Jump to content

Piper og puss ( bilder)


Streken

Recommended Posts

Veldig interessant!

 

En ting som slo meg - den kratringen i Steyr-pipa (ok 9000 skudd, mye kan ha forandra seg....) kan det komme av punktvis trykkpåkjenning under kaldhamringen?

 

Her skal det bli interessant å se, om du får tak i andre piper / fabrikater, eller andre med samme utstyr legger inn bilder!

Link to comment
Share on other sites

9mm løp har tydlige borringer. Pipa virker ikke som om den er kolbet (honet) innvendig før den er trukket.

 

Steyr tør ikke å tippe hva som forårsaker kratrene men har pipa vært mye i nærheten av saltvann?

Eller er det som du sier med kroningen på pipa. Pipa bør nok kappes 5-10mm og krones på nytt.

Hamredoren blir ikke dratt gjennom pipa. Den står fast og pipa blir smidd rundt samme punktet på doren.

Doren er ca. 100mm lang og svakt kon. Ved å justere denne opp og ned noen mm i området der hammerene arbeider endrer man kaliberet.

Så merker i pipa kan ikke komme fra hamredoren, da vil di i så fall være like i hele pipas lengde.

 

Når det gjelder Kongsberg pipa ble disse boret og kolbet helt fri for borringer før hamring.

 

Se forøverig: http://www.sluttstykket.com/forum/phpBB ... ght=#80410

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da skal jeg komme på besøk til deg før løpet skal på banen :wink: Og du skal brekke inn løpet :mrgreen:

Utrolig interresant dette her Streken, antar at rifler som bare brukes til jakt har ikke dette så mye å si?

Men det skal bli spennende å se om Lothar walter er så god som han påstår :idea:

Link to comment
Share on other sites

Gå inn på Sluttstykket under Søk og avansert søk.

 

Søkestikkord: ikke skriv noe her

Medlem: Skriv inn Mentor

 

Du får nå opp alle mine innlegg. På side 8 ca, midt på (nr.24 fra toppen) finner du et innlegg som heter:

 

Fremstilling av piper med hamring.

 

Jeg skrev dette innlegget 11/3/2005.

 

FINNER IKKE NOEN ANNEN MÅTE Å FÅ FRAM TEMA.

 

Og Morten, du har helt rett med i-o. Er rettet nå.

Link to comment
Share on other sites

9mm pipen er et veldig greit eksempel, egentlig på en uferdig pipe som Mentor sier. Den er rett og slett ikke kolbet/ honet. I denne pipen har jeg tenkt å bruke vold og slipepasta, i kombinasjon med blykuler, og se om jeg får bort litt av de verste bremsesporene. Denne pipen er bortimot boss, så det er en fin anledning til å prøve litt.

Steyr'en ? Vel den riflen har vært på sjøen, fjellet og rundtomkring. Det er meget mulig at det er restene av rust vi ser, og det ringte muligens et par bjeller når du påpekte det Mentor. Men jeg mener å ha sett tilsvarende før annet sted...

Det minner litt om utbrenning, og siden det ligger hovedsaklig langt foran i pipen trodde jeg det var det, og at det fikk den litt merkelige kratringen. Dersom det er rester etter rust må den ha rustet bare i den fremre delen av pipen.

Eksempel fra annen pipe:

utbrenning.jpg

 

Når det gjelder sporet, det går igjennom hele pipen. Jeg klarer ikke se for meg at jeg har laget det, og siden det går med jevn stigning gjennom hele pipen antok jeg at det ville måtte være fra fabrikken.

 

Ps: kan du fikse linken til SL Mentor? den virket ikke.

 

Jeg må si jeg ser fram til før og etter bilder når det gjelder lapping! Sørg for å ta MANGE bilder både før pog etter, dette er megainteressant, og jeg fom min del dropper gjerne gamle oppfatninger dersom et skikkelig bra billedbevis dukker opp, det er jo slik forskning skal bedrives, ny viten erstatter gamle teorier!

:D

 

Hvem har laga den 9mm pipa forresten?

 

Det maskineringsmerket skulle jeg ha likt enda flere bilder av, går det virkelig rett gjennom hele løpet og krysser bommene hele veien? Utrolig at Steyr ikke har oppdaga / gjort noe med det!

Link to comment
Share on other sites

Gå inn på Sluttstykket under Søk og avansert søk.

 

Søkestikkord: ikke skriv noe her

Medlem: Skriv inn Mentor

 

Du får nå opp alle mine innlegg. På side 8 ca, midt på (nr.24 fra toppen) finner du et innlegg som heter:

 

Fremstilling av piper med hamring.

 

Jeg skrev dette innlegget 11/3/2005.

 

FINNER IKKE NOEN ANNEN MÅTE Å FÅ FRAM TEMA.

 

Og Morten, du har helt rett med i-o. Er rettet nå.

 

Her er en direktelink til innlegget ditt, Mentor:

 

http://www.sluttstykket.com/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=7160&highlight=

 

8)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder utbrenning av pipe skjer dette gjerne i den vame sonen.

D.v.s. rett foran kammeret.

Ved bruk av raskt (hurtigbrennende) krutt blir det gjerne litt vel varmt og dette vil over tid tære på pipa.

Har vært borti rifler hvor eier hadde 12-13mm friboring p.g.a. utbrenning og fremdeles vant han Nordisk.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at bremserens fra Biltema fungerer mye bedre enn KG1 mot karbon og molybelegg. K12 derrimot synes jeg funker meget bra som mantelfjerner. Ikke er det amoniakk i den heller og den funker mye raskere enn Forrest skum. Bakdelen er at den ikke inneholder indikatorfarge.

 

Var innom Biltema i dag. Måtte selvfølgelig teste bremserensen, og ei rifle jeg brukte en del i går fikk være prøveklut. Kjørte igjennom fire lapper fuktet med bremserens og de første to ble skikkelig svarte, de neste to var det nesten ikke karbon/sot på. Dro en tørr lapp igjennom pipa etterfulgt av en med Butch Bore Shine for å se om jeg fikk ut noe mer, men pipa virka rimelig fri for karbon.

 

Ser ut til at bremserensen fungerer bra. :D

Link to comment
Share on other sites

BRfolket, og sikkert andre bruker jo bremserens til å rense bronsebørstene etter puss, så noen av disse kunskapsrike burde kanskje kunne svare på det? Jeg har en boks her, og det står ikke en dritt på boksen om hva den inneholder. Betenkelig i grunn.. Det står bare at det er Ekstremt brannfarlig, Irriterende, og miljøskadelig..

Så Streken mener at Forrest ect ikke er bra for pipene?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke enkelt å finne datablader på Biltemas produkter, men her er de ”samme produktene” fra andre leverandører.

DATABLAD Bremserens fra Wûrt

DATABLAD CRC BRÀKLEEN

Og til slutt min personlige favoritt som jeg bruker masse av:

CRC QUICKLEEN

 

Siden vi er inne på dette med bremserens og andre flyktige rensemidler, så får man en mye bedre effekt ved bruk av Forrest Bore Cleaning Foam når man først har dratt igjennom en gjennomfuktig lapp eller to med Bremserens, Quickleen eller rødsprit på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Leste i Precision Shooting om en benkeskytter som brukte lighterbensin for å "tørke" pipa etter oljepuss da han ikke gadd å bruke flere lapper, så de kara der bruker litt av hvert men tviler på at de vil bruke noe som ødelegger pipestålet. Dette blir synsing, men synes dere det høres logisk ut at en rensespray som skal brukes på bremsedeler er farlig for stålet? Jeg skal gi tilbakemeldig når jeg har skutt ut 6mm-pipa mi, hvor mange skudd den gikk før den begynte å spre. Går den like mange skudd som andre piper så kan vi avskrive myten om at den er farlig for stålet. :)I den har jeg brukt bremserens, KG12, Super1 og Gold Medallion (av og til) fra pipa var ny.

 

....skjønner at folk er forsiktig da. Piper er jo ikke så billig her i landet!

Link to comment
Share on other sites

- Det du sier med å dra gjennom en fille med bremserens før du bruker skum stemmer jo med det jeg har nevnt før om karbon oppå mantelen Bamrud.

Jepp! Ikke bare karbon fra moly og kruttrester, men også oljerester er godt å få vekk før man skumlegger.

 

Jeg "vet" egentlig også at ikke ammoniakken spiser stål, men jeg har blitt fortalt om at ammoniakk som har stått for lenge i piper har blitt ødelagt.

Hvorfor er det ( så vidt jeg vet) at produsentene av ammoniakk løsninger anbefaler at man nøytraliserer produktet med olje eller noe annet etter bruk ?

.

 

Ammoniakken er ikke skadelig for stål alene. Se på for eksempel på store kjøleanlegg.. Det er kun svartstål og en liten grad rustfritt/syrefast som gjelder i røropplegg og tanker.

 

Den beste måten å nøytralisere ammoniakk er å bruke vann, egentlig. Ammoniakk er svært lett oppløselig i vann.

Ammoniakk er også meget flyktig. Den har en lett gjenskjennelig sterk luktbar gass ved fordampning og etterlater seg en ”tørr” overflate som er sårbar for luftfuktighet, og det dannes fort rust. Derfor er det viktig å olje godt etter bruk av ammoniakkbasert mantelfjerner. Men siden ammoniakken nærmest tiltrekkes av fuktighet, så kan det også ligge igjen en salmiakkblanding i porer i stålet som har kommet av høy luftfuktighet. Denne ”salmiakken” vil bli liggende under oljefilmen fordi ammoniakk/salmiakk er i svært liten grad oppløselig i olje.

 

Derfor har ikke ammoniakk bare positiv innvirkning på våpenstellet.

 

Men ved bruk av løsningsmidler, som for eksempel bremserens, eller med varmt vann, vil man mest sannsynlig fjerne de siste restene av ammoniakk i pipa. Og pipa kan deretter oljes etter behov og personlig smak.

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...