Jump to content

Wachtelhundtråden


Eirik

Recommended Posts

Var egentlig ikke meningen at Lucas (5 1/2 mnd.)skulle få jakte før han var ferdig med blodsportreningen. Er heller ikke vanlig å treffe på dyr der "ulykken" skjedde. Han fikk gå løs for å bli ferdig med morgentoalettet. Plutselig tar inntill nå skopusseren avgårde... los !

Da rådyrbukken stoppet på ca.80 mtr. slo ryggmargrefleksen inn..pang

 

001-8.jpg

 

Han har vært med på fall før, da i bånd

 

021-4.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 189
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

For mitt vedkommende, som stort sett kjenner wachtelhunder, er det viktig å prege hunden på blodspor tidlig av flere årsaker. Lærer hunden seg at blodspor er gøy vil den bli lettere å få godkjent som ettersøkshund, og du får en hund som jager med nesen i bakken og dermed ett lavere tempo under jakt. I motsatt tilfelle der hunden lærer å gå på ferskspor i jaktsammenheng (som for en hund med over medium jaktlyst ER det kjekkeste den gjør), blir en del hunder vanskelige å få til å gå blodspor etterpå, og en risikerer å få hunder som vender seg til at det er overværet en jager på.

 

Dette gjelder på langt nær alle hunder, heller ikke wachtelhunder, men jeg vil anbefale å få godkjent ettersøkshund før en slipper for mye på jakt hvis en ønsker seg en kombihund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestemt meg for å kjøpe en Wachtel om 1-2 år.

Hvilke oppdrettere i Norge bør jeg se nærmere på.

Og kjenner dere til noen gode oppdrettere i utlandet, eks Tyskland?

 

Skal brukes til ettersøk og hjort/elgjakt på mindre terreng.

Så må være oppdrettere som satser på jakthunder.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel sjelden at det kun finnes én oppdretter verdt å kikke på i et land, men slik det er i dag er Støyletufta eneste oppdretter jeg ville vurdert her i Norge. Finnes nok enkeltparringer som iblant kan være aktuelle, men det hører nok til sjeldenhetene.

 

I Sverige finnes en håndfull gode oppdrettere, som Kärrmarkens, Bergfeld, Skogsmans, Sødra Gamla. Fellesnevneren her er at det er mange om beinet, og det er vanskelig å få kjøpt valp herfra.

 

Tyskland finnes det naturligvis mange alternativer, men her er det vanskeligere å skaffe seg oversikten. En annen ting som taler i mot, er reglene som ble endret i år. Nå må man igjen rabiesvaksinere valper før import, hvilket betyr at valpen ikke kan tas inn tidligere enn 3 måneder (tror jeg det var). Dette gjelder dog ikke fra Sverige, som fortsatt er problemfritt å importere fra.

 

Jeg vet ikke hva "små terreng" betyr i Trondheimstraktene, men min erfaring tilsier at en god wachtelhund (altså ikke av den støtende typen) krever en del terreng for å kunne utnyttes til fulle.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Spennende rase.

Hvordan er farten på deres hunder under drev ?

Hvor lenge sånn ca jager de ?

Turer dyra for de eller har det lett for å gå rett ut?

Hvordan er fri søket ??

 

Må ha en hund til etter hvert og detta er en av rasene som står øverst på lista.

Link to comment
Share on other sites

Spennende rase.

Hvordan er farten på deres hunder under drev ?

Hvor lenge sånn ca jager de ?

Turer dyra for de eller har det lett for å gå rett ut?

Hvordan er fri søket ??

 

Må ha en hund til etter hvert og detta er en av rasene som står øverst på lista.

 

Min søker i høyt tempo, men når han er på ferskspor og losen går girer han fra femte til første gir. Både på hjort og rådyr ligger hunden ofte 0,5-1min etter. Dyrene tar rolig unna og stopper med korte mellomrom for å se seg tilbake. Har ikke vært store problem å stoppe de før skudd.

 

Det varierer veldig hvor lenge han jager, hvis han ikke har vært brukt på ett par uker kan han holde det gående i rundt 15 min. På slutten av en langhelg legger han ofte av før det har gått 5 min..

 

Dyrene turer ja, på rådyr når losen har gått en stund har de turet på under 100x100m. Selvfølgelig mellom post og meg.. :lol: Har og vært borti at dyr tar rett ut på en av storbukk plassene våre, da endte hunden opp nedi neste kommune. Dette var på voksen hjortebukk. Så det varierer mellom type dyr og hvordan hunden tar opp dyret.

 

Fri søket er bra, men er det lite lukt har min lett for å snevre inn søket etterhvert. Dette varierer nok sterkt mellom individene og hvordan de er innjaget vil jeg tro.

 

 

--------------

 

Spørsmål til andre Wachtel eiere:

 

Min er omplasseringshund, noe jeg egentlig angrer på da vi ikke fikk tatt grunndressur, samt strømming for sau til riktig tid. I sommer strømmet vi for sau 5-6 ganger i naturlige omgivelser, altså skikkelig langt tau og fremprovosering.

Vi visste sau var rett over neste tue og slapp da hunden. Den sluttet å løpe etter samme dag, men ett par dager etter og samme fremprovosering så løp han etter igjen.

 

Misstenker at hunden har vært borti sau hos forrige eier. Kattene i området lever også ett farlig liv.

 

Hvordan er deres Wachteler ift sau og katt?

 

Mest erfaring med irsk setter, ett lite kakk med strøm og interessen for sau er borte, noe annet dette ja. Meget tøff i hodet, men mot folk og jaktmessig er det meget bra. Skutt flere hjort, elg og rådyr for hunden.

Link to comment
Share on other sites

Mye likt hos meg som hos ladebenken.

 

Under drev ligger han ofte under 5 km/t, dyra ligger gjerne fra to til femhundre meter foran, dvs flere minutter.

 

Hermes kan og være lenger i losen tidlig på dagen enn på slutten av lang dag/helg/uke...

 

Om dyra turer eller ikke kommer nok mye an på dyra selv, og terrenget. Hos oss opplever vi oftere turing sent i jakta enn tidlig, og på de samme dyrene...

 

Hermes er noe trang i frisøket sitt, opp til 100-250 meter, skulle gjerne hatt 2-300 m søk.

 

ladebenken: Det er ikke vits i å strømme for mange ganger på en wachtel. Har vert ute for at hunder som ikke har blitt sauerene har blitt ekstra saueaggressive av for mye strømming. Det samme gjelder wachtelhunder som får pryl av villsvin, noen blir redde, andre får et spesielt lys i øynene og går på enda hardere enn tidligere. Hermes er strømmet på sau, liker ikke sau som står stille, men jeg er ennå usikker hvis sauen blir støkket og springer ut under jakt...

 

Våre katter rører han ikke, naboenes katter blir jaget.

 

Venter ellers på hund nr 2 som skal hentes til helgen; Støyletuftas Maud:

M-kull%207%20uker,Eirik%20Osterhus,%20Maud%20(2).JPG

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg en hund på rett over året, og forventer fortsatt en del utvikling hos ham. Men slik han fungerer i dag, ligger frisøket stort sett på 200-400 meter. Drevhastigheten varierer etter viltslag, men ligger mellom 6-9km/t.

 

Angående turing er jeg enig med Eirik. Iblant turer det riktig bra, andre ganger går det rett ut.

 

Katter lever farlig, som seg hør og bør med en wachtelhund. Rovdyrskarphet er en viktig egenskap hos rasen.

 

EDIT: Gratulerer til Eirik med ny hund! Virker som et spennende kull :)

Link to comment
Share on other sites

Fruen har desverre litt hun skal ha sagt om slikt, og hun ønsker en litt mindre sta og en roligere hund en Hermes, og da ble det tispe, Hermes er ikke overlykkelig for andre hannhunder heller...

 

Hadde jeg fått velge hadde det blitt en hannhund til, først og fremst jakt og ikke oppdrett jeg driver med. Men jeg har passet på at tispen ikke er i slekt med Hermes, så om hun blir bra og gjør det bra på prøver så kan det bli et kull. Det er og greit at det ikke er slektskap om uhellet nå skulle skje.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Hei. Ser etter potensiell hund til hjortejakt og ettersøk, og synes denne rasen ser spennende ut.

Hvordan jakter dere hjort med wachtelhund?

Jeg jakter i mange høyst forskjellige små terreng, ofte alene, men også med et par andre innimellom. Kunne tenke meg en hund som kunne få frem hjorten fra busker og kratt/skog når jeg er alene noen ganger, ser da for meg å poste selv høyere i terrenget. Samtidig må den kunne være stille når jakten er mer smygpreget.

Har litt begrenset hundeerfaring, men har siste halvår hatt en working springer. Er rasen veldig mye vanskeligere å dressere (grunndressur).

 

Håper på fyldige svar. Og si fra hvis jeg er på villspor i valg av rase. Er i sonderingsfasen.

 

takk

Link to comment
Share on other sites

@tako kan dessverre ikke svare på alt det spør om. Mine erfaringer så langt, med min første Wachtel hannhund.

Min har nettop fylt året.

Denne høsten er første gang han skal få jobbe for føden :wink:

Jobber for tiden med apport ( som forøvrig kommer ferdig programmert, må bare konverteres :mrgreen: ).

Blodspor ble trent fra første uka jeg fikk han. Godkjent prøve da han var 10 mnd.

Ferskspor, vel.. Gutten er ivrig.. Tempoet er problemet, likevel godkjent :wink: 11 mnd.

Vi er er plutselig ettersøksekvipasje :-?

Min Wachtel hadde første losen på rådyr da den var 4 mnd.

Fikk ragge dyr fra den var 3,5 mnd.

 

Har ingen erfaring med Working Spaniel, men vil tro at Wachtel er en divisjon, og to opp ?

De er nådeløse mot deg hvis du ikke er konsekvent.

Samtidig elsker de deg, og alle mennesker rundt deg.

Glemte en ting... Andre hann hunder, uansett rase, høyde, vekt, våpen, styrke, nasjon... Dont eyeball me boy

Skal jeg slippe ham på hjort til høsten ?, eller bruke til bare ettersøk ? Dilemma :roll:

Men så var det det med poteten... Brukendes til alt... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tako: wachtelen fungerer bra på hjortejakt som løs hund. Men som alenejeger har det sine begrensninger, og som båndhund er det for mye jaktlyst i de fleste til at de klarer å holde kjeft. Som ettersøkshunder har de kjempepotensial LM de trenes rett. Rasen er arbeidsvilkår, men kan være hard å dressere.

 

Ruger: Gratulere som ettersøksekvipasje. Slipp han på hjort du, men ikke glem å vedlikeholde sporing. Det er ingenting i veien for å få til en superhund til begge deler.

Link to comment
Share on other sites

Maud blir 9 måneder om to ukers tid. Da blir der blodsporprøve. Vi har vert et par ganger i Sverige og trent villsvin i hegn, det synes hun er fantastisk.

 

Hermes har hatt et brudd i benet dom gikk opp for litt siden, så han ble operert for en uke siden. For å toppe en nyoperert hannhund som skal være i ro så begynte Maud sin første løpetid for tre dager siden...

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Har i mellomtiden kjøpt meg en blandingsvalp av drever og petit basset. Det er en steinhard liten kriger. 9 uker gammel jager den kattene som hadde satt seg i respekt hos springeren vi hadde. Tror det er fin trening i dressur og hundeopplæring før jeg evt tar en wachtelhund. Dere sier jo at de er krevende å dressere. Får se om det går an å få tillatelse til to hunder etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Gubbe på stubbe er det som gjelder dersom du vil ha et bra søk på hunden.

Hva man kan forvente av en gjennomsnittlig wachtel kan jeg nesten ikke svare på, da rasen er veldig ujevn. I tillegg er det ikke til å stikke under en stol at ulike jegere ønsker ulike ting med rasen. Dette gjør at det avles på ulike egenskaper blant annet når det gjelder søket. Noen vil nærmest ha en spaniel, mens andre trenger et stort og selvstendig søk. Sistnevnte er hva den tyske standarden beskriver, og er også den type hunder jeg foretrekker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en wachtel som er snaue 18 mnd. nå. Som Eirik beskriver, er jeg nok like utålmodig.

når det gjelder å sitte på stubbe. Er vel en grunn til at noen går med hund ?

Nok om det.. forsiktig gange, mens krapylet søker, funker for meg..

Den søker ut, opp til 150 mtr. til hver side. )

Ang. bur.. la det være stort nok til at de får snudd seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har skutt både rådyr. hjort og villsvin for Maud i høst. Jeg tror det er mye annet som spiller inn på om det blir jaktidiot eller ei. Feks kontakt med fører og at hunden må finne hjem på baksporet selv er viktig for meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Litt kynisk sett på reglene: "Løs på drevet halsende hund, er kun tillatt fra 25.09". Nå har jeg en Wachtelhund, og de regnes vel som støtende hunder? Er det noen andre her som har sluppet hunden sin på rådyr på jakt, før 25.09?

 

Jeg blir far igjen i starten av oktober, så jeg prøver å få jaktet så mye som mulig før den tid - derfor prøver jeg å finne alle mulige motiver for å få jaktet så mye jeg kan med bikkja, før ungene titter frem.

 

Så hvordan tolker dere disse reglene?

Link to comment
Share on other sites

Njaaa... den er vel en kortdriver...

Støtende på fugl ja, fuglen flyr, men jeg tror en viss varm plass skal fryse over, før jeg skal klare å stoppe min Wachtel fra å jage noe på fire bein, eller i det hele tatt noe med puls.

For glad i min hobby/livsstil til å tøye grensene...

Link to comment
Share on other sites

Den defineres vel i lovverket som støtende, hvis lostid er under 5min..

 

Jeg slipper ikke etter rådyr før oktober, mine grunner er

 

- det er fortsatt sau i utmarka, jeg stoler absolutt ikke på disse villdyrene når det kommer til sau..selv om den er strømmet.

-rådyrkalvene er små, og det er absolutt ikke en ønsket situasjon at hunden innhenter rådyrkalv.

-det er bare lov å skyte bukk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg er sliten før bikkja :wink:

Nå har vi ikke terreng der vi hele tiden kan ta ut nye dyr(jo vi har, ikke for hund?, men den kan fint søke foran

far en langhelg, 3-4 dager i strekk. Blir mer sliten dersom los..

Hurtigbatteri, som ofte fører til irritasjon.

En hund som etter fire dagers jakt, står der med lekeballen i kjeften..

Du vil bare ha a shit, shower, and a shave... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...