Jump to content

MAS / MAO rifle - hva brukes?


JoeHugin

Recommended Posts

Det er vel bare å slenge inn en søknad på rifle, du trenger ikke bestemme deg for modell på forhånd (med mindre du søker på halvauto).

 

Med tanke på kaliber vil jeg tro 6,5x55 er ganske ideelt for å klare major, ellers er vel .308 også veldig lett tilgjengelig, men med litt mer rekyl og litt dyrere ammunisjon.

 

Skyter du manual action standard er magasinbegrensningen 5, pluss 1 ekstra i kammeret ved start. Det er en fordel med avtagbare magasin, men du kan sikkert være ganske konkurransedyktig med innvendig magasin dersom du trener på lading. Det er fritt frem å bytte til andre jernsikter: Dioptersikter er veldig presise, mens større ringer som ghost ring + en enkel "fremsikte-post" er raskere. Jeg tror ikke hastighetsforskjellen blir så stor, og ville satset på det mer presise dioptersiktet.

 

I open er det fritt frem med kikkertsikte, magasinkapasitet, komp og tofot. Her gjelder det vel som ellers i rifle med lav-forstørrelse kikkertsikter (1-4, 1-6). Her vil man nok ligge litt etter med et innvendig magasin.

 

Hvilke rifler? Det meste av jaktrifler og skytterlagsbørser kan nok brukes. Mauser og Krag er rimelige å få tak i, og vil sikkert konkurrere bra i manual standard. Med tanke på open kan det kan det fort balle på seg med modifikasjoner, og det kan være litt arbeid å montere optikk. Men det er jo moro da. :) I open tror jeg Sauer 200 STR vil være veldig konkurransedyktig med avtagbare magasiner, gode løsninger for feste av optikk, det fins adapter til originalkolben for tofot (picatinny), og det er enkelt å få tak i brukte løp billig, og bytte selv. Rettrekkere som Blaser vil sikkert også ha en liten fordel da de er raskere å operere, eller pumpemekanismer. Men til slutt tror jeg det kommer mest an på skytteren, og hvor mye han har trent. ;)

 

Har lett etter underbeslag til Mauser selv, og dessverre virker som det er få gode løsninger. De som finnes er for det meste raklete, og holder som oftest bare 2-3 skudd. Har lest om noen som har kjøpt Voere-undebeslag (dyre!) som passer til noen magasiner fra Voere (dyre!!!), men som har blitt modifisert til å ta Sauer magasin. Det funker sikkert veldig bra, men høres ut som mye arbeid. Har også lest om noen originale 20-skudd magasiner som ble laget til Mauser for skyttergravene, og de skal visst ha fungert bra, men er nok vanskelige å få tak i/ museumsgjenstander.

Link to comment
Share on other sites

I mao bør vel en Mossberg mvp være genial.

Rifla ca 6k

Magasin 3-400 per stk?

Sikte fra 3-4k til 30k

sikte montasje pluss minus 1k

Munningsbrems 1k ish.

Slipper å bygge om ett våpen og bra tilgang på magasin/komp.

 

Eller

Mauser 98k

Rifle 1k til 1,5k

Ombyggning til større mag?

Sikte fra 3-4k til 30k

sikte montasje pluss minus 1k

Gjenge løpet for komp+komp 1k pluss

 

Men hvor mye skytes MA og hvor mye vill en legge i det, oftest det eller følser som bestemmer hvor dyrt det blir :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For open, så hadde M98 i et lett chassis som tar .308 PMAG hadde vært drømmen. 8) Siden .308 er kortere, kan den vel være enklere å ha med når man skal velge magasin. AG-magasin er meget spennende, men jeg tror magasinet blir for bredt. Skal se om jeg kan få til en sammenligning.

 

Ellers kan man jo delta med det man måtte ha (jaktrifle f.eks.). Har sett mange med dyre rifler på konkurranser som ikke skyter spesielt bra (sa ikke at jeg er god :P ). En helt standard Mauser/ Krag kan også være en grei og billig måte å komme i gang i manual standard divisjonen. Norma lager forresten Krag-sikker 6,5 ammo (Sierra) som klarer major-kravet med god margin ved hjelp av tung kule.

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 CTR i 308 med 10 skudds TRG-magasin, 51cm/19mm semitung pipe, som også er gjenget for demper, er ferdig rett ut av esken.

 

img9995ctrT3.jpg

 

CDI lager også underbeslag til M98 for AICS 10-skudds magasiner. Drømmeutstyr for en K98K eller KV59/67 i 308.

 

Mauser-SAC-6.jpg

 

CDI har tom norske forhandlere.

Link to comment
Share on other sites

Fant en M67 i 308, som jeg kan lese meg til var dette favorittriflen sammen med Krag, før Sauer 200 STR kom?

Og som jeg har lest meg til er det håndplukkede låsekasser på disse, kontra militære M98? Og i tillegg justerbart avtrekk etter 1975?

 

En slik med underbeslag som tar magasiner høres jo ikke dumt ut. Vil tro lading med klips er "umulig" om man setter kikkert på en slik rifle M67/M98?

Link to comment
Share on other sites

AG-magasin er bredere enn underbeslaget på Mauseren, men det går kanskje an å lage til en custom løsning med nytt underbeslag. Dermed kommer vi innpå at sannsynligvis alle underbeslag for double-stack magasiner (f.eks. AICS) krever utvidelse av hulllet i stokken.

 

Jeg har ikke spesiell kjennskap til M67 vs. M98, men har ved en anledning sammenlignet to eksemplarer til banebruk. M98-en hadde fått banestokk, men jeg vet ikke hvilke andre modifiseringer. Låskassen og sluttstykket var iallefall glatt som silke, og avtrekket var ganske brukbart. Hadde høye forventninger til M67-en, men det virket som den hadde en slags parkerisert finish på låskasse og sluttstykke som skapte friksjon. Sluttstykkegangen litt mer ruglete og slarkete, og avtrekket var forferdelig. Så det fins sikkert litt av hvert, en M67 trenger ikke nødvendigvis å være bedre enn M98 (selv om man kanskje skulle tro det). Har hørt om justerbare avtrekk til Mauser som kalles danskeavtrekk (tror de er laget av Schultz & Larsen), men vet ikke om de lages lengre. Ellers har Timney noen som er populære å sette i jakt-mausere.

 

For ordens skyld vet jeg ikke hvordan utkastet på Mauser er, men en ting med eldre rifler som ikke var designet for optikk er at utkastet ofte gikk ganske rett opp, eventuelt litt opp og på skrå. Så lenge man har litt klarning til skinne og kikkert går det sikkert som regel bra, men man kan kanskje få problemer med utkast i ny og ne. Er man uheldig kan også justeringsrattet på kikkerten stå litt i veien for utkast. En annen mulighet er "scout-sikte" (fremovermontert), da enten kikkert eller rødpunkt. På militære M98-stokker tror jeg det går an å bytte ut baksiktet med en picatinny-skinne. Men slike kikkerter med lang øyeavstand er ikke kjent for å være så gode, så ville kanskje satse på rødpunkt hvis jeg skulle ha fremovermontert optisk sikte.

Link to comment
Share on other sites

M98/59/67 har utkast til høyre side, uproblematisk mtp kikkertmontering. Utkastet i M98 er bombesikkert all den tid utdrageren er god, kombinert med at utkasterfjæra er hel. Når den ryker blir det krøll, men lett å fikse. M67 har omsmidd hevarm som passer bedre til kikkertmontering enn M98. Det finnes også gode løsninger for ombygging av sikringsfløyen til å passe bedre med kikkert, tror det er winchester Mod70 type sikring som er mest utbredt. En M67 er et godt og billig utgangspunkt. Ellers Ruger GSR og Sauer 200STR som nevnt lenger opp. Mossberg MVP har begynt å dukke opp.

 

Tilpasning av stokk er noe enhver børsemaker og endel fingernemme lett fikser.

 

Blaser rettrekker som nevnt tidligere er vel toppmatet (korriger meg gjerne om jeg tar feil her), og da er det bare å legge igjen enhver ambisjon på dørmatta hjemme. For de som har ambisjoner utover listefyll, vel å merke ;-)

 

Håper du blir med og skyter MAS/MAO, Joakim; der er sinnsykt artig, og vi er altfor for få. På DOR 2015 er det 2 påmeldte i hver av de 2 klassene, altså 4 totalt. I fjor var vi kun 2, begge i MAO. Trenden er iallefall stigende, om ikke noe å ta helt av for ennå...

Link to comment
Share on other sites

Ja, MVP tar ar-magasiner. Ingen vits å skyte minor i MAO/MAS, gå heller for major og spar noen poeng. MVP'en kommer i 308 også, den tar også kurante magasiner. Med en forlenget magasinutløser kan sikkert mvp'en bli ei god konkurransebørse. 20-skuddsmagasiner er hett, og det skal i teorien holde akkurat til long course. Så var det praksisen da... ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Jeg skal stille i manuell open minor med en Mossberg MVP varmint i .223 med et micro rødpunkt.

Fordelen tenker jeg er at de tar AR-15 magasiner.. kan virke litt slarkete i magasinbrønnen, men lader bra fra pmag. orginalmagasinet er rakkel og kan lage trøbbel..

 

Har også en MVP patrol i .308 med kompensator. de bruker AR10 magasiner som ikke er så dyr funker veldig bra med pmag der også. Hadde stillt med denne om jeg hadde hatt et skapelig sikte til den.

 

 

Rapport kommer etter stevne.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tenkte kanskje dette er rette stedet å spørre om regler, først og fremst er det MAS5 jeg lurer på.

 

Har jeg forstått riktig:

 

1 skudd per blink.

 

MAS 5 betyr enkelt og greit aldri mer enn 5 i magasinet, men det er ok med 5+1 ved start.

 

6.5x55 i ok for Krag ladning er nok til major. Vil dette holde i en karabin også? (Har Krag også, synes det er greit at alle skudd jeg har i 6.5 er ok for begge børsene.)

 

Er det greit med hylse samler på rifla?

 

Ellers som Semi standard?

 

Også lurer jeg litt på hvor jeg kan ha klips med skudd, er det ok med magebelte? (Type svensk, med mange lommer) Eller må jeg ha dem bak ved hoftebeinet som ellers?

 

Ellers har jeg planer om å bruke denne:

WP_20150721_002.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det var der jeg var for å finne ut av ting, men synes ikke det var veldig forklarende på de spørsmålene jeg hadde :) Ville uansett ha en bekreftelse på at min forståelse av reglene var riktig. Har forresten alltid blitt fortalt at magasinene må bak hoftebenet på Rifle standard.

 

Ok, er det

12 Restriction on position of pouches and magazine retention devices and other equipment No

 

som sier at det er greit å ha klipsa hvor som helst?

Link to comment
Share on other sites

1 skudd per blink.

Ja, 1 skudd per blink i Manual og 2 i Semi. Se regel 9.5.1.

Link: Rifle Rules 2015.

 

MAS 5 betyr enkelt og greit aldri mer enn 5 i magasinet, men det er ok med 5+1 ved start.

(Heter bare MAS, ikke MAS 5 :P ). Ja, i MAS kan du ha 5 i magasinet + 1 i kammeret. Det kan du underveis i hele øvelsen, men du kan aldri ha 6 eller mer i magasinet etter startsignalet, da blir du flyttet til Manual Action Open (se regel 6.2.5.1).

 

6.5x55 i ok for Krag ladning er nok til major. Vil dette holde i en karabin også?

Mulig, men du bør kronografere for å være helt sikker.

 

Er det greit med hylse samler på rifla?

Ja, det er tillatt. Avhengig av type hylsesamler kan det kanskje bli litt knot med dårlig utkast og vanskelig etterfylling av magasin, men det er jo bare å prøve.

 

Ellers som Semi standard?

Appendix D i regelboka styrer divisjonene, kan komme på tynn is hvis jeg sier alt ellers er som Semi Standard. Hurtig-guiden på nettsiden er bare en hurtig-guide, regelboka styrer.

 

Også lurer jeg litt på hvor jeg kan ha klips med skudd, er det ok med magebelte? (Type svensk, med mange lommer) Eller må jeg ha dem bak ved hoftebeinet som ellers?

Ingen begrensning på plassering av magasin/ klips i rifle, se regel 5.2.4.

 

Ellers har jeg planer om å bruke denne:

WP_20150721_002.jpg

Kult! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...