Jump to content

Tikka T3 Tactical


nemesis

Recommended Posts

Hei.

 

Vurderer å invistere i en Tikka T3 Tactical og lurer på om noen har erfaringer med denne? :?

 

Er også usikker på kalibervalg(leveres både i 308W og 300W mag...

Vil bli brukt for det meste til elg og hjort. Har også mulighet for jakt på bjørn.

 

Denne kan leveres med flammedemper. Hjelper denne lille dingsen mot rekyl også?

Liker ikke for mye rekyl og heller ikke for stor lyddemper.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er slik jeg også tenker.

Jeg skyter bedre med mindre rekyl. Hjelper ikke bare med grovt kaliber hvis kula ikke sitter der den skal.

Ellers trodde jeg også at 308 var kraftig nok mot bjørn.

Du nevnte kortere løp. På siden til Tikka står det at Tacticalen leveres både med 50 og 60cm løp.

I norge finner jeg kun 60cm.

Må sjekke litt opp i dette..

Link to comment
Share on other sites

Du nevnte kortere løp. På siden til Tikka står det at Tacticalen leveres både med 50 og 60cm løp.

I norge finner jeg kun 60cm.

Må sjekke litt opp i dette..

Hvis du uansett skal ha demper, så koster det lite å kappe løpet når du først må gjenge det allikevel... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har en Tactical i 300 Win mag. Rett stokk gir overkommelig rekyl, men det er klart at rekylopptak blir mer kritisk med tanke på presisjon enn med et standardkaliber. Om du ikke synes du trenger punchen den gir på lange hold så vurder 308en.

Kappe pipa på en 300 mag er vel heller ikke noen god ide med tanke på hastighetstapet.

 

Men på den andre siden, det er jo moro med redskap med litt flærr i. Og moroa er en ikke ubetydelig del av det vi driver på med.

Link to comment
Share on other sites

Når dere snakker om bjørn så tenker jeg at det er lovlig jakt i andre deler av verden som er aktuelt.

 

Vil da minne om at .30-06 er minimumskravet enkelte steder, så ikke alltid du kan benytte .308win på bjørn.

 

Men støtter samtidig at 308win er bedre å treffe med pga. mindre rekyl sett i forhold til .300winmag. Men setter du på lyddemper er jo rekylen redusert så man kan jo gjøre en avveining der også.

 

Generelt så er alt med magnum i navnet ikke å anbefale for hvem som helst.....

man skal ha bruk for akkurat det!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Visst dei orginale gjengene (som er enormt ukurante) på denne tactical rifla det er snakk om ikkje skal brukes, så ser eg ingen fordeler med tactical i forhold til supervarmint. Supervarmint er en del billigere og ruster hvertfall litt treigere enn blånert.

Link to comment
Share on other sites

Den originale Sako rekyldemperen det siktes til her virker veldig bra. En lyddemper vil også bremse rekylen. Det smeller klart mere ut til siden og bakover med rekyldemperen, men dette bør heller ikke overdrives. Går helt fint å ligge på siden av min TRG i 308 med rekylbrems, men man må bruke hørselvern.... I 300WM er nok blåsten betraktelig mere, sammenlignet med 308, men tåler man ikke at det smeller ja da kan man heller begynne å strikke....

 

Kan ikke forstå at gjengene skal være ukurante? Det er da vitterlig flere fabrikanter som lager dempere for denne gjengetypen uten tillegg i pris!

 

Tactical'en har flere nyttige detaljer, som f.eks remfester og picatinnyskinne...

Link to comment
Share on other sites

Visst dei orginale gjengene (som er enormt ukurante) på denne tactical rifla det er snakk om ikkje skal brukes, så ser eg ingen fordeler med tactical i forhold til supervarmint. Supervarmint er en del billigere og ruster hvertfall litt treigere enn blånert.

 

Ser ut for at du vet noe vi ikke vet....

 

Supervarmint er en modell, tactical er en annen. Ingen av dem er et materiale / legering, så de skulle ikke ruste mindre enn andre så sant det ikke opplyses om at det er forskjell i legering / materiale!

Link to comment
Share on other sites

 

Ser ut for at du vet noe vi ikke vet....

 

Supervarmint er en modell, tactical er en annen. Ingen av dem er et materiale / legering, så de skulle ikke ruste mindre enn andre så sant det ikke opplyses om at det er forskjell i legering / materiale!

 

Vell, det ser ut som om det er du som ikke vet alt her.... Super Varmint leveres bare i SS, altså stainless steel...... derfor kommentaren ang rust og blånering...... :)

Link to comment
Share on other sites

noen som vet hvordan den er i kal 223? ser på ny rifle i 223, og den falt veldig i smak.

 

Jeg har hatt en T3 Tac i .223 i 3 år og et par tusen skudd til nå. Funksjon og presisjon er 100%. Den er et tungt beist å drasse rundt (nøyaktig 3.8 kg. med 60 cm. løp uten siktemidler), men jeg bruker den til jaktfelt og der er den perfekt. Justerbar kolbekam og -lengde gir optimalt anlegg. Med skjønnsomt valg av kikkert kniper man den såvidt ned i 4500 gram (slik at den går i jegerklassen i jaktfelt). Løpet mantler påfallende lite. Mine evner som benkeskytter er den begrensende faktor mht. presisjon med all ammo jeg har prøvd unntatt Wolf.

 

Den er stygg og svart og det er mye plast, men den gjør akkurat det den skal hele tiden hver gang.

 

Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...