du han er oppdatert på det meste når det gjelder lover å regler ang Bassetprøve, han er også primus motor for helgelandsprøven noe jeg personlig er svært takknemmelig for :D

Klart du må komme på prøve, dæ hær bi årets hæppening for Bassetfolk nord for Dovre :D

 

Edit, du e kjapp Jens :lol:

Link to comment
Share on other sites

Å, vet ikke om det var så kjapt, har sittet i 20 minutter med PM til Flakking før siste innlegg! :wink:

Kommer til å bli litt stress fra 21. august med å få igang bikkjene igjen etter sommeren...

 

Som antydet en gang før så ser jeg for meg følgende med Ares på hans første jaktprøve:

Han rusler ut av bilen, setter seg på ræva og klør seg bak øret. Begge ørene. Sleiker seg litt på ballene, pisser. Rusler bort til ei tue hvor han krummer ryggen og driter en skikkelig kabel mens han grynter fornøyd og inderlig. Så løper ei markmus foran næpa på han med påfølgende los og tap i musehull. Driter igjen. Drikker vann, og må pisse nok en gang. Må drikke mere vann, og ved tjernet tar han ut en oter, full los. Dommeren haler fram notatboka. Tap på oteren i Atlanterhavet, tapsarbeid forgjeves og elendig. Ny fot, denne gangen på rådyr, fot krysser vei, der kommer lederen i grunneierlaget syklende, full los på syklisten som kjører i grøfta og blir sint. Ares blir redd, kommer inn og pusser skoa mine før han driter på skoa til prøveleder og får G= diskvalifisert. :evil:

 

Og etterpå ligger han sånn og er sååå uskyldig, atte....

normal_DSC00530.JPG

 

Ja ja, får håpe det går litt bedre enn det... :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvordan i guds navn skal jeg få til å trene bikkja den helga der da, med basseter losende overallt,

eller i ditt tilfelle ranger, dritende :D:?

er det noe jeg kan gjøre for å skremme dere fra å komme :?

:idea: er det ikke noe med at prøvene skal taes hvor det er normal vilttetthet :lol::lol:

Neida, velkommen skal dere være :!: får vel finne meg en bortgjemt krok akkurat den

helga der :D

Liten gladmelding: Helt sør i gammelskogen hvor det var pest for 5 år siden har det ikke vært hare siden,

ikke før nå :D skogbunnen var dekt av spor for 14 dager siden, hele skogen :D Det er gromplassen for harelos

men også veldig godt med rådyr.

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

He he, tror det er den helga du blir nødt til å ta med bikkja til fastlandet taiko, ellers så får jeg sende ti mann inn i butikken din med handleplikt som kompensasjon! :lol:

 

Flott at den lille perlen av en hareplass er friskmeldt da! :D

 

God påske, Merete og alle andre!

Link to comment
Share on other sites

:D

@ g. custer. De klarer ikke tempoet til beaglen :D Siste slipp i år var de harde fakta:

5.5 time los, 3,5 mil, snitthastighet på over 6 km/t. sier seg selv at det blir mest tapsarbeid da 8)

P.S. Taikos første los var på vår golden retrievertispe :D

Neida, kom og kos dere folkens, jeg har da litt tilgjengelig areal der det ikke

er organisert, så jeg overlever nok :D

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut! :D Vi har ei bikkje med preferanse på hare da, spørs om vi kanskje må spørre pent om du kan avsløre en plass hvor sjansen er større for harelos enn rådyr... :P

 

Har bare hatt Astro rundt halsen på Ares én tur hvor jeg har sjekka loggen etterpå, snittfart 4 km/t, toppfart ca 13 km/t i losen, nesten 2 timer los... Forholdsvis tungt snøføre.

 

Det første dyret Ares lærte å løpet etter var ei smidig huskytispe med mye greyhound i kroppen, og på korte sprinter holdt han nesten følge når de stakk av sammen... Så han kan løpe han og! Og han er minst like høy som Taiko... :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nåh, egentlig skulle jeg gjerne sett at den chipen som sitter i nakkeskinnet på bikkja var en liten peilersak, for man har jo aldri peilebånd på krapylet når det trengs mest, når dyret stikker ut døra heime på vift. :wink: Men det kommer nok!

 

Skal nok finne et kjerr med en harepusunge inni til deg også Custer, rev kan jeg ikke servere deg der ute! :lol:

 

normal_hareunge.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå som veiene ble bare i påska og sykkelen gravd fram, så improviserte jeg en anordning for å sykle med bikkja. I mangel på en fancy "Springer". En avkappet barneskistav med hull gjennom enden forsterket med en treplugg (staven er vanligvis brukt til å holde sensoren på ekkoloddet mitt under kjølen på båten :wink: ), litt tørkesnor av plastikktypen, og det hele surret fast til bagasjebrettet. Voila! Staven ryker hvis det skjer noe kritisk, den bøyde seg når bikkja bråstoppet for å drite! :mrgreen: Har en basset bestemt seg for å drite, så driter den, om så den sklir på fire stive ben med krum rygg og halen i været bortover asfalten! :lol:

 

normal_DSC00810.JPG

 

Og etterpå ble han så god å trøtt, atte! :wink:

normal_DSC00763.JPG

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en grei løsning på sykkelen :) . Kjerringa ler like godt hver gang jeg leser innleggene dine i Petit tråden Ranger :) . Med en gang jeg leser "drite" så sier hun: er det han som har Ares som har skrevet dette :lol:.

Jeg og Otto har vært ute å trent blodspor i dag. Han begynner kansje i noens øyne å bli litt voksen til dette (18mnd), men bedre sent en aldrig. Tenker da helst på at han har vært med på jakt en sesong. Skulle kansje vært godkjent på ettersøk før han blir for ivrig etter rådyra.

Jeg la et spor på 3-400 m med et par vinkler, og han tok det veldig bra synes jeg :) . Vi trente en del før jaktsesongen ifjor også, men det ble aldrig til at jeg fikk somlet meg til å gå prøven med han. Skal gå noen forholdsvis enkle spor i starten nå, så gjør jeg det vanskeligere for han etterhvert. Satser på at han er godkjent på ettersøk før neste jaktsesong :)

Link to comment
Share on other sites

He he, kan ikke noe for at krapylet må drite jeg, han dreit på sykkeltur i dag og, bøyde staven igjen! :lol: Hørte bare at han satte klørne i asfalten for å stoppe, så da slapp vi å klippe klør denne uka! :mrgreen: Hmm, tror jeg må sørge for at han er ferdig med driting og pissing før vi legger ivei på sykkelen. :wink:

 

Tenkte og på blodsportrening med Ares, han har jo også jaga en høst og vinter nå. Har endra litt på ambisjonene om å få han godkjent, men hvis han går brukbare blodspor så skader det jo ikke å prøve. Lykke til med Otto iallfall! :D

Link to comment
Share on other sites

Tenkte tvertimot at han skulle henge på der jeg istedet for ekkoloddet, med den fabelaktige luktesansen krapylet har så klarer han vel å sniffe seg fram til storørreten også??? :lol: Dorge med basset, he he! :mrgreen:

 

Jeg vurderer å bytte side ja, hadde han der i fall jeg sjøl skulle komme for nær grøfta og bikkja bli nødt til å hoppe på bakbeina pga kort bånd, men det er jo så flaut når han bråstopper og driter midt i kjørebanen også, så det er kanskje bedre at han havner i grøfta og driter der, he he! :D En annen ting er jo at han skal snuse på alt av piss og møkk som befinner seg i grøfta, derfor er det litt kjekt når han er på venstre side. :wink:

 

Tenkte å ta med GPSn og måle toppfart på rakker´n, han drar som bare pokker, men jeg har ikke våget å teste ennå, må være litt forsiktig og. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var i et veikryss dette, og det kom selvfølgelig to biler! :mrgreen: Men venta for skams skyld til de var passert, så bildet ble tatt helt på slutten av seansen! :lol: At bikkja alltid klatrer på toppen av snøskavlen for å drite gjør ikke saken bedre, he he! :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe, fint bilde :lol: . Det stemmer godt det du sier om at når en Basset har bestemt seg for å drite, så driter den. Da vi var i Hokksund på utstilling ifjor så husker jeg at jeg gikk en lang runde med Otto før vi skulle gå å registrere oss. Han holdt tett hele turen, men da vi stod med innmeldings skranken med folk og bikkjer på alle kanter, da bøyde han ryggen og la en som en voksen mann ville vært stolt av :lol: Litt flaut, men det dreit Otto i :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg vært så uærbødig med Ares at samvittigheten gjorde godt for seg. Her er et par bilder fra i dag når han ligger ute og koser seg i sola. :wink: Blir faktisk ganske OK bilder med mobiltelefonen når det er bra lys; SonyEricsson C902 med 5 mpx kamera. :D

 

normal_DSC00836.JPG

 

normal_DSC00837.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hei Darf Wader

Jeg hadde 2 tisper for inntil 1 mnd siden. En 4.5 år gammel petit, og en 1.5 år gammel laika.

Har gått kjempe fin sammen hele tiden. Petiten har vært sjefen. For 1 mnd siden fikk jeg tilbud om og overta en petit til. Likegammel som min, skilte bare 6 dager. Siden bikkja jager godt. Takket jeg ja til tilbudet, men var litt bekymret for hvordan det kom til og funke. Bank i bordet. Det har gått bortimot problemfritt fra dag 1. Vært litt knuffing om maten. Men ellers har det gått bortimot som en drøm. Min erfaring så langt er at petitene er sosiale hunder som veit og omgås andre, hvis de har fått riktig sosial trening. Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått for ei tispe.

Link to comment
Share on other sites

Nå vil jeg ha hjelp til å klarlegge regler for deltakelse, premiering og championat på jaktprøve og utstilling for basset her, for jeg har fått opplyser som tildels strider mot den oppfatninga jeg hadde. Pokker ta meg på tide jeg lærer dette, en gang for alle! :lol: Så korriger meg:

 

1. Man må ha hunden premiert på minst én utstilling før man kan stille på jaktprøve.

 

2. Man må ha jaktprøvepremiering med minst 2. premie for å få utstillingschampionat.

 

3. Jaktchampionat er minst 2. premie på utstilling og to 1. premier på jaktprøve. Mer?

 

4. Utstillingschampionat er i tillegg til 2. premie på jaktprøve to 1. premier på utstilling, hvorav minst én på NKK-utstilling.

 

5. Forklar meg dette med cert igjen.... :oops:

 

6. Premieringer på utstilling før bikkja er fylt to år er også tellende, på veien mot championat.

 

Er det ellers noe vedrørende regler som hadde vært kjekt for oss bassetfolk å vite, så blir jeg takknemlig for alt som klarlegger tydelig alle aspekter ved hva vi har å forholde oss til på veien mot å få bikkja premiert til NJUCH-championat.

 

Takk! :D

Link to comment
Share on other sites

3.1 NORSK UTSTILLINGSCHAMPIONAT (N UCH)

3.1.1 Generelle krav

a) Tre ganger certifikat på utstilling i Norge under tre forskjellige dommere.

Minst ett av certifikatene må være vunnet på utstilling arrangert av NKK eller

på utstilling hvor raseklubb er gitt anledning til å utdele certifikat tellende til

championat på linje med certifikat vunnet på NKK-utstilling.

b) Hund som allerede har nasjonalt utstillingschampionat i en annen nordisk

kennelklubb, trenger et certifikat vunnet på utstilling arrangert av NKK eller på

utstilling hvor raseklubb er gitt anledning til å utdele certifikat tellende til

championat på linje med certifikat vunnet på NKK-utstilling. Certifikatene må

være vunnet for minst tre forskjellige dommere totalt.

Minst et av certifikatene må vinnes etter at hunden har fylt 24 måneder.

Tilleggskrav:

Bassetrasene (unntatt basset hound): Minst en 2. premie på drevprøve for

bassets.

 

3.3 NORSK JAKTCHAMPIONAT (N JCH)

Basset-rasene:

DREVCHAMPIONAT (N J(D)CH): Tre ganger 1 premie på drevprøve for

bassets under tre forskjellige dommere. I tillegg kreves to ganger 2. premie på

utstilling etter fylte 24 måneder under forskjellige dommere oppnådd i et av de

nordiske land.

 

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Takk taiko! :D

 

Da dukka selvfølgelig de reviderte championatreglene av 1. januar 2009 fra NKK opp når man trengte det som mest, men er det innspill til innlegget over så kom med de. Jeg skal legge ut "fasiten" her etterhvert som jeg får dykket i materien.

 

Men ennå lurer jeg på dette med cert da, hva er forskjellen på 1. premie og cert, og når får man cert??

EDIT, man leter og finner...

 

CERTIFIKAT/CK (certifikatkvalitet)

Helt igjennom typisk, og i alt vesentlig riktig bygget hund, med så tydelige fortrinn og så uvesentlige feil at dommeren finner den å være av championkvalitet.

 

Basset-rasene:

DREVCHAMPIONAT (N J(D)CH): Tre ganger 1 premie på drevprøve for bassets under tre forskjellige dommere. I tillegg kreves to ganger 2. premie på utstilling etter fylte 24 måneder under forskjellige dommere oppnådd i et av de nordiske land.

 

NORSK UTSTILLINGSCHAMPIONAT (N UCH) Generelle krav:

a) Tre ganger certifikat på utstilling i Norge under tre forskjellige dommere. Minst ett av certifikatene må være vunnet på utstilling arrangert av NKK eller på utstilling hvor raseklubb er gitt anledning til å utdele certifikat tellende til championat på linje med certifikat vunnet på NKK-utstilling.

b) Hund som allerede har nasjonalt utstillingschampionat i en annen nordisk kennelklubb, trenger et certifikat vunnet på utstilling arrangert av NKK eller på utstilling hvor raseklubb er gitt anledning til å utdele certifikat tellende til championat på linje med certifikat vunnet på NKK-utstilling. Certifikatene må være vunnet for minst tre forskjellige dommere totalt. Minst et av certifikatene må vinnes etter at hunden har fylt 24 måneder.

 

Tilleggskrav:

Bassetrasene (unntatt basset hound): Minst en 2. premie på drevprøve for bassets.

 

EDIT: Taiko kom meg litt i forkjøpet, men skal prøve å samle alt jeg finner i dette innlegget slik at det er lettere å "slå opp" senere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Litt flere sitater :wink:

12.7 Certifikat/CK (certifikatkvalitet):

Helt igjennom typisk, og i alt vesentlig

riktig bygget hund, med så tydelige fortrinn

og så uvesentlige feil at dommeren

finner den å være av championkvalitet.

 

1. premie i kvalitetsklasse: Typisk,

i alt vesentlig riktig bygget hund,

hvis feil er så uvesentlige, at den kan

sies å være en meget god representant

for sin rase.

 

Kan gå inn og slette innleggene etter at du har redigert infoen :wink: gi meg beskjed hvis det er ønskelig :)

 

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...