Jump to content

Kjøpe Rifle. Trenger hjelp


Un87

Recommended Posts

Jeg går med planer om å kjøpe meg rifle. Jeg er temmelig blank når det kommer til det meste om rifle så jeg trenger noe rettledning for å kunne snevre meg inn i denne uendelige jungelen av kaliber og modeller.

Til høsten flytter jeg til Svalbard for å studere friluftsliv. Så å kunne eie en egen rifle som jeg kjenner om man skulle være så uheldig å måtte bruke den mot Isbjørn føler jeg er en fordel.

Så da er spørsmålet: Finnes det rifler som i verste fall kan felle isbjørn, men som samtidig går ann å bruke på småvilt uten skyte i stykker alt som er spisbart, eller må jeg da ha en annen rifle?

Jeg skal ha en rifle som kan brukes på alt, om ikke rype, men hvert fall storfugl, rev, hjort og elg osv. Så det meste som er jaktbart i norsk natur med andre ord. Er ikke noe fan av posteringsjakt så den kan ikke veie alt for mye heller.

Pris regner jeg med å legge meg omkring 12-13000.

 

Hva anbefales?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Slik jeg ser det, så er det 3 kalibre som egner seg godt til ditt formål. Det er 6,5x55, 308 Win og 30-06 sprg. Alle kan brukes til dine formål, men spørs om 6,5x55 er noe knapt på bjørnen ?! Jeg har selv en Tikka T3 i 6,5x55 og er storfornøyd med den. Du kan velge ammunisjon etter formålet med jakten din på alle disse kaliberene. Du kan selvsagt også vurdere kraftigere kaliber, men da faller nok noen av bruksområder litt bort. Tror ikke det bli mye igjen av en rype som er skutt med en 300 WinMag.

 

Personlig tror jeg at jeg ville ha valgt en 308 Win om jeg var deg. Da er du nok innenfor på alle formålene du hadde tenkt.

 

Når det gjelder merke, så ville jeg anbefalt en Tikka T3 eller en Remington 700, forutsatt at budsjettet ikke tillater type Blaser eller Schultz & Larsen. De fleste merker har god presisjon, men jeg har hatt ei Ruger Mark 2 en gang som var helt umulig. Skjønte det også på andre at det var utfordringer med denne, så mitt råd er å styre unna Rugere.

 

Det viktigste er kanskje optikken, kjøp en god kikkert. Om du skal bruke den til toppfugljakt, så kan det være lurt å ha en kikkert med god forstørrelse. Skal du jakte på rev eller villsvin, så er det lurt med en lyssterk kikkert og da kanskje også med rødpunkt, eller opplyst retikkel. Kikkerten er nesten viktigere enn børsa.

 

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert på isbjørn eller andre bjørner, men jeg tror ikke jeg ville hatt noe mindre enn 375 H&H til selvforsvar mot en angripende isbjørn. Og da trenger du å trene en del med den for å treffe. Jeg ville heller ikke hatt for lett rifle i dette kaliberet, da det sparker en smule. Enig med Chiefen.v at to rifler er tingen. Ihvertfall dersom du skal jakte småvilt.

Link to comment
Share on other sites

Til Isbjørn: En brukt 9.3x62 eller noe. En sulten Isbjørn på flere hundre kilo krever litt å stoppe. Hvis det er flere i følget og alle har rifler så kanskje brukt .308 eller noe.

Å bli spist av Isbjørn er visstnok en ugrei opplevelse.

Kanskje de har noen esker ekstra godt egnet ammo på hylla der oppe.

 

Alminnelig storvilt jakt på fastlandet .308 brukt eller ny. Unngå Remington 710 og 770 så er resten til å leve med så sant rifla er i god stand.

(Nei - jeg har ikke store krav.)

 

.223 til jakt på det mindre. Finn ei kule/skudd som er subsonisk

og ikke skyter spisbart vilt i småbiter. Hvis du er av det nostalgiske/romantiske slaget så finnes det flere kaliber. Jeg er av det kjedelige praktiske slaget og holder meg til en oljegruset landevei og tenker 50-100 år framover. Arvingene skal klare å finne ammo på hylla de også.

 

Optikk? Med det budsjettet får du ta det som følger på kjøpet og håpe det beste.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

De fleste merker har god presisjon, men jeg har hatt ei Ruger Mark 2 en gang som var helt umulig. Skjønte det også på andre at det var utfordringer med denne, så mitt råd er å styre unna Rugere.

Dette er med all respekt å melde bare bullshit!

Å fraråde å kjøpe Ruger M77 basert på ei mandagsrifle må være noe av det tynneste argumentet jeg har sett på lenge.

 

Jeg har hatt flere M77, både MK II og Hawkey, og samtlige har vært ypperlige bruksvåpen for hard jakt med presisjon som holder i massevis, og det samme gjelder funksjonalitet.

Det er mye våpen for pengene etter min mening og erfaring

 

I dag står det fire Ruger-våpen i skapet mitt, deriblant to stk M77 MK II, og presisjon på begge disse er minst like bra som det assorterte utvalget av jaktvåpen jeg ser på skytebanen i løpet av sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Ser Joika kom meg i forkjøpet :winke1:

 

http://www.vapen-soilen.no/display.aspx ... rodid=9251

 

Overstående er vel vanskelig å komme utenom i det prissjiktet du refererer til om det er et nytt våpen du er på utkikk etter. Kjøpte en slik hos søilen i 2014 sammen med en Meopta modell "et eller annet" (kan sjekke modellbeskrivelsen når jeg kommer hjem i kveld om av interesse) til den prisen du skisserer.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Chiefen - start med ei rimelig rifle som duger mot isbjørn. Med egnet ammo blir det mat av fugl, også med kalibre som 9,3x62. Hvis du vil jakte fugl/småvilt, kjøper du ei mer velegna rifle (med god kikkert!) til det formålet, når du har fått mer erfaring. På bruktmarkedet kan det være noen gode tilbud.

 

Denne duger til isbjørn - og tømmer ikke bankkontoen. Kalibret er 30-06. Ei slik rifle kan jo bli "mauser-prosjekt" senere - hvis du liker spikersuppe!

 

Vil du ha ei rifle som ser litt bedre ut er denne et godt valg - og prisen er MEGET god. Kaliber 308 W, med klakker, så du kan montere kikkert, hvis du vil knerte fugl (til nærforsvar mot kvitbamse ville jeg foretrekke åpne sikter).

 

Disse to riflene har M/98-mekanisme - det aller beste mot dyr som vil fjerne deg fra folkeregisteret.

Link to comment
Share on other sites

Skyter du isbjørn på slik avstand at optikk må til har du masse trøbbel i vente.

 

Skulle jeg rotet meg borti noe som krevde jevnlig bevæpning mot bjønn ville en kortløpet pumpehagle ladet med slugs være første valg, HV-mauser nr 2. Begge tørrpusset og gjerne påsveiset grove sikter laget garasjen og malt selvlysende orange.

Link to comment
Share on other sites

Hagle har jeg, så det blir ikke aktuelt. Er slug forøvrig tillatt på Norsk jord?

Planen var å kjøpe en "allround" rifle som jeg kunne bruke til det meste.

Kan få leid rifle, men jeg trives bedre med våpen jeg kjenner, så slipper jeg å stå å utbedre klikk feks i en ugunstig situasjon.

 

Nå viser det seg jo det at jeg faktisk har tilgang på Mauser som jeg kan få/arve. Så da blir jo saken litt enklere. eller?

 

Da blir vel det beste allround kalliberet 6.5 etter hva jeg har skjønt.

Skal ikke lide noen nød da vil jeg tro.

Var å prøveholdt rem 700 og tikka t3 i dag. Det følges litt billig ut med "plasstokk", men det holder vel antar jeg.

Føler at å kjøpe rifle er som å kjøpe en bil usett. Man må bare gamble på at den er bra.

 

Skal til wingevåpen i morra og titte litt så får se om jeg blir noe klokere da.

Takk for all hjelp foreløbig hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Et av favoritt-temaene på dette forumet, fra starten i 2007, har vært "6,5x55 til elg". Det er et utall tråder om det - og masse innlegg. Det er mange som mener at 6,5x55 er så svak/dårlig/anemisk at den ikke burde vært godkjent til elg, og tilsvarende mange som viser til at 6,5 har kverket mer elg enn de andre kalibrene til sammen (men også skadeskutt mest???) i Norden.

 

Når det gjelder bruk av 6,5 til norsk bjørn, er det nok en del flere som mener at den ikke er så godt valg. Ikke fordi en bjørn er større, eller mer hardskutt, enn en elg, tvert imot. Men det er altså et dyr som kan finne det for godt å forandre utseendet ditt ganske omfattende - og kanskje gi deg permanent hybel med 6 fot torvtak, hvis den skulle bli skadeskutt og passelig irritert.

 

Hvis du skal bruke våpenet mot isbjørn, som er vesentlig større (og enda raskere!) enn norsk brunbjørn, er 6,5 et kaliber som relativt få vil anbefale (joda, det var Krag-Jørgensen som ble brukt av de legendariske isbjørnjegerne). Den har rett og slett for liten diameter. Treffer man ikke sentralnervesystemet, er dyret mobilt, inntil blodtapet er blitt så stort at blodtrykket til hjernen går vesentlig ned. Jo større diameter på det ekspanderte projektilet, jo fortere blør dyret ut. Forholdet mellom opprinnelig diameter og ekspandert diameter er omtrent likt, uansett kulediameter. Derfor vil alltid større diameter gi større høl, og raskere død (forutsetter selvfølgelig at projektilet har omtrent samme konstruksjon, tverrsnittsbelastning og hastighet).

 

6,5x55 er sikkert god nok til rene skudd bak bog, sjøl på elefant. Og det er ikke særlig viktig om elgen løper 40 eller 60 meter, før den faller om. Men dersom man skyter på en angripende isbjørn på 21 meters avstand, kan det, bokstavelig talt, være livsviktig at den faller etter 20 meters løp, i stedet for 30.

 

Eller, for å si det kort - skal du ha våpen mot isbjørn, er nok 308 W minste/svakeste kaliber du bør vurdere. Derfor rådet fra Chiefen, Trooper og meg - kjøp deg ei (rimelig) rifle som duger til forsvar mot isbjørn (Den Parker-Halen var snerten! Og det er masse gode fuglepatroner i 308 W). Ei rein fugle-rifle i 22 Hornet/222 R/223/22-250 kan du jo kjøpe senere.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg formulerte meg litt dårlig. 6.5 til bjørn vil ikke være noe alternativ. Det blir å bruke Mauser med stålsikte.

Ikke kommer jeg til å jakte bjønn, og mest sannsynlig ikke elg heller.

Det blir å ta med mausern til Svalbard, og kjøpe en allround rifle til annen jakt. Som student kan man ikke kjøpe både og, man må ha noe som passer til flere formål. Men en 223 vil nok bli kjøpt ved senere annelding, men akkurat nå vil jeg ha noe som passer det meste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...