Jump to content

243 eller 6,5x55?


kjetilh

Recommended Posts

skal til å kjøpe min første skikkelige rifle, tror jeg går for howa hogue, men er usikker på kaliber.

jakter stort sett på sjøen og ved langstrakte, flate jorder i vestfold, stort sett fugl jeg jakter, men lar ikke sjangsen gå fra meg om det skulle komme et rådyr, grevling eller rev heller.

ser for meg at et flattskytende kaliber er å foretrekke. ser aldri for meg at jeg kommer til å skyte noe elg med denne børsa, så argumentet om at 243 ikke er lovlig på elg, men at 6,5 er det, kan dere glemme.

så hva tror dere?

jeg har egentlig siklet lenge på 243, siden den skal være så flattskytende, men mener også at 6,5 skal ha ganske gode langholds-egenskaper, uansett så skyter jeg lite på over 3-400m. da skal isåfall forholdene ligge til rette for det. er det evt. andre kaliber dere anbefaler?

222, 223??

Og hvis det har noe å si på kalibervalg, så kan jeg tilføye at rifla sannsynligvis blir en SS pga min røffe bruk, og mangel på estetikk-sans.

Link to comment
Share on other sites

Da kan jeg jo like godt stille det spørsmålet som jeg pleier å stille når slike spørsmål dukker opp: Er du hjemmelader?? Hvis svaret er ja er det vel hipp som happ hva du velger, men er svaret nei ville jeg gått for 6,5X55. Den vil du ALLTID finne patroner til hvor som helst i landet til rimeligere priser enn sin amerikanske fetter...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

er du hjemmelader ville jeg valgt 6,5X55 om ikke følelser eller andre forhold styrer valget.

 

jeg vet hvorfor jeg ville valgt 6,5X55 frefor 243win. for slik jeg ser det er det ikke noe du fartsmessig kan gjøre med 85 eller 100 grs kuler i 243 som du ikke kan gjør med tilsvarende kulevekter i 6,5X55. i tillegg har 6,5 potensiale for å bruke tyngre kuler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt våpen i begge to.

Jeg hade valgt 6,5x55.. du har så masser mere kjøpeammu å velge mellom og den er litt mindre følsom for vind en den lettere 243win.

Men mekanismen blir jo lenger med 6,5x55 i di fleste våpen,, der har jo 243win en fordel.

Nei,, 243win har litt mindre rekyl med en god børse i 6,5x55 sparker ikke så verste heller synes nå jeg.

 

Mange børser finnes jo ikke i 6,5x55,,

 

En børse som jeg sunes er spennende i 243win er jo Weatherby sin super varmintmaster.. ;)

 

Jeg gjetter att du blir fornøyd med uansett hva du velger.

 

Lykke t!

MVH niclas,

Link to comment
Share on other sites

fint med så mange meninger på spørsmålet mitt!

ser nå at howaen ikke fås i 6,5. hvis det er 6,5 som er det anbefalte, hvilke børser bør jeg se etter da? rem 700?

synes det meste fra weatherby er litt for dyrt, eller har de kanskje blitt noe rimeligere med åra?

hva med 223? vil det ikke bli et veldig utvalg av ammo i det kaliberet etterhvert, nå som forsvaret har gått over til 223?

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

For den som ikke lader selv 6,5*55 - lader en selv så er det mye å velge i.

 

Kaliber jeg ville vurdert.

 

- .223 stigning ca 8"

- 22-250 stigning ca 8"

- 243

- 6mm BR

- 6XC

o.s.v. i 6mm skiktet

 

243 er kanskje det greieste, selv om den ikke er den patronen som er enklest få få til å gå.

 

Børsevalg: Tikka T3 pleier å være en grei platform (selv om den har fått mye pes her på forumet) , Kikkert: avhengig av budgett. Leupold , Zeiss Conquest 3-9, osv oppover. Kanskje Noe Bushnell elite 6500 serien. Alle duger men om du planlegger å skyte på en del forskjellige avstander er det en stor fordel med en høyde kompensator du kan stole på (på merkene over er den til å stole på, du må bare finne modellen som kommer med dette )

Link to comment
Share on other sites

260: sammen hylse, men 6,5 mm kule istedet for 6 mm.

Godkjent for storviltjakt og for meg ble dette avgjørende etter flere observasjoner av villsvin her jeg jakter. Tenk så kjedelig å sitte med en 6*45 (som jeg brukte tidligere) på bukkepost når århunderets galte dukker opp på 30 meter :wink:

Jeg har brukt 260`en nå på alt fra fugl til elgjakt, og det fungerer helt umerket. Det er kanskje en bedre allround småviltkaliber enn storviltkaliber, men jeg har aldri hatt noe problem med elg eller hjort med dette kaliberet.

85 grs kuler gir i min 260 rundt 900/980 m/s

100 grs gir 880/950

120 grs gir 830/880

140 grs gir 780/850

160grs gir 740/800

Her kommer det ann på kuler og hvor langt jeg vil strekke meg i ladning. Max går på akkord med presisjon så litt under max er best.

 

Har brukt 140 grs fabrikkammo med CL og CL ultra i tilegg. Fungerer helt utmerket.

Genialt kaliber syntes jeg, men om den er bedre eller dårligere enn 6,5*55 kommer ann på smak og behag.

En fordel kan være at 260 passer i korte låskasser

Link to comment
Share on other sites

85 grs kuler gir i min 260 rundt 900/980 m/s

100 grs gir 880/950

120 grs gir 830/880

140 grs gir 780/850

160grs gir 740/800

får du disse hastighetene i praksis med 260 rem? lang pipe har du?

850 msek/140 grs kule er vanskelig å få i praksis med 6,5X55 om du ikke har 60 cm løp eller helst lengre. 800 msek/160 grs kule er også en ganske frisk hastighet i 6,5X55. å der har du plass til endel mer krutt.

Link to comment
Share on other sites

85 grs kuler gir i min 260 rundt 900/980 m/s

100 grs gir 880/950

120 grs gir 830/880

140 grs gir 780/850

160grs gir 740/800

får du disse hastighetene i praksis med 260 rem? lang pipe har du?

850 msek/140 grs kule er vanskelig å få i praksis med 6,5X55 om du ikke har 60 cm løp eller helst lengre. 800 msek/160 grs kule er også en ganske frisk hastighet i 6,5X55. å der har du plass til endel mer krutt.

 

Du har plass til mer krutt i en 55 hylse, det stemmer, men jeg bruker en del raskere krutt i min 260 med de lettere kulene. Jeg har også høyere kammertrykk enn på en 6,5*55.

Jeg har 55 cm løp på min 260, som forøvrig er min 5 rifle i kaliberet, og uten tvil den som gir best hastighet og preisjon uten nytt løp.

140 grs A-max klokker fint inn på 842 m/s uten noen faresignaler om overtrykk.

 

At 6,5*55 skal gi mer enn 260 opp til 140 grs kuler har jeg aldri skjønt meg på. Tror nok dette skyldes iherdig lesing av tabeller og lite testing/erfaring med 260 av de som yttrer seg, og jeg har hatt noen 6,5*55 også.

Link to comment
Share on other sites

At 6,5*55 skal gi mer enn 260 opp til 140 grs kuler har jeg aldri skjønt meg på. Tror nok dette skyldes iherdig lesing av tabeller og lite testing/erfaring med 260 av de som yttrer seg, og jeg har hatt noen 6,5*55 også.

jeg har ikke 260.

men jeg har 50 cm løp i 6,5x55 mausern min, å der får jeg høyere hastighet enn deg med 100-120 grs kuler men 140 og 160 grs ligger litt under de hastighetene du forteller om der. at .260 kan lades til høyere trykk tar jeg med en klype salt. det er oppgitt maxtrykk fra fabrikk man snakker om. å jeg ser ingen betenkeligheter med å lade 6,5X55 i en solid mekanisme opp på samme trykknivå som .260 eller 308w.

 

842 med 9 grams matchkuler er nok mulig men hvordan er det med jaktkuler?

Link to comment
Share on other sites

Gitt at innskytingsavstand er 200m, vindstyrke 5,0m/s sidevind, så ser kulebane og vindavdrift slik ut på 120m - 200m - 300m:

 

6,5x55: 65/41 - 0/118 - -272/278

243win: 51/56 - 0/165 - -243/400

270win: 56/44 - 0/127 - -246/302

 

Dette er ifølge balistikkprogrammet til Norma. Alle patroner med helmantel. Fant ingen patroner i cal. 260.

 

Det som slår meg, er at 270win har kulebane tilsvarende 243, og avdrift som for 6,5.

Norma produserer patroner i 243 med helmantel, men de kaller det ikke jaktmatch. Denne har en Hornady kule på 80 grs, og koster i butikken nesten 20 kroner skuddet.

 

jeg har en tikka 243win og lader selv, men vurderer å kjøpe rifle som er godkjent på elgbane, og da må jeg opp i 6,5mm kule. Har ikke bestemt meg for kaliber, men vurderer 6,5x55 pga. tilgang på rimelig ammo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har begge deler nå, og ville uten tvil valgt 6,5mm. Noe av grunnen til dette kommer selvfølgelig ann på hva du skal bruke den til. Er det "varminting" som er hovedbruken, er 243 en klar vinner, men er det smått matvilt som er på menyen, så farer 6,5en mye finer med viltet. Til hare, gås og rype i finnmark bruker jeg en T3 i 243 som står der hele sesongen. Jeg startet med hornadys 80gr FMJ, og ladet denne til normalt trykk, og det gav meg 980m/s, og er jeg litt uheldig med skuddplaseringa, dvs sneier litt innom rygg eller bløtdeler i mageområdet, trenger jeg ikke hente viltet en gang. Det ser stygt ut.

Når det gjelder standard riflestigning i 243, så sliter denne med de tyngre FMJ/match kulene, som er så fine til småvilt.

DET GJØR IKKE 6,5X55. Den stabeliserer allt, også de tyngste kulene i moderat hastighet.

Det hjelper ikke med verdens flateste kulebane, hvis den eneste måten å oppnå dette på er ved hjelp av "speed". Flat kulebane ved hjelp av god BC er bedre med tanke på kjøtt. Erfaringsmessig bør man under "de magiske 800m/s" for og slippe søl.

 

Les gjennom denne tråden, så ser du hva jeg sliter med.

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=8898

 

I 243, finnes bare en fabrikk-helmantel på markedet, og det er Norma, ladd med 80gr Hornady, og denne har en Vo=950m/s, i tillegg, er den dyr. Med andre ord du er mere eller mindre helt avhengig av å lade selv.

 

MEN i 6,5x55 finnes et hav av gode fabrikk ladninger, til en meget hyggelig pris gjennom skytterlag/jaktforening.

Link to comment
Share on other sites

Makkieboy skriver;

I 243, finnes bare en fabrikk-helmantel på markedet, og det er Norma, ladd med 80gr Hornady, og denne har en Vo=950m/s, i tillegg, er den dyr. Med andre ord du er mere eller mindre helt avhengig av å lade selv.

 

Det stemmer vel ikke helt, annet en at norma er dyrt.

 

Landrø har:

243 W fra Lapua i 90 grs FMJ.

 

Schau Våpen har:

S & B 90 grs FMJ

Sako Speedhead i 90 grs FMJ

 

Har brukt litt S & B og Lapua på papp, samler brukbart,

Sako Speedhead har jeg ikke funnet i butikkene, men skal prøve den når jeg finner den.

Link to comment
Share on other sites

Ganske betegnende, skal man ha småviltrifle, da bør man ha 6,5x55, skal man ha storviltrifle, da skal man søren meg ha 6,5x55 da også.

 

Skal man så diskutere hva man kan spare mest på bruke eller hva som er mest morsomt?

 

Min erfaring med småviltriflekal. er kanskje noe begrenset, men har skutt 222rem 22-250rem 243win 240Wby og 25-06rem. Det fins jo en rekke til, mer eller mindre kjente.

Fabrikk ammo forekommer(ikke så helt lite for enkelte), men skal man få fart, presisjon, spesielle patroner må man lade selv.

De tre første går i kortkasse hvis det er et poeng.

Etter mitt syn har alle en behagelig rekyl, spesielt 222, men den har også mindst aksjonsradius, når vind og kulefall sammenlignes.

Med tilstrekkelig pipe og ikke de tyngste kulene er de 4 siste veldig flatt skytende.

De 4 første har bøtte vis av kuler å boltre seg med.

Personlig er jeg mest fornøyd med 22-250 og 240Wby, men 6mm/243 har mengder av morsomme kuler og 243Win kan prestere bra den også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...