Jump to content

Nok en "hvilken lyddemper er best" tråd !!


Nagant 762

Recommended Posts

Dette blir nok en "hvilken lyddemper er best" tråd.

Og som mod vet jeg selvfølgelig at man skal lese gjennom eksisterende tråder for å få svar, og det har jeg gjort, men desverre uten å få svar !!

Men i motsetning til de fleste skal jeg legge inn visse kriterier, så kan jeg kanskje luke bort en del svar som ikke er så relevante.

1. Våpenet er en Howa Hogue i .30-06, så det er demping av dette kaliberet som interesserer meg.. Løpet er 55,8 cm, og det skal det forbli. Altså, kapping av løp er ikke ett tema

2. Totalvekt på våpenet med/uten demper er heller ikke interesant, da det ikke blir snakk om å bære det på timelange marsjer eller i veldig bratt/ulendt terreng.

3. Jeg er først og fremst ute etter å få så mye dempeeffekt som mulig for pengene, prisområde opptil max 4000,-, om den reduserer rekyl mer eller mindre bra er ikke viktig da jeg trives godt med rekylen i .30-06.

4.Jeg foretrekker svar fra de som har praktisk erfaring med flere typer dempere. Hva man leser seg til i tester eller har hørt av naboen/jaktkompisen/fetter'n til skattefuten er heller ikke av all verdens interesse.

5. Hvilke gjenger ville dere valgt ? Og hvorfor ?

 

Så med disse kriteriene som bakgrunn (jada, jeg vet jeg er sær og storforlangende 8-) ) håper jeg noen har gode råd å komme med.

Link to comment
Share on other sites

Forsåvidt enig i at Hertz demperen er utrolig bra, veier litt mer enn JD serien, men syntes den tok mer av skarpheten i smellet. Usikker på hvordan dette er i terrenget, men opplevde at lyden fra Hertzen spredte seg lite. Fordel hvis man skal skyte på dyr i flokk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar så langt. Både Hausken JD224 og A-Tec Hertz virker som kurante alternativer. Whisperen er noe i overkant prismessig, og jeg vil gjerne ha denne type utstyr nytt.

Men som alle andre våpentullinger har jeg ett åpent forhold til makspris 8-)  ( så lenge ikke fruen får snusen i det :ph34r: ).

Link to comment
Share on other sites

jmf både testen til Norske Jeger i 2012 der Whisper + forlenger dempet som en Sonic 45 med 5 ekstra moduler i 9,3x62.

 

Danske Jæger testet også masse ulike dempere i April nummeret i 2017.

 

Whisper WD60 demper mest,  en Sonic 45 med ekstra moduler - NESTEN like bra - men du har mye $ til overs ;-)

 

Om maks demping og budsjettet er tøyelig, Kjøp en Hausken - at du i tillegg da støtter en 100% kjernekar som gjør alt selv er heller ikke noe minus 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Synd med dynamoen, men hadde nok gått for Hausken JD224 eller Svemko Magnum 1.0.

Svemko'en demper veldig bra, 33-37dBc (308win) men koster 4700.-

JD224 er ikke lang etter (32,5dBc), og er rimeligere. 3200.-

A-Tec Megahertz demper også veldig bra, 34,4dB(c). Koster 4790.-

 

Alle disse demperne har liten forskjell på dempingseffekten ved første og andre skudd. Mange dempere demper det første skuddet langt dårligere enn påfølgende skudd.

I denne Tyske testen lister de opp hvor mange dB dårligere demping det første skuddet har (Erstschussknall):

 

http://artikel.jagd-mit-schalldaempfer.de/2016_16_Pirsch_Ruhige Kugel.pdf

 

Edited by 223man1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Jeg løfter denne igjen da det er lyddemper i fokus og alternativene er mange. Slik jeg leser meg frem er det SVEMKO som gir den beste dempingen for en jaktdemper med vekt (285gram) under 350gram og naturligvis kanskje den dyreste i denne klassen? Er det noe som har gått meg forbi og har bedre ytelser en denne? eller er det denne som er verdt å gå for når best demping og minst vekt er målet? Ser A-tec sin 119 hertz er kompakt og fin, men med 356gram og litt dårligere demping på første skudd ser jeg ingen grunn til å velge denne. Hausken JD 224 oppgis ikke demping på første skudd noen sted, men har fin vekt og en rimeligere pris.

 

Hva gikk dere for når det ble ny lyddemper til jaktbruk?

Link to comment
Share on other sites

http://media.stalon.nu/2015/06/ljuddampartest-jaktjournalen-nr-6-2015.pdf kom over denne testen hos stalon.nu og der kom Hausken JD 224 dårlig ut. A-tec maxim har en betydelig større reduskjon i db og henger her med de beste. Stalon ser ut til å være greit effektiv. Det står ingenting om målt db uten demper, men det ligger vel på omkring 160db? og da synes jeg ingen av disse demperne presterer spesielt godt da den beste demper første smell med ca 26 db.. Jeg er på ingen måte god med dette faget, så leser og tolker kun rene tall ^_^

 

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, hunter boy skrev:

Det står ingenting om målt db uten demper, men det ligger vel på omkring 160db

 

De måler tre meter vinkelrett fra munningen står det. De andre testene jeg har sett er en meter vinkelrett fra munning eller ved skytterens høyre øre. Jeg synes tallene ser høyere ut en andre tester, men er heller ingen ekspert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...