Jump to content

skyting utenom skytebane


flens

Recommended Posts

Dette reguleres av følgende forhold:

 

1: Tillatelse fra grunneier.

2: Sikker bakgrunn.

3: De lokale politivedtektene (i hovedsak delen om skremmende oppførsel, det kan være lurt å varsle naboene om de ikke er vant til at det smeller. Så de ikke ringer ned politiet med bekymringsmeldinger. Samt at der kan være områder som er regulert slik at skyting ikke er lov).

4: Naboloven, reguleringer i forhold til støy.

5: Om nødvendigt (ved tvil), sjekk med Lensmann.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var i dag og skaut litt på en gammel forsvarsbane. Etter noen runder så fikk vi besøk av en pottesur kar som bodde i området som påsto at det ikke var lov til å skyte der da skytterlaget ikke hadde godkjent banen. Karen fortalte at han var medlem av det lokale skytterlaget og at han kunne reglene på hvor man kunne skyte eller ikke.

Orket ikke å krangle med fyren så vi pakket sammen lekene våre og dro til en annen bane like ved, men den var jo bare 200m (den første banen hadde standplass på 300m også).

Etter en kjapp tlf til lederen av skytterlaget så fikk vi vite at dem selv brukte den aktuelle banen til feltskyting og at han ikke kunne si på stående fot om det var lov å skyte der eller ikke utenom organisert skyting.

 

 

Kan ikke skjønne at man ikke skal ha lov til å skyte på en bane som ikke er godkjent av skytterlaget.

Noen som kan jussen sin på dette feltet?

Link to comment
Share on other sites

merkelig... jeg har opplevd det samme som deg på samme banen, hehe

Var i dag og skaut litt på en gammel forsvarsbane. Etter noen runder så fikk vi besøk av en pottesur kar som bodde i området som påsto at det ikke var lov til å skyte der da skytterlaget ikke hadde godkjent banen. Karen fortalte at han var medlem av det lokale skytterlaget og at han kunne reglene på hvor man kunne skyte eller ikke.

Orket ikke å krangle med fyren så vi pakket sammen lekene våre og dro til en annen bane like ved, men den var jo bare 200m (den første banen hadde standplass på 300m også).

Etter en kjapp tlf til lederen av skytterlaget så fikk vi vite at dem selv brukte den aktuelle banen til feltskyting og at han ikke kunne si på stående fot om det var lov å skyte der eller ikke utenom organisert skyting.

 

 

Kan ikke skjønne at man ikke skal ha lov til å skyte på en bane som ikke er godkjent av skytterlaget.

Noen som kan jussen sin på dette feltet?

Link to comment
Share on other sites

Korsn vet du hvilken bane det var :shock:

 

merkelig... jeg har opplevd det samme som deg på samme banen, hehe
Var i dag og skaut litt på en gammel forsvarsbane. Etter noen runder så fikk vi besøk av en pottesur kar som bodde i området som påsto at det ikke var lov til å skyte der da skytterlaget ikke hadde godkjent banen. Karen fortalte at han var medlem av det lokale skytterlaget og at han kunne reglene på hvor man kunne skyte eller ikke.

Orket ikke å krangle med fyren så vi pakket sammen lekene våre og dro til en annen bane like ved, men den var jo bare 200m (den første banen hadde standplass på 300m også).

Etter en kjapp tlf til lederen av skytterlaget så fikk vi vite at dem selv brukte den aktuelle banen til feltskyting og at han ikke kunne si på stående fot om det var lov å skyte der eller ikke utenom organisert skyting.

 

 

Kan ikke skjønne at man ikke skal ha lov til å skyte på en bane som ikke er godkjent av skytterlaget.

Noen som kan jussen sin på dette feltet?

Link to comment
Share on other sites

Var i kontakt med NJFF angående det samme for kun kort tid siden. Her er e-posten jeg sendte NJFF:

 

Hei

 

Jeg har en muntlig avtale med en grunneier om at jeg kan benytte ett avsidesliggende område på hans grunn til innskyting av rifle/kikkert, samt skuddtrening med leirduer. Nå har det seg sånn at jeg rett og slett ikke tør benytte meg av dette tilbudet i frykt for å havne i konflikt med politi. Har undersøkt litt med tanke på lover og forskrifter, men finner ingenting som er særlig relevant opp mot min problemstilling her. Det jeg lurer litt på er om dere kan være behjelpelige med å henvise meg til eventuelle lover og forskrifter som regulerer dette?

 

mvh

 

**** **** ********

Svaret jeg fikk var som følger:

 

Hei!

 

Det er lov, med grunneiers tillatelse, å bedrive skyting på privat grunn. Forutsetningene er at du har grunneiers tillatelse, det sikkerhetsmessige er i orden, det ikke forstyrrer naboer, og at skytingen ikke har karakter av organisert trening (faste treningstider og montering av faste installasjoner).

 

I byer og tettbebygde strøk, kan det være politivedtekter som forbyr slik skyting. Det må du sjekke opp i forkant.

 

Utover evt. lokale politivedtekter, er det nok naboloven (grannelova) som her er mest relevant. Hvis skytingen medfører støyplager for naboene, vil skytingen kunne være forbudt jfr. naboloven. Hvis dette kan bli et problem, vil det være greit å ta en prat med evt. naboer i forkant, så slipper en klager.

 

Skytebanelovgivningen gjelder kun for permanente anlegg og organisert skyting. En kan likevel gå ut i fra tilsvarende sikkerhetskrav når en skal drive uorganisert skyting på privat grunn –dvs. sørge for skikkelig kulefang når du skyter med rifle, og sørge for tilstrekkelig sikkerhetssone når du skyter med hagle.

 

Mvh

 

***** ******

 

Jaktkonsulent NJFF

 

 

For ordensskyld har jeg blanket ut mitt og konsulentens navn

Link to comment
Share on other sites

Der vi var å skaut var det statlig grunn, så det burde vel ikke være noen som kunne nekte oss å skyte der.

Og det sikkerhetsmessige var jo i orden med voll og hele pakka.

Når det gjelder å forstyrre naboer så er det flere baner like ved siden av bare hundre meter unna kanskje, så man forstyrrer ikke mer der enn på de banene.

Og skytingen var langt fra organisert.

 

Hvem kan man sjekke med lokalt for å få det helt på det rene om det er lov eller ikke? Lensmann?

 

 

Var i kontakt med NJFF angående det samme for kun kort tid siden. Her er e-posten jeg sendte NJFF:

 

Hei

 

Jeg har en muntlig avtale med en grunneier om at jeg kan benytte ett avsidesliggende område på hans grunn til innskyting av rifle/kikkert, samt skuddtrening med leirduer. Nå har det seg sånn at jeg rett og slett ikke tør benytte meg av dette tilbudet i frykt for å havne i konflikt med politi. Har undersøkt litt med tanke på lover og forskrifter, men finner ingenting som er særlig relevant opp mot min problemstilling her. Det jeg lurer litt på er om dere kan være behjelpelige med å henvise meg til eventuelle lover og forskrifter som regulerer dette?

 

mvh

 

**** **** ********

Svaret jeg fikk var som følger:

 

Hei!

 

Det er lov, med grunneiers tillatelse, å bedrive skyting på privat grunn. Forutsetningene er at du har grunneiers tillatelse, det sikkerhetsmessige er i orden, det ikke forstyrrer naboer, og at skytingen ikke har karakter av organisert trening (faste treningstider og montering av faste installasjoner).

 

I byer og tettbebygde strøk, kan det være politivedtekter som forbyr slik skyting. Det må du sjekke opp i forkant.

 

Utover evt. lokale politivedtekter, er det nok naboloven (grannelova) som her er mest relevant. Hvis skytingen medfører støyplager for naboene, vil skytingen kunne være forbudt jfr. naboloven. Hvis dette kan bli et problem, vil det være greit å ta en prat med evt. naboer i forkant, så slipper en klager.

 

Skytebanelovgivningen gjelder kun for permanente anlegg og organisert skyting. En kan likevel gå ut i fra tilsvarende sikkerhetskrav når en skal drive uorganisert skyting på privat grunn –dvs. sørge for skikkelig kulefang når du skyter med rifle, og sørge for tilstrekkelig sikkerhetssone når du skyter med hagle.

 

Mvh

 

***** ******

 

Jaktkonsulent NJFF

 

 

For ordensskyld har jeg blanket ut mitt og konsulentens navn

Link to comment
Share on other sites

Hva regnes egentlig som sikker bakrunn? Er det sånn at det skal være klar baren i 2km (salong). Eller er det greit bare det er sikkert at det ikke skjer en ulykke?

Fjell. jordvoll m.mer der en ser klart bakgrunnen og vet at kula stopper der. kan feks ikke være et fjell 50 m unna med masse skog og busker i mellom, en må ha klar sikt til den sikre bakgrunnen den skal også være slik at det ikke kan tilfeldig komme personer inn i skuddhold.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Kan ikke skjønne at man ikke skal ha lov til å skyte på en bane som ikke er godkjent av skytterlaget.

Noen som kan jussen sin på dette feltet?

 

Slik jeg har forstått det så vil det i dette tilfelle, der skytebanen ikke er begrenset av en instruks for organisert skyting, være mulig å benytte skytebanen til uorganisert skyting på like fot med "bondens åker", dvs. med grunneiers tillatelse, støyhensyn etc.

Da ville det vært verre dersom banen var godkjent med dertil tilhørende instruks, fordi skytterlaget da står ansvarlig, og sjelden vil ha aktivitet som de ikke kan stå inne for sikkerheten ved.

Noen som vet om man kan skyte på blink på statlig grunn uten å sende inn søknad til forsvarsministeren?

 

Jeg tror dessverre at de som kunne gitt tillatelse er lite lystne til dette, men hør med Statskog og lensmann f.eks?

Link to comment
Share on other sites

Der vi var å skaut var det statlig grunn, så det burde vel ikke være noen som kunne nekte oss å skyte der.

 

Da er det mye som tyder på at du mangler grunneiers tillatelse, og omfattes ikke av reglene for "uorganisert" skyting utenfor faste anlegg. (selv om staten er "oss" :wink: )

 

Dette vil nesten bli å samenligne med at du som ikkemedlem i et skytterlag uten å avtale med noen, utenfor oppsatte skytetider og uten heising av flagg plutselig startet skyting på banen.

Hvis det i tillegg foregikk på en ikke lenger godkjent bane, kan det jo tenkes at det var en grunn til at den banen ikke lenger var godkjent (uten at jeg kjenner forholdene på stedet).

 

Konklusjon:

 

Snakk med grunneier

Unngå nær bebyggelse/evt informer naboer

Les politivedtektene (ligger på Lovdata)

Ivareta sikkerhet hva gjelder bakgrunn/oversiktlighet

 

:arrow: Skyt og kos dere :D:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...