Jump to content

Prosjekt: Låskasse komplett, selvbygg til langhold og jakt


Recommended Posts

Jeg startet denne tråden på ex-søsterforumet for en tid tilbake, men etter at fjortisene gjorde inntog og styresnekka tok kvelden føler jeg for å fortsette her.

De fleste som hadde innspill å komme med er på dette forumet, så da er det bare en ting å gjøre :)

 

Ideen er enkel, men hele prosjektet er jeg redd kan ta en stund.

Tanken er å lage en låskasse, og etterhvert store deler av ei langholds/jaktrifle som ikke egner seg i barnehender. Litt flåsete sagt kanskje, men det blir voksne dimensjoner over ting.

Tanken er like mye yrkesrettet som for hobbybruk.

Har tilgang til et meget bra maskinverksted som bare venter på å bli brukt så jeg ville gjøre noe selv som er relevant for ingentingiørutdannelsen og lære meg å bruke både fres og dreiebenk til noe ”fornuftig”..

 

 

Modellering og prøving av mange forskjellige design er unnagjort i Solidworks sålangt og med unntak av små detaljer på kassa begynner den å nærme seg ferdig.

 

Har fått laget en 3-D print i epoxy for å føle litt på størrelse og detaljer og for evt å finne muligheter til å forbedre modellen. At den printede versjonen har svakheter var jeg klar over før den ble laget, men valgte likevel å kjøre den ut for lettere å identifisere og rette opp det som var galt.

 

Alle detaljer orker jeg rett og slett ikke å ramse opp, men fortsetter videre herfra..

De som er nygjerrige kan dessverre ikke se den gamle tråden på sluttstykke under børsemaker, men shit happens..

 

Hadde tiden strukket til spørs det nok om jeg ikke hadde vært ferdig, men dette er bare for moro skyld så jeg har bestemt meg for å ikke sitte hele tiden til jeg er lei.

Tar litt som det kommer og håper å være ferdig ila sommeren med låskass/bolt og resten ila året,

eller neste vår. :roll:

 

Litt bilder...

 

Her er 3-D printen før feil er rettet og utbedringer er gjort:

 

IMG_1192.jpg

 

 

Her er bilder fra Solidworks over prosjektet sålangt. (Legger ikke ut fra alle vinkler og kanter)

 

220tactical.jpg

 

220tactical-dimetric.jpg

 

 

Utbedringer gjort ila nyåret:

 

-Grunnet vinkelendring av skråflaten på hver side av kassa hadde picatinny skinna fått litt feil mål.

Endret ikke vinkelen, men målene på den integrerte skinna.

-Det var farlig lite gods mellom rekylklakkene og friboringa/gjengepartiet til pipa så jeg fjernet mellomrommet og lagde en fas på hver side i underkant slik at kassa har en rekylklakk.

-Boltdiameteren er skrumpet inn 1mm og sporene til låsklakkene på sluttstykke er endret slik at klakkene blir bredere inne ved boltkroppen og smalere ute.

-Skinna er tiltet med 30 MOA (3D-print har også 30 MOA skinne)

 

 

 

Materialtyper og kvaliteter:

 

-Låskassa skal maskineres/tråderoderes i 4140 US STD

Boltehodet i 4340 US STD, mens boltkroppen blir rustfritt stål 316

Utdrager blir Sako

Boltstopp kjøpes eller maskineres i mykere stål for å forhindre slitasje i bakkant av låsklakk på sluttstykket.

Løp blir mest sannsynlig Walther i rustfri utførelse (Walthers egen ståltype egnet for løp)

Bolthodet og kassa må muligens herdes i etterkant, men stålstandardene som er valgt skal i utgangspunktet være ferdig herdet kvalitet.

 

 

Bolten er jeg godt i gang med og har bestemt meg for å tilpasse en eksisterende muffe for å lette litt på trykket. Hvilken aner jeg ikke, men den bør være litt størrelse på.

I verste fall må den også maskineres. Muffe/bolt blir gjenget som på Remington.

Oppspenningsflaten for avtrekket på boltkroppen er en utfordring, men ser ut til å fungere greit.

 

Tennstempel er heller ikke hyllevare til et slikt hjemmebygg som dette, men egnet stål som herdes bør fint kunne brukes. Nok en ting som ikke er ferdig tenkt.

 

Bolthodet blir delvis utskiftbart av maskineringsmessige hensyn og fordi det kan tenkes at jeg vil ha to forskjellige piper til kassa med forskjellig diameter på hylsebunn. F.eks 338 Lapua og noe annet.

Her er jeg i tenkeboksen for å finne en egen patent som letter utskiftning av dette.

 

Avtrekket blir fra en Sako TRG da jeg liker det godt og lar seg feste til kassa med en skrue.

Evt er det ingen problem å endre kassa ved innfestingen slik at andre avtrekk kan brukes, men det blir på en evt kasse nr 2.. En prototyp er en prototyp..  dog fungerende.

 

Uten å si for mye om flere kalibervalg så har jeg vært i kontakt med Lothar Walther angående lang og tung customprodusert pipe, og de skulle faktisk kjøre en serie nå i sommer som er meget interessante.

Diameter på blanks var 43 mm og 32” på lengden.

Den blir nok dreid ned på en smule tynnere profil og muligens flutet for å si det slik.

 

Jeg kommer sikkert til å oppdatere mer med bilder og småtteri når ting kommer i hakk.

Det har tatt tid sålangt, men dette er jeg så godt i gang med at jeg ikke kan legge det fra meg.

Dessuten skal endel arbeid settes bort og det jeg kan klare med fresen prøver jeg å få til selv.

 

Lopez står i fare med sitt vidundermaskineri til å gjøre litt arbeid for meg om ikke demperne tar knekken på ham ;) Om tiden strekker til kanskje..

 

Om det finnes noen med Master i Styrkeberegning/FEM analyse, materialteknologer, maskinarbeidere, børsemakere eller generelt interesserte som har noe å bidra med så skrik ut..

Om ikke annet enn et navn til kassa så er jeg åpen for forslag..

Jeg har ikke tenkt på ALT, men prøver å ta ting litt fra en kant i litt behagelig tempo så hodet henger med.

All hjelp alle bidrag mottas med takk

 

Vil bare understreke til slutt at jeg har tillatelse til å maskinere komplett låskasse til eget bruk,

og dette blir ikke for salg.

Link to comment
Share on other sites

Driver og tilpasser boltmuffe og tennstempel om dagen.

For enkelhets skyld vurderer jeg å bruke noe deler jeg har liggende til TRGen.

Designet ligner, og om mulig kan bakre del av tennstempelet brukes for å passe med avtrekket.

Disse er jo laget for hverandre så det kan ikke bli så veldig feil.

 

Mandag bærer det avgårde til Lillesand for å snakke med maskinarbeideren.

Spent på å høre hva de har å si, og ikke minst om de har riktig stål liggende eller om det må bestilles

av andre. Det er en ting jeg ikke kommer til å kompromisse på.

Spesielt spent på hvordan han vil maskinere utvendige profiler og kanter på selve kassa.

Har en liten ide, men han driver med dette til daglig så det går vel på rutinen tenker jeg.

Morten V hadde forøvrig en tanke om rekylklakken på kassa og mulig jeg lager et alternativ til den store

single klakken som er modellert til nå.

 

Om noen vet om en stor utvendig gjenget boltmuffe som kan brukes så er jeg lutter øre..

Bakre del av boltkroppen er Ø-22, så skrik ut om dere har noe liggende i en skuff som jeg kan bruke!

Link to comment
Share on other sites

Har fått bestilt time hos maskinarbeideren, det ble ikke noen tur i dag.

Neste tirsdag måtte det bli, og stålemner kunne kjøpes hos dem eller bestilles om det ikke var på lager.

 

Skjønte at de hadde mye å gjøre (hvem har ikke det i disse dager) og at det nok kunne drøye litt før han fikk gjort jobben. Jeg vil helst ha begynt på kassa før sommerferien ettersom våpensøknaden går ut ila juni.

 

Lothar Walther bekreftet idag pr mail at de kommer til å lage en serie med piper i løpet av sommeren som frister VELDIG... og en av de skal jeg ha kloa i. :mrgreen:

 

Det blir nok en liten oppdatering neste uke når jeg vet hvordan det ligger an.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har ikke oppdatert denne på en god stund ettersom jeg har stått bakerst i køen hos maskinarbeideren i hele sommer. Nå har jeg imidlertid blitt lovet "time" i slutten av oktober så tenkte jeg skulle legge ut et par-tre bilder av den komplette låskassa med dummy TRG-avtrekk.

Det eneste jeg ikke er helt fornøyd med er hevarmen, men det er ikke det første som skal lages uansett, så det kan nok fort komme en forandring der.

 

assem1-dimetricview.jpg

 

assem1-snitt.jpg

 

assem1-dimetricviewbottomleft.jpg

 

assem1-pen-1.jpg

 

Skal være fornøyd om jeg blir helt ferdig med dette innen jul.

Da er det bare å begynne å tenke på stokk og pipe.

Etter å ha mailet med Lothar Walter tidlig i sommer fikk jeg bekreftet at de skulle lage lage tunge piper i rette kaliberet som vil passe godt i denne kassa.. Det blir spennende å se. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Oppdaterer litt med et bilde av stressfordelingen i låskassa. Bildet ser ganske komisk ut, men det er forstørret nesten 2000 ganger.

Har gjort dette tidligere også, men med et tilnærmet materiale.

Nå la jeg inn riktige data på AISI 4140, som forøvrig er en vanlig brukt ståltype til låskasser.

Surgeon Rifles bla bruker denne kvaliteten på sine kasser og om ikke jeg husker feil bruker de AISI 4340 på bolten.

 

TRG-like2520m2520picatinny2520-2-1.jpg

 

Ifølge Cosmos (F.E.M. add-on til Solidworks) skal den tåle en dobling av makstrykket i patronen, og da har jeg for ordens skyld regnet med konstant kraft hvilket utsetter den for mange ganger belastningen av impuls/trykkstøtet den egentlig blir utsatt for. Under konstant last tåler låseflatene inne i kassa nesten 14 tonns trykk før materialet oppnår flyt, og da tør jeg påstå at det skal litt til å sprenge den.

Er også artig å se at stressfordelingen er jevn og fin til tross for at kassa ikke er 100% symmetrisk i veggtykkelser slik f.eks en sylindrisk kasse er.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har modellert opp pipe og egnet rekylbrems også til dette prosjektet..

Vanskelig å legge det fra seg når en tar det opp igjen etter en stund, og plutselig er klokka 3 på natta.. :oops:

Dessverre får man ikke dybdevirkningen i dette programmet så pipa ser ut som den er tjukkere i den enden som er lengst vekk, men den er jevn tykkelse, eller sylindrisk om man vil, hele veien.

Bremsens ytterdeler er todelt i aluminium og med et gjennomføringsstykke i stål som er frest ut for å passe gassportene. Det er firkantet helt foran og med en settskrue som låser den mot pipa slik at hele greia blir rett i forhold til låskassa. I tillegg blir pipa og gjennomføringsstykket gjenget for å holde bremsen godt nok fast. Ser for meg at den hadde forsvunnet ganske fort med de gassmengdene og kreftene som kommer til å virke her. :mrgreen: Portene er forresten vinklet 30 grader bakover ala Barrett bremsen.

Har også gjort ferdig utstøteren i støtbunnen med fjær og låsesplint, nå mangler det bare å få plukket fra hverandre utdrageren på TRGen så jeg kan få modellert opp den også. Har tenkt å lage utfresingen lik som på Sako og bruke original utdrager og fjær.

 

220tactical2-medpipeogbrems.jpg

 

220tactical2-medpipeogbremsforfra.jpg

 

220tactical2sectionview-rekylbrems.jpg

 

220tactical2sectionview-lskasseogka.jpg

 

Så som dere ser så er det nok å gjøre på dette prosjektet hva maskinering angår, og det kommer garantert til å ta laaaaang tid å bli ferdig. Kommer til å oppdatere litt hyppigere fremover ettersom jeg har fått litt blod på tann igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Kompensatoren virker helt sikkert, men hva med å montere en termos av en lyddemper istedet? Vil redusere rekyl (like godt?), og gjøre livet litt bedre for deg og omgivelsene. Antar denne patronen utvikler mye gass, så demperen trenger volum - mulig å lage demperen asymetrisk slik at den bygger nedover og ikke opp i siktebildet(?).

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Kaliber ja, si det.. Jeg har ikke bestilt brotsj engang, men har en favoritt som ikke er langt unna der du landet.

Den holder i allefall anslagsenergien til storvilt denne patronen så da må vel nesten

bruksområdet gi seg selv. 8) Og elgen er hardskutt her ja.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har kjøpt stålemne fra Astrup i Bergen.. De hadde 3" AISI 4140 liggende til 600,- + mva

så da gjenstår det bare å få det fraktet hjem.

 

Var på omvisning på Verktøymakeren i Lillesand for et par uker siden, og vi diskuterte litt rundt maskinering.

Ser ut til at det blir litt fresing også her.. :mrgreen:

Tråderosjon er sinnsykt dyrt om man kommer med et slikt "prosjekt" til dem.

Eks. En matestang (langt tannhjul) på Ø15 L-200 [mm] de hadde laget for kunde tok dem 6000,- for.

Sikkert blodpris, men det koster å ha folk og maskineri i sving.

Tygg litt på det om man får lyst til å lage noe tilsvarende.

Sier seg selv at full pris på ferdig våpen blir langt høyere enn om man kjøper noe masseprodusert.

 

Fant også ut at de kan gassnitrere, så kanskje dette er noe å tenke på.

Vet at andre låskasser i samme materiale herdes til rundt 60 RC så det må undersøkes nøyere.

 

Jeg har fortsatt ikke bestemt meg for kaliber på ferdig våpen så å gjøre dette til en kaliberdiskusjon er jeg ikke interessert i.

 

Edit: trykkleif

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Prosjektet har gått litt i stå pga litt for stor arbeidsmengde på utdanningsfronten.

Har hovedprosjekt dette semesteret så derfor kommer jeg nok ikke til å prioritere dette noe særlig i tiden som kommer.

 

MEN:

Dersom noen har masse fritid til overs, lyst, og ikke minst kompetanse til å maskinere for meg kan jeg lage arbeidstegninger

på alle deler.

Dette fordrer at interessenter bor i rimelig nærhet av Arendal og har lyst til å hjelpe til.

Jeg vet ikke hva jeg skal tilby i bytte for arbeidstimer, men kom med forslag så kanskje dette blir noe av før 2010.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Meget interessant prosjekt.

 

Jeg har sansen for folk som tar laus

 

Skakke krangle mye annet enn at 338 og slike greier blir ”bra på jakt”, men stusselig på langt hold. Men det finner du fort nok ut selv.

 

Ellers har jeg bare to moderate anbefalinger. Ta og redesign kompen, vær så snill? (Er det så at du er fra His og kanskje henter deg kompetanse på en liten høyskole like i nærheten, så finnes det folk der som vet noe om laminær flow og turbulens. Eller snakk litt med meg. Det er for mye turbulens i systemet ditt.) Og: finn deg et annet avtrekk!!! Kan anbefale å bygge rundt Barnard eller Anshutz! Det er ”ikke” bench rest avtrekk, og man ville kanskje være handykappa på 100 yards etc., men på 0.3 – 1 og videre, og i skauen, ja jeg tror ikke man får de bedre.

 

Blir selv å kaste ut mitt 30 år gamle selvlagede og putte inn et laget av proffer, bare jeg finner en måte og bygge om det jeg har bygget om?!

 

Lykke til og venter i spenning (i 09 og 10 og 11...?)!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hehe... den kompen ble vel mer laget for å visualisere hvordan hele våpenet kunne komme til å se ut når det var ferdig bygget og

er ikke noen endelig avgjørelse. Men takk for tipset alias!

Jeg overlater gjerne jobben til deg om du er interessert!

 

Forøvrig så er det ikke snakk om en 338 i det hele tatt, og såpass burde du ha skjønt selv ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 2 months later...

At det blir kostbart med trådgnist gjennom firma kan jeg som trådgnister fortelle deg.

Ser det blir flere oppspenninger på biten. Men store deler av innsiden og utvendig profil kan kjøres i et og samme mens man ligger hjemme å ser på tv og drikker kaffe. Ville snakket med maskinarbeideren som kjører trådgnist i nærheten der du bor og høre om det går an å trekke i tråder. Er mange timer på den biten som kan trådgnistes uten at maskinarbeideren er on duty.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...