Jump to content

Gråhunden Sita, fra valp til bandhund


hjortefot.com

Recommended Posts

  • Replies 144
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I dag har jeg handla halsbånd, noe å tygge på og herje med + diverse annet

img_485141080e332.jpg

 

Bandet har jeg modifisert litt, den hempa på orginalen var vel tung, stor og bråkete, så nå er den erstatta av en mindre og lettere karabinkrok, den er trolig bedre egnet og mer behagelig for en valp.

img_4851416db4f34.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den lina du har der er sikkert fin, men husk at valpen har skarpe tenner og gnager antageligvis over denne på noen sekunder. Derfor må aldri en valp så bundet i tau ubevoktet. Valper som gnager og blir belønnet med frihet kan bli noen notoriske utbryterkonger resten av livet. Jeg bruker en tynn kjetting de første mnd., den er ikke like god å tygge på. Senere kan hunden nesten stå bundet i hyssing :D

 

Fordelen med den karabinkroken du fjernet er at den har svivel, den er også en sikrere patent mtp. is og kulde. Jeg ville byttet tilbake til den gamle hvis jeg var deg.

Link to comment
Share on other sites

Det er en viss fare for at den lette karabinkroken går opp ved ytre påvirkning. Jeg selv har opplevd det med bikkja mi. Bruker skrukarabin nå. Mye sikrere.

Ellers, grattis med valp. :D

 

Støtter denne, Tysk Jaktterriertispa mi kom seg løs fra en slik karabinkrok her en dag, og det fikk nabohunden merke :oops:

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips.

Dette er ei line jeg skal bruke under "bli kjent med skogen"-turer, samt opplæring på spor og den grunnleggende lydighetstreningen, 5-10 meter kjetting blir vel tungt for en liten tass sjølv om kjettingen er tynn.

Det er vel helst hvis hunden kjeder seg at den biter av bandet?

 

Men jeg kan bytte ut karabinkroken med en ny svivelkrok dersom jeg finner en mindre som ikke er tung og bråkete i bruk som den orginale.

 

Oppdateringer kommer fortløpende.-...

 

 

 

Alle bidrag og innspill mottas med takk :D

Link to comment
Share on other sites

I forhold til vanlig leiebånd så styr for all del unna flexilina

 

Disser du fleksilina?? :D Helt topp når "Inspektør Snusen" skal på tisse/bæsje/markere/sjekke ut løpetider tur morgen og kveld :mrgreen:

 

Til "skikkelig" tur (les: skogstur) er jeg glad i lassoline, av den mykeste varianten. Er det som brukes i mange av de plasttrukne sporingslinene som er å få kjøpt, men disse er ofte litt stive.

 

Skal NEG`en din jakte løs eller sammen med deg??

 

ipaq2wj1.th.jpg

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Hunden på bildet er også bandhund, du har mye morsom trening foran deg nå! Jeg kan gi deg et formidabelt tips mht. bandhundsele, om du er interessert. Er vel ikke aktuelt med det første, men denne er laget av et vanlig lærbelte til kr. 100,-, så det koster lite å venne hunden til sele allerede fra valpestadiet.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Så var det på tide å få sikra skoene til min fru,

img_485abf9c3f6e6.jpg

 

Praktisk og økonomisk, selv om mine goretexsko i str 47 ikke passer nedi.

 

Ser ikke så verst ut heller

img_485ac09f1713b.jpg

fjellstøvlene mine får nok ta til takke med en høy plassering et annet sted i gangen.

 

 

Gleder meg stort..

Kan noen skru fram kalenderen?

Link to comment
Share on other sites

Hunden på bildet er også bandhund, du har mye morsom trening foran deg nå! Jeg kan gi deg et formidabelt tips mht. bandhundsele, om du er interessert. Er vel ikke aktuelt med det første, men denne er laget av et vanlig lærbelte til kr. 100,-, så det koster lite å venne hunden til sele allerede fra valpestadiet.

 

Tron

 

Utrolig fin hund på bildet.

Tar imot alle tips med takk!

Link to comment
Share on other sites

Åstdalen's Sita er hjemme.

img_486650ad68b41.jpg

img_48665453f0aab.jpg

img_4866549ac2c6b.jpg

img_4866551a276cd.jpg

img_486655b66a702.jpg

Den dryge kjøreturen er over, og vi er hjemme igjen. Bilturen gikk fortere enn forventet opp igjen. På vei nedover var jeg ikke spesielt imponert over tempoet på E6'en.

 

Valpen er rolig og foretrekker akkurat nå å hvile.

Sita har kommet i kontakt med kaninen utpå tunet, og jaktinnstinktet er det ikke noe å si på :)

Oppdretteren og hans kone var utrolig behjelpelige og vi fikk mange gode råd med på lasset hjem igjen, sammen med det jeg vil kalle en riktig så flott valp :)

 

Dette blir nok en trivelig og god jakthund med tiden, nå står det mye trening og øvelse for døra

Link to comment
Share on other sites

Ho har et uttrykk som ser meget smart ut. Undrende blikk :D

img_4866924e0f434.jpg

Det gikk greit å møte "stemor" , Vesle grå var litt skeptisk til gamlehunden, men alt gikk meget bra. Det er to gode venner.

img_486693c7b09c0.jpg

Men nå har Sita lagt seg, det har vært en lang dag, og alt har gått kjempeflott.

img_486692cabd7a8.jpg

 

 

I morgen skal vi ta en liten tur i skogen tenkte jeg. Dersom Sita vil selvsagt :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg sier bare en ting jeg, det finns ikke noe vakrere i mine øyne enn en gråhundvalp , selv om alle valper er fine. Gratulerer så mye, håper du og valpen får en fin tid sammen. Mvh graahund.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Her har vi prøvd så smått på innkalling, begynner med 20-30 meters hold.

Video:

 

Så på denna filmsnutten, er jo flink da !! :D:D Lille nurket.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle kuppe tråden din litt og legge inn et bilde av Sita's søster.

Åstdalen's Lava skal hun hete og har nå bare en av søsknene igjen å krangle med.

Om et par uker reiser også han og da blir det å ta de voksne for fullt.

neg-lava.jpg

 

Tar også med et bilde av broren som fortsatt holder hus sammen med mor og søster.

neg-hann.jpg

 

Hilser så mye fra alle oss, både på to og fire.

Link to comment
Share on other sites

Flere bilder fra første turen i skogen- En kjempefin tur i yr og små regnbyger.

 

img_486912ca38cb3.jpg

Sita i fint driv inn mot hjorteskogen

img_486914276c142.jpg

Den bjørkeneveren er min, bare min.

img_4869153a1d70b.jpg

Best utsikt finner man oppå den store steinen.

img_486915c473dcf.jpg

Men på en annen side, det var litt høyt ned...

img_486916aee841f.jpg

Er nok best å snu...

 

 

Sånn ellers så har Sita vært tillitsfull og stille, ho småpiper kun når ho må gjøre sitt fornødne.

Flink liten vofs dette :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med nydelig valp. Ser skikkelig artig ut og ser ut som dere allerede har har det veldig morro......og det er enda mer morro som kommer.

 

En flott tråd som følges nøye. Fine bilder og bra oppdateringer :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Begynner og bli virkelig flott nå, retta opp øra og greier :D . Så rimlig tøff ut da hun prøvde og få livet av det derre dyret hun lekte med. Flott valp :D:D Og så har du fått orntlig bilde i avataren din ser jeg :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Takk Graahund!

Ja, ørene står spissere enn noensinne :D

img_486fa4d0689bc.jpg

 

Se på denna vakringen her`a. Finnes det no finere ? Ikke i mine øyne ihvertfall. Begynner og bli ei lita dame nå, med rette fine ører, krøll på rumpa og orntlig mørk og fin i snutepartiet. Skal bli morro og følge den dama her ja :D:D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Det øverste bilde i siste serien der hun sitter på sekken, ja jeg vet nesten ikke hva jeg skal si. Hun er jo bare vakker :D:D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Det er i hvertfall en som har blitt sjarmert i senk :lol: Ho var jo nydelig da, alle valper er jo det.

Er vel snart så det blir en ny valp på deg nå eller gråhund

 

Ja, jeg lar meg sjarmere i senk av denne valpen. Bilder og det meste er jo lagd slik at det viser valpen i ekstra fine positurer. Men, som du sier og det mener jeg og, alle valper er fine. Det er bare slik at de fleste av oss har en favoritthund om det er Finskstøver eller Drever for og ta et par eksempler. Og når du ser en ekstra fin valp av favorittrasen din, ja da lar jeg meg sjarmere i senk :D:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...