Jump to content

Rå skyting i nye elgjaktfilmen til clausen!!


Rio

Recommended Posts

Har sett den nye elgfilmen til clausen hvor han har filmet en jeger som heter jon steinar vangen. denne vangen er en rå skytter, selv om noen av skuddene neppe vil applauderes av jegerprøveinnstruktører...

noen som har sett filmen og har noen synspunkter på skytinga?

Link to comment
Share on other sites

Filmen har nerve hele veien,fantastisk måte å presentere elgjakt med løshund på!

Kjenner meg igjen,slik foregår elgjakt med løshund,og slik bør det vises!

Når det gjelder skuddbilder og funderinger på om skudd er etter boka:

Vi må huske på at ofte står skytter og kameramann på to forskjellige steder,og det som ser uforsvarlig ut for oss,kan være 100% under kontroll av skytter! Og skyte,ja det kan han til gangs!

Utrolig film som fikk en gammal grinebiter rørt når man kom til savnet elghundsekvensen på slutten.

Gledelig å se at Clausen ikke har mistet grepet etter et år i villmarka,men kjører på videre med filmsekvenser som gjør at hverdagens mas og kjas forsvinner som en ølkasse på et studenthjem!

Terningkast 6! (viss det skal kastes!)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sett trailer. Mye bra filming der som vanlig. Ser ut som helt vanlig jakt med løshund og at gutta har kontroll.

 

Det er jo hele poenget med løshundjakt at det stiller litt større krav til skytter og at man veldig ofte har trange situasjoner på kort hold.

 

Det som også er et poeng som ikke fremgår så bra i en film er at her kan skytter ha holdt på i flere timer med å stille innpå før det smeller. Han har da hatt god tid til å vurdere været, terrenget, type elg og har kunnet brukt alt dette til å gjøre situasjon så¨fordelaktig for seg selv som mulig og dermed resultat så bra som mulig.

 

Det er også verdt å merke seg at med en god løshund eksisterer ikke ettersøk.

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Enig i at noen av skuddene var litt spektakulære, men forøvrig ble jeg skuffet over filmen. Selv om det er mange situasjoner med innpåstilling og skudd, så er det aldri skikkelig nerve i filmen. Det hele fremstår maskinmessig, og blir etterhvert ganske kjedelig.

 

I kveld skal jeg se den nye løshundfilmen til Martin Blom, og jeg skal legge ut hva jeg syns under jaktfilmtråden.

 

Den beste elgjaktfilmen er fortsatt "Drømmen om storoksen". Det syns ihvertfall jeg.

 

U

Link to comment
Share on other sites

Drev en stund med nakkeskudd men prøver å unngå nå hvis mulig.

 

Kan være plundrete hvis elgen reiser ragget og er sinna på bikkje. Proporsjonene på nakken forandrer seg og det ble noen litt uheldige halvbommer.

 

Kan jo godt hende at de i filmen har såpass plass og tid at de kan ta skudd nummer to hvis det blir et dårlig nakkeskudd.

 

Veldig effektivt når man lykkes.

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Har sett den nye elgfilmen til clausen hvor han har filmet en jeger som heter jon steinar vangen. denne vangen er en rå skytter, selv om noen av skuddene neppe vil applauderes av jegerprøveinnstruktører...

noen som har sett filmen og har noen synspunkter på skytinga?

 

Jupp, jeg har sett filmen og jupp, jeg har noen synspunkter på skytinga. Det blir for mye ramboskyting i den forstand at det prioriteres å skyte i sentralnervesystemet kontra hjerte-lunge. Det er stikk i strid med hva man prøver å lære nye jegere. Og ja, jeg er jegerprøveinstruktør. Men jeg er også hundefører med løshund så jeg skal ikke blande meg bort i hva Vangen gjør og hvordan han utfører sin jakt. Det får han stå for selv.

 

MEN, og et stort men. Når man velger å utgi disse jaktsekvensene på film så legger man hodet for hogg. I mine øyne skulle aldri denne filmen vært utgitt, og med tanke på hjortejegeren som ble dømt for å skyte 4 hjort på 19 sekunder så blir jeg ikke overrasket om Vangen blir anmeldt for ihvertfall to av sekvensene i denne filmen.

 

Jeg er ikke enig i at dette speiler hvordan den usminkete jakta foregår. Jeg kjenner meg ikke igjen i den type skyting og kjenner ingen som gjør det heller. Filmen gir feil signaler og er tilgjengelig for alle. Lite smart med tanke på hva vi står ovenfor av utfordringer mtp jaktas anseelse i samfunnet.

 

Man skulle tro Clausen var litt mer vettug enn å gi ut en slik film.

Link to comment
Share on other sites

Dette høyres ut som ein god jaktfilm. Eg er berre så luta lei alle som skal putte all jakt innanfor rammene av jegerprøveboka eller ulike prosjekt (bedre jakt eller noko slikt). Og eg er sjølv jegerinstruktør. Denne veka bli Tex Willer nedprioritert til føremun for elgjaktfilm!

 

mvh L

Link to comment
Share on other sites

Har sett den nye elgfilmen til clausen hvor han har filmet en jeger som heter jon steinar vangen. denne vangen er en rå skytter, selv om noen av skuddene neppe vil applauderes av jegerprøveinnstruktører...

noen som har sett filmen og har noen synspunkter på skytinga?

 

Jupp, jeg har sett filmen og jupp, jeg har noen synspunkter på skytinga. Det blir for mye ramboskyting i den forstand at det prioriteres å skyte i sentralnervesystemet kontra hjerte-lunge. Det er stikk i strid med hva man prøver å lære nye jegere. Og ja, jeg er jegerprøveinstruktør. Men jeg er også hundefører med løshund så jeg skal ikke blande meg bort i hva Vangen gjør og hvordan han utfører sin jakt. Det får han stå for selv.

 

MEN, og et stort men. Når man velger å utgi disse jaktsekvensene på film så legger man hodet for hogg. I mine øyne skulle aldri denne filmen vært utgitt, og med tanke på hjortejegeren som ble dømt for å skyte 4 hjort på 19 sekunder så blir jeg ikke overrasket om Vangen blir anmeldt for ihvertfall to av sekvensene i denne filmen.

 

Jeg er ikke enig i at dette speiler hvordan den usminkete jakta foregår. Jeg kjenner meg ikke igjen i den type skyting og kjenner ingen som gjør det heller. Filmen gir feil signaler og er tilgjengelig for alle. Lite smart med tanke på hva vi står ovenfor av utfordringer mtp jaktas anseelse i samfunnet.

 

Man skulle tro Clausen var litt mer vettug enn å gi ut en slik film.

 

 

 

jeg ser ikke hva som er så galt ved og skyte i det sentrale nervesysytemet vist man er så god til og skyte at man kan beherske sånne skudd! folk blir jo ikke hysteriske når en skyter bever i hode/nakke på 100 meter. når jeg tok jeger prøven ble vi frarådet og skyte i det sentrale nervesystemet av ulike grunner, men det er jo lov og faktisk mer humant er ett hjerte skudd så hva er galt med det da?

Link to comment
Share on other sites

Når jeg tok jeger prøven ble vi frarådet og skyte i det sentrale nervesystemet av ulike grunner, men det er jo lov og faktisk mer humant er ett hjerte skudd så hva er galt med det da?

 

Årsaken er at ved skudd mot sentrale nervesystem har du en margin på noen centimeter, med skudd mot lunge/hjerte-region har du en margin på flere ti-centimeter. I tillegg vil et marginalt skudd mot lunge/hjerteregion i de fleste tilfeller gi relativt gode muligheter for ettersøk, mens et marginalt skudd mot hode/nakke hemmer dyret lite på kort sikt, og gir i liten grad et blodspor som enkelt kan følges.

 

Eksemplet under er "lånt" fra et google-søk....

 

3point2010003res.jpg

 

Jeg sier forøvrig _ikke_ at hode/nakke-skudd skal forbys eller noe sånt, men jeg mener fortsatt de bør unngås.

 

Er du så stø på hånda at du klarer å treffe hodet på en hjort på 100m klarer du sikkert å traktere kniven godt nok til å trimme bort litt blodsøl på ribbene også... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kuttet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

vist du leste hele kometaren min skrev jeg at" vist du er så stø på hånden at du greier sånne skudd så ser jeg ikke hva som er galt med det"

jeg personlg hadde ikke skut ett storvilt andre steder en hjerte lunge regionen fordi jeg ikk er en stø nok skytter:)

 

men ser ikke helt hvorfor det blir oppstandelse av skudd i det sentralet nervesysytemet på storvilt når det er helt vandelig på bever.

Link to comment
Share on other sites

vist du leste hele kometaren min skrev jeg at" vist du er så stø på hånden at du greier sånne skudd så ser jeg ikke hva som er galt med det"

jeg personlg hadde ikke skut ett storvilt andre steder en hjerte lunge regionen fordi jeg ikk er en stø nok skytter:)

 

Jeg er ikke uenig, jeg er kverulant. :mrgreen:

 

Men man ser jo rimelig kjapt at når vi påvirkes av slike innflytelser fra seriøse jaktfilmskapere, så er det en god del som reagerer med "oi, tøft, dette funker jo perfekt hver eneste gang..."

 

men ser ikke helt hvorfor det blir oppstandelse av skudd i det sentralet nervesysytemet på storvilt når det er helt vandelig på bever.

 

Av eksakt samme årsak som at en person en dag gråter i strie strømmer fordi katta må avlives, og neste dag legger samme person ut rottegift i skjulet. Vi mennesker er bare sånn. Jeg jakter mye rev i tillegg til elg/rådyr osv. og innrømmer glatt at jeg kan prøve på fantasi-skudd på rev som jeg aldri ville vurdert å tenke på under elgjakta. Generelt sett er jeg nok betyyyydelig mer forsiktig med å skyte på den største blinken (elg) enn den nest største (rådyr) og kanskje enda mer forsiktig på den enda litt mindre (gaupe) og kanskje litt lite forsiktig på de minste (rev, kråke osv)

 

Hvorfor? Aner ikke. Er bare sånn. Sitter når jeg driter og står når jeg strør.

Link to comment
Share on other sites

Har nylig sett filmen, og vil umiddelbart gi den en klokkeklar 6!

Dette med nakkeskudd og skudd mot hodet, kan selvfølgelig se litt brutalt ut, men er det ikke jegeren`s hensikt, og til hver tid avlevere så dødlige skudd som mulig. En ting, som jeg legger merke til på alle filmer jeg har sett, er hvordan holdene ser ut. Som regel, ser det lenger ut enn man tror, og dersom man virkelig er i stand til og holde i redskapen, så kan jeg ikke se noe galt i og sette slike skudd, på korte hold. Holdene på denne filmen, sånn jeg ser det, er vel neppe lenger enn at en god skytter kan gjøre dette. Personlig, er jeg langt mer bekymret over veldig mange andre, som holder seg til jegerprøvepensumet, men som nærmest aldrig trener noe med rifla. Kjeve skudd på storvilt, har vi sett bilder av før, og er nok mer et resultat av napping av avtrekk på altfor lange hold, enn forsøk på og skyte en nakkesmell på 15 meter.

Forøvrig, er nok det som fasinerer meg mest, samarbeidet mellom jeger og hund!! Senen med og smatte inn hunden,og bli med frem, og holde på med det helt til man kommer seg inn på så kort hold på en storokse på det føret, er noe av det råeste jeg har sett.

Med all honør, noe av det mest intense og stålsettende jeg har sett!!

Har forøvrig også sett den tilsvarende filmen til Blom. En bra film, med ok situasjoner, men jeg skal innrømme, at de skyhøye forventningene, nok fikk seg et skudd for baugen. Den holder seg nok vesentlig mer innenfor "innstuksjonsrammene", men personlig, mener jeg det kan bli for pent også.

Link to comment
Share on other sites

Jaktet sammen med nevnte Vangen for en 8-9 år siden. Den høsten var jeg heldig å få plukket omtrent halve elgkvoten, men hva fyren kunne med ei rifle er ikke noe jeg vil trekke i tvil. Der sitter kula på rett plass. -Hver gang!

I tillegg vil jeg nevne at fyren er en mer enn glimrende jeger, og ikke minst trivelig jaktkamerat :D

Link to comment
Share on other sites

Måtte tygge litt på denne.

 

Ser veldig bra ut det Vangen gjør. Absolutt toppklasse og tipper at ikke mer enn en håndfull jegere i Norge har like gode hunder og kan gjøre det samme som han. (tipper det er derfor Clausen filmer han!)

 

Ser ut til at manglende kompetanse om hva gode løshunder får til er en gjenganger blant kritikerne. Skrev i et tidligere innlegg at ettersøk ikke eksisterer under jakt med god løshund og mener med det at en elg som er påskutt på en slik måte at den er hemmet i bevegelse (merk "hemmet i bevegelse" !) vil bli stoppet momentant av en god hund. Nytt skudd vil da være en grei sak.

 

Ligger nok vanvittig mange slipp med løshunder og timer på skytebanen bak disse prestasjonene til Vangen.

 

Uttalelse om mulig anmeldelse av episoder i filmen er litt ekkel. Ikke helt heldig å avsløre manglende egen kompetanse på den måten og ikke helt bra å melde inn egen rett til å dømme andre på den måten. Det er en film og som vel kjent er så vises ikke alt på film.

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

hvis dere hører på hva jeger sier og følger med når de går fram til byttet, ser og hører dere at holdene ikke er lange. ene er 10 meter... Men Sikkert fint å kun skyte midt i bogen på ALLE dyr HELE tiden :lol::lol::lol: Tipper fasit sier noe annet, til og med hos deg LADDEN.

 

Hva har min fasit med dette å gjøre? Jeg har ikke kritisert Vangen i det hele tatt mtp hvordan han bedriver sin jakt. Det har jeg ingenting med. Men, som sagt så syns jeg ikke skytingen egner seg på film. Da gjør man jaktsekvensene offentlig for alle. Og vi vet alle hva vi har å stri med for å holde jakta legitim i Norge. Det er det jeg er opptatt av.

Link to comment
Share on other sites

. Uttalelse om mulig anmeldelse av episoder i filmen er litt ekkel. Ikke helt heldig å avsløre manglende egen kompetanse på den måten og ikke helt bra å melde inn egen rett til å dømme andre på den måten. Det er en film og som vel kjent er så vises ikke alt på film.

Paal

Manglende kompetanse? Les hva jeg skriver. Jeg har ikke dømt noen.

 

Har du lest dommen i saken til han som skjøt 4 hjort på 19 sekunder? Det ble satt en standard i den saken. Man må følge med i tiden. Man kan tydeligvis ikke skyte på annet dyr før man har forvisset seg om at første dyr er dødt. Det holder visst ikke med å være sikker på skuddtreff. Jeg syns dommen er horribel og ser definitivt ikke noe galt i å skyte double i det hele tatt slik Vangen gjør i filmen. Men så er ikke jeg dommer heller.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal lages en film som går vekk fra den normale jaktutøvelsen og som kan feiltolkes og misforståes dit hen at jakta settes i et dårlig lys for samtlige jegere. Jeg kritiserer altså ikke Vangen i denne filmen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...