Jump to content

En del spørsmål angående kjøp av rifle til småviltjakt.


Loraas

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av et jaktvåpen. Jeg har bestemt meg for å gå for rifle. Det jeg skal jakte på er småvilt (i grunnen alt jeg kan jakte på etter å ha tatt jegerprøven uten å måtte avlegge skyteprøve hvert år). I følge jaktloven kan jeg med .22 LR jakte småvilt opp til hares størrelse, men ikke hare. Jeg kunne godt tenke meg å kunne jakte både hare og skogsfugl. Da er vel .22 WMR eller .22 Hornet egnet?

 

Som jeg har forstått det er de to overnevnte kaliber ikke nok for å kunne jakte rådyr, men det gjør ikke noe ettersom jeg må avlegge årlig skyteprøve for å kunne jakte rådyr med rifle? (Om det ikke er tilfelle, må jeg vel minst ha en .223 Rem for å kunne jakte rådyr?)

 

Det hadde også vært fint om noen kunne forklare meg forskjellen på .22 WMR og .22 Hornet. Hvilket kaliber har billigste patroner? Best presisjon? Er forresten disse våpnene å få i halvautomatisk utførelse og med (innebygget) lyddemper? Og er de i så fall lovlige å bruke til jakt?

 

 

Kort oppsumering:

 

Hva ønsker jeg: Å gå til anskaffelse av en presis, lett, lydsvak, halvautomatisk og rimelig(i bruk) rifle som lar meg jakte så stort vilt som jegerprøven uten årlig skyteprøve lar meg gjøre. Om det fins bedre alternativer enn de jeg har nevnt over, kom gjerne med forslag! (Helst ikke de som runder 10 000 inkl. kikkertsikte... Jeg har en noget mager lommebok for øyeblikket.)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ok. Dette passer ikke så godt inn i dine ønsker. Det er ei boltrifle i .222 Rem... Men klarte bare ikke å dy meg!

Får ikke linken til å fungere, men det ligger en fin Sako .222 på Finn.no (finnkode: 13729476). Se på den! Våpen med kikkert til 9 000,-.

 

Dette er ei flott børse til småvilt! :) I tillegg går den til rådyr om det noengang skulle bli aktuelt. Bra kvalitet på rifla, og det ser ut som om det er en Leupold som sitter på toppen. God kikkert det og. Finfint våpen på bever og rev også. Nå har jeg hørt at boltrifler ofte har bedre presisjon enn halvauto, men vet ikke om det stemmer. Har ingen erfaring med halvauto.

 

Den store ulempen, om en kan kalle det det, er at .222 ikke har så billig ammunisjon. Men har man råd til å spandere 5 til 10 lapper på ei børse, så har man vel råd til ammunisjon og? Helmantel får man til 6 - 7 kr skuddet. Blyspiss er dyrere.

Link to comment
Share on other sites

Her får du sikkert like mange svar som det er medlemmar på Kammeret, sånn ca :D

 

Det første som faller meg inn når eg les innlegget ditt, er .223.

Eit meget godt allroundkaliber for den som ikkje skal jakte noko større enn rådyr.

God utvalg og tilgang på våpen og ammo, billeg treningsammo i forhold til dei fleste andre kaliber (utenom 22lr, sjølvsagt) og ikkje minst presist og enkelt å skyte godt med.

 

Men eg ville og seriøst vurdert 6,5x55. Har mange av dei samme eigenskapane som 223, men litt meir smell og litt meir rekyl (fortsatt lite rekyl å snakke om, altso). Og den kan du jakte storvilt med og. Tru meg, både lysta og mogelegheiten vil nok komme!

 

Personlig ville eg kjøpt boltrifle og ikkje halvauto. Halvauto kan vere litt meir sære på presisjon og der er meir deler og "mikkmakk". I tillegg ville du ha ei rifle som var rimeleg i bruk. Halvauto har ein skummel tendens til å auke ammoforbruket, då det er rasande morro å tømme magasiner i eige, hurtige tempo. Uten at det nødvendigvis er kun negativt, men blir nok meir tomhylser av det :D

 

Summa summarum: Eg ville sett på ei riflepakke i .223 eller 6,5x55. Desse fins det massevis av på markedet, i alle prisklasser. Dei billegaste startar vel på ein 5-6000.

 

Lukke til!

Link to comment
Share on other sites

Det hadde også vært fint om noen kunne forklare meg forskjellen på .22 WMR og .22 Hornet.

.22WMR (Winchester Magnum Rimfire) er en randtenningspatron for småviltjakt. Kan kanskje beskrives som en .22LR på anabole sterioder. Utgangshastighet omkring 400-500 m/s. Kan ikke lades sjøl. Velassorterte våpenforretninger bør ha et visst utvalg i ammo, gjerne amerikansk-produsert.

.22 Hornet er en sentertenningspatron med moderat hastighet, smell og rekyl. Utgangshastighet omkring 800 m/s. Kanskje best egnet for hjemmeladere, siden utvalget i ammo ikke er overveldende. Våpen som kamres i .22 Hornet har gjerne ei pipe som passer til nokså lette kuler.

 

Ingen av patronene er tillatt på større vilt enn rev.

Link to comment
Share on other sites

Så dere anbefaler meg altså å gå for .223. Jeg tror i alle fall ikke det blir noe .222 da denne har en del dyrere ammo enn .223

 

Er disse .223 å få i lyddempet utførelse og med halvautomat?

 

Og hvordan er prisen på ammo med en .223 kontra .22 WMR eller .22 Hornet?

 

Og kan jeg egentlig jakte så stort vilt som jegerprøven uten årlig skyteprøve lar meg gjøre med en .22 WMR eller .22 Hornet? (Jeg er ikke sikker på om rev blir det som regnes som størst)

 

Og om jeg skulle skyte f.eks. rype med en .223, blir da da noe igjen å spise? Jeg synes den der høres en smule voldsom ut... :?

Link to comment
Share on other sites

 

Er disse .223 å få i lyddempet utførelse og med halvautomat?

 

Lydempar kan du vel sette på stort sett kva som helst slags rifle. Husk at du vil aldri klare å få det heilt stilt "som på film", men derimot ein reduksjon på +/- 20 db, med ein standard lyddempar. noko som gjer ein stor merkbar reduksjon i praksis.

Skal ein få det "heilt stille", må ein enten lade sjølv, eller kjøpe subsonic ammo. .223 er vel uansett ikkje kaliberet å drive med dette i, det er uansett for vidarekomne.

Våpenutvalget i halvauto er noko snevert, som igjen gir litt lite utvalg i kaliber. Men du finner nok halvauto i .223. Feks Ruger Mini. Kor godt egna den er til jakt, og kor lovlig den blir framover, får andre svare på.

 

Og hvordan er prisen på ammo med en .223 kontra .22 WMR eller .22 Hornet?

 

No har eg ikkje prisane i hovudet, men .223 har vel generelt sett den lavaste prisen på treningsammo, sett bort i frå 22lr sjølvsagt. .22wmr vil eg tru er noko dyrare, og har mindre utvalg i ammo. Hornet er endå dyrare enn det igjen, og med endå mindre utvalg.

 

Og kan jeg egentlig jakte så stort vilt som jegerprøven uten årlig skyteprøve lar meg gjøre med en .22 WMR eller .22 Hornet? (Jeg er ikke sikker på om rev blir det som regnes som størst)

 

Litt usikker på jussen her. Uansett ville eg definert .223 som eit betre allroundkaliber i dette bruksområdet.

 

Og om jeg skulle skyte f.eks. rype med en .223, blir da da noe igjen å spise? Jeg synes den der høres en smule voldsom ut... :?

 

Ingen problem. Med rette kula og moderat hastighet går det fint. Hugs at det blir jakta rype med alt opp til .30-06 og sikkert grøvare og.

 

eit spm til slutt: Du verkar veldig opphengt i halvauto. Kvifor det?

Ikkje det at det nødvendigvis er noko gale i det, men til den bruken du skissera, og som første riflekjøp, vil nok dei aller fleste råde deg til å kjøpe boltrifle.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har lyst på halvauto ettersom jeg har skutt mye med 22LR bolt, og er gått lei av å måtte røske i sluttstykket mellom hvert skudd. :mrgreen:

 

Men, jeg har nå lest det dere skriver om presisjon og slike ting, og har egentlig bestemt meg for å kjøpe bolt. Rifla er sikkert billigere, og mer pålitelig. (kiling, presisjon)

 

Og det virker som .223 er et mer vanlig kaliber, som garantert lar meg jakte det jeg ønsker. Den har også billigere ammo enn de to .22 jeg foreslo?’

 

Som det ser ut nå, blir det en boltrifle i kaliber .223 med lyddemper. (Og ja, jeg er klar over den der biten med at det ikke blir helt som i en actionfilm med Sylvester Stallone, men 20dB har mye å si…)

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er årsaka til at du først ville ha halvauto, vil eg fortsatt råde deg til å gå for bolt, ja :wink:

 

Meget fornuftig det du no har komme fram til, i mine auge.

 

TikkaT3 er nevnt, sjå gjerne etter Howa, Remington, Zastava? etc og.

Alle desse har nok fine riflepakkar i .223, ferdig gjenga til dempar, med ein ok kikkert, til ein forholdsvis rimeleg penge.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Kan anbefale deg å ta ein titt på Howa rifler.

Eit søk her på kammeret, ellers så forhandler Interarms og Jaktdepotet desse riflene.

Tikka er også eit bra valg om du vil legje lit meire penger i det, og få ei rifle med 1:8 stiging.

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er mer eller mindre avgjort at det nå blir .223 bolt.

 

Du gidder vel ikke å sende meg en link til mer info om de riflene du nevner der?

 

http://www.g-sport.no/gs/templates/Prod ... x?id=12833

 

Hva tror dere forresten om den? (Lyddemper kan det vel gjenges for ved en senere anledning når lommeboka er mer villig? :wink: )

Jeg vil råde deg til å ikke kjøpe våpen på g-sport eller inter sport. Om du sammenligner pris vil du se at våpen ofte er overpriset på disse store kjedene.

 

Det finnes jo selfølgelig unntak :)

Link to comment
Share on other sites

I staden for å liste opp masse linkar.

Kos deg litt på heimesidene til:

http://www.jaktdepotet.no (dei er aktive her på Kammeret, er heilt sikkert interressert i å hjelpe deg. Fører Zastava, Howa m.fl)

http://www.jaktogfritid.no (går for å vere bra på pris, i alle fall)

http://www.xxl.no (stor kommersiell kjede, men betre på våpen enn G-sport og Intersport, etter mi meining. Har bl.a Remington og Tikka, og er ganske lave på pris).

 

Ellers er det berre og søke videre på nettet, eller stikke innom diverse butikkar og sjå & klå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

hei. vurderer å kjøpe .22 kal rifla til en kamerat. den har er halvautomatisk, har syntetisk kolbe, kikkertsikte (usikker på merket men vet at det kostet under 1000 kr) og lyddemper. han vil ha 2500 kr for den. vet at det har vært litt tull med den. f. eks. at skuddene henger seg opp når han lader. har dere noen råd? den er noen år gammel og jeg blir eventuelt 3 eier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...