Jump to content

Gråhunden Sita, fra valp til bandhund


hjortefot.com

Recommended Posts

  • Replies 144
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest graahund
Ja ho har blitt mer og mer elghund..... :D

Valpelivet går fort :shock:

 

Såsant såsant, altfor fort. Men hva gjør vel det når man får en så vakker gråhund som denne ? :D

Link to comment
Share on other sites

I dag hadde vi noen treningstimer i terrenget, vi møtte på 25-30 hjort :shock:

Derav 5 bukker, hvorav 3 kapitale.

 

Tidligere har Sita boffet idet hjorten springer avgårde, i dag var ho heilt stille og satt seg ned da jeg gikk i knestående. Vi satt og kikka på mye hjort i vinterskogen. Tross knaseføre kom vi innpå og var rundt 30 meter unna den eine flokken på det nærmeste.

 

Vi har igjen ett dyr, men børsa blei igjen hjemme, og jeg angrer faktisk ikke, dette er mye mer morsomt.

Neste år har jeg demper på rifla, og da skal første hjorten falle for Sita.

 

 

Forresten,

Sita elsker snø!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
Guest graahund

Utrolig flotte bilder av en like flott hund, hun har et oppvakt oppsyn du skal leite lenge etter. En meget flott hund, (og jeg har sett noen grå :D ). Skal bli artig og høre når du får stilt henne. mvh graahund

Link to comment
Share on other sites

Sita er en skikkelig nydelig frøken!

Neeesten like nydelig som "vår" Ella. :wink:

 

Få se bilder av din "Ella" da :D

3zmv5.jpg

Fant dessverre bare et fra hun var ca 6 uker, her sammen med kull-bror..

Må nok se å få tatt noen flere bilder...

 

Sorry hjortefot! Ikke meningen å kuppe den flotte tråden din. :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

1236438241_resized.jpg

I dag skal vi gå et blodspor som er tilnærma blodsporprøven. En slags tentamen. Sporet er lagt av lederen i ettersøksringen i kommunen. Første gang jeg går spor jeg ikke har laget selv.

Jeg er for å si det mildt, en smule spent. :?

 

Ho her bare gleder seg tror jeg :D

1236438117_resized.jpg

De siste treningene vi har hatt har gått rimelig bra, men ho legger seg ca en meter til siden for sporet. Men nesa er i marka så og si hele tiden og kommer alltid til klauven.

 

Grugleder meg. :mrgreen:

 

Hva kan man forvente av sporferdigheter på en 9 mnd gammel hund?

Link to comment
Share on other sites

Så kom løpetiden :shock:

Og ho er langt roligere enn vanlig, også mot den eldre tispa vi har i hus. :o

 

Ifølge veterinæren blir ikke Sita stort større i kroppen enn det hun er nå. Ho er ikke så stor som andre elghundtisper jeg har sett.

Trolig litt under standarden.

Men helt perfekt for meg!

 

 

Er det noe spesielle hensyn i matveien, eller hva gjelder mosjon under løpetiden?

Link to comment
Share on other sites

Vi gikk et nytt spor i dag

sporet blei lagt i 15-tida i går, og vi starta rundt 10.30 i dag tidlig.

 

I dette sporet var det mindre blod enn i forrige, og det gikk gjennom et område med store hjortetrakk på flere plasser. Dette var da meininga.

 

Hunden fulgte sporet nøye og passerte avhopp og sårleie, men så kom utfordringen: her har et par dusin hjort passert siden sporet blei lagt, og det blei litt feilskjær og hopp over på ferskere saker, men etter å ha blitt satt tilbake på rett spor tre ganger fant ho klauven, og fikk belønning.

 

Jeg føler at jeg har lært mye i dag, og siden sist sportrening. Jeg føler at jeg leser hunden bedre, og er litt mer oppmerksom på markeringer. Mye trening gjenstår.

 

Hunden hadde sikkert veldig godt av denne utfordringen, ho måtte jobbe skikkelig for å finne godsakene, i et terreng som oser av ferske hjortefæler.

 

Vi fant klauven, det er det viktigste!

Link to comment
Share on other sites

Da er du kanskje kommet så langt at det er på tide å få en annen til å legge sporet for deg. Det er da du virkelig får testet om du leser hunden godt nok.

Lykke til videre, med din iver og innsats må jo dette bli bra.

 

Hei!

 

De to siste sporene er det sjefen i sporhundgruppa her som har lagt ut. (han er instruktør fra Schweisshundklubben og har mye erfaring og gode tips jeg nyter godt av i blodsportreninga)

Så jeg har måtte stole helt og holdent på Sita, og jeg merka mye forskjell fra forrige gang, til sporinga på Søndag. :D

Link to comment
Share on other sites

Innbilt drektighet?

 

vet lite om innbilt drektighet, er dette vanlig hos unge hunder? Nå har Sita fått av seg bleia, og er helt i hundre uti gangen, piper og kaver skikkelig her, drar avgårde med gulvteppet, sko, og alle tyggeleikene, gjemmer det under trappa-.

Dersom gamlehunden, som kom i løpetida i forgårs nærmer seg sier Sita klart ifra hvem som er sjefen i av de to.

 

 

Noen råd? Er dette innbilt drektighet?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Jeg har faktisk lært Sita til å sitte ca 1,5 meter fra matskåla når den fylles, og ikke gå fram og spise før jeg har sagt versågod. 8) Når jeg kommer med matskåla sier jeg sitt og viser innsiden av håndflata idet jeg går forbi og setter ned skåla.

Hadde aldri trodd jeg skulle få det til, hunden er jo gal etter mat og alt som kan puttes i munnen.

 

Tar ofte fram ei avis og later som om jeg ikke følger med, hunden sitter likefullt med vekslende blikk bak på meg og fram på matskåla helt til jeg gir klarsignal

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå har Sita funnet koden for å komme ut av sin nåværende sele,

5b.JPG-for-web-large.jpg

fatter egentlig ikke hvordan ho klarer det gang på gang, selen sitter tight på alle punkt, mulig ho sparker borti med bakfoten og har funnet koden for å komme seg løs. Og når ho kommer seg løs så er det rett på et spor og full fres mot skogen. Det matfar roper i bakgrunnen betyr ikke mye i en slik stund :roll:

 

 

Så jeg vil skaffe en ny sele.

Er det noen som har prøvd denne selen?

Den så veldig safe ut, med tre klips såvidt jeg kan se

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=84083

Noen som vet hvilken størrelse passer til lita elghundtispe?

Link to comment
Share on other sites

Fortel litt meir om korleis Sita kjem seg laus frå selen.

Eg ville fått sydd om den du har.

Den svarte elghunden min fann ut at det var moglerg å få underkjeven inn under selestykket i brystet.

Slik klipte den av selen fire gonger.

No syr eg selane sjølv til hunden og det fungerar svært godt.

 

Er du forbi Sogndal skal eg hjelpa deg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 years later...

No er det snart 4 år sidan eg spurte om du skulle prøve deg på bandhundprøve,men eg ser i Dogweb at du enno ikkje har gjort det. Eg synes at alle som kjøper elghundraser bør ein eller anna gong melde seg opp til enten bandhund eller laushundprøve. For deg vil jo då bandhund vere mest naturleg. Eg vil som i forrige innlegg absolutt anbefale deg dette. Ein bandhundprøve er ikkje noko hokus pokus så dette vil eg tru du og Sita klarer fint. Etter kva du har fortalt om korleis ho opptrer i nærkontakt med hjort så lover dette bra.

Hunden min var nesten 10 år då eg prøvde meg,men det er ingen grunn til å vente så lenge. Og du vil nesten garantert lære mykje av ein slik prøve om du ikkje har gått ein før.

 

Korleis går det ellers med Sita?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...