Jump to content

Hagleammunisjon til rådyr - hva anbefales?


jeger83

Recommended Posts

På rådyrjakt er ammopris inget tema. Jeg vil ha det beste jeg kan få av ammo uansett pris. Bruker nå Rem HD 20/76 us4. Testet både på bane og vilt og funnet bedre enn min gamle bly ammo. God hastighet og skyter fine sammlinger (litt trang). Har vært med på ettersøk på rådyr påskutt med hagle og det er ikke lett. Hvis det er jeg som er uheldig en dag vil jeg vite at jeg brukte den "beste" ammoen.

Link to comment
Share on other sites

1+ til over.

 

I størrelse 2-4, og ikke 3" magnum, de går får seint, speed kills.

 

Njaaa...Makkie

 

3" us 2 HD og jeg ville ikke vært rådyr. Fakta er at farten ikke er like nødvendig på tunge hagl. På stål er "speed kills" nøkkelordet, men jo tyngre materiale jo seinere kan en sende det ut. Nå er farten på HD i alle former ikke seine akkurat heller. 3" HD kommer i 1,5 oz, og det er lettere å få fart på denne vekta i en 76mm enn en 70 med samme trykk.

 

Av kjøpeammo vil jeg faktisk anbefalt akkurat den der til rådyr. Federal sin er like god sikkert, men jeg har aldri prøvd de. Vurdering utifra spec.

Link to comment
Share on other sites

@HS :D

Nå er jeg så super heldig, at jeg vet, at du vet hva du snakker om :wink:

 

Men de fleste som trenger å stille dette spørsmålet om "haggelammo til rådyr" er ikke så bevandret som deg. Mitt intrykk av disse, er at mange av dem tror at "magnum" er saliggjørende, og er ensbetydende med knall og fall.

 

Derfor skrev jeg som jeg gjorde, siden mange av de "vanlige" 70mm patronene jeg har cronografert, gir ofte bedre hastighet, enn tunge "magnumpatroner.

 

Fordelen med større hastighet er flere, en av dem er intrengning, en annen er at et eventuelt forranhold på dyr i bevegelse blir mindre. Sjangsen for at du treffer bedre er ofte større pga dette. Og hvorfor bruker feks jeg hagglepipa på drillingen min, jo nettop i situasjoner der dyra ikke står helt stille.

 

NB oppgitt hastighet på mange av fabrikantens pakker er ofte veldig opptimistiske, hvertfall når det er rådyrkaldt.

 

Så HS, du har helt rett, hvis du velger riktig magnumpatron da :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjøpte ei pakke nittedal tungsten 2er det første året det ble forbutt med bly og di er jeg stor fornøyd med 5 skudd og 5 dyr rett ned med bra intregnin. Har brukt Kent tungsten i 20 børsa med bra resultat også. Har ikke fått tak i tungsten i 16 til drillingen så der har jeg testa litt Eley alpmax BB som ser bra ut når jeg testa de i allefall men ikke skutt noe dyr med de enda. Får sjekke nede hos Landerø snart og se om de kan ha noe tungstein i 16 også, liker de patrona veldi godt. Ser ikke på pris som det helt store når det gjelder en bra patron

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

en av hovedgrunnene til skadeskyting er nødvendivis ikke hva som er i haglepatronen, men avstanden fra jeger og til viltet. er alt for mange som skyter på for lange hold på både rådyr og gås med hagle. er lett å tro at store dyr er nærmere enn hva de faktisk er.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt kuletang fra lee som støyper "4 buck med en diameter på 6,1mm på hvert buckshot.Disse lader jeg i en 36 grams 12/70 ladning.Har testskutt og det virker rimelig "heftig" med hensyn til penetrasjon på bløtt papir.Hastighet er 410m/sek.Det går 28 hagl på 36 grams ladningen.Jeg kan jo lade den i 12/75 og få nedi flere hagl.Hva tror folket om dette på rådyr?Og er det lovlig i henhold til norsk lov og blyforbud? :?:

Link to comment
Share on other sites

en av hovedgrunnene til skadeskyting er nødvendivis ikke hva som er i haglepatronen, men avstanden fra jeger og til viltet. er alt for mange som skyter på for lange hold på både rådyr og gås med hagle. er lett å tro at store dyr er nærmere enn hva de faktisk er.

 

Detter er til en viss grad riktig.

Problemet er at med de fleste alternative haglepatronene, så blir avstandsbedømmelsen ekstremt viktig.

Man kan overhode ikke bomme på 5 meter når man vurderer avstanden til et rådyr, for da vil resultatet nesten garantert være skadeskyting.

Spesielt med stål.

Selv 20 meter er for langt hold på rådyr med vinterpels om man bruker stålpatroner. Samme hva slags størrelse man velger.

 

Jeg har omtrent helt sluttet å bruke hagle på rådyrjakt, og om jeg evt. bruker hagle, lader jeg den med patroner med Tungsten(wolfram).

Det er min klare anbefaling om man ønsker å bruke hagle på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt kuletang fra lee som støyper "4 buck med en diameter på 6,1mm på hvert buckshot.Disse lader jeg i en 36 grams 12/70 ladning.Har testskutt og det virker rimelig "heftig" med hensyn til penetrasjon på bløtt papir.Hastighet er 410m/sek.Det går 28 hagl på 36 grams ladningen.Jeg kan jo lade den i 12/75 og få nedi flere hagl.Hva tror folket om dette på rådyr?Og er det lovlig i henhold til norsk lov og blyforbud? :?:

 

Det er vel i utgangspunktet forbudt med "hagleammo" som inneholder bly. Sånn umiddelbart ville jeg tro at i det øyeblikket du hadde 2 eller flere runde kuler i patronen er den pr. definisjon en "haglepatron". Og således er det fobudt i Kongleriket!?

 

Derimot, hvis du stapper 1 kule/slug i patronen er den vel ikke lenger en "haglepatron", da er det en "kulepatron" og således ikke forbudt,...? Kanskje??

 

Hadde jeg sittet i juryen ville jeg nok ha tolket det på denne måten. men om det er juridisk riktig vet jeg ikke.

 

Det hele beror vel på den juridiske definisjonen av "hagleammunisjon" som er beskrevet i forbindelse med blyforbudet.

 

Ville kanskje snakket med en jurist om dette før jeg gikk på jakt.

Link to comment
Share on other sites

De fleste temaene er blitt berørt.

Men jeg har skutt et par dyr med 5 bismuth og 1/4 trangborring. Nøkkelen til dette er et veldig moderat hold. Og skudd plassering. Jeg foretrekker og skyte i overgangen mellom hals og kropp.

Skal sies at dette var på jakt etter mange arter i Danmark. 5 i første løp 1/4 og 3 i løp to 1/2.

I drillingen i kaliber 20 bruker jeg elay bb. Med god virking.

Jeg har også sett rådyr blitt skutt på 15m med 5 Heavy shoot og jeg så hele skura dro igjennom dyret. Lyset av!

Dead coyote hadde min bror også et år. Skrudde også lyset av momentant.

Jeg har til sammen skutt ca 10 rådyr med hagle. Og hvert med på ca 35 andre fall. Og jeg er ganske sikker på at vi ikke har skadet noen. Blitt noen bom også.

Konklusjonen min er at skyter du med hagle på rådyr innenfor forsvarlig hold (les maks 20M)med god treff så spiller det ikke så mye rolle om du har bb eller 5 i løpet.

 

Når det gjelder grove hagel som bb og grøvre er det viktig og teste i din hagle. Erfaringen min med det er at trange sjoker gir mer spredning. Med skeet sjoker fikk jeg spredning på 30cm på 30m og med 3/4 fikk jeg spredning på 1m på 15m

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...