Jump to content

Tips til spesialpistol og revolver.


gob0

Recommended Posts

Hei. Jeg er helt ny på forumet, så dere får ha meg unnskyldt hvis dette er blitt postet før. :roll:

 

Jeg har snart lov å gå til innkjøp av egne våpen og lurer på i den sammenheng hvilke erfaringer og våpen folk her på forumet har til klassen spesialpistol og revolver.

Jeg har forstått at en modifisert Hammerli x-esse er anbefalt i pistolklassen?

Hvilke andre muligheter har jeg?

 

Til fin, millitær, grov, magnum 1&2 har jeg allerede bestemt meg, men til spesialrevolver og pistol, sliter jeg litt å finne mange "kandidater".

 

På forhånd, takk for svar! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Beretta Cheetah 87.

Tilfredstiller alle krav rett ut av eska, men har ikke noe godt avtrekk. Der må

man ordne og mekke litt skal det bli bra.

 

http://www.beretta.com/Defence-Pistols- ... f=2&id=790" target="_blank

 

Walther har jo den P22 som også er klar til bruk rett ut av eska. Kan ikke si noe

om kvaliteten på den, men du får det du betaler for.

http://www.carl-walther.de/index.php?co ... oduct=1735" target="_blank

 

Skal du ha 22L.R revolver også, så blir det å se etter revolver i 22 L.R og så

kappe løpet, eller hvilke som helst revolver i 38/357 kan vel brukes bare man

kapper og får dem ned i kassa, men ønsker du å ha best muligt med poenger, så er

jo 22L.R å foretrekke.

 

Det samme må jo også gjøres om du kjøper den Hammerli x-esse. Den må

også kappes.

Link to comment
Share on other sites

Tja......med forbehold om at det er kommet nyere regler (tror ikke det), så

er det vel dimensjonene under som gjelder, og da er det bare å lese på

dataene. Large Frame....8 skudd i tønna, kanskje tønna blir for stor og bred....?

Tør ikke si noe sikkert................

 

Spesialpistol:

Lengde max 185 mm.

Høyde max 125 mm inkl. magasin.

Bredde max 35 mm.

Vekten av våpen med tomt magasin max 800 gram.

 

Spesialreveolver:

Lengde max 200 mm.

Høyde max 150 mm.

Bredde max 40 mm.

Vekt max 1000 gram. (uten patroner)

Link to comment
Share on other sites

..ønsker du å ha best muligt med poenger, så er jo 22L.R å foretrekke.

Vel, jeg er ikke helt enig der.

Jeg har begge deler, og det er ikke tvil om hva jeg skyter best med.

Sentertent ammo krever mindre kraft for å tenne kontra randtent, noe som gjør at du kan lette avtrekket betraktelig på en revolver som skyter sentertent.

I tillegg lager kula et større hull, noe som kan utgjøre forskjellen på treff og bom.

Det er null problem å lade såpass pinglete at rekylen ikke er en negativ faktor, og svært mange av våre toppskyttere foretrekker sentertent.

Link to comment
Share on other sites

kjøpte en smith cs45 til spesfelt, denne er det ikke problem med fine samlinger med fabrikkammo på 25m og behagelig spark hver gang avtrekkeren brukes. tror det er høy kosefaktor for meg som gjelder, om listene ikke toppes skal jeg smile uansett :-)

mange fine innlegg her på forumet, men tar mye tid å lese alt intr stoff :-)

Link to comment
Share on other sites

Joda.........du har mye rett i det.

 

Men da legger man masse forutsetninger som å kjøpe ladeutstyr, lade selv og

masse kål med dem greiene vist man skal få det optimalt.

 

Jeg vet ikke hva som er største handicap mellom fabrikk 38 wadcutter eller 22 L.R på en revolver vist man ikke skal lade selv ?.......intressann sammenligning igrunnen.

Link to comment
Share on other sites

Det ligger en 2,5" 686 til salgs her på Kammeret til en nokså grei penge.

 

Når det gjelder spesialpistol, har jeg ikke helt sans for X-esse.

Ikke fordi den er noe dårlig våpen, men jeg liker ikke grepsvinkel eller utseendet i det hele tatt.

Skulle jeg ønsket meg noe tilnærmet ideelt for mitt vedkommende, hadde jeg modifisert en gammel Star eller Browning 150 (Competition/Medallist).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også på utkikk etter spesialpistol- og revolver.

 

Finnes det en spesialpistol i 9mm+ som ikke er helt umulig å skyte med? :)

Noen som har prøvd Para USA Warthog?

 

Jeg har snust litt på Sig Sauer P229, men er usikker på om denne går i kassen. Lengden er grei, ca 180.34 mm, men høyden er det verre med: 137.16 mm. Vet ikke engang om det er inkl magasin. Det skal vel godt gjøres å barbere 17,16 mm vekk fra et magasin.

Har helst lyst på noe med metallramme som ikke spretter så voldsomt.

 

Revolver er jeg også åpen for forslag på. Har allerede en 686, og er fornøyd med den, så skader kanskje ikke med en liten versjon av den.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Det er vel bare å frese 1,75mm på to sider av tønna.

Jeg mener den delen av tønna som må freses er mellom 2 kammer, så jeg tviler på at det vil svekke tønna nevneverdig. Ved kontroll må jeg bare passe på at tønna står i riktig posisjon :mrgreen:

 

Men passer resten av ramma/grepet i boksen?

Link to comment
Share on other sites

Våpenet skal vel tilfredsstille målene gjennom hele konkurransen, så det holder neppe å frese to steder.

Jaha?

Om man skal følge den argumentasjonen så må pistoler passe i boksen med sleiden både i fremre og bakre stilling...

Men jeg blir nok nødt til å frese mellom alle kammerne for å komme ned nok i vekt.

Link to comment
Share on other sites

Nei, sleiden i bakre OG fremre stilling ville bli det samme som en revolver med tønna både svingt ut og svingt inn. Det synes uansett ganske klart at man ikke kan regne med å få godkjent en spesialrevolver som bare går i boksen med tønna i ei spesiell stilling.

 

Tønna roterer når man trekker på avtrekkeren i DA. Sleiden fyker bak og fram når man trykker på avtrekkeren.

Å svinge ut tønna vil være som å ta ut magasinet...

Det er uansett lite aktuelt, all den tid en 625 må slankes minst 200 gram inkludert nedkorting av løpet.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å prøve ISSC cal .22?

Kjøpte en slik som spesialpistol, og den fungere flott etter noen små justeringer.

Og den er billig og driftsikker, og er en replica av Glock 19 av det Østeriske firma ISSC.

Selges hos Stenvåg for CA 3500,- og er betydelig større og bedre enn Walther P22.

Under halv pris av skamkappet Hammerlig exesse, og kjempemorsom å skyte med.

Den har faktisk et godt avtrakk fra fabrikk.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...