Jump to content

CZ 452 varmint vs. Savage


Thule89

Recommended Posts

Jeg står nå ovenfor et typisk problem. Valg av salongrifle med kikkertsikte og lyddemper...

har for det meste sett på Savage Mark ll BV og CZ 452 Varmint, Bushnell Trophy 3-9x40 og BSA Optics 3-9x40 Sweet 22, samt både den standare og modulbaserte A-TEC Lyddemperene...

Etter det jeg har forstått er at begge hadde problemmer med avtrekket, men at Savage Mark ll BV har fjernet problemet med ''Accu Trigger'n'' og CZ 452 varmint har fått et justerbart avtrekk ifølge...

 

Våpenet skal for det meste brukes til småviltjakt så jeg er ikke sikker på om kanskje CZ 452 American(med evt. nytt avtrekk) er et bedre alternativ en varminten, men det vil bli en god del baneskyting i tillegg....?

 

Så valget mitt foreløpig står mellom:

1 - Savage Mark ll BV 2990,-

http://www.jaktdepotet.no/webshop/default.asp?sub=pd&id=177&kid=29&uid=142

2 - CZ 452 varmint 3990,-

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=69464

 

Er det noen som har noe erfaring angående disse riflene eller andre alternative .22 lr rifler som er tilsvarende som kan anbefales?

Hvilke kikkertsikter er å anbefale til salongrifler (og andre randtenningsrifler)?

Hva er fordelene med en modulbasert, contra en standar A-Tec lydemper ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:lol: Typisk tilfelle.... jeg har to kamerater som har hvert sitt av våpenene, og etter jeg prøvde dem, likte jeg best Savage sin salongrifle. den har enkel stokk, og veldig gode skyteegenskaper. Presisjonen er en liten tanke høyere også, og det er Savage Arms kjent for, både storvilt og småvilt riflene. Men det er litt så som så, og det meste avhenger hva slags krav du stiller til ditt eget våpen. :)
Link to comment
Share on other sites

jeg har cz 452 varmint med a-tec rimfire demper. Jeg valgte denne fordi jeg likte tyngden og balansen i våpenet. Bruker min mest til trening, men den er også med på duejakt osv.

Kan ikke klage på presisjonen. Jeg har byttet ut avtrekket med en timmney trigger. fungerer utmerket.

 

Har du forsøkt å holde begge våpna? Jeg mener at look og feel er nesten vel så viktig når det gjelder valg av våpen. Du skal jo ha det med det rundt en god del :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også CZ452 Varmint. Har ikke holdt i Savagen, men dette var også ei rifle jeg vurderte da jeg kjøpte min CZ for to-tre år siden. Jeg endte på CZ på grunn av utseende og tilgjengelighet. Jeg har altså ikke noe sammenligningsgrunnlag, men jeg er kjempefornøyd med CZ'en min! Knallgod salongrifle. Bra presisjon. Artig å skyte med. Den føles også veldig solid og bra bygget. Jeg har ikke angret et sekund på at jeg kjøpe den!

Link to comment
Share on other sites

Cz'en min har jo som sagt hatt det spesielle "første skudd i myra" problemet.

Dvs at når den ikke har vært skutt på lenge går første skud ned til venstre.

Men etter et par tusen skudd har den gått seg til.

 

Måtte ogso skifte utdrager, da den var litt slapp.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror jeg haller mer mot savagen foreløpig pga. av vekten på 2,9 kg... ikke for tung, ikke for lett...

Er redd for at 2,6 kg på cz american'en kan bli litt for lett (vant til sauer 200str i .22 lr på 5,6 kg) og varmint på 3,4 kg er kanskje en smule for tungt til å være et jaktvåpen...

 

Har hørt fra andre at balansen er så og si lik på dem, men presisjonen er en smule bedre på savagen og at at Accu Trigger' har fjernet hele problemet ang. tungt avtrekk...!?

 

hva tror dere om dette?

Link to comment
Share on other sites

Varminten til Cz, er på 3.2 kg, har ein sånn i .17 HMR. Eg kjenner ikkje til Savage, men du kjem ikkje til å bli skuffa med ei Cz, det er ei skikkelig god rifle med god presisjon. Som Jerognal skriv, så har det vært litt problematisk med enkelte rifler med at første skuddet går avsted, men utover det, så er det vel ingen registrerte problemer av betydning.

Og det er ein sliter, som du omtrent ikkje klarer å ta knekken på, eg har ei Brno Mod.2 frå 1975 og den har gått sine titusener skudd, og er like god den dag i dag.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Som Jerognal skriv, så har det vært litt problematisk med enkelte rifler med at første skuddet går avsted, men utover det, så er det vel ingen registrerte problemer av betydning

 

Personlig har jeg tilgode å se en .22 LR som ikke slenger det første skuddet. Spesiellt om demperen står montert på under lagring. (anchuetz, sako, cz - samme problem).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Hvis man skal ha demper, så får man gode dempere i prisklassen 2.600 til 3.000kr til salongrifle. For noen uker siden fikk kameraten min (med savage våpen) en A-Tech (norsk prod.) demper, og dermed ble vekten på geværet mye mer stabilt og balansert. Presisjonen ble nogelunde lik, men dette avhenger fra demper til demper.

 

jeg anbefaler A-tech på det sterkeste, men hør gjerne med forhandler før hvis du er usikker på hva som er best for din rifle:)

Link to comment
Share on other sites

takk for alle rådene og meningene jeg har fått.

jeg fikk prøve savagen og den var vidunderlig å skyte med og bestemte meg med en gang at dette var min kommende rifle....

hørte litt rundt med et par forhandlere om pris og hvilken demper de anbefalte. Samtlige var enig i at a-tec'en var riktig til savagen, men ingen av de andre kunne matche prisen på rifla,kikkert(tilsvarende),gjenging av varmintløpet samt a-tec demper.... så nå ligger den hjemme og så fort jeg kommer hjem igjen skal den ut på riflebanen og testes....

Link to comment
Share on other sites

jeg tror jeg haller mer mot savagen foreløpig pga. av vekten på 2,9 kg... ikke for tung, ikke for lett...

Er redd for at 2,6 kg på cz american'en kan bli litt for lett (vant til sauer 200str i .22 lr på 5,6 kg) og varmint på 3,4 kg er kanskje en smule for tungt til å være et jaktvåpen...

 

Har hørt fra andre at balansen er så og si lik på dem, men presisjonen er en smule bedre på savagen og at at Accu Trigger' har fjernet hele problemet ang. tungt avtrekk...!?

 

hva tror dere om dette?

 

Jeg betalte et par hundrelapper for å få utbedret avtrekket på min 452 Varmint, så det er ingen stor jobb eller kostnad. Jeg lurte også på en Savage, men slo den fra meg etter å ha holdt en i hendene. Grunnen til dette var at den rett og slett gav et mye kjipere inntrykk enn CZ'en. Den virket rå, uferdig og skikkelig "billig". Accu Trigger..., vel det var ikke noe for meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...