Jump to content

Aimpoint vs kikkertsikte til drivjakt på villsvin


villmannen

Recommended Posts

Selv om du skyter med begge øynene åpne så sikter du vanligvis ikke med begge (tenk hagle). Derfor ble dette et problem for meg når jeg monterte Docter Sight langt fram. Er høyre skytter, høyre dominant, men ikke 100% (jeg ser siden av kornet med venstre øyet når jeg skyer med hagle).

 

Derfor kan det bli litt lite intuitivt når både høyre og venstre øye prøver å se gjennom samme kikkert/linse. Skuddet havner nok på rett sted, men det er ubehagelig å sikte slik.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hva du mener? Mener du at du ser prikken med begge øyne, altså to prikker? Eller at det bare er rart og uvant med begge øyne åpne? Hvis du er vant til å lukke det ene så er det klart det kan være uvant til å begynne med, men det kommer fort.

Link to comment
Share on other sites

Skyter links, men har høgre ledeauge. dvs at høgre auge er dominant, så med begge opne vil eg sjå det som er sett gjennom høgre auge. fungerer greit med kikkertsikte, men lurte på korleis det ville blitt med eit raudpunktsikte montert langt framme, slik at ein ser gjennom dette med begge auge. litt dårleg forklart kanskje :P

Link to comment
Share on other sites

Hehe nei skjønner det muligens var litt dårlig forklart. Du kan tenke deg når du prøver å sikte over kornet på hagla med begge øynene, det funker dårlig. Funker bra når du er høyre/høyre dominant, men ikke hvis venstre øye også begynner å fokusere på kornet.

 

Jeg løste problemet med å flytte Docter Sighten så langt bak at jeg bare ser inn i denne med kun høyre øye. Forøvrig skyter jeg med begge øynene åpne både med rødpunkt og kikkert (på alle forstørrelser).

 

Poenget mitt var at det ikke nødvendigvis er lurt å montere sikte langt frem hvis du ikke er helt i vater ang dominant øye.

Link to comment
Share on other sites

Men du ser da vel bare prikken med ene øyet uansett? Jeg kan vanskelig forestille meg noe annet.

 

Jeg er selv høyrehendt og opprinnelig venstreøyedominant. Virkelig null problem å bruke rødpunkt (eller god x1 kikkert) høyrehendt og med begge øyne åpne, uansett hvor langt frem det er montert.

Link to comment
Share on other sites

Tror noen her i tråden må lære seg hurtigskyting og taktisk skyting ved å "sikte" med begge øynene åpne.

Skyte med aimåpoint ja også kikkertsikte med begge øyne åpne gjør at du øker synsfeltet, du finner målet raskere, rødprikken henger på en måte der ute i luften og der hvor prikken er når du skyter der treffer du.

Får å få til dette må fokuset flyttes til dyret og bare dyret, da skjer dette helt naturlig, på samme måten som når man skyter på lærdue, da smeller det ved kontakt og gjør man dette riktig så er det også treff.

MAn sikter ikke i tradisjonell forstand, man ser på målet og peker med rifla. og en samhandling mellom disse to gjør at dette blir en meget effektiv skyteteknikk.

Skyter du med å sikte gjennom aimpointsiktet, så bruker man feil skyteteknikk med dette siktet.

Man skal ikke se tunnelen (røret) på aimpointsiktet når man bruker riktig teknikk. uavhengig om aimpointen er montert langt bak eller langt foran.

Derfor er også Aimpointen også svært godt egnet til hagle/fluktskyting, da man bruker samme teknikk.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg gått nok en evalueringsrunde på 1x kikkerter for drivjakt, aimpointen er solgt og skulle erstattes av 1x kikkert istedet. Ny kikkert er nå i hus.

 

VX-6_1-6x24.JPG

 

Sorry Swaro fans, men det ble en Leupold VX-6 1-6x24 4i retikkel med QRW ringer.

Lett kikkert, glassklar optikk, ingen fish-eye effekt i denne nei.

Plenti nok lys i retikkel.

Og ett design og en lysbetjening jeg kan like.

Fungerer perfekt med begge øyne åpne.

Nå står en ny termisk kikkert på programmet, nye Pulsar XD50s frister.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Selv har jeg gått tilbake til Zeiss V 1,1-4 med retikkel 0, fra Swaro Z6i 1-6 med 4l retikkel. Synes Zeiss prikken ble mer anvendelig - mindre forstyrrende elementer i siktebildet, og får bedre til å skyte med begge øyne åpne og mer instinktivt, om man kan kalle det det. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...