Jump to content

Fler som har problem med höga blyvärdier?


SWEcerb

Recommended Posts

Ett par st i klubben som fått påvist förhöjda blyvärdier, ska testa mig jag oxå. 

Troligen kommer den från våran bana som är innomhus. 

Flera som har haft liknande problem?

Vilka åtgärder har ni gjort personligen och på skjutebanan? 

 

Tack på förhand för tips o råd. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk målt for et par-tre år siden. Dette etter en periode med 3-4 økter ine i uka. Inkludert tid som intruktør da. Ingen høye verdier, det ble rapportert som "mindre enn 0.4mikromol / l". 

Skytingen var da delvis på en "dynamiskhule", (der man "vasser i bly",  men dette var bare sånn annenhver uke eller noe sånt. Resten var en relativt moderne DFS 15m-bane. Avtrekket der oppleves som "ikke helt bra" og man er litt innsausa når man drar etter et par timer...

Rutine er å bruke egne klær på banen, som går av når jeg kommer hjem. Vaske hender og ansikt straks skyting er over, aldri spise noe på banen uten å vaske seg grundig først, og dusje før jeg spiser noe når jeg kommer hjem. Om dette betyr noe vet jeg ikke.

Banen blir automatisk støvsuget etter hver skyteøkt (mens avsug går, og i to timer etter), og regelmessig moppet med maskin. Lokalene oppleves som "rene". Dette tror jeg har en viss betydning.

 

Nye standarder til avsug har enda høyere luftmengder og hastigheter. Men retning, og at all luft går fra skytter mot skiver er nok viktig. 

 

K

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg målte i april 2019, 1,9 umol/L som er meget høyt sett ift referanseområdet som er <0,5 umol/L

 

Hadde da skutt mye innendørs matcher (dynamisk) de foregående årene, samt sikkert 10-12 innendørs matcher det året frem til jeg testet meg.

 

Kuttet ut mye skyting innendørs etter det, og på ca 1 år var bly redusert til 1,2 umol/L.

 

Nå skyter jeg kanskje 1-2 innendørs matcher i året, maks.

 

Jeg ser at mange som har "Hula" på St.Hanshaugen i Oslo som sin skytebane har kjøpt seg eget åndedrettsvern som de bruker.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Er det sånn at skaden har skjedd når man først han fått høye verdier en gang? Hørt at det samler seg i skjelettet 😔 

 

Uansett er bly og andre avfallsstoffer godt argument for å beholde alle utendørsbaner, og bruke ånderettsvern når man går på skytebaner inne. Det bør ikke være noen skam ☺️

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (8 timer siden):

Jeg målte i april 2019, 1,9 umol/L som er meget høyt sett ift referanseområdet som er <0,5 umol/L

 

Hadde da skutt mye innendørs matcher (dynamisk) de foregående årene, samt sikkert 10-12 innendørs matcher det året frem til jeg testet meg.

 

Kuttet ut mye skyting innendørs etter det, og på ca 1 år var bly redusert til 1,2 umol/L.

 

Nå skyter jeg kanskje 1-2 innendørs matcher i året, maks.

 

Jeg ser at mange som har "Hula" på St.Hanshaugen i Oslo som sin skytebane har kjøpt seg eget åndedrettsvern som de bruker.

Märkte du nån biverkningar av så höga värdier? Eller var det bara höga på papperet? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg var veldig mye på en innendørs skytebane en periode og gikk fra 0,4 til 1,4 i løpet av 3 mnd. sluttet da å oppholde meg på banen og gikk ned igjen i løpet av neste halvåret ca. En annen på samme banen var over 2, han ble syk av det, men ble normal igjen etter lengre pause.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg testet meg under en intensiv treningsperiode for noen år siden, og hadde et blyinnhold i blodet på 1,1 umol/L. 

 

Jeg informerte styret i skytterlaget, og bad meg med på et styremøte for å presentere risikofaktorer, særlig for barn og kvinner. Det ble gjort strukturelle forbedringer med ventilasjonen, samt at det ble iverksatt et strengere renholdsregime, iht. DFS sin veileder. Jeg kan ikke si at jeg kjenner noen innendørsbane som har høy nok luftstrøm, og nok undertrykk i rommet, til at man kan si at det er optimalt for utøvere som trener hver dag/flere ganger hver dag. Jeg er redd for at temaet er underkommunisert. Skytterne burde i det minste få opplæring i risikofaktorer, renhold og personlig hygiene.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nomina sunt odiosa skrev (24 minutter siden):

Jeg testet meg under en intensiv treningsperiode for noen år siden, og hadde et blyinnhold i blodet på 1,1 umol/L. 

 

Jeg informerte styret i skytterlaget, og bad meg med på et styremøte for å presentere risikofaktorer, særlig for barn og kvinner. Det ble gjort strukturelle forbedringer med ventilasjonen, samt at det ble iverksatt et strengere renholdsregime, iht. DFS sin veileder. Jeg kan ikke si at jeg kjenner noen innendørsbane som har høy nok luftstrøm, og nok undertrykk i rommet, til at man kan si at det er optimalt for utøvere som trener hver dag/flere ganger hver dag.

 

Oslo Skytesenter hadde, men strømforbruker var også på rundt 500 kroner i timen. Det ble oppgradert etter at det var flere ansatte som hadde for høye blyverdier.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg målte mine før jul, og de var høye. Jeg har hatt 2mnd pause og er nå nede på 1,3umol/L. 
Vi har bedriten ventilasjonsanlegg men det skal nå justeres etter at flere testet seg etter meg, og også hadde forhøyet verdier. 

Jeg har gått til innkjøp av ffp3 masker (engangsmasker) og har brukt de når jeg har skutt innendørs. Prøver riktignok å holde innendørs skyting til et minimum, og krysser fingrene for at våren starter tidlig :)
Bly i kroppen er ikke noe morro. Fikk en grundig gjennomføring av en sykehus lege på det området, og det satt skrekken i meg. Aldri mer innendørsskyting uten maske. 

Utfordringene med mye bly i kroppen er mange, og det samler seg i skjelettet og gjør deg benskjør, for ikke å snakke om skadene det påfører nervesystem, hjerne og indre organer.. 

Link to comment
Share on other sites

En interessant artikkel som hjelper på motivasjonen til å begrense eksponering; https://tidsskriftet.no/2002/06/diagnostikk-og-behandling/blyforgiftning-en-oversikt

 

 

Forholdet mellom blynivå i blod og observerte biologiske effekter

Barn

Bly i blod (mmol/l)

Voksne

 

7,5

 

Død

   
 

5

Encefalopati

Encefalopati

   

Nefropati

 

Alvorlig anemi

Anemi

   
   

Levealder synker

Kolikk

   
 

2,5

Hemoglobinsyntese synker

   

Perifer nevropati

Hemoglobinsyntese

2,0

Infertilitet (menn)

   

Nefropati

Vitamin D-metabolisme synker

1,5

Blodtrykk (menn) øker

   

Hørsel svekkes

   

Ery-protoporfyrininnhold (menn) øker

Nerveledningshastighet synker

1,0

 

Ery-protoporfyrininnhold øker

 

Ery-protoporfyrin (kvinne) øker

Vitamin D-metabolisme (?)

   

Mental utvikling avtar

   

IQ avtar

   

Hørselstap

0,5

Hypertensjon

Vekstreduksjon

   

Blytransport over placenta

   

 

 

 

Effekter av bly registrert hos mennesket

Sentralnervøse forstyrrelser

Reproduksjonssvikt

Synstap

Hørselstap

Redusert IQ

Menn

Retinale nevroner

Kokleære nevroner

Taleproblemer

Redusert libido

Kortikale nevroner

N. acusticus

Kognitiv svikt

Redusert sædkvalitet

   

Redusert reaksjonsevne

(morfologi og motilitet)

   

Redusert finmotorikk

Redusert testosteronnivå

   

Apati

     

Kvinne r

   
 

Infertilitet

   
 

Abort, preeklampsi

   
 

Føtal malformasjon

   

Perifer nervelednings-

Renale forstyrrelser

Anemi

 

forstyrrelse

Hypertensjon

Beinmarg

 

Perifer polynevropati

Tubulær dysfunksjon

Erytroide forstadier

 

Redusert reaksjonstid

Glomerulær dysfunksjon

   
 

Nyresvikt

 
 
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, SWEcerb said:

Märkte du nån biverkningar av så höga värdier? Eller var det bara höga på papperet? 

Jeg merket det på kroppen ja, da jeg hadde symptomer som matchet høyt blynivå, spesielt vondt i muskler og ledd i armene. Var derfor jeg testet meg :)

Link to comment
Share on other sites

Stimm skrev (På 28.2.2024 den 11.38):

Jeg målte mine før jul, og de var høye. Jeg har hatt 2mnd pause og er nå nede på 1,3umol/L. 
Vi har bedriten ventilasjonsanlegg men det skal nå justeres etter at flere testet seg etter meg, og også hadde forhøyet verdier. 

Jeg har gått til innkjøp av ffp3 masker (engangsmasker) og har brukt de når jeg har skutt innendørs. Prøver riktignok å holde innendørs skyting til et minimum, og krysser fingrene for at våren starter tidlig :)
Bly i kroppen er ikke noe morro. Fikk en grundig gjennomføring av en sykehus lege på det området, og det satt skrekken i meg. Aldri mer innendørsskyting uten maske. 

Utfordringene med mye bly i kroppen er mange, og det samler seg i skjelettet og gjør deg benskjør, for ikke å snakke om skadene det påfører nervesystem, hjerne og indre organer.. 

Testade med FFP3 mask och det gick helt ok. Tack för tipset! 

Vet att när jag snytit mig efter en träning så har det varit en hel del svart som kommit ut. Så mask är att anbefalla. 

Link to comment
Share on other sites

SWEcerb skrev (13 timer siden):

Testade med FFP3 mask och det gick helt ok. Tack för tipset! 

Vet att när jag snytit mig efter en träning så har det varit en hel del svart som kommit ut. Så mask är att anbefalla. 

Det hjalp godt for min del. Mine blyverdier synker enda, til tross for at jeg skyter innendørs med maske :) Jeg blir å bruke maske innendørs fremover - uansett. 

Enn så lenge bruker jeg bare Biltema sine engangsmasker, men når høsten kommer, så investerer jeg i en filtermaske som passer sammen med skytebrillene. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...