Jump to content

Den ideelle pakken - din liste over 4?


Paracet

Recommended Posts

Leker du noen gang med tanken på hva som ville være den optimale pakken, de fire håndvåpnene som dekker alle behov?

Morroskyting bak hytta, feltstevner, trening i klubben, kjekt å ha, zombieapokalypsen – kort sagt alle tenkelige og utenkelige situasjoner. Om du kunne starte med blanke ark, hvordan ville din liste med fire håndvåpen sett ut?

Jeg er ikke helt i mål med min liste, men her er utgangspunktet.  

-       - Glock 19 (9 mm)

-       - 1911 (9 mm) (Kimber eller Springfield)

-      -  1911 (.22) (Mest mulig lik 9 mm)

Men hva da med den siste, en hardtslående revolver? Enda en pistol? Eller noe for lengre hold?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke 1911 i .45? Den er vel det mest klassiske av alt bortsett fra kanskje Colt SAA, og fremdeles ikke utrangert. Jeg er fersk pistolskytter og veldig interessert i hva som dukker opp i denne tråden, men jeg er rimelig sikker på at jeg vil ha en 1911 i .45.

Edited by Loffe
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du skriver "alle behov", men samtidig er feltstevner den eneste typen stevner? For meg som skyter BÅDE bane og felt vil den optimale pakken se slik ut:

 

Finpistoløvelsene: Pardini SP

Grovpistoløvelsene: Pardini HP

Militærfelt: Pardini GT9 i 9mm

Revolverfelt: S&W 586/686 

 

Da vil jeg ha egnede og konkurransedyktige våpen til 10 baneøvelser og 5 feltøvelser. 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Men får man innvilget 2stk 9mm for koseskyting?

 

Jeg ville kjøpt en matchpistol i .22 så du lærer deg å skyte. Jeg er helt med på at mange matchpistoler byr deg imot, det er liksom ikke tingen. Men da skal du huske på at hvis du kjøper en lekepistol (ja 1911 i .22) så skjer følgende: Etter 5 år så kommer nybegynnerne til å skyte bedre enn deg. Ikke noe moro. Det er heller ikke noe moro å ikke treffe noe med et våpen man liker. Da kan man begynne å mislike våpenet. Og jeg kan si av egen erfaring at jeg lærte ikke å treffe noe som helst før jeg kjøpte min første .22 som var en godt brukt GSP.

Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, hipshot skrev:

Men får man innvilget 2stk 9mm for koseskyting?

 

Jeg ville kjøpt en matchpistol i .22 så du lærer deg å skyte. Jeg er helt med på at mange matchpistoler byr deg imot, det er liksom ikke tingen. Men da skal du huske på at hvis du kjøper en lekepistol (ja 1911 i .22) så skjer følgende: Etter 5 år så kommer nybegynnerne til å skyte bedre enn deg. Ikke noe moro. Det er heller ikke noe moro å ikke treffe noe med et våpen man liker. Da kan man begynne å mislike våpenet. Og jeg kan si av egen erfaring at jeg lærte ikke å treffe noe som helst før jeg kjøpte min første .22 som var en godt brukt GSP.

Jeg søkte for første gang i april på 22lr,9mm og 357mag. Fikk innvilget dette og kjøpte alt. Nå for noen uker siden søkte jeg om å kjøpe en 9mm eller 45acp til militær og fikk dette godkjent da 9mm jeg har ikke hadde godkjent avtrekk for milfelt. Så det er fult mulig med 2 9mm. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Forstår ikke helt tankegangen til folk her. Jo da - som våpen- og skyteinteressert, skulle nok mange (innkludert meg selv) kjøpt hundre våpen med en gang.  Men både økonomi og praktisk fornuft, BURDE tilsi noe annet! En bør "lære å krype, før en lærer å gå, eller springe"! Og det er vel enklest med ET våpen! Og hva er billigere enn et kal. 22 LR? Bare luftvåpen, men det er kanskje ikke så interresannt. :( I alle fall ikke for meg, selv om treningen en å anbefale.

 

Jeg forstår også folk, som IKKE ønsker 22 LR (Og luftvåpen). Men det tar tid og penger å baili habil skytter og da er det beste råd, å starte med et 22 LR våpen og ta det derfra. Å forsøke å spare penger på gebyr, ved søknadsprosess er for meg tullete, da feilkjøp av våpen blir vesntlig dyrere!

 

Og husk - noen folk blir så skuddredde, ved for stor overgang til stort smell og rekyl, at de aldri kommer over det. Det sitter i bevisstheten og de blir skjelden gode skyttere. Så,ta det med ro og "gå gradene".

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Geco5 skrev:

Forstår ikke helt tankegangen til folk her. Jo da - som våpen- og skyteinteressert, skulle nok mange (innkludert meg selv) kjøpt hundre våpen med en gang.  Men både økonomi og praktisk fornuft, BURDE tilsi noe annet! En bør "lære å krype, før en lærer å gå, eller springe"! Og det er vel enklest med ET våpen! Og hva er billigere enn et kal. 22 LR? Bare luftvåpen, men det er kanskje ikke så interresannt. :( I alle fall ikke for meg, selv om treningen en å anbefale.

 

Jeg forstår også folk, som IKKE ønsker 22 LR (Og luftvåpen). Men det tar tid og penger å baili habil skytter og da er det beste råd, å starte med et 22 LR våpen og ta det derfra. Å forsøke å spare penger på gebyr, ved søknadsprosess er for meg tullete, da feilkjøp av våpen blir vesntlig dyrere!

 

Og husk - noen folk blir så skuddredde, ved for stor overgang til stort smell og rekyl, at de aldri kommer over det. Det sitter i bevisstheten og de blir skjelden gode skyttere. Så,ta det med ro og "gå gradene".

så sant, så sant. helt enig med deg i det. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 våpen er vel i minste laget for de fleste. Skulle jeg hatt bare 4 ville det blitt: 1stk high end 9mm til militær og grovfelt. 1stk revolver 357 til revolver og mag1. 1stk 22 konkuransepistol til bane finfelt og mengdetrening. Siste hadde blitt en Beretta mod71 til spesialpistol mest fordi jeg simpelthen elsker den. 

Skulle jeg hatt bare en pistol hadde jeg beholdt 22 konkuransepistol.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mine 4 til uhøytidelig kos, trening og konkurranse:

Browning HP 9mm

S&W 1911 45acp + Marvel unit 1 22lr conversion kit

S&W mod. 28-2 4" 357mag (håndplukket av meg som 18-åring på 70-tallet blandt minst 20 nye mod 27 og 28) 

Colt SAA 4 3/4" 45LC ( leste mye Morgen Kane i barndommen..)

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 match - Feinswerkbau AW93 Light (alternativt Walther SSP)

1911 Les Baer 5" i 9mm og 1,5" garanti, wide sikring uten ambi og torx grepsskruer. Gjerne crom finish.

Manurhin MR38 Match

Ruger GP100 6" løp i 357mag.

 

Jeg har så mye smerter at jeg aldri kommer til å bli noen god fin/grov skytter. Men militær og revolver gjør jeg det fortsatt rimelig greit med, fin pistolen er for å ha noe å skyte om vinteren. Skulle jeg ha grov pistol så må det ha blitt en Matchgun i 32sw å kun en revolver hadde vært manurhin i 357 mag med 6" løp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...