flens Posted May 26, 2009 Share Posted May 26, 2009 hei... hva er reglene for å skyte med rifle/hagle på blink.. utenom skytebane.... har en plass hos en bonde å lurer på åm det er lov å skyte der?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vingemutteren Posted May 26, 2009 Share Posted May 26, 2009 Dette reguleres av følgende forhold: 1: Tillatelse fra grunneier. 2: Sikker bakgrunn. 3: De lokale politivedtektene (i hovedsak delen om skremmende oppførsel, det kan være lurt å varsle naboene om de ikke er vant til at det smeller. Så de ikke ringer ned politiet med bekymringsmeldinger. Samt at der kan være områder som er regulert slik at skyting ikke er lov). 4: Naboloven, reguleringer i forhold til støy. 5: Om nødvendigt (ved tvil), sjekk med Lensmann. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
flens Posted May 26, 2009 Author Share Posted May 26, 2009 var en som påstod at en måtte skyte på skyte bane.. men da er alså dette feil.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bulvan Posted May 26, 2009 Share Posted May 26, 2009 Siden det er så flatt hær på jæren. hvor høyt over blinken bør det være sikker bakrunn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil-A Posted May 26, 2009 Share Posted May 26, 2009 Også mener jeg å ha hørt snakk om at det ikke må være snakk om organisert skyting (?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bulvan Posted May 26, 2009 Share Posted May 26, 2009 Er jo ikkje noe organisert skyting det er snakk om.. er kun for å skyte litt blink og trene.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rem700 Posted June 13, 2009 Share Posted June 13, 2009 Var i dag og skaut litt på en gammel forsvarsbane. Etter noen runder så fikk vi besøk av en pottesur kar som bodde i området som påsto at det ikke var lov til å skyte der da skytterlaget ikke hadde godkjent banen. Karen fortalte at han var medlem av det lokale skytterlaget og at han kunne reglene på hvor man kunne skyte eller ikke. Orket ikke å krangle med fyren så vi pakket sammen lekene våre og dro til en annen bane like ved, men den var jo bare 200m (den første banen hadde standplass på 300m også). Etter en kjapp tlf til lederen av skytterlaget så fikk vi vite at dem selv brukte den aktuelle banen til feltskyting og at han ikke kunne si på stående fot om det var lov å skyte der eller ikke utenom organisert skyting. Kan ikke skjønne at man ikke skal ha lov til å skyte på en bane som ikke er godkjent av skytterlaget. Noen som kan jussen sin på dette feltet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRG-22sksk Posted June 15, 2009 Share Posted June 15, 2009 merkelig... jeg har opplevd det samme som deg på samme banen, hehe Var i dag og skaut litt på en gammel forsvarsbane. Etter noen runder så fikk vi besøk av en pottesur kar som bodde i området som påsto at det ikke var lov til å skyte der da skytterlaget ikke hadde godkjent banen. Karen fortalte at han var medlem av det lokale skytterlaget og at han kunne reglene på hvor man kunne skyte eller ikke. Orket ikke å krangle med fyren så vi pakket sammen lekene våre og dro til en annen bane like ved, men den var jo bare 200m (den første banen hadde standplass på 300m også). Etter en kjapp tlf til lederen av skytterlaget så fikk vi vite at dem selv brukte den aktuelle banen til feltskyting og at han ikke kunne si på stående fot om det var lov å skyte der eller ikke utenom organisert skyting. Kan ikke skjønne at man ikke skal ha lov til å skyte på en bane som ikke er godkjent av skytterlaget. Noen som kan jussen sin på dette feltet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rem700 Posted June 16, 2009 Share Posted June 16, 2009 Korsn vet du hvilken bane det var merkelig... jeg har opplevd det samme som deg på samme banen, heheVar i dag og skaut litt på en gammel forsvarsbane. Etter noen runder så fikk vi besøk av en pottesur kar som bodde i området som påsto at det ikke var lov til å skyte der da skytterlaget ikke hadde godkjent banen. Karen fortalte at han var medlem av det lokale skytterlaget og at han kunne reglene på hvor man kunne skyte eller ikke. Orket ikke å krangle med fyren så vi pakket sammen lekene våre og dro til en annen bane like ved, men den var jo bare 200m (den første banen hadde standplass på 300m også). Etter en kjapp tlf til lederen av skytterlaget så fikk vi vite at dem selv brukte den aktuelle banen til feltskyting og at han ikke kunne si på stående fot om det var lov å skyte der eller ikke utenom organisert skyting. Kan ikke skjønne at man ikke skal ha lov til å skyte på en bane som ikke er godkjent av skytterlaget. Noen som kan jussen sin på dette feltet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Argyle Posted June 16, 2009 Share Posted June 16, 2009 Var i kontakt med NJFF angående det samme for kun kort tid siden. Her er e-posten jeg sendte NJFF: Hei Jeg har en muntlig avtale med en grunneier om at jeg kan benytte ett avsidesliggende område på hans grunn til innskyting av rifle/kikkert, samt skuddtrening med leirduer. Nå har det seg sånn at jeg rett og slett ikke tør benytte meg av dette tilbudet i frykt for å havne i konflikt med politi. Har undersøkt litt med tanke på lover og forskrifter, men finner ingenting som er særlig relevant opp mot min problemstilling her. Det jeg lurer litt på er om dere kan være behjelpelige med å henvise meg til eventuelle lover og forskrifter som regulerer dette? mvh **** **** ******** Svaret jeg fikk var som følger: Hei! Det er lov, med grunneiers tillatelse, å bedrive skyting på privat grunn. Forutsetningene er at du har grunneiers tillatelse, det sikkerhetsmessige er i orden, det ikke forstyrrer naboer, og at skytingen ikke har karakter av organisert trening (faste treningstider og montering av faste installasjoner). I byer og tettbebygde strøk, kan det være politivedtekter som forbyr slik skyting. Det må du sjekke opp i forkant. Utover evt. lokale politivedtekter, er det nok naboloven (grannelova) som her er mest relevant. Hvis skytingen medfører støyplager for naboene, vil skytingen kunne være forbudt jfr. naboloven. Hvis dette kan bli et problem, vil det være greit å ta en prat med evt. naboer i forkant, så slipper en klager. Skytebanelovgivningen gjelder kun for permanente anlegg og organisert skyting. En kan likevel gå ut i fra tilsvarende sikkerhetskrav når en skal drive uorganisert skyting på privat grunn –dvs. sørge for skikkelig kulefang når du skyter med rifle, og sørge for tilstrekkelig sikkerhetssone når du skyter med hagle. Mvh ***** ****** Jaktkonsulent NJFF For ordensskyld har jeg blanket ut mitt og konsulentens navn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rem700 Posted June 18, 2009 Share Posted June 18, 2009 Der vi var å skaut var det statlig grunn, så det burde vel ikke være noen som kunne nekte oss å skyte der. Og det sikkerhetsmessige var jo i orden med voll og hele pakka. Når det gjelder å forstyrre naboer så er det flere baner like ved siden av bare hundre meter unna kanskje, så man forstyrrer ikke mer der enn på de banene. Og skytingen var langt fra organisert. Hvem kan man sjekke med lokalt for å få det helt på det rene om det er lov eller ikke? Lensmann? Var i kontakt med NJFF angående det samme for kun kort tid siden. Her er e-posten jeg sendte NJFF: Hei Jeg har en muntlig avtale med en grunneier om at jeg kan benytte ett avsidesliggende område på hans grunn til innskyting av rifle/kikkert, samt skuddtrening med leirduer. Nå har det seg sånn at jeg rett og slett ikke tør benytte meg av dette tilbudet i frykt for å havne i konflikt med politi. Har undersøkt litt med tanke på lover og forskrifter, men finner ingenting som er særlig relevant opp mot min problemstilling her. Det jeg lurer litt på er om dere kan være behjelpelige med å henvise meg til eventuelle lover og forskrifter som regulerer dette? mvh **** **** ******** Svaret jeg fikk var som følger: Hei! Det er lov, med grunneiers tillatelse, å bedrive skyting på privat grunn. Forutsetningene er at du har grunneiers tillatelse, det sikkerhetsmessige er i orden, det ikke forstyrrer naboer, og at skytingen ikke har karakter av organisert trening (faste treningstider og montering av faste installasjoner). I byer og tettbebygde strøk, kan det være politivedtekter som forbyr slik skyting. Det må du sjekke opp i forkant. Utover evt. lokale politivedtekter, er det nok naboloven (grannelova) som her er mest relevant. Hvis skytingen medfører støyplager for naboene, vil skytingen kunne være forbudt jfr. naboloven. Hvis dette kan bli et problem, vil det være greit å ta en prat med evt. naboer i forkant, så slipper en klager. Skytebanelovgivningen gjelder kun for permanente anlegg og organisert skyting. En kan likevel gå ut i fra tilsvarende sikkerhetskrav når en skal drive uorganisert skyting på privat grunn –dvs. sørge for skikkelig kulefang når du skyter med rifle, og sørge for tilstrekkelig sikkerhetssone når du skyter med hagle. Mvh ***** ****** Jaktkonsulent NJFF For ordensskyld har jeg blanket ut mitt og konsulentens navn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malle Posted June 18, 2009 Share Posted June 18, 2009 Vil man kunne si at man har grunneiers tillatelse hvis man har jaktkort i området? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hauk Posted June 18, 2009 Share Posted June 18, 2009 Vil man kunne si at man har grunneiers tillatelse hvis man har jaktkort i området? Nei, det vil jeg ikke tro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malle Posted June 18, 2009 Share Posted June 18, 2009 @Hauk: Tanken var at det er relativt meningsløst med jaktkort hvis man ikke kan skyte der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bulvan Posted June 18, 2009 Share Posted June 18, 2009 Hvor høy jordvoll bør det være over blinken for att det skal være forsvarligt og skyte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emil Posted June 23, 2009 Share Posted June 23, 2009 Hva regnes egentlig som sikker bakrunn? Er det sånn at det skal være klar baren i 2km (salong). Eller er det greit bare det er sikkert at det ikke skjer en ulykke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
... Posted June 24, 2009 Share Posted June 24, 2009 Hva regnes egentlig som sikker bakrunn? Er det sånn at det skal være klar baren i 2km (salong). Eller er det greit bare det er sikkert at det ikke skjer en ulykke? Fjell. jordvoll m.mer der en ser klart bakgrunnen og vet at kula stopper der. kan feks ikke være et fjell 50 m unna med masse skog og busker i mellom, en må ha klar sikt til den sikre bakgrunnen den skal også være slik at det ikke kan tilfeldig komme personer inn i skuddhold. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bulvan Posted June 24, 2009 Share Posted June 24, 2009 Viss det er flatt da ?? (som det er her på Jæren ) er det noen som vett hvor høy Jordvoll ein bør ha over blinken da ? Kan jo komme "sleivskudd" 1 - 5 - 10 meter ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted June 24, 2009 Share Posted June 24, 2009 (edited) ---------------------------------------------- K Edited December 10, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pettern Posted June 24, 2009 Share Posted June 24, 2009 det som malle skriver ang jaktkort er jo ingenting med hva et jaktkort innebærer. et jaktkort gjelder jakt med det som skal skytes for felling, ikke trening. Da er det nok mange grundeiere som blir stoppen jakta på eindommen sin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
katta er dau Posted December 13, 2009 Share Posted December 13, 2009 Eg tvilar litt på at du får jaktkort fleire gongar om du legg deg til med ein boks ammo, og begynner å skyte Det er stor forskjell på å skyte nokre skudd på vilt, og å trene. Om du spør, kan det godt hende du får lov å skyte på eigendommen hans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AcidRain Posted December 14, 2009 Share Posted December 14, 2009 Noen som vet om man kan skyte på blink på statlig grunn uten å sende inn søknad til forsvarsministeren? Noen som vet om et bra område her i Bodø(Ikke bestemorenga)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefflus Posted December 14, 2009 Share Posted December 14, 2009 Kan ikke skjønne at man ikke skal ha lov til å skyte på en bane som ikke er godkjent av skytterlaget. Noen som kan jussen sin på dette feltet? Slik jeg har forstått det så vil det i dette tilfelle, der skytebanen ikke er begrenset av en instruks for organisert skyting, være mulig å benytte skytebanen til uorganisert skyting på like fot med "bondens åker", dvs. med grunneiers tillatelse, støyhensyn etc. Da ville det vært verre dersom banen var godkjent med dertil tilhørende instruks, fordi skytterlaget da står ansvarlig, og sjelden vil ha aktivitet som de ikke kan stå inne for sikkerheten ved. Noen som vet om man kan skyte på blink på statlig grunn uten å sende inn søknad til forsvarsministeren? Jeg tror dessverre at de som kunne gitt tillatelse er lite lystne til dette, men hør med Statskog og lensmann f.eks? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HVSJT Posted December 15, 2009 Share Posted December 15, 2009 Der vi var å skaut var det statlig grunn, så det burde vel ikke være noen som kunne nekte oss å skyte der. Da er det mye som tyder på at du mangler grunneiers tillatelse, og omfattes ikke av reglene for "uorganisert" skyting utenfor faste anlegg. (selv om staten er "oss" ) Dette vil nesten bli å samenligne med at du som ikkemedlem i et skytterlag uten å avtale med noen, utenfor oppsatte skytetider og uten heising av flagg plutselig startet skyting på banen. Hvis det i tillegg foregikk på en ikke lenger godkjent bane, kan det jo tenkes at det var en grunn til at den banen ikke lenger var godkjent (uten at jeg kjenner forholdene på stedet). Konklusjon: Snakk med grunneier Unngå nær bebyggelse/evt informer naboer Les politivedtektene (ligger på Lovdata) Ivareta sikkerhet hva gjelder bakgrunn/oversiktlighet Skyt og kos dere Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts