Jump to content

Verktøy for å montere kikkertsikte "vannrett"


Tetanus

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg holder på å montere et kikkertsikte, men sliter med å få retikkelet helt horisontalt.

 

I min søken på det store nettet kom jeg over noe som på engelsk heter "feeler gauges". Dvs strengt tatt så kom jeg vel først over en tråd på snipershide. Der tipser de om å bruke slike.

http://www.google.no/search?hl=no&client=opera&rls=nb&ei=F4kRS5WJMYH3-Aa6lrG1AQ&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&ved=0CBQQBSgA&q=feeler+gauges&spell=1

 

Er det noen som har erfaring med å bruke slike under montering av kikkertsikte?

 

Hva heter forresten dette verktøyet på norsk, og er det noen som vet om hvor en kan få kjøpt det? Jeg er ikke så bevandret i verktøyverden, men jeg regner med at dette kanskje er noe en kan finne på biltema...

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Du legger de mellom basen og kikkertsiktet. Kikkertsiktet er flatt under, og blir da liggende flatt mot basen når du skyver disse under.

 

Se litt nede på side 2 i denne tråden, så ser du hvordan de brukes.

http://www.snipershide.com/forum/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=86421&page=2

 

Dere er raske å svare folkens!

 

Jeg er rett og slett imponert!

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Det de skriver om er å få vinkelen på kikkerten i et spesielt forhold til vinkelen på senterlinja i løpet.

 

Det de gjør er å finne et blad som er passende tykt, knekke av dette og legge mellom den basen som skal heves. Borre på nytt og vips har du endret vinkelen på kikkerten. For alle praktiske formål, er det så lenge begge basene er av samme type og høyde godt nok i massevis for vanlig jakt, men ofte ikke akkurat rett om en måler litt.

 

Finn frem stuebordet, bygg opp med leksikon og telefon kataloger, støtte opp børsa og sikt igjennom løpet på en telefon stolpe ( som er rett) på minst noen hundre meter. rette så inn kikkerten så den loddrette stolpen står rett foran telefon stolpen. Står pangen rett så er det normalt sett bra nok. Og du trenger ingen verktøy ( sier han som har en hel skuff bare med kirkkert verktøy)

Link to comment
Share on other sites

den Leupold greia så jo fin ut, men jeg vet ikke helt om prisen er verdt det for min del. Da kan jeg likegreit ta med børsa til en børsemaker å få det gjort.

 

Telefonstolpe trikset skal jeg gjøre et forsøk på, men det er litt tricky i og med at vinduene peker rett mot en barnehage. Vil ikke ha Delta på døra.....

 

Neon: Ser du er fra KKN, er du tilfeldigvis fra Elvenes?

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Føleblad!

 

Det må være medlemsmagazinet til psykologforeningen :lol:

 

Jeg kaller det bladføler...

Nordlenninger sier føleblad, det er det jeg har brukt når jeg justerer ventilene på traktoren.

Har foresten hørt fjærblad også.

Hvis du liker å kalle det bladføler er det helt ok for meg, jeg skal ikke lage oppstyr av det. 8):lol:

Link to comment
Share on other sites

For min del synes jeg ikke det er noen annen løsning enn å skru kikkertringene såpass godt til at du klarer å vri kikkerten i montasjen, legge børsa til skuldra, bruke anlegg og sikte mot noe som er loddrett. Eksempelvis ei flaggstang, en telefonstolpe, et hushjørne eller lignende (forutsatt at disse er forskriftsmessig montert, selvsagt).

 

For meg betyr dette at trådkorset alltid vil kantes et hårstrå, fordi jeg er feilkonstruert fra fabrikk og kanter børsa ørlite.

 

Altså vil trådkorset bli skjevt for meg hvis jeg setter børsa i stativ og stiller den inn.

Link to comment
Share on other sites

Tja, sånn siden det viser seg at vi er i slekt, så kan jeg fortelle at det hører med til historien at den dagen jeg gjorde mitt inntog her på forumet var jeg så heldig at jeg rev opp foten på noe gammel piggtråd... Du vet sånn 2.VK dritt som er overalt. Måtte derfor få en stivkrampesprøyte, også kalt for en Tetanus injeksjon... Synes det var ganske kreativt jeg.

 

Bare vent til jeg forteller mammaen din hva du skriver på internett!

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Etter drøye 4 minutter av denne videoen så viser de et bra triks for å sjekke at alt er på linje.

AGI Long Range Shooting Part 7

 

Kort fortalt. Sett opp en plate på 100 meter med en loddrett linje på. Skyt så et skudd på et punkt på denne linjen. Skru en haug med knepp opp og skyt et skudd til der du sikter på samme punktet. Er ting skikkelig på plass så skal skuddet treffe på linja lengre opp. (Det kan nok lønne seg å skyte 3 eller 5 skuddssamlinger for å se på middelverdien av treffpunkt i forhold til enkeltskudd.) I samme slengen kan du også sjekke ut om 100 knepp opp virkelig er 100 cm på 100 meter f.eks.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Akkurat nå kjenner jeg meg litt lei for å ikke ha hel skinne på montasjen, men det er no dritt sammen med toppmating... Bare montasjen kan se til å komme!!

 

Jeg har brukt å montere børsa i skrustikka, vatret opp så rett som mulig, så vri etter en trådende som jeg henger i et lodd. Enklere å få noe til å henge loddrett enn vannrett, i alle fall i siktehøyde!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...