Jump to content

ipsc classic division


freezingduck

Recommended Posts

Utfordringen er vel heller at en Glock 17 typisk vil blokkere for standard-pistol? Eventuelt kunne man kanskje argumentert at man må modifisere en G17 for å få et våpen som er konkurransedyktig i Standard såpass mye at det ikke lenger er lovlig i Production? Jeg vet ikke fasit på det spørsmålet.

 

Finnes det andre måter for meg å få kabalen til å gå opp på, så tar jeg gjerne i mot innspill!

 

Jeg søkte på felt/militærfelt da jeg kjøpte min S&W 1911.

Det gikk greit og jeg bruker den både til felt og classic.

Og du har en Glock 17 i tillegg?

 

Jeg vet det finnes skyttere som har fått godkjent 1911 til Open, med proviso om at den overføres til Classic når Classic godkjennes som ervervsgrunnlag. Om det vil gå gjennom hos alle våpenkontor er vel heller tvilsomt. Jeg er i samme situasjon som @ReconRules, og vurderer å skrive en søknad som skissert før her; om den ikke godkjennes, er det ikke verdens ende, men om den går gjennom hadde jo det vært svært artig...

Link to comment
Share on other sites

Absolutt et godt poeng, Hassel. Dette vil vel også forsåvidt gjelde om man skulle søke om en 9mm 1911.

 

Ellers har jeg mottatt dokumentene fra OEP; her ser purringen ut til å mangle, og jeg følger opp det. Dokumentene jeg har fått oversendt er DSSN’s rettningslinjer for erverv av våpen i Norge samt et følgebrev datert 09/12/15.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg mottatt samtlige dokumenter i saken. Dokumentene er som følger:

 

-DSSN's retningslinjer for erverv av våpen (dokument til godkjenning)

-Følgebrev datert 09/12/15

-Purring datert 16/01/16

 

Dokumentene er i seg selv ikke spesielt interessante, annet enn at retningslinjene peker på bl.a. konflikten mellom Production og Standard-divisjonene. IMHO en ryddig og god oversikt, som burde kunne godkjennes uten videre problemer.

Link to comment
Share on other sites

Takk for bra info.

 

Utfordringen er vel heller at en Glock 17 typisk vil blokkere for standard-pistol?

 

Det er akkurat det som er min utfordring.

 

Videre er jeg helt enig det ikke bør by på utfordringer å argumentere for ulike bruksområder av t to såpass ulike våpen (G17 9mm 9og 1911 .45). Det blir bare å finne riktig vinkling.

 

Eventuelt kunne man kanskje argumentert at man må modifisere en G17 for å få et våpen som er konkurransedyktig i Standard såpass mye at det ikke lenger er lovlig i Production?

For meg gir dette mening. Spørsmålet er om det holder i "retten" naturligvis.

 

Er vdkomende mosjonsskytter eller mer, er det 4 våpen i forbundets programmer.

Jeg er over mosjonsskytter-nivå i dag.

Link to comment
Share on other sites

Siden vi snakker konkurransedyktig... hvordan tenker du å si at noe med 8 plugger i er konkurransedyktig i std og open? ;)

 

Greieste uten tvil er å sette 1911 classicen på nsf milfelt ( og gjerne bruke den her også )

Link to comment
Share on other sites

Felt treninger kombinert med internstevner og annen stevneaktivitet er bra for å trene opp treffprosenten og gir mulighet til kjøp av hovedvåpen og eventuelt reservevåpen som passer i Classic. Skyter selv både 9mm og 45 i Classic.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Siden vi snakker konkurransedyktig... hvordan tenker du å si at noe med 8 plugger i er konkurransedyktig i std og open? ;)

 

Greieste uten tvil er å sette 1911 classicen på nsf milfelt ( og gjerne bruke den her også )

Litt usikker på hvordan man får til det med en G17 i skapet; den kan jo definitivt brukes til milfelt.

 

Hva angår konkurransedyktighet, tenker jeg som så at man med en 1911 i minor er rimelig konkurransedyktig i Standard, da man har ti skudd i magasinet, og maks skudd per posisjon er ni. Magbytte mellom posisjoner skulle være uproblematisk - i alle fall på papiret. Friheten man da har til å modifisere våpenet, gjør det mer egnet enn en Production-lovlig Glock 17 - igjen i alle fall på papiret.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev; Classic Minor er ti skudd i magasinet; da har du nok skudd til maks skudd per posisjon, og ett i reserve. Major er åtte skudd i magasinet. Det er ikke uvanlig at man legger opp stager med nøyaktig ni skudd per posisjon; da må man lade om på hver posisjon (i verste fall). Det er den største konkurransefordelen man har med Minor kontra Major i Classic, og således også Standard.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det mye blanding av major, minor og divisjoner her gutter. Jeg tror også flere snakker forbi hverandre. en 1911 brukt i std, har ikke en begrensning i regelverket på 8 skudd for major f.eks, men går her på størrelse i boks, du skulle nok klart 9plugger her tipper jeg med litt filing. Men siden vi snakker teori nå hadde man jo da seff brukt 1911 singelstack i .40 heller og fått 10-11 plugger i.

 

singelstack er totalt uegnet i standard som vinnervåpen, noen ganger er det skyttere som velger skyte std med classic pang, f.eks. om det er for få skyttere i classic, og man har lyst på treningen og utfordringen/handicapen det gir.

 

Å henvise til posisjoner og antall skudd er relativt irrelevant da de fleste skyter og lader om i bevegelse, men du må planlegge for treigere stageplans p.g.a. arrays or hva som er bra fra hvilken posisjon i forhold til bevegelse.

 

1911 er egnet i classic. Der er det vinnervåpen faktisk ;) og minor/major er hva du foretrekker, samme skyttern hadde nok vunnet matchen uavhengig av minor/major stortsett. De fleste som skyter major lader dette selv, og det er betydelig mindre rekyl, 1911 major er ganske trivelig med major faktisk.

 

Søk den til milfelt, glocken er jo som jeg forstår regga på prod? OM de spør deg, er det lett nok å argumentere det igjennom. Jeg skyter som sagt mine 45 i militærfelt også, og dette er da legitimt.

Link to comment
Share on other sites

Siden vi snakker konkurransedyktig... hvordan tenker du å si at noe med 8 plugger i er konkurransedyktig i std og open? ;)

 

Greieste uten tvil er å sette 1911 classicen på nsf milfelt ( og gjerne bruke den her også )

Litt usikker på hvordan man får til det med en G17 i skapet; den kan jo definitivt brukes til milfelt.

 

Hva angår konkurransedyktighet, tenker jeg som så at man med en 1911 i minor er rimelig konkurransedyktig i Standard, da man har ti skudd i magasinet, og maks skudd per posisjon er ni. Magbytte mellom posisjoner skulle være uproblematisk - i alle fall på papiret. Friheten man da har til å modifisere våpenet, gjør det mer egnet enn en Production-lovlig Glock 17 - igjen i alle fall på papiret.

 

Papiret ditt stemmer desverre ikke med virkeligheten, noe du sikkert vil erfare etter at du har fått deltatt i sporten litt mer.

En posisjon kan regnes som en bevegelse med overkroppen som er så liten at du nesten ikke tar fingeren ut av avtrekkeren en gang. I tillegg forflytter man seg saktere når man bytter mag kontra å bare løpe, så ethvert magskift betyr lengre tid, tid som akkumulerer seg gjennom hele matchen. Men dette er ikke noe du behøver å spekulere i selv, det er bare å se på combined results på SSI fra noen større matcher så ser du veldig enkelt hvordan de forskjellige divisjonene ligger ift til hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Hver sin lyst. Selv sikler jeg på en STI Trojan, med noen modifikasjoner (nye grepsplater, forstørret magutløser, og en backstrap med litt flaring på magwell). Litt usikker på om det blir FDE eller sorte grepsplater. Mmmm. Sort. MMMM!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...