Jump to content

ladedata 7x57R - fersking trenger litt oppstartshjelp


uncas

Recommended Posts

Skal igang med hjemmelading for første gang. Trenger litt oppstartshjelp med ladedata:

 

7x57R

N 150 krutt

Norma hyser.

 

Trenger forslag til start og maxlading til følgende kuler:

 

Hornady interlock SP 154 grain

og

Sierra HTBT matchking 150 grain

Link to comment
Share on other sites

Mange har fått meget gode resultater med 150 gr sierra og ca 41,-42 gr N-150. I mitt våpen, og også jf VV-tabellen ligger maks rundt 42 gr. 154gr kula bør du stoppe på 41,5. Maxdata er greit og vente med til man forsøkt seg litt fram. Du bør måle friflukt. Det er ofte mye friflukt i 7x57r, men sjekk det så du vet hvordan det ligger an. Ved max kan patronlengden din ha svært mye å si for trykket. Altså, hvis du bruker kortere patronlengde en i tabell, vil vanligvis trykket øke. Hvis du bruker andre kuler en de som er oppgitt i tabellen er det vanskelig å vite om innvendig volum er større eller mindre, og da er det desto viktigere å jobbe seg oppover og legge merke til hva som skjer.

Vi vil gjerne høre hvordan det går. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg prøvde Reinhard`s oppskrift, og fikk meget god presisjon på 41,5 grs N-150 (i mitt våpen :!: ), med 150 grs Sierra HPBT. Det gav 5.7 mm fra senter til senter på tre skudd med 6 min imellom hver skudd :D Jeg har ikke fått kronografert enda, men trykkringen lå opp mot maks, og hettene kratret litt. Det gjør også fabrikkammo, så jeg regner med at det er litt godt spill imellom hullet og tennnåla. Jeg forandret settedybden fra 77,0 til 77,5, og det hjalp litt, men jeg synes fortsatt trykket er litt høyt mtp slitasjen på våpenet. Vil kronografere før jeg fortsetter å bruke ladningen.

 

Lader nå med 130 grs Sierra HPBT, og 42,5 grs N-140, col 76,5 (som oppgitt i Vitha tabellen). Dette gav mindre trykk og presisjon på 12 mm senter til senter. Fant ut at så lenge jeg lå innefor et kronestykke på 100 m, så duger det til det jeg skal jakte på. I prinsippet kan du skyte hodeskudd på en spurv på 100m eller en rype på 150m. NEI det er ikke noe jeg gjør, men det gir et lite perspektiv på presisjon. Det er gøy når det går bokstavlig hull i hull, men jeg vil ha drillingen min i mange år, og retikkelet (tysk 4) dekker ca 2 cm på 100m. Det vil si at jeg treffer det krysset er :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da er de første ladnigene mine i 7x57R testet.

Jevt over grei presisjon for begge kulene uavhengig av ladevekt (39-42 grain, N-150)

 

Hornady 154 SP likte seg imidlertid best med 40,5 grain bak. Hastighet ca. 730 m/s.

 

Sierra 150 MK samlet best med 41 og 41,5 grain. (756 og 767 m/s). Fikk samme treffpunkt som blyspissen med 41,5.

 

Regner med at presisjonen blir forbedret etter 1. gangs pressing. Små justeringer i settedybden ga ingen klare endringer i hastighet eller presisjon.

Stemte også bra med de åpne siktene.

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt jeg siden jeg er like fersk og spør om noe av det samme...

 

Jeg skal lade 7x57R til drillingen min, og fikk kjøpt et brukt die sett med en del kuler på kjøpet bla 160Gr Barns XLC.

Spørsmålet da er: Er det noe i veien for å bruke disse kulene i en drilling?

Mener å ha lest at disse Barns kulene kan gi høyere trykk enn vanlige kuler med mantel og bly.

Har ikke lyst til å utsette min kjære Krieghoff for misshandel:-) Fikk også med 300stk 150Gr Remington Sp kuler. Så jeg har egentlig kuler til drillingen i sikkert 10 år med de. Hvis de går bra i drillingen da...!?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt enkelte påstå at homogene kuler kan gi lodda piper mer belastning en de har godt av, men tviler på om det har noe betydning. Sellier&Bellot lader fabrikkammo med slikt i 7x57r, og de ville vel neppe selge noe som ødelegger våpen. I forhold til trykket er det du som bestemmer hvor hardt du vil lade. Her er det viktig å bemerke at du ikke uten videre bruker ladedata for en vanlig blyspiss med samme vekt. Dette står godt forklart i "Bibelen".

 

Uansett ville jeg ha startet med de Remingtonkulene. De er nok greie å få til å gå, og fungerer nok utmerket til Rådyr. Bedre å få litt erfaring og grunnlag med rimelige kuler. Tipper den oppskriften over vil gi deg et godt utgangspunkt.

 

Jeg har skutt noen 200gr kuler av samme type i 358nm i telefonkataloger, med god fart, og ble meget overaska over hvor bra de så ut til å fungere.

 

Vi vil gjerne høre hvordan det går. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror nok jeg går for Remington kulene ja! Så ser jeg Norma har FMJ i 150Gr. Kanskje jeg kan få helmantel som får likt som SP`n til fugl.

Tenkte å begynne med kruttvekt midt på skalaen iht "biblen", og da regner jeg med at du mener Ladeboken utg. 6.

Link to comment
Share on other sites

Til Remington SP (bulk kuler) er min oppskrift så her:

 

Kule 150gr Rem SP

Krutt 45gr Norma 19 (URP)

Hylse Norma

COL 78mm (2,3mm friflukt)

 

Dette gir ca 755 m/s i Merkelen min, og en 3 skudds samling på ca 30mm, NB jeg har ikke kikkert på min drilling, så testskyting er gjort med jernsikter. Mitt inntrykk er at denne kula av en eller annnen grunn går meget godt i min drilling.

 

Har ikke fått prøvd den på vilt enda, men til høsten så kanskje :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har så vidt prøvd den noen få skudd. Den gikk bra i mitt våpen,men tanken var (tenkte vel ikke :oops: ) at den skulle gå likt som 156Gr Oryx.....

Det gjorde den ikke,den lå selvfølgelig laaangt under,men samlet greit. Husker ikke hvor godt, men helt OK.

Link to comment
Share on other sites

Så ser jeg Norma har FMJ i 150Gr. Kanskje jeg kan få helmantel som får likt som SP`n til fugl.

Tenkte å begynne med kruttvekt midt på skalaen iht "biblen", og da regner jeg med at du mener Ladeboken utg. 6.

Jeg tenkte på ladeboka. I utgave 5, sikkert også i utg 6, står det en del om forskjellene på homogene kuler vs vanlige kuler.

 

Den 150gr helmantelen er det mange som sliter med å få til å gå. Jeg har aldri hatt noen kule som har laget værre haglemønster noen gang. 30-50mm er helt uakseptabelt.

 

Jeg har jobba litt med den 173gr kula til partizan. Den virket underdimmensjonert. Den var grei å få til å gå ok, men med helt annet treffpunkt en alt annet.

Helmantel i 7mm er et problem. Det finnes jo andre muligheter. Enkelte bruker sierra MK, og satser på at det ikke ekspanderer. Jeg har skutt noen få ryper med den, og de har vært fine.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jobba litt med den 173gr kula til partizan. Den virket underdimmensjonert. Den var grei å få til å gå greit, men med helt annet treffpunkt en alt annet.

 

Lader den med samme lading som jeg bruker til 170 grs Oryx og disse går "likt" i drillingen min. Fabrikkladningen gikk vel nærmere 10 cm til venstre..

Den tunge Oryxen er vel utgått, men for egen del har jeg så det rekker en god stund.

Link to comment
Share on other sites

Helmantel i 7mm er et problem. Det finnes jo andre muligheter. Enkelte bruker sierra MK, og satser på at det ikke ekspanderer. Jeg har skutt noen få ryper med den, og de har vært fine.

 

Som fuglejeger med nyanskaffet drilling i dette kaliberet er dette av interesse for meg og...

Er det 150Gr. MK du bruker, og hvilken hastighet?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Uncas: Hva er COL, hva slags våpen har du og hva er løpslengden. Jeg har som sagt ikke fått kronografert min ladning enda, men som sagt så fikk jeg 5.79 mm fra senter til senter med 41.5 gn N-150 selv i 7x57R. Er bare redd den er litt hard mtp slitasjen på drillingen :evil:

Link to comment
Share on other sites

Til en venn av meg som bruker kombi'n til revejakt fikk jeg tak i 100 gr. Sierra varmintkuler og disse ladet jeg da med RA11 krutt 40 grain og patronlengde 71.0 mm . jeg kronograferte dem ikke men etter kulebanen og dømme ble det bra hastighet og han 'mikkel' fikk skikkelig medfart av de og de samlet vanvittig bra , mye bedre enn eks. 160 gr. kuler av flere slag. :D

Link to comment
Share on other sites

Som fuglejeger med nyanskaffet drilling i dette kaliberet er dette av interesse for meg og...

Er det 150Gr. MK du bruker, og hvilken hastighet?

 

Jepp. Den går så det griner. :wink: Lader den til rett oppunder 800ms.

Man kan vel like gjerne bruke en 160, eller 168gr MK. Noe lavere hastighet men teoretisk sett like fin i vind, og mindre sjangs for ekspansjon. Det jeg har ladet i disse kulevektene treffer likt som 150gr MK i mitt våpen, bare ørlite under.

 

Veit du stigninga i riflepipa du får? Det er vel sikkert som vanlig.

Blir spennende å følge med på det der.

Link to comment
Share on other sites

For ordentlig helmantel kan også nevnes at Sellier & Bellot lager en 140grs kule i 7mm. Den får jeg til å gå helt greit i kombien (~20-25mm på 3 skudd i 770 m/s) med passe mengde URP bak. Kula er litt butt foran, men ikke så butt som for eksempel Hornady FMJ i 6mm. Har ikke sett noen her på berget som selger denne, men den eksempelvis enkelt skaffes hos utvalgte våpenhandlere i Sverige.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Uncas: Hva er COL, hva slags våpen har du og hva er løpslengden. Jeg har som sagt ikke fått kronografert min ladning enda, men som sagt så fikk jeg 5.79 mm fra senter til senter med 41.5 gn N-150 selv i 7x57R. Er bare redd den er litt hard mtp slitasjen på drillingen :evil:

 

COL: 77,0

Merkel sl2

55 cm.

 

-Ingen trykktegn. Faktisk så soter hylsene på halsen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nå fått kronografert Sierra 150 grs MK, med 41,5 grs N-150 bak :D Dette gav en hastigheter på 774, 775 og 780 m/s. Høres dette greit ut mtp trykk i en drilling?

 

Skal sjekke dette ut med tanke på presisjon på de to forskjellige Norma hylsene. Hylser fra ny FMJ fabrikkammo er 11.95 mm bak, mens de som er fra Oryx er 11.88. Synes dette var litt stor forskjell? kan dette ha noe å si på presisjon / hastighet / trykk?

 

Hadde ikke ladet i FMJ hylser i går, så jeg får vente til neste gang og se om det gir annen hastighet :?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg omsider anskaffet meg litt kuler til drillingen min i 7x57R. Kjøpte Sierra 150gr HPBT Match King, og Swift 150gr Scirocco ll. Hadde et lite håp om at jeg litt etterhvert, kunne få et rimelig likt treffpunkt med de to.

 

Noen gode forslag på, hva/hvor mye jeg skal putte bak?

 

(ps - "grønn" på lading)

Link to comment
Share on other sites

Mener nå at det går an å scrolle seg opp til en henvisning i samme tråd, men uansett; her er hastighetene:

 

Da er de første ladnigene mine i 7x57R testet.

Jevt over grei presisjon for begge kulene uavhengig av ladevekt (39-42 grain, N-150)

 

Hornady 154 SP likte seg imidlertid best med 40,5 grain bak. Hastighet ca. 730 m/s.

 

Sierra 150 MK samlet best med 41 og 41,5 grain. (756 og 767 m/s). Fikk samme treffpunkt som blyspissen med 41,5.

 

Regner med at presisjonen blir forbedret etter 1. gangs pressing. Små justeringer i settedybden ga ingen klare endringer i hastighet eller presisjon.

Stemte også bra med de åpne siktene.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...