Jump to content

Tråden for PETIT BASSET


Ranger

Recommended Posts

Heisann! Først av alt: Gå inn på "endre" og ta bort sitatene dine, ellers så kommer sitatpolitiet her inne og pirker på skuldra di! :wink:

 

Av de som kan dette med blodsportrening mye bedre enn meg har jeg hørt at man ikke trener blodspor på snø. Så blodsportreninga venter du med til det er barmark.

 

Skal du ha godkjent ettersøkshund av han så bør du vente med ferskspor og jakt ja, basseten kan få sånn tenning på ferskspor at den kan avbryte et ettersøk dersom den ikke er grundig trent til dette på forhånd.

 

Det er ikke noe i veien for å la være å jakte med han nå, og trene blodspor og ta de nødvendige prøver utover våren og sommeren. Blodsportrening og -prøver er jo ikke hemmet av båndtvang, det er det fine med det.

 

Om du ikke kommer i gang med jaktinga før til høsten når han er 1,5 år gammel anser jeg som null problem! Da er bikkja mer moden i hodet og vil sannsynligvis ta innjaginga veldig greit.

Vet om flere som konsentrerer seg om å få hunden godkjent som ettersøkshund ved 1-1,5 års alder, for så å begynne å jakte med den.

 

Hvor mye snø har dere der nede nå da? Bodde i Kristiansand et år og opplevde syke 60 cm snø på ei natt, og det er dobbelt så mye som anbefalt for petiten, he he :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei Delpi

 

Og jage inn en 1.5 år gammel går bra. Alderen er ikke noe problem, men det er eventuelt det bikkja har opplevd/lært de gangene den har vært i skogen som kanskje må rettes på. Første feil er og gå med bikkja løs i skauen når man bare går tur. Da ender du mest sannsynlig opp med å få ei bikkje med dårlig søk. Start fra nå av å ha bikkja i band når du går tur. Og jage inn en unghund i et terreng med mye snø er ikke gunstig. bikkja blir sliten mens den søker, orker mindre når den først får dyra på beina og du blir forbanna og irritert fordi ting ikke funker.

Hadde jeg vært deg hadde jeg trent fysikk og lydighet, spes innkalling fram til det blir barmark og mulighet for blodspor trening. Hvis du trener blodspor gjevnt og trutt burde gå bra å få den godkjent før 20.august. Start med 50 meter lange slepespor meg rådyrskank og blod de første gangen, for så øke etter hvert som bikkja tar tegningen.

Når du skal jage inn bikkja de. Start gjerne i områder med mye rådyr sånn at bikkja lett kommer i kontakt. Men ikke gå i fella og bare slipp på steder med mye rådyr. Da får du ei bikkje med dårlig søk. Og lose greier de fleste hunder ganske greit. Det er det og få til en god viltfinner som er utfordringen. Tollmodighet og mengde er to gode stikk ord. Det ligger flere gode tråder her inne om innjaging av kortbeinte bikkjer.

 

Hvor på sørlandet bor du??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Delpi, ser du har fått svar på spørsmålene dine, følg de det er gode råd og helt i tråd med alle anbefalinger :D

Har bare lyst å si litt om mine erfaringer når det gjelder innjaging og blodspor.

Har to Petit tisper, den eldste skaut jeg 10 rådyr for før jeg begynte å trene blodspor, ho går blodspor som en maskin når jeg setter henne på det, det være seg utlagt blodspor eller skadeskutt vilt, den yngste trena jeg blodspor før jeg skaut rådyr for henne, hun går også som en maskin på både utlagt blodspor og på skadeskutt dyr.

Faren er jo selvsagt at de blir som Ranger presiserer heit på kryssende ferskspor.

Som jaktbikkje kombinert ettersøksbikkje tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for at du gjør noe galt ved å jage inn før du går blodspor, dette er min erfaring med to bikkjer å la det nå stå for det.

At bikkja er 1,5 år er vell heller en fordel enn en ulempe.

Lykke til med bikkja, det er et trivelig arbeid du har forran deg nyt det og lær en masse sammens med bikkja di :D

Link to comment
Share on other sites

hei, og takk for mange gode tips.

Ble veldig lettet da jeg hørte at det ikke gjorde noe at jeg ikke begynner med jakting før til neste høst. Da skal jeg ha Delpi i bånd når jeg går på tur, og begynne med blodsportrening når snøen har gått. Når jeg skal øve han på innkalling, burde han ikke være fri da? Og en ting til; Var på hundetrening med hundeklubben og der spurte lederen hvor lang tur en petit basset skal ha hver da, og jeg svarte at jeg går ca 45-1 time og 15 min hver dag, hva mener dere er rett?

 

Er vel cirka 30-35 centimeter med snø her hvor jeg bor i Lyngdal.

Link to comment
Share on other sites

Der ja, nå kom innlegget ditt på rett sted! :D

Når du øver innkalling så har du bikkja fri ja, da er jo ikke du ute og går mens du kaller inn bikkja.

Hvor mye en petit skal ha av gåing pr dag er det vel ikke noe fasit på, som jeg kjenner til iallfall? Løping er mer effektiv trening enn en rusletur, men går du såpass som du gjør og bikkja virker fornøyd så er det bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker og ha lest i et jaktblad for en stund siden at kortbeinte raser, som dachs, terrier, bassets o.l trenger ca 30min aktiv gange hver dag, middelsstore hunder som spaniels, elghund grå, o.l trenger ca 60min aktiv gange og storer hunder som laika, jemt, settere, vorsterer o.l trenger 90min aktiv gange.

En Petit tåler mye trim, en times joggetur er ikke noe problem. Det værste for en hund er skippertaks trening. Gjevn og god mosjon er det viktigste.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke åssen det er med denne petiten, men hadde min beagle fått bare 30 min

om dagen så hadde han flydd veggimellom inne i huset. iallefall med igjennomsnitt

en jaktdag i uka. en jaktdag løper han 2.5 til 3.5 mil og er slett ikke utslitt for det.

så 30 min gange per dag holder nok ikke for oss og tviler på at det holder

for petiten også :D men mulig jeg tar feil.

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Jeg setter ikke noe klokkeslett på hverken det ene eller andre. Merker veldig fort om Bikja ikke har fått blåst av seg nok energi. (da blir han veldig full av faen på kvelden :D ) Mosjon kan være så mangt, bare hunden blir aktivisert. I blant jage i heia, noen ganger gå tur, andre ganger leke med andre bikjer. Jeg prøver å variere litt.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat der har vi en fordel vi som har flere bikkjer, når jeg slipper de ut i hundegården er det en time med hærjing og jaging av værandre.

Min bedre halvdel går mye etter veien så de får seg lufteturer hver dag, prøver selv å få til en skikkelig tur i marka hver helg, nå har jeg nettopp hatt løpetid på den yngste og det merkes godt på henne, ho må ut i helga for ho er full av fan :D

Link to comment
Share on other sites

Skal ut i helga, stimulere rekrutteringa! Tar med sønnen min Nikolai på 10 år ut i skauen, lager oss et losbål og slipper bikkja. Det har han vært med på før og trives med. :D

Så får vi vente og se om bikkja finner noe... Så spor etter mår (loser petiten på mår?), rev og hare her om dagen. :D

Link to comment
Share on other sites

Det er sikker samme som du har Custer, bestilte det men sydd på mål til Petiten fra Jæger & Hund (tror jeg):D Men som du sier, det tåler ikke mye kvist ets, revner lett da kvist fort setter seg fst i det desverre. Men har sluppet hund noen ganger med det og har bare et lite rift så langt, men bruker det stort sett til skitur ets. Koster jo en del 650,- om jeg ikke husker feil.

 

Ranger, enig med at bildene var for små. Kopierte de fra galleriet her fra kammeret, vanligvis kopierer jeg fra min hjemmeside, da blir de større så får nok forsette med den måten å få lagt ut bildene på :D

Høres koselig ut med jekt/båltur med guttungen, blir sikker mer morro en uts som jeg skal på her i Bø:lol:

M

Link to comment
Share on other sites

Ja, petiter loser mår. Har nå opplevd det bare en gang, men det har nå skjedd :) Har en petit på snart 8 år som foretrekker rådyr, men jager hjort, rev, mår, passer opp elgen og varskor den om å ikke komme nærmere, men da skal helst jeg være i nærheten. Det skrives litt om behovet for aktivitet tidligere i tråden her er min kommentar.

Bikkja er ikke noen morgenfugl og kan sove hele dagen, behøver ikke ut for nødvendige ærender heller, men mot kvelden kommer strømmen på. Kan klare innaktive dager, men jevnt og trutt får han turer gjennom hele året. Da går det stort sett 1 til 2 timer på de daglige turene og så trenes han opp mot jakta.

Link to comment
Share on other sites

Hva pokker, har hu lurt deg opp i stry de siste dagene? Vifta litt ertende med halen og sagt hu er klar? :D

Nei, her i gården blir det alltid hannbikkje. Kompromissløs, alltid klar! 8):wink:

 

Hva er den største bakdelen med å slippe tispe med løpetid nå da..? At hu stiller seg opp for reven og gjør seg lekker? :mrgreen: Eller funker tispene bare dårligere når de har løpetid? Eller løper de rett og slett ned i sivilisasjonen og skal ha seg?

 

Har som dere skjønner kun hatt hannbikkjer i hus! :oops:

Link to comment
Share on other sites

Var jo litt skeptisk da jeg fikk mi første tispe, har hatt hannhund i 20 år :roll: har nok vært heldig for mi erfaring er den at tispene ikke står tilbake for hannhundene når det gjelder prestasjon.

Skal jage til en bonde imorgen som har en drevermix, tar bare ikke sjangsen :lol:

Mi første tispe var ei schafertispe som fikk innbilt etter hver løpetid, det var no dritt, nå driver jeg de jaktbikkjene mine ganske hardt å tror det er med på å holde den dritten unna.

Hannbikkjer er kule, tisper er rå......men de må brukes :!:

Link to comment
Share on other sites

Huff nei bassetdrevermix, det ville jo vært forferdelig! :lol: Men kunne jo blitt en interessant jakthund tross alt...? :roll:

Min erfaring: Tisper er kuuule, hannbikkjer er råe! Ingen dikkedarier, her jages! he-he! :D

Hmmm... innlegg nr 1000 allerede, må begrense meg litt...

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg gleder meg til å se Laila i aksjon en gang! Det handler mye (mest!) om at bikkjene får sjansen til å jage mest mulig, under varierte forhold og vilttetthet. Petiter med godt blod i årene er ikke tungbedte! :D

Trur du hadde likt Ares på en gjennomsnittlig god dag i skauen og, det er noe med det mandige målet og det kompromissløse jaget han har...helt råe beskrik i uttaket, så man blir stående og gape.... Må ikke tolkes som skryt, jeg er bare så innmari glad for den bikkja, og velger å tro at de fleste petiter som får sjansen er sånn.... :D Ennå kan han rampe litt på bakspor og slikt, men det er det han lærer av! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaga med mine bikjer med løpetid flere ganger. Med Garmin astro går det fint. Bare å begynne å løpe når du ser bikja er på vei ned til husene. :lol:

Det jeg skrev om anbefalt tur mengde går ikke på personlige erfaringer. Men hva jeg har lest. Min petit er like rolig om jeg løper 1 time, går 2 mil på ski eller går 5 m utenfor trappa for og pisse. Den er helt fantastisk inne. Men jeg pleier/prøver og løpe fra 45-75 min med mine 3 ganger i uka. Innimellom der, går eller sykler jeg 30-60 min. De er daglig på tur med mine. Når jeg fikk laika valpen, begynte jeg sakte og rolig å kjøre opp treningsmengden til basseten sånn at den skulle klare og holde følge med laikaen på treningsturer. Kan fint gå 3 mil på ski med min. Jeg prøver å holde bikjene i stabilt god form, slanke og fine. Også i løpet av sommeren begynner jeg og fore de skikkelig opp til jakta. Pluss at jeg legger inn mere sykling. Litt høyere hastigheter over lengre distanser.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som du har en god oppskrift på supertrimmede bikkjer Melvin! Må innrømme at jeg ikke er i nærheten av den treningsmengden, men Ares er såre fornøyd likevel og en drøm å ha i hus. Ikke noe klaging der nei! :D Men så ligger han an til å bli like rolig som mora, dvs at han evner å gå i ett med gulvteppet i timer i slengen. Forunderlig hvor mye disse bikkjene gidder å sove! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, er alle basseter sånn tro?

 

Birk(Basset Fauve de Bretagne) er i alle fall helt lik deres hunder. Holder seg ofte 12-15t før han må ut på morran. Er rolig som en sofapute når han er inne, og sånn har han alltid vært - og Birk er ikke mer enn 11mnd nå. Samtidig er han en super tur- og treningskamerat. Jeg går ofte 1-2timer med han samt at jeg har begynt med tre-fire lette joggeturer på ca 40min i uka med han nå, slik at han blir vant til litt trim. Nærmere sommeren blir det lengre og hardere økter tenker jeg.

 

Men Birk er dårlig til å eta da. Er ikke så glad i tørrfor, så nå lurer jeg på å prøve http://www.vomoghundemat.no/index.asp.

 

Noen andre som har erfaringer med Basseter med sære spisevaner?

Link to comment
Share on other sites

Ares eter alt han kommer over og blir servert med ærlig og super apetitt, sånn har han vært siden knøttelille valpen. Vet andre har slitt mer med å få det i dem, særlig tørt. Jeg foretrekker å servere tørt som anbefalt på forsekken, mener det er bedre for tenner og kjevemuskulatur enn å lage en udelikat suppe av det.

 

 

Ares tok med meg og sønnen min på 10 år på tur rett oppi skauen her i dag, skulle ha et par timer bålkos var planen. Ares ville det annerledes. Uansett, etter litt basking i 40 cm løssnø fant vi oss en plass i granskogen hvor det var litt mindre snø og gjorde opp bål. Klokka var ett, og Ares ble sluppet. Ingen harespor å se, den hadde nok ikke vært ute i natt. Stekte bacon og kantareller, hører med det!

normal_IMG_3706.JPG

 

Ares stempla innom en gang, siden så vi han ikke før jeg fikk kalla han inn etter mørkets frembrudd kl 18 i kveld. Han hadde tatt ut en hare og dro avgårde med den, ut av hørehold. Tap. Så ny los en time senere, som dro ut av peilerhold! :shock: Traff en turgåer et par timer senere, han hadde sett et rådyr jumpe avgårde. Aha... Veldig få harer her, og enda færre rådyr, men han luringen... Etterhvert var guttungen både våt og kald, og siden jeg bare sporadisk hadde et blipp i peileren på full gain så gikk jeg ned med han, og stakk oppi skogen igjen. Da fikk jeg bedre signaler, og etter ei god stund kommer han inn til meg.

Jeg trodde bikkja skulle være segneferdig etter 5 timer i 40 cm snø og 2-3 timer los, men neida. Ville følge et nytt harespor han, men da sa jeg stopp. Nede på veien var han like lett og ledig i steget som alltid, helt upåvirka! :? Så formen må være bra tross alt, mye bedre enn jeg trodde.

Og så har han selvsagt fordel av at han ikke klabber snø. :wink:

Og når sant skal sies så ligger han som en klut på gulvet nå da! :lol:

 

Fin tur iallfall! :D

Link to comment
Share on other sites

Hørtes trivelig ut det der Jens, her ute på kysten hart det vært ett ordentlig dritt vær,katastrofeforhold for oss som jager med kortfotinga, 30-40 cm med våt snø uten hold så Ronja hadde store problem med å ta seg fram.

Det positive er jo at man kommer seg ut :D Så også endel spor etter rev, så bare det blir føre så blir det nok Bassetlos :D

Link to comment
Share on other sites

Ranger! høres ut som hunden din er kvalifisert til rådyrjaktprøven i bratta her ute... Hadde vert morro å hatt flere enn bare Elvis her når høstens store rådyrhelg skal av stabelen på bedehuset... :wink:

 

Custer! Du er jaggu ikke alene om å ha uvær å blautsnø, vi er like heldige her som deg... Men ut må en uansett... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Æ e steinklar for bedehushelg (folk må jo tru vi e sprø?), såfremt det e sjenkebevilling i kveldinga! :wink: Da bli æ veldig from og blid, nå som e forenlig med formålsparagrafen i de fleste bedehus. :mrgreen:

 

Ja det står respekt av å klor sæ fram i 40 cm snø i oppte 30-40 grader helling med nedfalne trær og flåg innimellom, men dit hare og rådyr fær, fær han etter. Enkel logikk i en enkel hundeskalle, he he :lol:

 

Men hann gidda ikke ut å pess engang etter foring og vatten i kveld, alt blei vel absorbert av kroppen. :P

Link to comment
Share on other sites

Har stått mang en gang å sett på Ronja losa rev oppi de syv søstre,det er fasinerende å se den lille støttfotingen ta seg fram i bratta.

Egil, en tur til Bindaln for å få friska opp trua sier ikke jeg nei takk til heller, er både døpt og konfirmert :lol:

Skal høre med kara om det er plass til et par svirebrødre med jagende hunder, tror faktisk på gode muligheter for det.

Men elgjakta må være over, etter det fyrer vi løs på bedehuset med karsk og dram...beklager skrivefeil ..brask og bram. :oops:

Custer, du blir både døpt og konfirmert på nytt, her gjennomføres sånne ritualer hvert år da man vil være helt sikker...

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ranger! høres ut som hunden din er kvalifisert til rådyrjaktprøven i bratta her ute... Hadde vert morro å hatt flere enn bare Elvis her når høstens store rådyrhelg skal av stabelen på bedehuset... :wink:

 

Til Egil: melder på thyra og, det her begynner å ligne på en bassetsamling i sørnordnorge.

:D:D:D

Har søstra til Ares og Laila hun ligger ikke noe tilbake for noen av dem ...trur eg.

 

Til Ranger:

begynner å komme meg ut av influensaen og har nå fått låne pc en til sønnen min. min er helt krÆsja.

Det kan bli mye snø til helga får håpe det blir mildvær slik at det klapper sammen.

 

til custer:

 

kanskje vi skulle prøve å finne et revterreng og slipp hundene i uti marsen ?

Det skulle ha vært artig å få litt opplæring i hvordan du gjør det

Link to comment
Share on other sites

He he stakkars Egil, han hadde nok håp om å slippe Elvis litt også den helga, istedet for å bli overmanna av et pack med petiter! :wink:

 

Bra du kom på nett igjen. Ares har vært rolig i dag, pussig nok! I dag måtte jeg hive gobiter ut i snøen for å lokke han under tvil til å "grynne" litt, i går sprang han 5 timer frivillig i laussnøen! Merkelig bikkje... Blir nok en lang og rolig gåtur i dag for å myke opp litt.

Link to comment
Share on other sites

ja det kan vel bli mye ja. men det ligger an til et jakttreff og arenaen burde kanskje være en av øyene i nordland . se for deg to rorbuer med bare basseter. det har vært tøft.hvis vi oppsummerer har vi sikkert 10 - 12 stk.

 

helga og uka 20. - 29. september har vært perfekt med jakt og kanskje bevegeligprøve dagene før rådyrjakta starter. prøve på hare altså.

regner med det stiller opp et par dommere sørfra til noe sånt :?:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ja det kan vel bli mye ja. men det ligger an til et jakttreff og arenaen burde kanskje være vega . se for deg to rorbuer med bare basseter. det har vært tøft.hvis vi oppsummerer har vi sikkert 10 - 12 stk.

 

helga og uka 20. - 29. september har vært perfekt med jakt og kanskje bevegeligprøve dagene før rådyrjakta starter. prøve på hare altså.

regner med det stiller opp et par dommere sørfra til noe sånt :?:

Dere kan starte hund på rådyr fra 21.08. til 23.12.

M

Link to comment
Share on other sites

Akkurat fra den 25 og frem til elgjakta er det nok los i alle sektorer :wink:

Men tidligere kan jo være en tanke, hvis ikkje bikkjene trenger litt

trening før prøvestart. Med mindre antall hunder kan ting stille seg anderledes

Dere kjøper jo jaktkort på lik linje med andre. Er per nå ingen grense per terreng, har på en måte regulert seg selv, men det kan jo komme endringer før høsten. Ta deg en prat med sjefen da vel.

 

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Thyra har hatt flere loser men felling har jeg ikke prioritert. Men jeg og en kompis dro uti øyan som vi sier her oppe og været var helt jævlig.Sørvest liten til stiv kuling med kraftige regnbyger.

vi var først ute med dunkeren og han fikk en los han holdt på med i ca 2 og en halv time før vi felte haren. Etterpå dro vi tilbake til bilen og skiftet hund. det kom ei kraftig byge når vi gikk ut av bilen .kompisen min tok thyra i band og gikk nedover veien , jeg skulle ta på meg sekken men det var så kraftig vind og regn at jeg ventet bakom bilen.

kompisen min sprang med Thyra imot en tett sitkagranskog og kom i le. jeg ventet litt så "sprang jeg bortover"

Vi satte oss ned og skulle ta oss kaffe inni skogen og jeg slapp thyra. Hun var da ikke noe særlig villig da været var så jævlig. Men så dro hun avgårde og det gikk to minutter så hører vi et rungende uttak. Jeg tenkte først på rådyr men så hørte vi på losen at det måtte være hare.Kompisen min sprang opp på veien og over til en skogsvei som vi vet haren bruker å komme til. etter ca 20 minutter kommer plutselig thyra ut på åkeren bak meg og svinger oppover og bort fra meg. da har haren passert meg bak ryggen på 30 meter. jeg får gitt beskjed til den andre via radio at losen kom mot han og like etterpå smalt det .Haren kom rett på han inni skogen og thyra var ca 5 minutter etter. jeg rakk bortover før hun kom inn og hun var mest interessert i hårdottene som læg inni skogen. haren kikka hun bare på og ikke før at jeg ristet i den ble hun interessert.

Og så fikk hun litt snacks for strevet.

 

normal_DSC00557%5B1%5D.JPG

 

normal_DSC00587%5B1%5D.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hei krone, jeg fant bildet du ville ha opp på "siste opplastinger" på galleriet. Trykket på det, og så at det ikke var noen bildeadresse over bildet som normalt er. Hvordan det har skjedd vet jeg ikke. Vet ikke videre hvordan det funker på PC, men med mac så legger jeg pekeren på bildet, holder ned ctrl og klikker. Da kommer det opp noen valg, og jeg velger "åpne bilde i nytt vindu". I browseren min står da den riktige adressen til bildet, som jeg kopierer og limer inn mellom img-klammene der jeg skriver.

 

Men jeg må si jeg smilte litt da den linken du la ut gikk til den lille dunkertassen som så ut som han var langt fra cacib der og da! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk for hjelpen Ranger :shock::shock:

 

Føler meg litt klønete :oops::oops:

Foresten; Ikke litt, MYE :roll::roll:

 

 

bilde_iak.jpg

 

 

Er det mulig????? Så enkelt!!!!

 

:D Er ganske enkelt, når et bilde ligger ute på nettet høyreklikker du på bilde-klikk på egenskaper-så merker du url adr og kopierer den- Så trykker du img her hvor du skriver, da vil det blinke midt i den, høyreklik der og lim inn, vips bilde er på plass :D

Link to comment
Share on other sites

Knall Kule ulla er også søster til Kamerat Otto :)

Ulla20sjekkes.jpg

 

Er på jobb i det kalde nord for tiden, og i den forbindelse har jeg en pc som jeg brukte på jobb for et års tid siden. Fant noen bilder av Otto fra i fjord vinter/Påske

 

Her fra en tur i sirdalen

DpenavMikalogdiverse049.jpg

 

Dette er noen mnd etterpå, i påsken

Psketur220308037.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...