Jump to content

ombygginga av mauser m/67


strand919

Recommended Posts

har selv bygd om en m67. kappet løpet, gjorde om sikringen og klargjorde til montering av kikkert til børsemaker. så kappet jeg stokken litt på forskjeftet å bak på kolben. gjorde også noen tilpassninger andre steder på skjeftet, monterte bla. en hjemmelaget kinnstøtt(ikke justerbar).

brukte denne løsningen noen år, men i år gikk jeg til anskaffelse av en kkc.

Link to comment
Share on other sites

De fleste montasjer for M98 passer, nesten.....

Grunnen er at M67 fikk slipt om bakre låskassebro for det diopteret de ble levert med.

Dette betyr i praksis at bakre kikkertklakk vil bli litt for lav med standard mausermontasje.

 

Ved å bruke en montasje med hel skinne, går det lettere an å få ringene i riktig plan. Dette fordi du da vil se hvor mye som mangler og du vil kunne skimse opp mellomrommet. Sannsynligvis må en M67 likevel bores og gjenges, så du vil nok være best tjent med å overlate dette til en børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

hvilken montase passer på denne.? må jeg sende den til børsemaker? eller er det noe jeg kan fikse hjemme med søyleboremaskin å gjenge sett?

 

Min er en Recknagel skinne, orginalen til den som Våpensmia leverte til NM149. Da har du en del å gå på, men den er dyr. Jeg hadde vel funnet en lang Picatinny og tilpasset en slik i dag.

Link to comment
Share on other sites

normal_sommer_2008_241.jpg

 

normal_sommer_2008_238.jpg

 

normal_sommer_2008_207.jpg

 

normal_sommer_2008_234.jpg

 

Hei. Håper bare det ble noe av bildene.

Jeg fikksa litt på min mauser KV67 i fjor sommer:

Kappet løpet til 60 cm. (6,5 x 55)

Hel skinne til kikkermontasje.

Bedding.

Demper.

Kinnstykke fra en Sauer (taes av og på for å få ut sluttstykket).

Filt ned sikkring slik at den ikke treffer kikkerten.

To-fot.

 

Presisjonen ble god etter bedding (stokken på disse kan være ganske tørr og romslig om de har stått en stund) Bedre etter kapping av pipe. Orginal pipe er klinket de siste cm på de lengste pipene). Demperen virket bare inn på skytteren 8)

 

Sikkert ikke det som lønner seg mest her i verden. Men jeg fikk en super innmarksrigg som er byggd på arvegodsett etter bestefaren min. Med demper på denne så blir det nesten ingen rekyl eller stikkflamme. Så har jeg tro på at jeg skal klare noen dryge hold også nå som sommeren kommer. Hadde jeg sett den i et blad hadde jeg vel grenet på nesa. Men jeg synes det er morsomt med alle komentarene på skytebanen når jakta nærmer seg.

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om frontsiktet er loddet, presset eller gjenget på pipa?

du har to forskjellige typer forsikter på M67. ene typen er loddet på pipa, den andre har 2 umbrakoskruer og klemfesting. så om det ikke er 2 umbrakoskruer under forsiktet ditt er det nok lodda på å må taes løs med varme. feks propanbrenner.

er ofte de eldste M67 som har lodda forsikte.

Link to comment
Share on other sites

Tenker også på å bygge om en m67, så i Jeger hund og våpen nr9 2008 at www.tayloroutdoor.no skal ha underbeslag med boksmagasin, en spennsikring og en vippesikring for m98 fra Voere.

Disse skulle vel passe på m67 siden den er bygget på en m98 kasse.

Søkte opp men kunne ikke finne det på siden til tayloroutdoor,

prisen skulle forøvrig være 2150.- for hver av dem.

Noen som vet av like produkter og pris på disse??

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en ny M67 fra kongsberg for15 år siden.Gikk neppe mer enn 500 skudd,før jeg la DFS skytinga på hylla. Fant fram rifla for3 år siden og skiftet stokk og sikring,samt monterte en god Leopold kikkert.Ombygging og kikkert kom på ca 12000kr.Blei anbefalt og kappe løpet ca10 cm men lot det være da jeg var redd det kunne gå ut over presisjonen.Har nå fått ei rifle med en vannvittig god presisjon og ekstremt gode samlinger,ja børsa er tung men det er blitt ei super posteringsrifle.Er du eier av en strøken M67 anbefales ombygging på det sterkeste,lyddemper har jeg ikke så det tør jeg ikke uttale meg om

Link to comment
Share on other sites

hastigheta i 50 cm 6,5X55 løp og 9 grams kuler blir nok ikke å holde lovens krav iallefall.

 

I utgangspunktet er det produsentens oppgitte tall som legges til grunn for om kravet til anslagsenergi er overholdt, så sier produsenten at ammoen holder kan du ha så kort løp du vil.

Men, jeg vet ikke av en eneste fabrikkladning med 9 grams kule som holder kravet.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet er det produsentens oppgitte tall som legges til grunn for om kravet til anslagsenergi er overholdt, så sier produsenten at ammoen holder kan du ha så kort løp du vil.

Men, jeg vet ikke av en eneste fabrikkladning med 9 grams kule som holder kravet.

 

så om fabrikanten sier farta er høy nok i en 60 cm pipe(er det norma tester i feks) å du har 47 cm pipe, så kan du påstå ammunisjonen er ok pga normas testdata i 60 cm pipe?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...