Jump to content

Løpsbytte Kongsberg 393


Stec

Recommended Posts

Jeg spør så dum jeg er.. Er i pipegjengene i/på en relativt nyinnkjøpt Kongsberg 393 innsatt med noe lurium ala Locktite? Prøvde å "opperere" ut pipa i dag, men den sitter der enda, for å si det pent. Må jeg bruke varme?

 

Blir nok så jeg setter bort jobben, før jeg ødelegger noe, men regner kanskje med at pipa sitter hardest første gangen, liksom, og at jeg skal klare jobben selv siden. Er flere her som snakker om det er en grei sak å bytte pipe på en Kongsberg.

Link to comment
Share on other sites

Jada, vet jeg kan spørre caine, men dette haster, så det blir etter den som svarer best/først-prinsippet.

 

Har i grunn fått svar på noe av det jeg lurte på, men det dukker stadig opp mer. Min Kongsberg er levert i 6,5x55. Vil den da mate "korte" 308-type patroner? Har forsøkt både 243 og 308 uten at jeg vil påstå at det går smooth. Hva skal eventuellt til for å få det til? Hva slags kassenøkler bruker dere som driver med pipeskifting i disse kassene? Jeg har fått fatt i et gammelt sluttstykke som jeg håper på å få til noe av.

Link to comment
Share on other sites

Et sluttstykke er et førsteklasses utgangspunkt som kassenøkkel. (Skal se om jeg ikke har et bilde eller to et sted. Du kan også få de fysiske målene til min nøkkel også hvis det er av interesse)

 

Innen jeg fikk meg egen kassenøkkel laget av et sluttstykke, benyttet jeg en stor skiftenøkkel med "shims" av papir i mellom. Dette fungerte fint. ..Selv til å få løsnet pipa som Ragnar Hansen hadde skrudd til med tonnevis av kraft+Locktite. :shock: Måtte varme kassa temmelig mye den gangen for å få løsnet fandenskapet.

 

Har lagt vekk skiftenøkkelen etter råd fra Mentor om at kassa ikke har godt av å bruke skiftenøkkel i lengden.

Link to comment
Share on other sites

Glemte å svare på dette spørsmålet:

Har i grunn fått svar på noe av det jeg lurte på, men det dukker stadig opp mer. Min Kongsberg er levert i 6,5x55. Vil den da mate "korte" 308-type patroner? Har forsøkt både 243 og 308 uten at jeg vil påstå at det går smooth. Hva skal eventuellt til for å få det til?

Skulle mene det kun er et bytte av magasinet til et med "innsats" og kortere medbringer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er glad for alle gode råd og tips. Bilde av kassenøkkel er supert. Jeg har vært inne på tanken om få en kamerat med tilgang på cnc maskiner, til å lage en kassenøkkel etter modell av den jeg har. Den skulle bli temmelig sterk, laget i massivt stål, med mulighet for å sette på en lenger "arm" ved behov.

Link to comment
Share on other sites

.

På oppfordring:

SANY0626.JPG

Bilde i full størrelse:

http://bilder.kammeret.no/albums/userpi ... NY0626.JPG

Denne har ikke jeg laget, men jeg har delvis kopiert denne enkle og gode løsningen på en låskassenøkkel til 393'n til Gravningsmyhr.

-> stec . Siden du har et gammelt sluttstykke du kan bruke, så er dette svært enkelt. Hvis det er et sekunda sluttstykke som ikke har blitt gjort ferdig på Kongsberg du har fått, så må du huske på å dreie ned bolten til det går i kassa.

Link to comment
Share on other sites

Hva er diameter og lengde på messinghylsa forran på nøkkelen? Takk for godt bilde.

Sorry, du skulle jo ha mål også.. Kommer her:

Ø messingbit = 15,5 mm.

Lengde ut fra enden av bolt Ø 12,5mm

 

Den jeg har laget har jeg borret bort støtbunn med et 12mm bor i dreibenk ca 16mm dypt. Deretter er en messingstang dreid til nøyaktig tilpasning.

Forlengelsen av bolten har jeg tig-sveist m/fure for godt hold, og deretter dreid for kosmetiske hensyn. :)

Stålstanga som er brukt som forlengelse har Ø 22,3mm, Lengde ca 100mm.

 

Sett i gang! :D

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen messinghylse. Det er en solid bit messing som butter mot kammerenden på pipa.

Eller for å si det på en annen måte: Den er nødt til å være der for at låseklakkene på bolten (nøkkelen) kommer i riktig inngrep mot låseklakkene i kassen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet vekta på ei 393 kasse med sluttstykket i??

 

Skal du ha vekta på kun kasse og bolt? eller komplett m/magasin og avtrekker?

Jeg kan gi deg cirkavekt og/eller nøyaktighet ned til +/- 10gram om du ønsker. :mrgreen:

 

 

tenkte på komplett kasse klar til bruk.

Link to comment
Share on other sites

Komplett kasse m/.308 magasin, avrekkerbøyle og skjefteskruer veide på min gamle kjøkkenvekt. - ca 1150gr

 

Okay. Vet du om løpene fra 393 og 389 passer om hverandre?

De passer som hånd i hanske, Gunnar. :wink:

Det er en av tingene jeg liker aller best med Kongsbergene mine.

Bare pass på at piper med siktemidler får man aldri til å stemme med indekseringen på gjengene.

Man vil få front og baksikte opp-ned eller til en av sidene.

Link to comment
Share on other sites

Da sitter det ei 243 pipe i Kongsbær'n min. Tror jammen-meg jeg har 270 og 6,5 piper liggende også :D Takker Bamrud for god hjelp med bilder og rettleiing.

 

Var hos en lokal smed i går kveld å gjorde jobben. Var litt usikker på om det måtte varmes for å få det til, men det slapp vi. Fikk kappa og gjenga for lyddemper med det samme. Det morsomme var at han (den lokale smeden) hadde liten tro på den kassenøkkel-patenten jeg har laget etter Bamrud's tegninger. Han mente den var for veik, og at den ikke ville holde hvis et løp satt skikkelig i kassa. Det endte med at han satte fast ei pipe så godt som han mente den burde sitte, og at jeg etterpå skulle prøve meg med min nøkkel. Jeg satte inn nøkkelen å løsna pipa lett som bare det. Endte opp med at jeg fikk skryt for god patent.

 

Nå mangler jeg bare ei 9,3 pipe og en kort magasinboks, så har jeg ei komplett systemrifle, som etter min subjektive mening ikke står noe tilbake for hverken Sauer eller Blaser, og jeg har hatt begge deler.

 

Takker igjen for god hjelp!

Link to comment
Share on other sites

Nå mangler jeg bare ei 9,3 pipe og en kort magasinboks, så har jeg ei komplett systemrifle, som etter min subjektive mening ikke står noe tilbake for hverken Sauer eller Blaser, og jeg har hatt begge deler.

Det er jeg helt enig i ,Stec.

Reinhard og undertegnede tenkte i vårt stille sinn at vi skulle ta en demonstrasjon under fjorårets SF for å bevise nettopp dette. :wink:

Patenten med bolt som låskassenøkkel er utviklet i "miljøet" på Kongsberg og er anbefalt av produsent, så den duger. 8)

 

Sender til slutt med et lite tips på veien angående hvor hardt du skal skru fast pipa.

Ikke skru hardere enn strengt tatt nødvendig.

Når pipa er skrudd nesten helt inntill fronten på kassa, så gi kun et lite nøkk med låskassenøkkelen.

Med nesten, så mener jeg at det gjenstår ca en 1/8 runde igjen før pipa bryster mot kassen.

Unødvendig hard tilskruing vil i lengden gi mer slitasje på både våpen og utstyr enn det fortjener.

 

Behandler du kasse og piper riktig, vil du ha ei super systemrifle som du vil glede deg over i årevis!

Link to comment
Share on other sites

Ok dette er ett trådkupp :shock:

Viss noen vil skyte meg for dette så kjør i vei :wink:

Det eg vil snike inn er ett lite spørsmål ang 389 og 393.

Kva er forskjellen på desse to?

Ser att løpa går om kvarandre.

Er det årsmodeller eller kalibergruppe?

Link to comment
Share on other sites

Mentor får skyte meg om jeg ikke har helt rett nå, men det er samme rifla.

Denne modellen ble først lansert? i 1989 og ble laget på Kongsberg våpenfabrikk. Derav modellbetegnelsen Lakelander 389.

Senere ble våpenfabrikken stykket opp og delt, og riflefabrikken fikk nye eiere og nytt navn (Kongsberg Smallarms) rundt 1993 og produserte rifla videre under modellbetegnelsen 393.

 

Lakelander navnet forsvant også underveis, men det mener jeg hadde noe med et tidligere samarbeid med Varberger i sverige.

 

Mentooor! Kom og hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Lakelander navnet forsvant også underveis, men det mener jeg hadde noe med et tidligere samarbeid med Varberger i sverige.

Mener å ha hørt at Lakelandernavnet kommer fra finske Lakelander 375. Etter konkurs havnet denne produksjonen i Sverige og ble Varberger. Kongsberg Lakelander 389 var en forbedring av designet av disse kassene. Men har ingen sikre kilder.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Dette fungerte fint. ..Selv til å få løsnet pipa som Ragnar Hansen hadde skrudd til med tonnevis av kraft+Locktite. :shock: Måtte varme kassa temmelig mye den gangen for å få løsnet fandenskapet.

 

.

 

:shock::shock:

 

Fikk mail fra Ragnar Hansen om at liming og hard tiltrekking var bannlyst hos han, når jeg presiserte at jeg ønsket å bytte mellom piper og ikke ville ha verken lim eller latmannsarmmoment.

 

Håper jeg klarer løsne min pipe nå da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...