Jump to content

Kjøp av ammunisjon i utlandet


TigerBlack

Recommended Posts

Jeg reiser relativt ofte over dammen til USA. (2-4 ganger i året)

 

Og en skal vel ikke stikke under en stol at ammunisjonen er sykt mye rimligere der borte en her.

 

Er også relativt ny med pistolskyting her til lands og har ikke helt fått satt meg inn i regler. Jeg leste igjennom våpenloven ,men ble ikke akkurat så mye klokere.

 

Men spørsmålet er:

Er det lov å ha med ammunisjon inn til Norge ?

Er det lov å ha med våpen kjøpt i USA inn til Norge ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg reiser relativt ofte over dammen til USA. (2-4 ganger i året)

 

Og en skal vel ikke stikke under en stol at ammunisjonen er sykt mye rimligere der borte en her.

 

Er også relativt ny med pistolskyting her til lands og har ikke helt fått satt meg inn i regler. Jeg leste igjennom våpenloven ,men ble ikke akkurat så mye klokere.

 

Men spørsmålet er:

Er det lov å ha med ammunisjon inn til Norge ?

Er det lov å ha med våpen kjøpt i USA inn til Norge ?

 

 

Nei,

Nei.

 

For å gjøre det lovlig:

Eksportlisens fra USA og importlisens/sertifikat in til Norge (både ammo og våpen).

 

Du som turist kan i utgangspunktet heller ikke kjøpe våpen/ammunisjon lovlig i USA.

Link to comment
Share on other sites

Du har derimot lov til å handle ammo rett over svinesundbroa... dvs. sverige... tror jeg .

 

det er en butikk på marknaden der som selger ammo til greie priser, ha med norsk våpenkort og det går finefint. Om du har lov til å ta det med hjem vet jeg ikke... :)

 

De hadde omtrent på samme nivå som Jaktdepotet og xxl, men i SEK, så er krona bra, kan noe bli billigere. Jeg gadd ikke handle fordi jeg ikke kan fordra å skyte sellier og bellot, men jeg vet en del syns de har bra .45acp ammo... men husker ikke om prisen var bra på det.. Sjekka bare 9mm, 357 og 44

Link to comment
Share on other sites

jeg igjen bor nær finland, å kan nevne halv pris på ferdigladda norma oryx der, ca 12-15 kr pr smell for kalibre som 6,5 308 og 3006. i norge koster vel de skudda 25-30 kr pr smell. hvorfor er ammo så sykt dyrt i norge?

da kunne sikkert skaffa annen ammo og til en OK pris. men hvordan får man det lovlig over?

Link to comment
Share on other sites

Regulert i våpenlovens §3; http://www.lovdata.no/all/tl-19610609-001-001.html#3

 

§ 3. Med ammunisjon forstås i denne lov:

 

a. patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel.

b. prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen,

c. hylser når de er forsynt med ladning eller tennmiddel,

d. håndgranater, bomber, raketter, miner o.l.

e. lys-, brann-, gift- og tåregassbokser,

f. gift- og tåregasser til bruk i de § 1 nevnte skytevåpen eller i ammunisjon som nevnt i denne paragrafs bokstaver a, b, d og e.

 

Endret ved lov 14 juni 1974 nr. 39.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt Vihtavuori-krutt i Finland. Sendte søknad om importtillatelse til DSB, og fikk positivt svar i posten uka etter. Grei skuring, og man slipper å få ymse problemer med myndighetene pga forsøk på smugling av ammunisjon eller komponenter.

1) kosta søknaden noe? (hvor mye?)

2) pris på sånt krutt i finland?

3) hvor kjøpte du fra?

4) henta du eller fikk du det sendt?

 

jeg bor under 20 km fra finland.......

Link to comment
Share on other sites

ingen vits å gjøre seg til kjeltring for ammo over grensa... du får bedre ammo til omtrent samme pris her til lands... men mulig det er mere å spare på rifle ammo... man kan jo sjekke og vurdere import tilatelse..

 

men folk som er på harryturer hører jeg er veldig flinke til å følge alle norske lover på vei tilbake.. :mrgreen:

mulig det bare gjelder meg... jeg kjøper ikke noe over kvota ever, fordi jeg vet jeg altid har maks uflaks lol

Link to comment
Share on other sites

OT:

der jeg bor er det finsk "postordre pol" tvers over grensa. dvs du ringer dagen før, bestiller det du skal ha, å henter det dagen etter når rutebussen har vært der(kommer fra finske polet som er 10 mil unna)

jeg var å henta påskespriten min engang siste fredag før påska, å ALLE vet jo at eskelinen(rutebussen) siste fredag før påske er fullstappa av påske-sprit . å ALLE vet jo ada er det stor fare for kontroll...

jeg var der en halvtime etter at rutebussen hadde kommet, starta hjemover, å da var det jo selvfølgelig kontroll på norsk side av grensa med norske tollere... jeg hadde jo bare kvota til oss to som var i bilen, men bilen som ble stoppa foran meg hadde ca 20 helflasker sprit. det ble sikkert dyrere enn å ta drosje de 7 milene til nærmeste norske pol, å kjøpe spriten der og ta drosje hjem igjen......

 

tror ammo er det siste jeg ville prøvd smugle inn fra finland. jeg har sett fiske politimenn og sett bilder av finske fengsler....

men om man har lov til å ta krutt eller kuler inn så er det jo en mulighet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt Vihtavuori-krutt i Finland. Sendte søknad om importtillatelse til DSB, og fikk positivt svar i posten uka etter. Grei skuring, og man slipper å få ymse problemer med myndighetene pga forsøk på smugling av ammunisjon eller komponenter.

1) kosta søknaden noe? (hvor mye?)

2) pris på sånt krutt i finland?

3) hvor kjøpte du fra?

4) henta du eller fikk du det sendt?

 

jeg bor under 20 km fra finland.......

1) Ikke et øre. Husk å legge ved kopi av våpenkort.

2) Jeg betalte € 65 for 1 kg VV N310

3+4) Jeg var på skyting i Finland, og fikk en av finnene til å kjøpe i Rovaniemi og ta med. Viste fram krutt og tillatelse på Kilpis ved hjemkomst, sammen med våpenskjema. Grei skuring!

Link to comment
Share on other sites

Det finnes et eget skjema for våpen og ammunisjon, fås hos politiet og koster etter det jeg kan huske 260,- og få innvilget. Dette er et engangsskjema som bare kan brukes en gang, så det er ikke spesielt egnet for impulskjøp. Grensen for hvor mye man kan ta med er satt til 6000,- Vet at de allerfleste tollstasjoner godtar ervervstilatelse som innførselstillatelse på våpen da det i praksis er samme greia.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som regelverket er slik at for å importere krutt søker man til DSB, og det koster ikke noe. Skal man derimot innføre ammunisjon, skal man tydeligvis søke til Politiet. I følge Mag(nus)44 (du ser da yngre ut?) koster dette sannsynligvis 260,-.

 

Og ved import av våpen gjelder innvilget kjøpetillatelse som importtillatelse. Det som kan komplisere denne prosessen er at enkelte land forlanger denne oversatt til vedkommende lands språk før de vil godkjenne utførsel av våpenet. Men for den norske Tollen skal det holde at du foreviser (eller sender inn) innvilget kjøpetillatelse.

Link to comment
Share on other sites

I forkant av årets sommerferie i Sverige, kontaktet jeg mitt lokale tollvesen for å spørre om reglene for innførsel av ammunisjon til eget bruk.

Personen på tollkontoret visste ikke helt, han mumlet noe om tillatelse fra politiet, men var ikke sikker.

Jeg ringte da våpenkontoret på mitt lokale politikammer, og han svarte at jeg har lov til å ta med "rimlige mengder".

Jeg takket for informasjonen uten å spørre nermere hvor grensen for "rimlige mengder" går.

Om det gjelder andre regle for land utenfor Skandinavia, EU e.l. vet jeg ikke, for jeg spurte spesifikt om Sverige.

 

Om du er i tvil, kan det vel ikke skade å sjekke med ditt lokale politikammer, eventuellt med tollstasjonen der du har planlagt å krysse. Hvor mye det hjelper vet jeg ikke, men det er sikkert et litt bedre argument å ha et politi/tollkontor som kilde, ennå å bare si "jammen jeg trodde at........", den dagen du står å diskuterer med tolleren over noe esker patroner.

 

Bare mine tanker rundt temaet.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

Tollmyndighetene godtar ervervstillatelse som importtillatelse for våpen ihvertfall hvis du bestiller pr. postordre. Men strengt tatt må du ha tilleggsskjema som går bare på importdelen. Dette er det samme som brukes til import av amo og koster ca. 260,- Det er stortsett kun USA du må ha noe ekstra og da er veien å gå gjennom et firma som spesialiserer seg på akkurat dette. De spesialiserer seg på eksport fra USA og formiddler stortsett det du måtte ønsker. De tar en 200 $ for å ekstortere et våpen for deg og du får stortsett kvantiumsrabatt. Her er det også et krav med importtillatelse som er oversatt til engelsk. Jeg tror nok at hvis du leverer et søknad med kopi oversatt til engelsk nå du søker ervervstillatelse får du nok signatur på det av den lokale Sheriffen. Så det trenger ikke være mer komplisert enn det.

Link to comment
Share on other sites

Det er stortsett kun USA du må ha noe ekstra og da er veien å gå gjennom et firma som spesialiserer seg på akkurat dette. De spesialiserer seg på eksport fra USA og formiddler stortsett det du måtte ønsker. De tar en 200 $ for å ekstortere et våpen for deg

 

Hvem i USA gjør denne jobben for 200$? Billigste jeg har funnet er 15% av prisen/min 300$

Link to comment
Share on other sites

I forkant av årets sommerferie i Sverige, kontaktet jeg mitt lokale tollvesen for å spørre om reglene for innførsel av ammunisjon til eget bruk.

Personen på tollkontoret visste ikke helt, han mumlet noe om tillatelse fra politiet, men var ikke sikker.

Jeg ringte da våpenkontoret på mitt lokale politikammer, og han svarte at jeg har lov til å ta med "rimlige mengder".

Jeg takket for informasjonen uten å spørre nermere hvor grensen for "rimlige mengder" går.

Om det gjelder andre regle for land utenfor Skandinavia, EU e.l. vet jeg ikke, for jeg spurte spesifikt om Sverige.

 

Om du er i tvil, kan det vel ikke skade å sjekke med ditt lokale politikammer, eventuellt med tollstasjonen der du har planlagt å krysse. Hvor mye det hjelper vet jeg ikke, men det er sikkert et litt bedre argument å ha et politi/tollkontor som kilde, ennå å bare si "jammen jeg trodde at........", den dagen du står å diskuterer med tolleren over noe esker patroner.

 

Bare mine tanker rundt temaet.

 

Mvh Komla

 

 

Samma svar fick jag från Oslo våpenkontor. Var innom och fick prata med två st mkt trevliga damer och enligt dem så gick det bra med "några esker" utan behov för tillåtelse. Jag hade med mig en kopia på lagtexten som omhandlar innförsel av ammo till Norge. Well, om de säger att det är ok, så har jag ju muntlig tillåtelse för införsel av några esker =)

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting til her ,, det er om du skal kjøpe fra usa, så må du ha en tillatelse for export .. det er slik at de da i usa må ha tillatelse fra norges innenriksdepartement : Nedrustning-og-ikke-spredning/eksportkontroll,,

her sender du bare etter ett sjema, som må legges ved ...

denne linken kan du bruke der

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/tem ... ?id=486279

Da jeg skulle importere hylser .. måtte jeg gjennom dette ,, ikke noe stress om du bare sender en mail eller en samtale, samt fyller ut skjema som du får , så går det litt tid, så kommer det tilbake , forhåpentligvis godkjent, dette sender du da til din leverandør i usa...

uten dette ,, sender de ikke engang tomhylser ut av landet :D

Link to comment
Share on other sites

Samma svar fick jag från Oslo våpenkontor. Var innom och fick prata med två st mkt trevliga damer och enligt dem så gick det bra med "några esker" utan behov för tillåtelse. Jag hade med mig en kopia på lagtexten som omhandlar innförsel av ammo till Norge. Well, om de säger att det är ok, så har jag ju muntlig tillåtelse för införsel av några esker =)

Litt skummelt dette her... :)

 

For en stund siden, et halvt år siden kanskje, fikk jeg nøyaktig motsatt svar da jeg ringte til det samme våpenkontoret med samme spørsmål. Da var det kontant henvisning til at man trengte særskilt importtillatelse uansett. Og jeg presiserte da at det var små kvanta det dreide seg om.

 

Ingenting er bedre enn om det "går bra med noen esker" :) , men jeg synes det er litt skummelt når man får forskjellige svar alt etter hvem man spør, og ikke minst at det faktisk er tollvesenet, og ikke representanter for politiet, man møter hvis man stoppes i tollen med et par esker rifleammo i bakasjen.

 

Når det er sagt...har selv spurt de som forhandler ammunisjon på Svinesund, og ifølge dem er det ingen problemer. Men de er kanskje ikke uhildet i spørsmålet heller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg handlet hos ett firma som het starline brass.. det var ikke noe problem ,, men måtte ha importtillatelse,, har lagt link tidligere i tråden.. deretter tok det bare litt tid.. så kom dem .. gikk sikkert 2- 3 mnd etter bestilling.. regner med det er ettersom hva som er i lager , og er på produksjonsplan.

her er epost direkte til den kontordamen jeg forholdt meg til .. Debbie Beischer [dbeischer@starlinebrass.com]

billigt er det og !!! foreslår at noen slår seg sammen når en først skal bestille .. jeg skulle hatt hylser til min 30- 30 feks..

Link to comment
Share on other sites

Å kjøpe krutt og ammo fra Finland er etter det jeg har fått med meg mye enklere enn det som kommer fram her. Jeg sjekket opp med politiet og det var bare å få en importtillatelse på ønsket mengde fra dem.

Prisforskjellen på krutt og trenings-/konkuranseammo var så liten at det var ikke bryet verdt.

6,- pr. stk. for billigste treningsammo.

Jaktammo har omtrent halve prisen og det går ikke mye av sorten heller så det var ikke så intresangt.

Kuler var heller ikke noe billigere enn i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Da har du et mere medgjørlig våpenkontor enn jeg har. I Tromsø svarte de:

 

"Uavhengig om det her er snakk om røyksvakt krutt eller svartkrutt (kommer ikke frem hva du tenker på her) må det fremmes søknad til DSB (direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap). Søknadsskjemaet finner du på hjemmesiden til DSB (www.dsb.no)."

 

Men det var jo bare å maile søknaden og vente på svar.

 

Når det gjelder økonomien er kanskje ikke den hundrelappen jeg sparte pr halvkilo krutt det viktigste. Men heller det faktum at jeg ikke fant noen forhandlere innen rimelig nærhet som hadde det kruttet jeg skulle ha (VV N310). Og kan man spare et par kroner pr patron ved å lade sjøl og støpe kuler, så blir det litt på årsbasis når man skyter noen tusen skudd .32 S&W Long i året. Det går jo som oftest 100 patroner pr trening.

 

Men i forhold til jaktammo er nok ikke det økonomiske den viktigste årsaken.

Link to comment
Share on other sites

Så moralen må være at man aldri baserer seg på muntlige svar. Send en epost, og ta med utskrift av et evt positivt svar. Da bør man (i større grad) ha sitt på det tørre.

 

Nej, tar nog min muntliga tillåtelse med eftertänksamhet. Blir det alvar med kjöp av ammo i sverige för införsel kommer det sökas skriftligt om tillåtelse.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 years later...

Hei, frisker opp denne tråden i håp om at det har tilkommet noen flere erfaringer fra kammerfolket.

 

Jeg skal snart sette meg på fly til Tyskland for å hente hjem en lenge etterlengtet drøm (les dubbelstudsare). Våpentillatelse/importtillatelse for børsa er i orden, men med på kjøpet følger ett par pakker med ammo som børsa er regulert med.

 

På vei hjem må jeg naturligvis innom tollen på Gardermoen for å få fyllt ut selgerdelen på våpentillatelsen samt betale moms.

 

Trenger jeg da ytterligere papirer for jaktammoen i samme kaliber som børsa? Eller blir dette litt på samme måte som å ta med seg ammo ut og inn av landet i forbindelse med jakt?

 

Tillatelse for børsa har jeg jo... I det ligger det jo også en rett til å handle nødvendig ammo. Ammoen innføres jo også sammen med våpenet. For alt tollen vet kan jeg jo ha jaktet litt med børsa mens jeg likevel var i Tyskland...

 

Jeg var i Tyskland på jakt i jula, og hadde da på forhånd ordnet våpenpass. Da hadde jeg naturligvis også med meg ammo. På grensa i Hirtshals gadd de ikke se på børsa, men skrev et EU-deklarations-skjema som jeg skulle levere tollen ved utreise fra EU. Der førte jeg opp antall skudd jeg hadde med. Dette gadd de heller ikke sjekke. I Kiel på vei ut måtte jeg faktisk stoppe ved tollen etter å kjørt gjennom porten før ombordkjøring på båten for å vise frem våpenet. Våpenpasset var de uinteressert i, ammoen likeså. Dette kunne likevel ikke gjøres mens vi stod å ventet i feriekøen. Til gjengjeld gjorde de ingenting i forhold til deklarationen. Den fikk jeg med meg. På vei inn i Danmark sa de at våpenet ble registrert inn i EU, og derfor måtte sjekkes ut av EU ved utreise. Det gjorde åpenbart ikke tyskerne noe med ved utreise...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...