Jump to content

Hastighetstap ved kapping av 3006??


Hjortetrekk

Recommended Posts

Hei!

 

Veit at dette temaet sikkert er å finne her inne, men har faktisk leita lenge etter svar på problemstilling, uten å lykkes!

 

Er noe frustrert. En kompis av meg hadde levert inn sin Howa 1500 i 3006 til børsemaker (ønsker ikke å nevne navn), for å gjenge rifla opp til lyddemper. Selv har jeg kappa min Sako (også i 3006) til 53 cm, og har vert veldig fornøyd med det, derfor anbefalte jeg også han å gjøre det samme. Da han fikk riflen tilbake, hadde ikke børsemaker kappet noe som helst, bare gjenget opp og kronet pipen.

 

Kompisen min kontaktet han via mail og naturlig nok spurte hvorfor han ikke hadde kappet til 53cm som avtalt. Etter noen dager fikk han mail tilbake hvor det stod at han i utg.punktet trodde det var snakk om en 308 og ikke 3006. Derfor mente han det ikke var mulig å kappe noe som helst på grunn av kruttypen og dermed også hastighetstapet når rifla skulle brukes til storviltjakt. At 308 er et mer hendig og fornuftig kaliber i forhold til å kappe mye av pipa, er også jeg fullt klar over, men at du kommer under den lovlige grensa, (hugser ikke joule-grensa i farten. Noen som gjør det?) mener jeg bestemt ikke er riktig. Hastigheten på 3006 uten kappet pipe er jo som vi kjenner til høyere enn 308 grunnet større hylsevoum og kruttmengde og mer saktebrennende krutt. Jeg må si meg forbauset over den labre kunnskapen til denne børsemakeren :roll: Regner med dere skjønner poenget mitt.

 

Derfor lurer jeg på: Er det noen av dere som har ulike tester av hastighet på kula på en 3006 (180grs) etter å ha kappet pipa til X cm? Kom gjerne med personlige erfaringer og meninger om dette, som jeg kan bruke som argument mot børsemakeren.

 

Viktig å påpeke at v her snakker om en som kjøper ferdigammo og ikke lader selv.

 

Mvh

Hjortetrekk

Link to comment
Share on other sites

Hastigheten på 3006 uten kappet pipe er jo som vi kjenner til høyere enn 308 grunnet større hylsevoum og kruttmengde og mer saktebrennende krutt.

 

Ikke nødvendigvis. Det kommer ann på hvor raskt krutt som patronen er ladet med. Det å kappe en 3006 er etter min mening dumt. Da er 308 win det beste alternativet. Det trege kruttet trenger litt mer løpslengde for å gi effekt.

Den minste lovlige lengde er 47 cm. Du kan sikkert kappe løpet til 50 cm og fortsatt greie storviltkravet, men det er ikke optimalt med tanke på kaliberet. Blir mye fyring for kråka, med eventuelt mye munningsflamme. Må man kappe 3006 pipa, så går det jo, men ikke optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Hastigheten på 3006 uten kappet pipe er jo som vi kjenner til høyere enn 308 grunnet større hylsevoum og kruttmengde og mer saktebrennende krutt.

 

Ikke nødvendigvis. Det kommer ann på hvor raskt krutt som patronen er ladet med. Det å kappe en 3006 er etter min mening dumt. Da er 308 win det beste alternativet. Det trege kruttet trenger litt mer løpslengde for å gi effekt.

Den minste lovlige lengde er 47 cm. Du kan sikkert kappe løpet til 50 cm og fortsatt greie storviltkravet, men det er ikke optimalt med tanke på kaliberet. Blir mye fyring for kråka, med eventuelt mye munningsflamme. Må man kappe 3006 pipa, så går det jo, men ikke optimalt.

 

Som jeg skrev nederst, gjelder dette kjøpeammo, ikke hjemmelading. Det jeg spør etter er om det kommer under storviltkravet eller ikke. Du sier det er dumt. Mener du da at du selv ikke hadde villet kappet noe av pipa viss du hadde 3006 kal? Nå er jo situasjonen sånn at han allerede har dette kaliberet og ikke 308. Er du ikke enig i at det da er merkelig av børsemakeren å påstå at å kappe ikke er mulig på en 3006? Kanskje ikke optimalt nei, sammenligna med 308, men at det er jo mulig, er jo det som er poenget her. Har som nevnt dette kaliberet selv og kappa til 53cm. Presisjonen blei mye bedre, mindre rekyl, munningsflammen ser jeg heller ikke noe mer til, så da er ikke det noe mer å be om for min del...

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg 47 cm løp, og har ikke merket noen forskjell av betydning. På kammersmellen hadde jeg det kulefallet jeg skulle ha ut til 290 meter, så hastigheten skulle det ikke være noe i veien med. Skal du komme under storviltkravet, må du vesentlig ned i hastighet. Muligens du taper 10-20 meter i sekundet, men det skal du ikke bekymre deg over.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente også med fabrikkammo. Hvor raskt krutt som er brukt i 3006 fabrikkammo veit jeg ikke, men jeg vil tro det er mer saktebrennende enn i 308win.

 

Personlig hadde jeg ikke kappet en 3006 pipe, da hadde jeg kjøpt ny pipe i 308 win.

 

Jeg kan forstå hvorfor børsemakeren ikke kappet pipa. Det er ikke noe poeng med 3006 når pipelengden blir kort. Ja det er mulig å oppnå storviltkravet, men hvor bruke noe som ikke er egnet til det? Må man så må man.......

Link to comment
Share on other sites

Denne saken er ganske klar, børsemaker har ikke gjort jobben som avtalt. Om det dukker opp uforutsette problemer bør vesentlige endringer avtales med kunde, og dette er ikke noe problem å snakke om.

 

Med samme løpslengde skal 30-06 yte bedre enn en 308 selv om kruttet er tregere. Maxtrykket kommer etter noen fåtalls centimeter, etter dette vil trege krutt holde trykket oppe lenger og dermed gi høyere hastighet. Forskjellen blir selvfølgelig mindre jo kortere løpet er, men innenfor fornuftig og lovlig løpslengde bør 06'en gi bedre hastighet. Prisen er selvfølgelig mer smell og flammer, men det er vel ikke noen overraskelse?

 

Edit:

Kjørte en sammenlikning av 308 og 30-06 i QL. Begge ladet med 180grs Hornady RN til ca 100bar under max og med 100% fylling:

308_vs_3006.PNG

 

Resultatet er ganske klart, etter 200mm drar 30-06 fra 308.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg 47 cm løp, og har ikke merket noen forskjell av betydning. På kammersmellen hadde jeg det kulefallet jeg skulle ha ut til 290 meter, så hastigheten skulle det ikke være noe i veien med. Skal du komme under storviltkravet, må du vesentlig ned i hastighet. Muligens du taper 10-20 meter i sekundet, men det skal du ikke bekymre deg over.

 

Mener du at man taper 10-20 m i sek fra å kappe ned til 47 cm?

 

Jeg mente også med fabrikkammo. Hvor raskt krutt som er brukt i 3006 fabrikkammo veit jeg ikke, men jeg vil tro det er mer saktebrennende enn i 308win.

 

Personlig hadde jeg ikke kappet en 3006 pipe, da hadde jeg kjøpt ny pipe i 308 win.

 

Jeg kan forstå hvorfor børsemakeren ikke kappet pipa. Det er ikke noe poeng med 3006 når pipelengden blir kort. Ja det er mulig å oppnå storviltkravet, men hvor bruke noe som ikke er egnet til det? Må man så må man.......

 

Skjønner godt poenget ditt, men han kommer ikke til å gjøre seg nytte av maks ytelse av en 3006 fordi han skal bruke rifla til heilt ordinær jakt (hjortejakt) uten sjuke hold. Men som sagt, jeg er helt enig med deg.

Link to comment
Share on other sites

Prisen er selvfølgelig mer smell og flammer, men det er vel ikke noen overraskelse.

 

Det kan vi vel se bort ifra iom at trådstarter skriver at det skulle være demper på. Jeg har ihvertfall ikke noe munningsflamme på min korte 375 med demper. Det vi sitter igjen med da er ulempen med lavere hastighet kontra fordelen med ei kortere og hendigere børse med mindre lyd. Jeg mener bestemt J.Lien testet 30-06 både før og etter kapping av løp for noen år siden. Og konkluderte med ett akseptabelt hastighetstap ifht energikravet på storvilt og kulebane.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Nedkorting av løp i 3006 er som mange poengterer neppe ideelt med tanke på patronens fulle potensial.

Men å si at en 3006 med kort løp ikke holder kravet til storvilt blir helt feil.

 

Her følger noen ladninger som ligger veldig nærme fabrikkladninger for lapua mega 150 og 185grs:

(patroner under er ladd til samme trykk).

 

Kule Kaliber Løpslengde Utgangshastighet Energi v/100m

 

150grs 3006 47cm 833m/s 2689J

150grs 3006 60cm 888m/s 3074J

185grs 3006 47cm 758m/s 2697J

185grs 3006 60cm 805m/s 3062J

 

150grs 308w 47cm 819m/s 2595J

150grs 308w 60cm 865m/s 2910J

185grs 308w 47cm 739m/s 2557J

185grs 308w 60cm 778m/s 2850J

 

 

Som du ser her yter en 3006 "alltid" mer enn en 308w med samme løpslengde, selv med korte løp og lette kuler.

Med 185grs kule i en 3006 vil du måtte ned på 30-tallet en plass for å komme i grenseland med tanke på anslagsenergi.

 

Har selv en 3006 med 47cm løpslenge og den er fin og bære og balanserer riktig så fint med lyddemper, uten demperen blir den finere å bære, men smeller noe helt j****.

 

Vedkommende som har påstått at du vil falle under anslagsenergikravet bør ta seg en time i tenkeboksen og fundere over hva han har sagt.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Takker for alle gode svar! Var fint å få oppklart dette. Dette er hva jeg konkluderer med når man kapper pipa på en 3006. Viktig å påpeke her at vurderingen er konkludert utfra at man har demper på rifla. Jegeren kommer ikke til å jakte uten. Rett meg viss jeg tar feil:

 

Ulemper:

1. Man får ikke maksimal ytelse av patronas potensiale (når det gjelder hastighet på kula og trykk). Dette er pågrunn av krutt typen og volumet på hylsa).

 

2. Smellet blir noe høyere etter kapping (med demper på) (?) Dette pågrunn av trykket som ikke blir maksimalt utnyttet. Å ikke kappe er derfor mer fordelsmessig med tanke på et lavere lydnivået, og for å bevare hastigheten som man har i dette kaliberet.

 

3. Hastighetstapet kan få innvirkning på kulebanen på lange hold.

 

Fordeler:

1. Kortere pipe, mer hendig på jakt (mtp. vekt og lengde).

 

2. Et konfortabelt lydnivå selv etter kapping.

 

3. Forandrer ikke nødvendigvis presisjonen (i midt tilfelle ble bedre etter jeg kappet).

 

4. Man er fortsatt over storviltkravet (mtp hastighet).

 

5. Mindre rekyl.

 

Kan med denne konklusjonen ikke se store ulemper ved å kappe løpet på en 3006. At man ikke får maksimal utnyttelse ut av patronens egentlige potensial (i motsetning til en 308win) ser jeg ikke som et stort problem, da dette ikke påvirker presisjonen, hastigheten på kula (bare ubetydelig). At man i stedet burde skiftet pipe til f. eks kal. 308, er ikke et tema for denne jegeren, og derfor en utelukket mulighet i denne sammenhengen.

 

Er det flere innvendinger mot dette, så fyr løs! :)

Link to comment
Share on other sites

1. Man får ikke maksimal ytelse av patronas potensiale (når det gjelder hastighet på kula og trykk). Dette er pågrunn av krutt typen og volumet på hylsa).

 

Dette er ikke kaliberspesifikt, alle patroner vil (innenfor rimelighetens grense) tape ytelse med kortere løp. 308 er ikke mer magisk enn at dette også gjelder for den, noe både mine beregninger og Anders målinger bekrefter.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hva som er hensiktsmessig så kan ikke børsemakeren bare ta seg den frihet å ikke gjøre som kunden har bestillt uten å forhøre seg med kunden selv. Som fulmen sier, han har ikke gjort jobben sin. Jeg hadde helt klart krevd å fått pipa kappet, gjenget og kronet på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Hadde blitt forbanna og krevd pengene tilbake, evt. fullføre jobben! Kan ikke bare ta seg den friheten å gjøre noe kunden ikke ønsker og ta seg betalt.

Dessuten har jo ikke børsemaker noe med hva rifla skal brukes til.

 

Ville ikke latt en børsemaker med så lite kunnskaper rørt rifla mi heller...

 

Gå å klag nu!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Her følger noen ladninger som ligger veldig nærme fabrikkladninger for lapua mega 150 og 185grs:

(patroner under er ladd til samme trykk).

 

Kule Kaliber Løpslengde Utgangshastighet Energi v/100m

 

150grs 3006 47cm 833m/s 2689J

150grs 3006 60cm 888m/s 3074J

185grs 3006 47cm 758m/s 2697J

185grs 3006 60cm 805m/s 3062J

 

150grs 308w 47cm 819m/s 2595J

150grs 308w 60cm 865m/s 2910J

185grs 308w 47cm 739m/s 2557J

185grs 308w 60cm 778m/s 2850J

 

 

Som du ser her yter en 3006 "alltid" mer enn en 308w med samme løpslengde, selv med korte løp og lette kuler.

Med 185grs kule i en 3006 vil du måtte ned på 30-tallet en plass for å komme i grenseland med tanke på anslagsenergi.

 

Har selv en 3006 med 47cm løpslenge og den er fin og bære og balanserer riktig så fint med lyddemper, uten demperen blir den finere å bære, men smeller noe helt j****.

 

Vedkommende som har påstått at du vil falle under anslagsenergikravet bør ta seg en time i tenkeboksen og fundere over hva han har sagt.

 

Ut fra det du skriver her leser jeg at du har ladet og testet over kronograf med de ulike kulevektene og løpslengdene. Stemmer dette?

 

Vil det si at for meg, som ser det som uaktuelt å skyte uten demper når jeg først har en, så er det ingenting å vinne på å skifte løp fra 30-06 til 308? Dette så lenge jeg kan få ladet patroner som kompenserer for hastighetstapet ved kortere løp i 30-06?

 

Jeg har endelig fått begynnt å lade, og da faller halvparten av motivasjonen for å skifte kaliber bort(7,62Nato til 2,50kr skuddet). Hvis det virkelig er slik at jeg får samme eller høyere fart på samme kulevekt med 30-06 i 47cm løp, som i 308, så faller hele motivasjonen bort.

 

Hvis det er slik er det eneste jeg kan tenke meg som grunn til å være forsiktig at den formidable munningsflammen fra en kortkappet 30-06 kan være tøff å takle for en lett aluminiumsdemper.

 

Noen synspunkter på det siste anyone? Vil en Hausken medium og eller en A-tec CTM-4 takle en blodkappet 30-06 som spyr flammer som dragen i eventyret?

Link to comment
Share on other sites

308 kan lades til litt høyere trykk, og har muligens en forskjell i ekstreme tilfeller. For alle praktiske forhold vil 3006 levere mer. Minuset er at du brenner mer krutt og må derfor forvente noe mer slitasje på demperen, men du kan forvente at en moderne demper tåler alle lovlige lengder uten å gå i lufta. Så spørsmålet er vel bare hvor ofte du er villig til å skifte bafler i demperen, vet ikke hvordan Hausken er men på en A-Tec er det en enkel sak.

Link to comment
Share on other sites

På en Hausken kan du jo ikke skifte noe, så jeg ville heller ha vurdert en A-tec om jeg var deg. Hvis du ikke har Hausken fra før da.. Selv har jeg bare Hausken til rådighet, så da får det gå som det går med den. Så får jeg heller kjøpe ny av annet fabrikat når den går til gehenna om noen tusen skudd. Tar vel for så vidt en stund, og med den farten som er i dempermarkedet for tiden, så har det vel kommet noe nytt og bedre innen den tid.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg formulerte spørsmålet litt feil, er ikke demperen jeg lurer på om jeg skal skaffe meg eller ei. For det blir en hausken demper. Men hvorhvidt det er fornuftig å kappe løpet ned til 46 cm? Det vil jo bygge 15 cm ca med demperen på, men er jo ikke sikkert jeg alltid vil skyte med demper på.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hei

Ser att ett av argumentene mot kapping av 3006 løp er tregere krutt enn feks 308w

Men viss man ser på Lapua sine data så er N140 brukt helt opp til 180 grains kuler.

Og N-150 helt opp til 200grainere.

Har problemer med å tro att dette brenner tregere bare fordi hylsa er 11mm lengre.

Skal hente frem baufila på ett prosjekt litt senere på høsten når kveldene blir lange :wink:

(P.S ikke si noe til brutter`n)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Ser att ett av argumentene mot kapping av 3006 løp er tregere krutt enn feks 308w

Men viss man ser på Lapua sine data så er N140 brukt helt opp til 180 grains kuler.

Og N-150 helt opp til 200grainere.

Har problemer med å tro att dette brenner tregere bare fordi hylsa er 11mm lengre.

 

Kruttet i seg selv brenner like fort, men relativt til hylsevolumet vil det brenne saktere når hylsevolumet øker.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg ikke har lest alle svarene godt nok, men ingen nevner hastighets forskjellen med og uten lyd demper. Hvis du skulle kappe løpet for å få en hendigere børse med demper gjør du det helt riktige. Jeg har en 308 som jeg kappet til 47 cm. Saken er den, at hastigheten øker igjen når du skyter med demper. Den er ikke lenger som en børse med 47cm løp. Min gir 50ms høyere hastighet med demper på. Jeg ville krevd at den børsemakeren gjør som du vil. Han skulle uansett ha kontaktet deg før han tok den avgjørelsen. Jeg tror han rett og slett glemte å kappe løpet.

Link to comment
Share on other sites

Saken er den, at hastigheten øker igjen når du skyter med demper. Den er ikke lenger som en børse med 47cm løp. Min gir 50ms høyere hastighet med demper på.

 

Den der tror jeg jaggu du blir nødt til å forklare nærmere for det kan ikke være mulig. Hvordan skal det gå an isåfall? Her er det noe som skurrer :wink: Åså 50 m/s? Njet, da trotj

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan jeg forklare. Eller la en som vet mer om saken enn meg......

 

Modern silencers (and those made by Maxim 100 years ago) use metal cone shaped (or K, M shaped or slanted) baffles to divert gas flow much like a straight pass muffler on a car. While they are less effective than a silencer equipped with wipes, they will last thousands of rounds as long as they are not overheated. They generally screw onto the muzzle, but some telescope over the barrel or are integral to the (sometimes ported) barrel.

 

A modern silencer equipped with baffles that is mounted correctly (ie straight) will generally not adversely affect accuracy except on the most accurate target rifles. They will affect the point of impact because they add weight to the barrel and change the way it moves under recoil. A silencer that telescopes over the barrel and applies tension can make the rifle more accurate.

 

Because a silencer traps gasses for a moment while the bullet passes through, velocity can increase by up to about 1%; an insignificant amount. All this means is that it does not reduce velocity or power of the bullet. Some barrels are ported to allow gases to bleed off into the back part of the silencer, this slows down the bullet and reduces power, but is more a function of the barrel than the silencer. Suppressed firearms with ported barrels are some of the least noisy.

 

Hvorfor jeg fikk en så til de grader høyere hastighet med demper enn uten fatter jeg ikke. Men jeg prøvde med både Nato og Remington UMC. Til å begynne med trodde jeg at kronografen sto for nærme munningen, slik at kruttgassene ga feil målinger. Men jeg fikk samme resultat når jeg flyttet kronografen 10m fra løpet. Demperen i dette tilfellet var en BR-reflex montert på en Sako. Jeg skal jaggu teste dette igjen til helga med en automat jeg har. Samme type demper. Kan teste en A-tec også.

 

 

Fant forresten en interessant link......http://www.surefire.com/articles-soundofsilence

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig.... Jeg skal teste dette igjen til helga. En kompis som har den Sako`n med BR demper. Jeg har en automat med samme demper. Vi skal teste Barnes TSX uansett, så nå skal det testes både med og uten demper i begge børser. Men som sagt, den Sako`n ga 50ms høyere hastighet med demper. Den er kappet på 47cm. Muilgens nå å gjøre med kruttype og lengden på løpet. En demper vil uansett ikke senke trykket i løpet. Så mulig den virker som en forlenger av løpet på en eller annen måte. Litt vanskelig å tenke seg da gassene ekspanderer ut i demperen. Vel, vi får se.....

Link to comment
Share on other sites

Enkleste måten å måle løpslengde er å lukke bolten og stikke inn pussestanga (forsiktig) til den stopper. Merk hvor pussestanga stoppet, ta den ut og mål lengde :)

 

Edit: Fra forskriften;

§ 4. Måling av skytevåpenets totallengde og løpslengde

 

Med totallengde på skytevåpen menes den største lengde som måles i løpets lengderetning fra løpets munning til enden av kolben. Har skytevåpenet påmontert kolbe, som enkelt kan slås inn eller felles inn, skal våpenets totallengde måles med kolbe innslått eller innfelt.

 

Pipelengden defineres som avstanden fra løpets munning til støtbunnen med sluttstykket i låst (fremre) posisjon. For revolvere måles pipelengden fra munningen til fremre kant av tønnen. Har skytevåpenets løp en påskrudd del på våpenets munning som kan fjernes, som flammedemper, lyddemper eller lignende, skal løpets lengde måles uten påskrudd del. Pipelengden på heldempet rifle måles med lyddemperen påmontert.

Link to comment
Share on other sites

Ja da var det vel omtrendt som jeg trodde.

Skal måle igjen med pussestokken.

 

Leverte børsa til en tålig annerkjent børsemaker, tror jeg da..

Rett før bukkejakta. Skulle kappe løpet til 47 cm. Det står forøvrig også på regningen, at den er kappet til 47 cm. Synes igrunnen den var litt lang nå jeg fikk den tilbake, men tenkte ikke mere over det. Før nå, jeg møler det til 51 cm. Synes igrunnen dette var litt kleint :roll:

 

Vel og merke er kaliberet 6,5x55 og det kan jo kanskje hende han mente det ikke var lurt å kappe det lengre ned, men det er vel min sak...

Det første som slår meg er at jeg må ringe han å få han til å gjøre det jeg har bedt han om.. :evil:

Link to comment
Share on other sites

vi testa en 30 06 med demper og uten demper i fjor. å hastigheta var ca 15-20 msek høyere med demper enn uten demper. med 2 forskjellige typer skudd.

 

 

så ja, det blir høyere hastighet med demperen enn uten.

vi fant ut at det sannsynligvis kom av at det virka som demperen tilsvarte 5-7 cm lengre løp....

 

men jeg har ingen teorier å slå i bordet med. kun praktisk erfaring . samme våpen, samme ammo, samme dag, med og uten demper

Link to comment
Share on other sites

Testet 308 rifla mi med og uten demper i helga. 150 grs Barnes tsx. Med demper i 47cm løp fikk jeg 810ms. Uten demper fikk jeg 790ms. Så med min er forskjellen 20 ms.

 

Fikk ikke testet den Sako`n som ga 50ms forskjell sist vi testet. Den har fått brudd på tennstempel. I det siste har jeg faktisk hatt så dårlig erfaring med Sako at det aldri kommer på tale å holde i en sånn børse noensinne igjen.....Sånn, nå er det sagt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...