Jump to content

Shultz&Larsen, noen erfaringer?


jaktfall

Recommended Posts

Går i tanker om å anskaffe meg en Shultz&Larsen med 2 løp (hhv 6.5x55 og 9.3x62) begge løp gjenget for lyd-demper.

Spørsmålet mitt er : Noen her som allerede har en slik sak og har noen erfaringer under praktisk jakt?

Tenker da på slikt som:

Støysvak sikring?

Skramlete magasin?

Enkelt løpsbytte?

Vedlikehold?

Jaktavtrekk?

Kvalitet på treverk?

 

Håper noen her har noen erfaringer omkring dette.

 

Mvh Bjørnar

Bransjetilknyttet

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik med dem løpsvalgene, og er vanvittig fornøyd.

 

Har gjenget for demper på 9.3 løpet, men har ikke kappet det.

Børsa blir for fremtung med demperen på¨synes jeg, men så er det

en reflex demper som er ganske tung, så den kommer jeg ikke til å bruke.

6.5 løpet er ikke gjenget for demper.

 

Løpskifte er enkelt, og på min børse så er det så lite endringer at man trygt kan

skifte uten å måtte prøveskyte, men man må vite antal knepp mellom kaliberne.

Bruker moment nøkkel på boltene.

 

Avtrekket er presist, og kan lett justeres. Jeg liker det rundt 1250 gram.

Sikringen er støysvak i mine ører også. Må ha superhørsel på 1/2m avstand skal man høre noe, og da skal man anstrenge seg for å høre noe.

 

5-skuds magasin kan gi litt lyd når det er tomt. Har opplevd at med Lapua Mega patron, så bør man runde kanten på magasinet litt for kula kan faktisk butte i kanten og ikke bli løftet videre i kammeret, så står man der og dytter med sluttstykket og ikke får inn patronen. Kan vere at mitt magasin var noe skarp i kantene fra fabrikk. Liten detalj som fikses på et par minutter, ellers funker magasinet helt flott både på 6.5 og 9.3 patroner. Tips er å sjekke magasinet med en slik Lapua Mega patron.

 

Tør nesten påstå at det er en Sauer børse til 60% av prisen, men har ikke tenkt å krangle på det. Synsinger er det like mye av som det er børser.

Vekt 4160 gram med Zeiss 2.5-10x50 kikkert.

 

Børsa går veldigt presist, og jeg angrer ikke en dag på kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Vi går i samme tanker! :)

Har du fått med deg at S&L kommer nå med en litt oppgradert modell: Victory.? Laminat-stokk som mulig tilvalg....!

Classic-modellen kommer visst også med løpsbyttesystem a la 97'en.

http://www.vaabensmeden.dk

Tror du får mye våpen og muligheter for pengene, men magasinene var svindyre.

Kanskje det ligger an til litt ekstra pruting på de "gamle" 97DL'ene?

Link to comment
Share on other sites

Joda, har fått med meg den Victoryen.

Det er den det er snakk om også. Svarene jeg har fått her er bra, kommer til å gå for denne.

Å velge ny rifle er ikke enkelt, men har siklet på en S&L lenge, så da går vi for den:)

Kommer i tillegg til å gå for 3,5-15x56 Nightforce med NP 2DD retikkel. så saken blir tung, men jeg går hverken i bratte hjortelier eller på reinsdyrjakt så det skal gå greit:)

Takk for svar Mvh Bjørnar.

 

 

Bransjetilknyttet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har riktig nok en s&l classic av den "gamle" sorten der løpsbytte er børsemakermat. Likevel når det kommer til kvalitet bå børsa er den på nesten alle punkt upåklagelig,

 

Positivt: Nydelig jaktavtrekk, Forholdsvis stille sikring, ingen skrangling med orginalt 3 skuddsmagasin, flott tre i forhold til prisen (kanskje jeg bare var heldig med min) og boltgangen er utrolig glatt og behagelig og fremfor alt knallgod presisjon.

 

Negativt: Jeg har hatt litt problemer med blåneringen på rifla i skikkelig "møkkavær". Tatt alle forhåndsregler som å ølje løpet før tur ut, og tørke våpenet for deretter å sette det inn med olje når jeg kom inn igjen --> ble desverre flere rustprikker. En kompis hadde samme problem, og blånerte faktisk løpet opp på nytt. Han har ikke hatt problemer med rust i ettertid.

Link to comment
Share on other sites

Mmmmmmmmmmmmm! Litt skeptisk til valget ditt. Du bør sjekke og få garanti for at våpnet vil fungere med lyddemper.

Problemet er nok kjent for enkelte her på kammeret.

Saken er at løpet vil flytte seg litt "frammover" ved skudd, pga at løpet skal sitte forholdsvis løst i kassa og du vil få problem med å få lade om. Dette pga vekta til demperen. Ingen andre som kjenner til dette?

Link to comment
Share on other sites

Bruker 7.5Nm.

 

Jeg gidder ikke krangle, alle som vet hvordan ei boltrifle fungerer kan selv tenke seg fram til om løpet kan bevege seg framover når hevarmen er nede og låsingen løp-sluttstykke er klar til å holde 4kbar trykk på plass.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

ettersom jeg har forstått det så låser sluttstykket i løpet på ny s&l victory værtfall dette vil vel eliminere et evt. problem som dette.

Bundstykket har 3 knaster, der låser direkte i piben. Det giver en lav lukkevinkel samtidig med at man sparer det led, som man ellers ser i traditionelle låsestole, hvor bundstykket låser i låsestolen, som piben så er skruet i.
sitat fra vaabensmeden.dk
Link to comment
Share on other sites

Angående "problemet" med brug af dæmper, så er der faktisk et lille gran sanhed i det som Kojack skriver.

Samme fenomen vil opleves på alle andre rifler hvor piben er indfæstet i låsekassen, ved fastklemning (sauer, Titan, Mauser 94, og andre lignende) Problemet løses ved at spænde klemskruerne tilstrækkeligt. Alt over 3NM på S&L er tilstrækkeligt.

 

FORKLARING:

Når patronen affyres, vil tryk og kugleacceleration trykke piben tilbage i låsekassen, det samme gør den udstrømmende gas. Når så kuglen har forladt piben, vil den udstrømmende gas i første omgang accelerere kraftigt(raketefekt) umiddelbart efter vil denne gas blive stoppet af dæmperen og eventuelt ledt bagud i teleskobdelen. Herved vil dæmperen blive "slået" fremover af gassen der får ændret retning. Det virker som en form for kontrarekyle. Det er faktisk årsagen til at en dæmper også reducere rekylen, ved reelt at rykke frem i piben i slutfasen af skudforløbet.

 

Problemet er dog ikke større end at almindelig fastspænding af piben fjerner problemet,(alt over 2-3nm)

Problemet kan sidestilles med at klandre en bilproducent for at hjulene går løse, hvis man ikke spænder hjulmøtrikkerne tilstrækkeligt. Ved våbnet medfører det dog ikke et sikkerhedsmæssigt problem

Link to comment
Share on other sites

Å etter att du har snakket med dem så forteller du oss når de eventuelt får rifla hit til lands og hva prisen kommer til å ligge på :D

Sendte mail til J&F. De håpet å ha de på lager før påske. Pris på standard 16000kr. kkc stokk og 19mm løp 18000kr.

Link to comment
Share on other sites

Biltema momentnøkkel.

 

8 Nm på løpsboltene. 10 Nm på stokken.

 

Er basert på størelse på boltene, og ikke hva som

kanskje er nødvendigt.

 

Kan sikkert bruke mindre moment, men dette er liksom

i gata som man kommer til også om man ikke bruker moment nøkkel,

men drar til på gefylen.

Link to comment
Share on other sites

8 Nm på løpsboltene.

Kan sikkert bruke mindre moment, men dette er liksom

i gata som man kommer til også om man ikke bruker moment nøkkel,

men drar til på gefylen.

 

Ignoranten over her skriver jo at 2-3 rekker. Og han jobber hos S&L :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det kan hende det er ok.

 

Det er umbrako bolter, og jeg har ikke gjort det til noe rocket science

fordi om dem står på en børse. Da må det vere grunner til å bakke ned litt

på momentet som varmeutvidelser, trykkutvidelser eller andre ting som

kan utmatte dem.

 

Men jeg skifter løp, og den går rett på plass der den var sist hver gang.

Er bare helt innmari fornøyd med den Schultz og Larsen børsa.

Link to comment
Share on other sites

8 Nm på løpsboltene.

Kan sikkert bruke mindre moment, men dette er liksom

i gata som man kommer til også om man ikke bruker moment nøkkel,

men drar til på gefylen.

 

Ignoranten over her skriver jo at 2-3 rekker. Og han jobber hos S&L :mrgreen:

 

Du må aldrig skrive at jeg JOBBER , så skriker de andre hernede af grin 8):wink:

 

Grunden til at vi ikke angiver et specifikt tilspændingsmoment, er at vi aldrig har kunnet konstatere nogen særlig forskel på precicion ved forskellige tilspændingsmomenter.

Dog har vi efter meldinger om lidt problem ved anvendelse af dæmper, udført en række test med hvor let det går at have tilspændingen hvis man bruger demper. Vores erfarring viste at selv på 358NM og 338winMag var det fuldt tilstrækkeligt at spænde med 3NM. Men rent fornuftsmæssigt vil jeg anbefale at hvis piben rykkes lidt frem ved skud med dæmper, så kan man bare øge tilspændingsmomentet, efter at have sat piben tilbage på plas.

 

Hvis man vil være rimelig sikker på samme træfpunkt ved pibe og kikkertskift, er det en klar fordel, at både pipeende og hul i låsekasse er tørret ren med en tøjbit, før samling. Dernæst er det en klar fordel at spænde med samme moment. Da forskellig moment fra gang til gang, kan medføre at træfpunktet kan være lidt forskelligt fra gang til gang.

 

Vi har erfarring for at moment over ca 8nm kan give dårligere precicion, samtidigt med at for hård tilspænding af især bagerste skrue, kan medføre at sluttstykket kan binde precist når den går ind i piben.

 

Vi har gennem årene testet meget på hvilken overflade vi skulle have på passtykket på piben, og i mange år anvendte vi et passtykke med 2 bærebælter(1 forrest i pasningen og 1 bagerst i pasningen) begge ca 7mm brede. Dette for at eventuelt olie i pasningen, let kunne trykkes ud til siderne, så man ikke havde det problem, der ofte beskrives på et tysk produkt, hvor olie i pasningen, ofte kræver meget højt tilspændingsmoment, og ofte medfører vandring af træfpunktet ved de første skud, indtil al olien er presset ud.

I den senere tid har vi testet en pasning med en cylindrisk pasning på hele længden, dog med en række cirkulære drænspor, med ca 3mm afstand på hele passtykket.

Foreløbige erfaringer viser at tendensen til sætskud er endnu mindre, samt at tolerencen for tilspænding er endnu større, specielt opad, uden klemmende sluttstykke

Link to comment
Share on other sites

Da er jo tingene i skjønneste orden.

 

Konklusjon blir Max 8 Nm, og vil man vere litt sikker kan man

gå ned til en plass mellom 5-7 Nm. På min børse funker 8 Nm helt ok.

 

Kanskje vist jeg vil eksprimentere litt så kan jeg skal bruke 8 på fremste

og gå ned til 6 på bakerste.

 

Så lenge jeg får samme treffpunkt, så er jeg fornøyd, og det gjør jeg nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisann,

 

Noen av dere med s&l som har erfaringer med 7.62 nato i denne børsen? Har nylig bestilt meg en slik i kal .308 til fordel for 6.5 fordi jeg har tilgang denne ammoen. Så det hadde jo vært fint om hovedargumentet for .308 holder stand :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...