Jump to content

Tråden for PETIT BASSET


Ranger

Recommended Posts

  • Replies 3.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Får holde litt liv i denne tråden også.

Hvordan vil dere beskrive søket til petiten? Den er vel ikke kjent for å være av det videste, men hva bør det være?

 

Selv synes jeg bikkja mi er litt varialbel, selv om det for det meste er OK. Er jo ung ennå da. Har sett han ute på 4-500 m i søk, og stempler innom etter 10-15 minutter når alt går på skinner. Hvis han ikke har funnet en fot da! :mrgreen:

 

Andre ganger, særlig i starten av første slipp for dagen, er det bare rævva. Surrer rundt i buskene og vimser bare. Og så må han jo drite minst et par ganger før det er aktuelt med noe jakt! :lol:

Link to comment
Share on other sites

D du skriver om driting stemmer godt her også :lol: . I blant lurer jeg på om han går å holder seg til han kommer på heia :lol: . Varierer en del med søk. noen ganger er han vel kontaktsøkende, å vimser mye rundt beina mine. Men plutselig får han det for seg at han skal ut på tur, å da forsvinner han langt, enten det er ut for å lete etter dyr, eller om det er ned til nermeste bebyggelse for å se om det er noe liv :) . Otto er jo også en unghund, så han må jo få utforske litt. Jeg sitter uansett alltid å venter der han forlot meg, å etter en stund ser jeg somregel på peileren at han kommer tilbake. Det som imponerer meg iblant er imiddlertid evnen til å ta snarveier inn igjenn. I de terrengene vi har vært mye på jakt/tur har han vist både etter los og endt søk at han vet hvor jeg er uten å følge baksporet tilbake

Link to comment
Share on other sites

Ja de gjør seg nok kjent i terrenget, og andre ganger tar de oss på overvær. For bikkjer må jo vi folk lukte som fjøs, null niks problem for bikkjene! :wink:

 

Prøver og å være nøye på å være der han så meg sist, han pleier som regel å dukke opp der til slutt. Men så er det dette med å falle for fristelsen til å trekke etter bikkja litt, må liksom bort og studere hva som er på gang vettu.. Som regel helt overflødig.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg petit men er godt kjent med hunder, så jeg håper jeg ikke får kjeft for å ha krotet i tråden...

Driting og petit har jeg ingen erfaring med, men mine hunder driter sikkert på samme måte som deres hunder.

Når hunder driter legger dem faktisk igjen et luktspor, og ofte blir det utført både bimmelim og bommelom når hunden slippes.

Dette tror jeg faktisk hunden kan bruke som helpemiddel i forbindelse med navigering, i tilegg til merking for andre inntrengere på jaktområdet.

Hvem har ikke lagt merke til at våre firbente venner, når de finner en forhøyning i lendet, møysommelig og med ultrapresisjon legger igjen en "bæsj" øverst i gresstusta, eller oppe på en stubbe, med det for øye (nesa) at dette stedet har jeg vært, og la det stinke langt og lenge.... Jeg tror hunder bruker bæsj til mer en bare dritt.... :lol:

Bare se hvor hunden slår seg til ro når den kommer baksporet....

(Sikkert en helt uhørt teori for urbane puddeleiere i hovedstaden... Bindaln er langt derfra heldigvis) :wink::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

:lol::lol::lol: Dette har jeg ikke tenkt på, men det er helt sikkert riktig! :mrgreen: Bikkja mi nyter å drite iallfall, kommer de samme godlydene når han krummer ryggen og lar det stå til som når jeg klør han kraftig bak øret! :lol:

 

Og han vil faktisk oppå toppen av snøskavlen og drite når vi går tur, kan hende de tar hensyn til vindretningen også?

 

Underfundige bikkjer, blir aldri klok på dem.. Men du verden så artig og stadig oppdage nye særegenheter ved disse skapningene! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

He he, SÅ ille er det ikke da, og både jeg og bikkja liker "tisper" best! :mrgreen: Men jeg tror faktisk den teorien til Egil har noe for seg, bikkjene bruker det de har av nytteverdi, og det kan jo forklare hvorfor bikkjedrit stinker så usigelig jævlig!

 

Men nå skal jeg ikke drite ut denne tråden mer, he he! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg får føye meg inn i dritpreiket.

Isak er fantastisk flink til å drite i stien slik at man blir gående i dritlukta lang vei. Jeg har også sett at han finner en haug eller et tre eller en snyhaug. det er typisk for hanhundene som har en trang til å markere allt på sin vei og prøve å lage revirplass. men isak kan dra ut og jage i fem timer og kommer inn og jeg kobler og han må drite eller pisse. det må være noe bevisst hangjør mot meg antar jeg. en slags iboende fanskap....

:D:?:

Thyra derimot slippes og drar ut og jeg merker ingen markeringer . men hun kan sette seg over annens piss og markere ser jeg.

 

 

334608.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ja du har sikkert rett i at hannhunder har større markeringsbehov enn tisper på den måten og dunkern, det har jeg ikke tenkt så mye på. Tok meg den frihet å legge inn bildet ditt på nytt i mer hendig format. Og når vi snakker om drit, er det ikke ræva til Exi, mor til våre "barn" vi ser på bildet? (Ikke sånn ment at Exi er drithund, men hu driter med ræva hu og! :mrgreen: )

 

normal_334608.jpeg

 

EDIT:

Exi er jo til høyre i bildet for pokker, det var en liten Thyra jeg så da! :oops:

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg igjen i beskrivelsen din Ranger, når man slipper bikja er det kjempe stas og pisse og drite. Og gjøre alt i sin makt for og bli kvitt den møkka peileren som henger på. Virker som bikja ikke digger og ha på peiler. At antenne er klør og er i veien.

 

Søket på min basset er ikke av de beste. Til tider kan det være opp mot greit, men somregle er det litt trangt. Får hun godlukt i nesa, stikker hun av gåre og utreder. Savner litt mere sprut når jeg slipper bikja. Men i høst har bikja økt loslengdene med bortimot 100 %. Ligger på alt fra 20- 75 avhenging av hvor lenge hun henger på. Så får håpe at utviklings kurven stiger like bra til neste år. Håper på og få skutt en rev i los for henne før sesongen er over.

Link to comment
Share on other sites

Ja en revlos kunne jeg og tenkt meg, vært artig å finne ut om han jager rev. Er vel ikke alle som gjør det.

 

Er det noen som kan si litt om hvordan jage inn bikkja for et best mulig søk da? Jeg baserer meg på det jeg lærte av en dreverkar, sitt på stolsekken og les Donald (minst en pocketbok) de første månedene du har bikkja, slik at den vet hvor du er hen(for dreveren sitt vedkommende kunne det visst bli nødvendig å reversere dette også ved å gjemme seg for bikkja slik at den skulle søke tilbake til eieren når turene ble for lange).

Eller å gå sakte og rykkvis gjennom terrenget i lag med bikkja når den er litt eldre, hvis den ikke finner fot ved første forsøk. Bikkja må vite ca hvor du er hen. Prøver som sagt alltid å være ved slippstedet når bikkja skal hjem.

Ares er jo min første drivende hund, så jeg prøver som best jeg kan å holde tunga rett i munnen, og jeg har også lært mye i litteraturen og av kompiser og kjente som har hatt bikkje lenger enn meg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja du har sikkert rett i at hannhunder har større markeringsbehov enn tisper på den måten og dunkern, det har jeg ikke tenkt så mye på. Tok meg den frihet å legge inn bildet ditt på nytt i mer hendig format. Og når vi snakker om drit, er det ikke ræva til Exi, mor til våre "barn" vi ser på bildet? (Ikke sånn ment at Exi er drithund, men hu driter med ræva hu og! :mrgreen: )

 

normal_334608.jpeg

 

EDIT:

Exi er jo til høyre i bildet for pokker, det var en liten Thyra jeg så da! :oops:

 

Hvis du trykker på bildet mitt vil du se at bildet åpnes i et annet vindu med stor oppløsning . trudde alle visste det med mine bilder.

hvis du trykker vil du sikkert se hvem som er på bildet :oops::D:D:D:lol:

Link to comment
Share on other sites

He he, ligger en latsabb på gulvet her og, lykkelig uvitende om at snart skal han få løpe. :D

 

Angående den måten du legger inn bilder på, feks det siste bildet ditt blir så svært at jeg får bare med meg ett øye på bikkja når jeg trykker, sånn sett funker det bedre å laste bildene opp til galleriet på forumet her. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Å vente på snøen har jeg har jeg herved slutta med :D I dag var jeg ute med bikkjene å så etter reven.

Slapp gammelbikkja først, det ble resultatløst, bytta terreng og slapp ungbikkja, etter 15min ble det los, losa vel en 10 min før det ble tap ved asfaltveg, støtta bikkja i tapsarbeide så etter 5min ble det los igjen, tura fint i 15 min før det ble nytt tap, enten ved gjerde eller så sprang reven over islagt elv.

Frossen mark og tørt er vel ikke optimale forhold for ei ungbikkje men er godt fornøyd ho henger godt på sålenge det ikke er gjerder å dritt i veien, gammelbikkja sprenger sånne saugjerder så rengner med Laila lærer etterhvert.

Legger ved ett bilde fra en liten pust i bakken :D

 

 

Revjakt002.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei, fine bilder Custer og petit!

Har akkurat ankommet fra ei flott helg med mye bra bikkjearbeid fra tre stk petit og en dunker på hare. Bilder og fyldigere rapport får jeg komme med etterhvert.

 

Fikk knall videoopptak av en hare som blir skutt i los for Ares, er det noen som har en Youtube-konto eller lignende jeg kan linke fra når jeg har klipt ihop snuttene fra helga...?

 

Vi har ledd oss fillete halve helga av noen sinnsyke beskrik på uttak av hare og heftige loser, bikkjene er jo helt steinråe! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Her et par bilder av Ares som allernådigst finner seg i å spille annenfiolin mens søstra Thyra boltrer seg med harepusene i jublende los! Frustrasjonen hos Ares ble mildt sagt merkbar da losharen passerte han her på bare 5 meters avstand! :mrgreen: På dette bildet ser du bassetører spisset til maks! :lol:

normal_IMG_3678.JPG

 

 

I kraftgata her passerte harene flere ganger mens vi stekte flesk og koset oss. Ares fikk seg en fin los her etter at søstra var ferdig med sitt!

normal_IMG_3685.JPG

 

 

Da losen til Thyra var 45 minutt og "oppnådd 1.premie" reiser dunkern seg og sier "-Nå tror jeg vi plugger den haren", hvorpå haren 2 sekunder senere dukker ut av skogen og blir plugget...! :wink:

Dunkern og Thyra var skjønt enige om at det var knall å felle denne haren! :mrgreen:

normal_IMG_3692.JPG

 

 

Ei knall helg med mange timer los for alle tre petitene som var med, har dessverre ikke annet enn videoopptak av Cita.

Link to comment
Share on other sites

Custer

Hvordan veit du at bikja de jager rev og ikke rådyr når det er barmark??

Hører det på målet :D Neida i dette tillfellet så vi reven, ellers så er det begrenset med rådyr her på øya ( ble åpnet for jakt iår) så stort sett er det revlos.

Når det gjelder målet synes jeg det er forskjell, hører det mest på gammelbikkja virker som ho er sint på en måte :D

Link to comment
Share on other sites

Lørdag var det vanskelige forhold fra morran, hakkete losing og endel tap det tok tid å nøste opp i. Senere på dagen bedret det seg noe, og vi fikk ut hare langt utpå ettermiddagen! Søndag var det litt bedre forhold og mye morro. Jeg er imponert over evnen disse bassetene har til å finne vilt, tydeligvis god nese ja!

 

Trodde det skulle bli bra forhold med regnet som kom natt til mandag, men det var mye rart da og før det løsnet litt utpå dagen.

 

Forøvrig hadde vi den fantastiske underholdninga det var å se Ares ta ut hare på nært hold. Haren trykket under 10 m fra oss da Ares kom og fikk overværet på den. Han landa nesten på ryggen av haren før den tok ut, og da skal jeg hilse og si det ble gauling og rabalder på Ares! :mrgreen: Den losen varte i bare ett minutt, da hadde haren smuttet på bølgetoppene over fjorden og i trygghet regner jeg med! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Artig :D Virka som det var vanskelig her også,plagdes litt å losen ble ca 40 min tilsammen med tap.

Ellers synes jeg ho trenger litt tid for å komme igang med søket, nå har jeg jo ikke vært ute på lenge så det kan jo være det, så jo når jeg jakta hver helg at ho kom fortere ut i søk.

Når ho først er igang, synes jeg det er sådær, men virker som ho har en plan med det ho driver med, så får håpe det går seg til :D

Link to comment
Share on other sites

Virker som Ares har skjønt at skal det bli artig så må han ut og finne moroa sjøl. Kan være litt treg i begynnelsen av første slipp, men så går han gjerne flere hundre meter for å finne noe. Behøver ikke å rusle i lag med han nå. Det har jeg gjort i minst mulig grad i hele oppveksten hans. I helga slapp vi bikkjene, lagde oss tribune med stolsekkene og satte oss med kaffekoppen så ordna bikkjene resten som regel.

 

En annen ting er at hvite flekker på barmark er noe han bevisst kan fokusere på, bruker synet. Han fikk øye på to harer og sprengte nesten sauegjerdet for å komme seg dit fortest mulig! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ei fin jakthistorie med PBGV.

Etter spørsmål om å kopiere fra Revejakttråden og inn hit.

 

Tross 39 i feber bare litt over døgnet før, dro jeg ut i natt.

Det ble ganske stille på åtet etter fire rever forrige helg, men i slutten av uka var det igjen ferske spor der.

Jeg labba i vei, full av iver. Gradestokken var nede på – 15, så jeg tok på meg varme klær for ikke å fryse. Men det skulle jeg finne ut at var ett feil klesvalg.

 

Dressen jeg hadde på meg bråket for mye, og ikke minst, det gjorde jeg også for er litt småforkjølet enda. Kl.04.30 ble jeg var en rev som travet bort fra meg, den ble sikkert redd bråket fra klærne for i 15 minusgrader og helt stjerneklart, bærer lyden veldig godt.

kl.04.40 ble jeg på ny var en skikkelse nedpå ekra, og den var på vei inn. Etter noen meter torde jeg ikke slippe den lengre mot meg, så smalt det. Reven hoppet og sprellet som en gal før den løp unna.

Jeg ville ikke sitte lenger i tilfelle det ble enda en skadeskyting og enda et ettersøk, så jeg dro hjem og la meg.

 

Jeg våknet like før det lysnet. Hunden ble med meg også denne gangen.(og far’min)

Reven hadde blødd noe helt jæ…. helt fra skuddstedet av og hunden var spennvill.

Etter mye, om og men, ble blodspora bare mer og mer uklare. Hunden virket også mer interessert på annet enn å følge sporene. Blodsporene mistet vi og pappa tok med seg hunden hjem. Jeg skulle gjøre enda ett forsøk på å finne igjen spora, og det gjorde jeg heldigvis. Jeg også dro hjem for å hente hunden.

 

Etter lange minutter med ettersøk fant PBGV’en igjen spora, jeg tenkte det var rådyr eller noe sånt men ble overbevist da jeg fant blod.

Jeg fiska etter telefonen for å få pappa til å komme med hagla. Den la jeg igjen hjemme pga. utrolig vanskelig terreng, og jeg måtte også slippe hunden senere for dette.

Losen gikk i fullgang rett nedenfor meg, jeg gikk ned og etter hvert fikk jeg se den hinkende reven meg en hund i hæla.

 

Det lå ei gammel sommerbu der som reven besøkte flertallige ganger, og gjemte seg i.

Pappa kom med hagla, vi gikk inn i bua med hunden, og under ei lita hylle lå reven og gjemte seg. Like etterpå gikk Petiten inn under hylla og dyra føk i tottene på hverandre. Etter hvert kom begge to susende ut av bua, men Basseten tok igjen reven og fikk sakket den ned. Jeg og pappa gikk rundt, da fikk vi se litt av en scene, hunden gikk runder rundt reven og dro den etter halen. Jeg fikk tak i hunden og løftet den unna så pappa fikk klinket ei hagleskur i bakhodet dens.

 

Endelig slutt på pinen, men sånt skjer.

Jeg fikk jo en veldig og trim da.

Link to comment
Share on other sites

Satt og rotet litt i noen gammle bilder da dette plutselig dukket opp :) . Synes det er et litt tøft bilde, ettersom det er tatt med et vanlig digitalkamera. Drev og knipset noen bilder av Otto mens han for frem og tilbake, å plutselig fikk jeg et bassethue i kamera :) . Resten av bikja ble visst ikke med :D

 

ottoogdiverse022.jpg

Link to comment
Share on other sites

"Otto den Kjappe"? :lol:

 

- Og fyldig rapport inkl. bilder Custer!

 

Tenkte Ares skulle få beholde vinterfrakken på ei stund til siden vi såvidt skriver februar, men det er kanskje ikke farlig å kle av han litt...? Han har ikke så voldsomt med underull...

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å få basseter "kattereine", iallfall ikke innendørs! Trengte bare å gi han beskjed i begynnelsen at dette ikke var mat og at han måtte være forsiktig. Da tok han de til seg så fint som bare det!

normal_DSC00334.JPG

 

 

Her vasker han ræva på en kattunge, og koser seg sjøl om kattene er stengt inne i hans bur i lag med han!

normal_DSC00332.JPG

 

 

Katta dier tilogmed de små tørrpattene på hannbikkja! :shock:

normal_DSC00343.JPG

 

 

Hmmm..... Dette bildet var han ikke særlig glad for.... :lol:

normal_DSC00379.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ranger!

Å jeg som begynte å tro at petiten var i slekt med jakthunder... der ødela du all tvil, helt umulig selvsagt... :mrgreen:

 

He he, du skal se når jeg legger pannekake over hodet til Odin, med hull for øya og han må vente til han får lov...

Hunder som kan mer enn bare jakt er morro det... Og det å trene lydighet i alle former er nyttig og sosialt....

 

Kjør på med humorbilder, kansje jeg skal prøve å få Rago til å posere med katt... :twisted::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Se hvordan han sitter da! :shock:

Vedder på at han ikke vil fryse på pongen! :lol::lol: Underlig sak, den der bikkja du... :mrgreen:

normal_Ares_paa_rompa.jpg

 

 

Det hadde vært artig å teste Ares på rev, men tør ikke slippe han på det uten peiler, bruker jo å låne når vi drar på tur... Vært greit å jage noe brunt nå etter alt det hvite, kanskje han tenner på katter etter det og! 8)

Link to comment
Share on other sites

Otto var skeptisk til rev og revelukt i starten av første sesongen. Satser på at det kommer seg etterhvert, og det hadde ikke vært å forakte hvis han kan få frem en rødpels eller 2 :).

 

Vann derimot har han tidlig vist at han ikke er skvetten for. Her poserer han for fotografen da vi var på en av mange sommerturer i fjord :)

 

TeltturtilGyland04-06juli08021-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...