Jump to content

Tråden for PETIT BASSET


Ranger

Recommended Posts

  • Replies 3.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det frister veldig å reise til Hokksund og hilse på bassetfolket da! Karsk og margbein i lavvo 2 før toalettene, bare stikk innom før du fortsetter videre, he he. :D

 

Bikkja mi har 1 JK, 1JKK fra den ene utstillinga han har vært på, "teller" ikke JK juniorklasse videre i resultatene på bikkja? Mener det bare er valpebedømming som ikke gjør det.

 

Blir nok helst å prioritere jaktprøver først ja.

Link to comment
Share on other sites

He he, Krone: Trøndere og nordlendinger blir garantert vanskelig å slå UTAFOR ringen iallfall! 8):wink::lol:

 

Det med utstilling igjen, bikkja mi blir to år mot slutten av juli. Er litt grønn på dette, og skal lese litt mer om det, men er det så da at med minimum 2.premie på utstilling etter fylte to år, så kreves det tre 1.premier på jaktprøve for å bli jaktchampion?

 

Og andre veien; for å bli utstillingschampion så kreves det et visst antall premieringer i ringen og hvor mange på jaktprøve? Nei nå begynner jeg å gjøre det komplisert for meg sjøl her! :oops::cry::lol:

Link to comment
Share on other sites

Basset-rasene: DREVCHAMPIONAT (N J(D)CH): Tre ganger 1 premie på drevprøve for bassets under tre forskjellige dommere. I tillegg kreves to ganger 2. premie på utstilling etter fylte 24 måneder under forskjellige dommere oppnådd i et av de nordiske land. :D

 

 

 

NUCH: Bassetrasene (unntatt basset hound): Minst en 2. premie på drevprøve for bassets.

Link to comment
Share on other sites

D kalles stol :wink: . Nesten som en spark, men mangler de to flattjerna som du sikkert er vant til å balansere på :lol: . Ja vi har mange døgn i den kåken der. Avslappende å fint liv :) . Finner frem til et dugans fiskevann, så kan vi bli værende i dagesvis :)

 

Otto er jo også en selvskreven turkamerat utenom jakta :) Han må jo være med der det skjer :)

Forskjelligebilder060708118.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ares har allerede passert skårunge-stadiet for lengst han og, måtte jo trene han for alle ferjeturene i årene som kommer! :D

 

Her etter en kveldstur på innlandet:

normal_DSC00330.JPG

 

 

Og her er vi på dorging i Selbusjøen:

normal_DSC00360.JPG

 

 

Kan hende det er mer spennende å løpe etter rådyra på land da.... :roll:

normal_DSC00361.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det blir et Bassettreff hos meg den 9-10mai. Det blir ringtrening, blodsportrening, grilling, juging, skryting, juging igjen, og noe godt og drikke. Det koster ingenting for alle tar med seg det de vil ha selv. Skal prøve å skaffe en utstillingsdommer til ringtreningen, så kan vi også ha en liten uhøytidelig utstilling med premier. Dette vil foregå på en gammel setervoll et stykke inne på skogen, vollen ligger helt nede ved et vann. Bilvei helt frem(25kr i bompenger). Ta med bikkje og kjærring og møt opp.

 

Send meg pm eller ring hvis du vil være med.

Mitt nr 91167494

 

Bassethilsen Leif R

Link to comment
Share on other sites

Oi, det hørtes skikkelig trivelig ut! Alt med ordet "uhøytidelig" foran gjør at jeg senker skuldrene litt ekstra. :D Redd jeg må trene bikkja før jeg kommer dit og trener med bikkja da, men det er jo bare bra, he he.

 

Dette skal seriøst vurderes Leif, skal legge press på gutta og se om vi kan stille en delegasjon her oppe fra! Kan ikke love noe, men det hørtes artig ut dette.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, har hørt med et par av gutta her oppe i nord, ser ut til at vi ikke klarer å prioritere dette eller Hokksund i år... Men til neste år er bikkjene forhåpentligvis jaktprøvepremiert og da er iallfall Hokksund mer aktuell igjen. Skitt med bikkjer som fyller to år en måned etter Hokksund i år, i forhold til en vei mot et evt championat. Ja ja... Skal ikke lukke alle dører da.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg er en jaktfrelst student, som vurder å gå til anskaffelse av en firbeint jaktkompis til rådyrjakta når studiene er ferdig (om halvannet år), og jeg flytter tilbake til landet. Etter litt research har jeg fått en favoritt i PBGV. Passer disse for førstegangs hundeeiere, har lite erfaring med hunder eller bør jeg vurdere andre raser først? Noen tips før jeg bestemmer meg?

Link to comment
Share on other sites

Don Simon.

Som førstegangs kortbeint jakthundeier kan jeg ikke tenke meg noe bedre bikje som førstegangs en petit. Petiten er som regel myk og lett formbar i syken, på positivt og negativt.

 

Hvor i landet holder du hus under studiene? Er rimeleig mange petiter spredd utover hele landet her inne. Går sikkert ann og få til et treff med en eller annen petit.

 

Når du begynner å se etter valp. Vær nøye. Sjekk jakt premieringen til foreldrene nøye. På petiten hadde jeg satt set som et krav at en av foreldrene skal være Jaktchampion, og den andre minimum bør ha 1 første på jakt. Begynn tidlig, det er liten rase og mange om beinet

Link to comment
Share on other sites

Støtter de to over meg, petit går fint an som førstegangsbikkje, min er på mange måter min første, sjøl om jeg eide bikkje for mange år siden og har jakta ganske mye med petit før jeg skaffa meg en sjøl. Angrer ikke på det!

 

Bikkjene kan være litt sta og egenrådige, men på en ytterst sjarmerende og ufarlig måte. En petit vinner ikke noe Agility-konkurranse, men er fantastiske bikkjer hjemme og i skauen. Les gjennom denne tråden så kan du nok danne deg et bilde.

 

Gode jaktlinjer er viktig ja, selv om de fleste petiter jager uansett, så er det bra for rasen at gode linjer foretrekkes.

 

Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk=)

Da har jeg så godt som bestemt meg.

 

Noen tips til hva jeg bør gjøre den tiden frem til den dagen jeg endelig kan hente en liten valp. En spesiell bok som anbefales eller lignende? Eller er det bare å møte eiere, hilse på forskjellige hunder og følge med her på forumet?

Link to comment
Share on other sites

Noen tips til hva jeg bør gjøre den tiden frem til den dagen jeg endelig kan hente en liten valp.

 

Ringe rundt å undersøke oppdretter og kull. Sett deg på liste. Hvis du er kresen, er ikke 1.5 år mere enn tia og veien. Petit er en liten rase og kan være vanskelig og få valper. Det er ikke noe annet en jaktpremierte foreldre som gjelder.

 

Hvor holder du hus??

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg har også en petit basset. Han er 1 år og 2 uker. Han heter Delpi. Jeg har veldig lyst til å trene han opp til å bli en god jakt hund. Drømmen er at han skal bli veldig god til spesielt rådyr og litt hare. Problemet er at jeg har bare vært på jakt med han 4 ganger. Lurer derfor på om det er for seint å begynne? Han har hatt los et par ganger på tur og en da vi var på jakt. Da vi var på jakt måtte han se de før han begynte å springe, men han fikk los da, men han gikk ikke etter sporene han bare så dem. Så da de var ute av synes hans, kom han tilbake til meg. Da han har fått los på tur, har han springet litt inni skogen. Vet ikke om han har gått etter sporene da, men tviler sterkt på det desverre. Det var rådyr han har fått los på. Lurer på hvis det ikke er for sent å begynne om noen har noen tips til hvordan jeg skal trene han opp.

PS: Han går etter sporene på katta! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Aldri for sent å beg sies det :lol: . Selv så har jeg altid fler hunder, så de fleste mine får ikke prøvd seg i skogen før de har pasert året :D pleier å gå bra det. :D

 

Matti, er det under 15 kalde bør du tenke deg om med en så ung hund som Otto. Husk de bruker "stemmen"og drar ned en del kald luft i lungene, så jeg ville holdt litt igjen. Dette med pels tror jeg ikke spiller så stor rolle, da de jo er i bevegelse, men klart når det begynner å krype unde 20 kalde, ville jeg iallefall tenkt meg om 2 ganger for å slippe hund som kansje jager i fler timer

M

Link to comment
Share on other sites

Ja, i dag morges var jeg litt i tvil. Gradestokken viste -12, så jeg drøyde til litt utpå førmiddagen før vi for ut (steg til -8) Hadde med videokamera, så i dag for selvfølgelig dyra rett til hel.... med det samme han fikk tak i de :D . Han for etter en stund, men da han forsto hvilken vei det bar så ga han seg og kom inn igjenn. Flink gutt :D

Link to comment
Share on other sites

Tørrtrening med taktikkgjennomgang - videoanalyser a´la Drillo. Viktig aktivitet utenfor sesong for å holde gløden oppe. 8) Her studerer Ares "Rådyrjakt 1" hvor Bøjentan´s Fay (stemmer ikke det Merete?) ragger rådyr. Meget interessert læregutt på 1,5 år! :lol:

normal_Ares_TV.jpg

 

Det datt en hare for Ares i dag (kan jo herje litt med dem ennå), en rocka sådann med merkelige tegninger på ryggen (og nakken - vises ikke her). Han holdt på med den samme haren lørdag, baska i halvannen time i løssnøen.

normal_Rocka_hare.jpg

 

Her inspiserer Ares dagens fangst. Han er snill med dødt vilt da, bare litt slikking. Så vil han helst ut igjen med en gang.

normal_Ares_og_hare.jpg

 

Var litt spent på hvordan han ville takle 30 cm løssnø, men jeg synes det gikk over all forventning! Petiten hopper og bukter seg fram som en mår under slike forhold, og det er forbausende effektivt. Utrolig likevel da hvordan de orker, hver gang hodet kommer opp av snøen skal det jo loses av full hals også! :lol:

 

Ares må forøvrig være skreddersydd for arktiske forhold, han er den eneste petiten jeg har sett eller hørt om som ikke klabber ned av snøen! Ser ikke mye snøballer på han her... Kan skyldes at han har tjukke hår i meget stri pels, og den føles nesten litt impregnert ut slik at snøen ikke fester seg - kanskje. I mangel av noen annen teori.

Han ser av og til korthåret ut ved første øyekast, men det er han faktisk ikke, dekkhårene over nakke og rygg er opptil 7-8 cm, men ligger mer inntil kroppen. Perfekt panser for frontalangrep på helgelandsk sitka-gran og annen djevelsk underskog! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg har også en petit basset. Han er 1 år og 2 uker. Han heter Delpi. Jeg har veldig lyst til å trene han opp til å bli en god jakt hund.

 

Hei Delpi!

Velkommen til tråden, forumet og oss (holdt på å si pietister) petitister! :D Aldri for sent å jage inn bikkja, så lenge han har det rette blodet og får riktig oppfølging under innjaging så kommer han nok.

Bikkja mi hadde sine første loser 7 mnd gammel, men de var ikke mye å skrive hjem om. Minte mye om det du beskriver! Fem minutter på full spiker, så hjem til far.

Hvordan er søket hans? Er han selvstendig nok til å undersøke omgivelsene unna deg, eller holder han seg i nærområdet?

Jeg satt på stolsekken og lot valpen få studere omgivelsene på egenhånd, og etterhvert som han skjønte at jeg ville bli å finne der jeg satte meg, så økte turene hans på egenhånd mer og mer. I dag drister jeg meg til å påstå at Ares har et veldig bra besøk til petit å være.

Trenger bikkja mer inspirasjon så kan du rusle SAKTE og stoppe HYPPIG. Ikke gå forbi bikkja, la den få allverdens tid. Denne metoden hjelper deg til å styre bikkjas søk i en generell retning også. Her gjelder også regelen at bikkja skal være trygg på at du er der den så deg sist - du stopper nemlig opp så fort bikkja søker ut og forsvinner ut av syne. Da kan bikkja føle at den kan stole på sin herre og mentor, og våger seg lenger og lenger ut. Derfra er veien til å finne en fot å snuse på kort. Med motet øker dristigheten, bikkja velger å følge foten istedet for å forsikre seg om du er der du skal være - for det føler den seg trygg på.

 

De første losene er normalt korte, men øker relativt fort i lengde, er min erfaring. Du kan hjelpe bikkja i starten de gangene den avbryter losen og kommer inn. Støtt den på tapet, gå rolig mot stedet du sist hørte losen. 9 av 10 bikkjer vil hive seg rundt og løpe mot tapet når de ser at sjefen er med. Men en slik ryggdekning blir bikkja full av mot og vil sannsynligvis følge foten og starte opp losen igjen. Du må ikke gå etter når losen starter opp igjen, bikkja stoler fortsatt på at du er der den så deg sist.

 

Kan hende andre her som er langt mer erfaring enn meg har andre/flere synspunkter, men disse punktene har vært grunnreglene i innjaginga av bikkja mi, og han synes jeg jager godt i dag, 1,5 år gammel.

 

I denne tråden er det lov å grave og spørre, lykke til! :wink:

 

PS, hannhunder kan være litt tregere til å komme igang, men før eller siden vil det løsne.

Link to comment
Share on other sites

Tørrtrening med taktikkgjennomgang - videoanalyser a´la Drillo. Viktig aktivitet utenfor sesong for å holde gløden oppe. Her studerer Ares "Rådyrjakt 1" hvor Bøjentan´s Fay (stemmer ikke det Merete?) ragger rådyr. Meget interessert læregutt på 1,5 år!

 

Stemmer det Ranger :D det er Fay. Hun var min første Petit og er den hunden som har fått frem innteressen for rasen. Fay var tidlig i gang å jage, men hadde korte lostider ( 15-40min) hun løsnet ikke riktig før rundt 3 års alder men da tok jeg SNJCH på henne ganske kjapt. Hun har hatt flere valpe kull og er bla mor til bla Wilma. Ole Rino som jeg er tante til fikk overta Fay og hun har vert hans jakt kamerat de siste åra. Desverre så måtte vi ta bort Fay nå på nyåret da hun fikk jursvulser som våkste veldig fort, hun manglet 1 mnd på å bli 10 år.

Ole Rino har nå Bøjentan`s Minna på for for oss

Minna%20.jpg

:lol: Er vist stor forskjell å ha valp i hus en en våksen hund har de funnet ut :lol: Men de stortrives med henne og Ole Rino ser bare frem til høsten og det å få oppleve å få jage inn egen unghund, noe som er utrolig spennede. :mrgreen:

 

De tankene du deler her med Delpi, er jeg så veldig mye enig i :D

Så Delpi, stå på ut masse i skogen å ha god tid å tolmodighet, så får du sikkert en god jaktkamerat du får mye glede sammen med i årene fremover :D

Link to comment
Share on other sites

Jøss, hun Minna er jo nesten som snytt ut av nesa på Ares...! Artig. :D

Ja, det er som blodet bruser litt sterkere når unghunden våkner, der har han noe å se fram til ja! :mrgreen:

 

Artig å høre litt mer om Fay, hun er jo og mor til Cita til en kompis, men trist at Fay er borte nå da.

Link to comment
Share on other sites

Mildvær,snøen krymper mld kaldere til helga, Laila er ferdig med løpetid, Ronja er i storslag etter revfall for 14 dager siden, har fått en kompis til å lade 50 stk ballistic tip, nu jævlar skal det jaktes rev :twisted:

Har kjørt rundt å sett en masse spor etter mikkel i terrenga der jeg jakter, skulle forundre meg mye hvis det ikke blir en los eller fire i helga, å dær det er los er det stor sjangs for bly i lufta :twisted:

Jaktkåt? neida :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Klumpete? Neida, Ares får i høyden litt snø i bartene han, som du kan se på harefallbildet på forrige side! Da var det 30 cm løssnø. :wink:

 

General:

Det er jo meldt pissregn i helga, men da synker jo snøen bare mer... Hvor djupt ligger det der ute nå da?

Var meldt kaldt sist jeg sjekka :roll:

Nei nå er det fint Bassetføre hadde det ikke vært for den satans jobben :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hu e vel "staillstien" som dæm si på ransk, så det e bare å kom sæ ut ja!

 

Ares var og baska i nysnøen i dag, bare et par timers trimtur. Var bare 20 cm løssnø her, så han formelig freste bortover liene! :mrgreen: At krapylet orker, tenk dere en voksen mann i snø opp til armhulene i det tempoet der! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Takk for svar!

Ser at du har peiling på dette så håper det er ok at jeg sender inn et par spørsmål til?

Nå er det mye snø her på sørlandet så får ikke jaktet noe før snødybden har minket. Er litt i tvil om jeg skal prøve med blodspor på han. Hva synes du jeg burde gjøre?

Hvis jeg begynner med blodspor får jeg jo ikke gått på jakt med han før til høsten, men hvis ikke jeg gjør det er det jo ikke lenge til båndtvang(1 april). Går jeg blodspor med han antar jeg at han blir mye bedre til å finne sporene i skogen. Så derfor får jeg jo ikke trent så mye før høsten uansett med han til jakt. Da har han jo blitt 1,5 år og hvis jeg går virkelig inn for det, tror du han kan bli en veldig god jakthund, eller er det for sent da?

 

Dette innlegget var nok ved ein feil blitt ein eigen tråd, so eg flytta den hit og sletta dei overflødige kommentarane.

Mvh VestlandsJeger

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...