Jump to content

KydeX' Marlin 1895 tråd


KydeX

Recommended Posts

Etter å ha drevet en god stund med langholdsskyting og dratt med meg de tunge børsene på jakt, så fant jeg ut at jeg ville ha en litt kortere og hendigere rifle til jakt i litt trangere og tettere terreng.

 

Jeg startet da denne tråden for halvannet år siden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=92881

 

Etter mye om og men og tankevirksomhet frem og tilbake så ble det til slutt en bøylerifle, etter å ha lest mye og postet en del i disse trådene:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=112093

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=22904

 

, samt flere andre bøylerifletråder her inne.

 

Det ble til slutt en Marlin 1895 SBL. Først og fremst fordi den ser tøff ut :D Jeg kjøpte den brukt, og originalt ser den da slik ut:

 

AADayq8IpiXJlyXhGtU-u5vda?raw=1

 

Rifla ble stående lenge i skapet mitt, da jeg manglet krutt, hylser og diverse. I tillegg så leste jeg jo mye her på forumet om hvor sære disse riflene er, grovt maskinert, dårlig avtrekk osv. osv. Selv om jeg ikke synes den virket så gal når jeg fikk den i hendene, så bestemte jeg meg for at jeg skulle gjøre det beste ut av det. Det første jeg bestemte meg for var å bytte ut avtrekket, da jeg nok synes det var litt "floppy og tungt". Jeg er jo vant med topptunede langholdsbørser til vanlig, så jeg prøvde å holde forventningene nede. Men et "happy trigger" kit fra Wild West Guns kosta forholdsvis lite fra Brownells.no, så da bestilte jeg et slikt.

 

Siden jeg måtte til å demontere litt allikevel, så bestemte jeg meg for at jeg skulle "tune" selve mekanismen også, slik at den ble så smidig som mulig. Det innebærer i hovedsak å polere alle glideflater som er i kontakt med hverandre, samt å modifisere/korte ned diverse fjærer.

 

Siden jeg har ihvertfall et par tommeltotter mer enn to når det kommer til slikt mekanisk arbeid, så ble det en del googling og lesing av guider og youtubevideoer, før jeg i det hele tatt turte å sette et skrujern i nærheten av børsa.

 

Disse guidene er i hovedsak de jeg benyttet meg av:

 

Disassembly/Assembly(Skrevet av en nordmann ser det ut som): http://www.marlinowners.com/forum/how-disassemble-clean/20184-disassembly-assembly-1895-pics.html

 

Tuning: http://marauder.homestead.com/files/tuning_m_1894.htm

 

Hvordan installere Happy Trigger kit fra WWG: http://www.realguns.com/Commentary/comar185.htm

 

Siden jeg først skulle plukke ned en del av børsa for å modifisere/tune, så bestemte jeg meg for å også lakkere rifla. Jeg har blitt litt hekta på Cerakote/Duracoat, så det hadde jeg lyst til å gjøre. Jeg er litt inne i det "tacticoole" hjørnet, men jeg fant ut at å lakkere den i Magpul FDE eller tilsvarende, som jeg har gjort med mine andre rifler, kanskje ikke passet helt på en leveraction. Etter litt tanevirksomhet fant jeg ut at det skulle bli en kombinasjon av fargene "Burnt Bronze" og "Graphite Black". Jeg har dokumentert noe av prosessen, men ikke alt. Det gikk med ganske mange timer på hele greia.

 

Så begynte arbeidet. Her er rifla plukket i småbiter. Det begynte å melde seg tanker som "hva har jeg egentlig gjort" og "blir det noen gang en rifle igjen"? Men det var ingen vei tilbake.

AAAexg-rX8FHg6iugrI8ING9a?raw=1

 

Slik så den ene siden av ladearmen ut, der den går i inngrep med bolten og "carrieren". Litt bruksmerker og maskineringsmerker, men ikke fullt så galt som noen vil ha det til.

AAC_BbCQE3IhMeoP4_paT7RMa?raw=1

 

Etter en god dose med først #400 slipepapir, deretter #1200 og til slutt polervoks på dremel, så ble resultatet slik. "Litt forskjell" :)

AAC3GryiRCN0iVsOM-angHama?raw=1

 

Etter å ha utført samme poleringsjobb på alle deler som er beskrevet i diverse guider, så ble Happy Trigger kit installert. Alle fjærer ble modifisert, noen ble bare bøyd, mens andre ble kortet ned. Den eneste modifikasjonen jeg ikke har utført er å slipe ned toppen av hanen. Dette turte jeg ikke gjøre i første omgang. Men mer om det etterhvert.

 

Så kom jobben med å preparere alt for lakkering. Siden jeg ikke har utstyr for sandblåsing, så gikk jeg på med #400 slipepapir. Nå var det ihvertfall ingen vei tilbake...

AABj6S5bV_rnE_hR0h6uXa0wa?raw=1

 

Så ble alt preparert etter alle kunstens regler, hengt opp i garasjen og sprøytet.

AAB_H6cW1937zM4rTQ4smrefa?raw=1

AADyH47N93q1imTz9RVKTwqNa?raw=1

 

Her er alle delene, ferdig lakkert og klar for montering. De mest ihuga Cowboyfans vil nok si jeg har begått helligbrøde med tanke på fargevalg og lakkering av laminatstokk, men jeg er ihvertfall fornøyd :)

AAAgyZ_vzOtBA12I0VbNZnGZa?raw=1

 

Da børsa ble montert sammen satte jeg også på et Vortex Sparc ii rødpunktsikte. Jeg hadde egentlig planer om et aimpoint micro, men dette fikk jeg så billig at det bare var å gi gass. det er omtrent 3000 i prisforskjell opp til Aimpoint, og Vortex har sin unike livstidsgaranti, så da ble det den.

AABM7piOBQfZhCnXHfBLc3vya?raw=1

AAAKf8NtBKBpZQZm5594qK-Pa?raw=1

AABGB92Z8KjcthJqzqlXGTvYa?raw=1

 

Fargespillet i Cerakote Burnt Bronze er helt fantastisk. Det kommer egentlig ikke skikkelig fram på mobilbilder, man må se det selv, helst ute i sola.

 

Så var tiden kommet til ammunisjonen. Den ble ladet opp med nye Starline hylser, CCI #200 tennhetter og 405grs RCBS med gascheck fra Clarry Haglund. Disse kulene fulgte det med noen av da jeg kjøpte rifla.

 

Ladningen ble 43 grs. med VV-N130 som jeg kopierte fra andre her på forumet. Det er ikke i nærheten av maksladning, så jeg ga gass. Her er de ferdig ladd, men ikke krympet. Jeg brukte til slutt Lee factory crimp til å sette krympen. Kulene satte jeg til krymperilla.

AACUNx4Wp4DV0hkKUoscsLbDa?raw=1

 

Her er patronen ved siden av to andre jeg bruker, .308 win og 6.5 RSAUM. Det er en solid plugg :D

AAAQxyJpFW92QPYuXifq8jjda?raw=1

 

Så bar det avgårde til skytebanen. 100m er et stykke unna med denne typen rifle, og uten den typiske stjernekikkerten jeg er vant til.

AACLyrf7fmTLWqwvlWreNjSza?raw=1

AABA5YNk4QR4Nx7pD0RcJ5x9a?raw=1

 

Jeg startet med å skyte inn siktet. Heldigvis så var et av de første tre skuddene inne på skiva, så jeg slapp å kaste vekk mange skudd på innskyting. Jeg startet sittende, da jeg hadde hørt rykter om frisk rekyl med disse kulene. Jeg synes ikke det var altfor ille, så jeg prøvde liggende også, men det var en smule ubehagelig. Stående skyting på frihånd var vanskelig. Jeg fikk da alle skuddene i skiva, men det spørs om det hadde blitt bestått på storviltprøven. Ihvertfall bare såvidt.

 

Den beste treskuddsserien sålangt ble denne, skutt fra sittende stilling på frihånd:

AABCHmd5DjrR8BJ-9QQT1Enea?raw=1

 

Dette var mitt første møte med en bøylerifle, og jeg må egentlig si meg ganske fornøyd. Presisjonen er brukbar med tanke på hvilken type rifle og sikte som ble brukt. Dersom jeg får på en skytereim, så skal jeg nok få hullene litt tettere også. Ellers dekker jo siktet 2 moa, så det er litt begrenset hvor tett man får dem uansett.

 

Når det gjelder rekyl, så var det friskt, men ikke altfor galt. Man føler seg ihvertfall mandig når man skyter med denne :-) Moro var det, men etter ca. 25 skudd kjente jeg at det begynte å bli nok for en kveld. Jeg kommer nok til å ha mer gøy med denne etterhvert, og den blir nok med ut på hjortejakt til høsten.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, karer. Det ligger noen timer med jobb her. Det kommer nok mer erfaringer etterhvert. Jeg kommer definitivt til å bruke den mer, da den var gøy å skyte med. Egentlig så lurer jeg litt på hvilke kuler jeg skal bruke fremover, da jeg har få igjen av Clarry sine. De gikk jo brukbart så jeg kan jo høre om det går an å få tak i flere. Jeg liker å bruke en kule/ladning til alt når jeg først har funnet noe som funker. Derfor vil jeg ikke teste kuler som er dyre, da jeg ønsker noe jeg kan skyte mye med, men som fortsatt funker til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm, cerakote cowboy rifle...

OK, den ble ganske (meget) fin, må innrømme det. Og nå er vel SBL med rail og pistolgrep allerede litt utenfor det puristene liker så det passer sammen på en måte.

 

De jaktkulene som er trukket fram som tipp-topp i 45-70 er for dyre til skyting på papp har jeg funnet ut. Blykuler er veien å gå, og flere her sverger jo til 405 bly til jakt også. Har ikke helt funnet den rette kula for meg selv, har skutt en god del 405 grains bly (egentlig 428) men ikke fått de samlingene jeg ønsker. Barnes TSX 300gr går fantastisk bra, men den er dyr og blir for lett for storviltkravet (trenger makslading i 18.5" løpet).

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer nok til å fortsette en stund med 405 grs bly for å få mengdetrening og bli vant med rifla. Jeg prøver å si til meg selv at 10 cm på 100m er godt nok med denne rifla. Med de andre riflene mine er jeg aldri fornøyd uansett, da jeg vet at potensialet er alle skudda i samme hullet. Det tviler jeg på at 1895'en er god for uansett hva jeg putter i den.

Link to comment
Share on other sites

Klarte ikke holde meg lenger, jeg måtte utføre den siste modifikasjonen som jeg ikke har turt enda, å slipe ned toppen av hanen slik at ladegrepet er enda mykere.

 

Jeg spente rifla forsiktig opp i en skrustikke.

AAAQsdq5P-NrP_xloFiBk70Da?raw=1

 

Deretter merket jeg av konturen. Ca. 0.8 mm skal man kunne ta av (0.031") uten å være i faresonen.

AAC8RNagkemThzEYxbsLzQASa?raw=1

 

Så gikk jeg løs med dremelen, og polerte deretter kontaktflaten. Jeg tok omtrent de 0.8mm jeg hadde tenkt, kanskje litt mindre. På min rifle er det nok enda mer å gå på, men jeg ville ikke overdrive. Har ikke lyst å gå for langt og risikere at hammeren ikke spennes opp lenger.

AAC2Mpu1ql19bb0Q3fTv6cZza?raw=1

 

Resultatet ble ganske bra, ladegrepet går en hel del jevnere. Nå er det i grunnen kun hvis jeg tar ladegrepet veldig seint at jeg kjenner det lugger litt over hanen. Men til praktisk bruk er det nå helt topp.

Link to comment
Share on other sites

 

Så ut som en fin jobb du hadde gjort der. Jeg brukte samme fargen med Cera på en sliten kombi jeg har.

Hvordan er løpet innvendig på de Remingtonproduserte nå for tiden? Går med tanker om å kjøpe meg en Marlin 1895, men har ikke lyst på en med skjevt innfestet løp og dårlig maskinering. Er dette fortsatt et problem? Eller har de fått kontroll på produksjonen? I så fall når er grensen for dårlige produksjoner og gode?

Ser litt på bruktmarkedet også, men det er ikke så mye ute. Det beste hadde jo vært om det dukket opp en "ekte" Marlin :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg studert noe annet enn min egen da, men jeg synes løpet ser greit ut innvendig. Resten av innmaten er, som mange påpeker, ganske grovt maskinert. Nå virker det imidlertid som det har mest å si for ladegrepet. Hvis jeg sammenligner med boltriflene mine, så er det største ulempen med tanke på presisjon at løpet ikke er frittflytende. Både forskjeftet og magasinrøret henger jo i løpet. Dette vil jo være likt uansett om det er en "ekte" Marlin eller en såkalt "Remlin". Jeg synes i hvert fall presisjonen var brukbar på den jeg har, men nå har jeg kun skutt 25 skudd så langt. Jeg tror det kunne blitt rimelig bra dersom jeg hadde skutt med tofot, baksekk og kikkertsikte, slik som på langholdsbørsene min, men det har jeg ikke planer om å teste. Jeg skal ha på en skytereim, så får vi se hva jeg presterer med den. Uansett, jeg hadde ikke vært så bekymret for løpet.

Link to comment
Share on other sites

Heffalompen nevner at det beste hadde vært å kjøpe en "ekte Marlin", mulig det.

Jeg mener at det beste er å slippe microriflingen som en "ekte Marin" har. Med vanlig rifla løp som Remington har så stiller man mer fleksibelt til valg av kuler, særlig blykuler.

Ekte Marlin er kresen på kuler.

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng vaquero. Hvis børsene er av god kvalitet ellers så er jeg enig. Jeg lurer på fra hvilket år/dato de begynte å lage disse med den gode kvaliteten som de skriver om i artikkelen over. Beklager til trådstarter for denne avsporingen. Kan godt stoppe her hvis du ønsker det. Uansett ble din børse fin syns jeg :-) hadde du problemer med forsikte som lente mot høyre på din?

Link to comment
Share on other sites

Tja, så lenger det handler om Marlin 1895 så er det ikke så mye avsporing synes jeg :-)

 

Jeg har ikke lagt merke til at siktet mitt kanter. Heller ikke noen av de andre tingene. Jeg har ikke prøvd originalsiktet engang. Men det skal jeg gjøre. Jeg tenkte å kjøpe quick-release feste til rødpunktet og skyte inn jernsiktene også, så har jeg kjapp backup hvis noe mot formodning skulle streike.

Link to comment
Share on other sites

Angående micro groove rifling så sluttet Marlin med dette på 1895 engang på starten av 2000 tallet. Sliter litt med å finne eksakt år.

Det ble da produsert "ekte" Marlin med ballard rifling fra ca 2000 til rundt 2009.

Det viktigste er uansett at børsa funker, så får puristene bry seg om hva som står på serienr :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke målt forskjellen, da jeg ikke har noe bra å måle med. Men forskjellen merkes. Avtrekket et kun selve den du drar i. Den gjør hovedsakelig at avtrekket blir renere, og uten kryp. Den er også fast, ikke sånn "dinglete" som originalavtrekket. Jeg har også bøyd litt på den fjæra som holder i mot avtrekkeren. Det gjorde at det også ble en del lettere. Jeg anbefaler absolutt å installere det. Det var forholdsvis enkelt og ikke så dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Du kan like gjerne gjøre som meg, ta den du har ut og polere den. Funker som bare det.

 

Fordelen med wwg sin er at den er mer solid og ikke skal knekke eller gå fra hverandre, siden den er i et stykke. Derav navnet "bear proof".

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha tatt en god runde rundt i jaktterrenget i helga, har jeg fundert litt på dette med reim til rifla. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke en eller annen type reim som var kombinasjon av bære/skytereim. Men hovedparten av terrenget vårt har ganske tett skog og korte hold. Vi gikk på en hjort også under vandringen vår, på ca. 20m hold. Jeg kom derfor fram til at jeg kommer til å trene mer på frihåndsskyting og heller finne en reim som lar meg montere rifla raskt.

 

En "single point" reim måtte jo vært sorten, tenkte jeg. Men hvordan monterer man en slik på en 1895? Etter litt googling fant jeg ut de brukte "single point sling" i 1895 også. Da montert på en såkalt "saddle ring". Så, etter litt mer googling så har jeg da bestilt en "saddle ring" som monteres istedet for kryss-sikringen.

 

http://beartoothmercantile-2.myshopify.com/collections/safety-deletes/products/saddle-ring-safety-delete

 

Man har uansett "half-cock" sikringen, så jeg klarer meg uten kryssboltsikringen. Man skal uansett vite hvor løpet peker.

 

I tillegg bestilte jeg denne reima: http://www.bdstacticalgear.com/pd-dotd-nylon-single-bungee-sling.cfm

 

Ikke akkurat tradisjonell cowboy, men den var billig, og jeg tror den er funksjonell, så får vi se. Time will show, som de sier.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jakt på korte hold og krattskog:

Enig med deg KydeX, jeg kjøpte min selv med tanke på korthold og kupert krattskog. I tillegg kom subjektive vurderinger på en Marlin 1895GS, teknisk sett finnes det fornuftigere alternativer, men ting handler om litt moro også. Det er en hobby til syvende og sist. Jeg har ikke tenkt så mye på reim, men ser det du skriver. Når det gjelder skytetrening mener jeg å ha lykkes for min del.

Jeg har et terreng jeg kan trene litt i, der setter jeg opp fem feltfigurer (ca.A3 størrelser). Figurene er plassert i forskjellige vinkler fra der jeg står fra 20 -70 meter. Lader opp med fem patroner og skyter stående så fort jeg kan, veksler på figurene med ett skudd i hver. For meg er det en god trening i å bekrefte mestring. En slik felttrening gir mer enn å ligge/sitte på en 100 meter riflebane med fast vinkel og avstand.

normal_Test_2.JPG

Brukskunst :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet sittende, da jeg hadde hørt rykter om frisk rekyl med disse kulene. Jeg synes ikke det var altfor ille, så jeg prøvde liggende også, men det var en smule ubehagelig.

 

det er vel ikke kulene i seg selv som gir frisk rekyl, men farta de forlater løpet med =)

 

Nå vet ikke jeg hva slags kolbekappe det er på SBL, men den originale på min Guidegun i 450 var nå utformet for å lage maksimalt med smerte :mrgreen: en innvendig langsgående rygg som kjennes godt etter noen skudd med friske ladninger

En bedre kolbekappe gjør det straks triveligere å skyte

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... Så du Jurassic World Kydex? Er noe der du kommer til å kjenne igjen! :D

Nå ja! Det spørs hvor i verden man er, i virkeligheten kan man ferdes på plasser med slike typer. Bør ikke være farlig, men situasjonsbestemt. :lol:

normal_Bamse.JPG

Husk bare på å krympe Partizan kulene skikkelig så de ikke krabber ut av hylsa over maks C.O.L. lange nok til ikke å komme opp i kammeret.

Hvis ikke skikkelig krymp trengs det unike talegaver................ :mrgreen:

 

Det er ikke uten grunn at man kaller børsa en "Bamsebrems".

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen. Vurderer selv en runde med modifikasjoner på min marlin. Ser i linken du henviser til er det anbefalt å fjerne 3/4 av en coil på hanefjæra. Gjorde du dette og var forandringen merkbar?

 

Jeg har gjort motsatt, la på ei skive bak hanefjæra for å få raskere lukketid og ei mere pressis børse.

Avtrekket ble perfekt uten kryp på 1,3 kg ved å bøye litt på avtrekkerfjær og oppretting av vinkler på sear og polering av flatene på sear og hane.

Den vinglete avtrekkeren ble roligere ved å legge imellom ei blikkplate imellom avtrekker og sear.

Ja, jeg kunne kjøpt en ferdig WWG avtrekker til 1500kr, men en time eller to med finmekanikk er bare morro

 

http://www.marlinowners.com/forum/basic-triggers/72679-sear-fix-lighten-trigger-pull.html

 

http://www.marlinowners.com/forum/basic-triggers/

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen. Vurderer selv en runde med modifikasjoner på min marlin. Ser i linken du henviser til er det anbefalt å fjerne 3/4 av en coil på hanefjæra. Gjorde du dette og var forandringen merkbar?

Jeg merket forskjell. Det står at du kan ta 3/4 i begge ender, men jeg tok bare i ene enden. Men nå har jeg bestilt er Wolff reduced power som jeg skal teste. Som sagt tidligere merket jeg egentlig størst forskjell på hanemodifikasjonen.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet sittende, da jeg hadde hørt rykter om frisk rekyl med disse kulene. Jeg synes ikke det var altfor ille, så jeg prøvde liggende også, men det var en smule ubehagelig.

 

Nå vet ikke jeg hva slags kolbekappe det er på SBL, men den originale på min Guidegun i 450 var nå utformet for å lage maksimalt med smerte :mrgreen: en innvendig langsgående rygg som kjennes godt etter noen skudd med friske ladninger

En bedre kolbekappe gjør det straks triveligere å skyte

Den kommer standard med Pachmayr Decelerator, så det er ikke så mye mer å hente der. Men jeg klager ikke. Det er fremdeles moro :-)

 

 

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...