Jump to content

Kjøpstips kombi.


cste

Recommended Posts

Hei! 
 

ønsker å kjøpe en lettest og billigst mulig kombi til småvilt/rådyr.

 

vurderer også docter eller aimpoint

 

tar gjerne imot brukserfaringer på docter vs aimpoint!

 

bruksområdet blir hagle med mulighet for rifleskudd og hold over 100m blir ikke aktuelt.


takk for tips og råd!

 

Link to comment
Share on other sites

cste skrev (21 timer siden):

 

ønsker å kjøpe en lettest og billigst mulig kombi til småvilt/rådyr.

Dette er å be om pose og sekk.

 

Først og fremst er alltid billigere å kjøpe brukt enn å kjøpe nytt. Lette kombier er eldre tyske eller østeriske. Men slike fine lette kombier er ikke alltid så billige. Billigst blir det da å velge kalibre som ikke alle vil ha, f.eks 5,6x52r. Velger du et kaliber som er tillatt på de største viltene, må du ut med mer.

 

Slike lette kombier har også typisk rifleavtrekkeren på fremste avtrekker. Til rådyrjakt, mener jeg det er helt topp, men det er ikke like egnet til støkkjakt. Til støkkjakt er egentlig drilling å foretrekke. For meg er drilling hagle med mulighet for rifle, og kombi er rifle med mulighet for hagle.

 

Det finnes kombier med løpsvelger og én avtrekker, jeg synes det er for tregt for rådyrjakt. Løpsvelgeren bør da være ektremt intuitiv. De som sitter på siden hvor opp er hagle og ned er rifle, er det eneste jeg mener er brukbart. F.eks Heym 22 har dette. Det er forresten den letteste kombien jeg vet om (2,5 kg). Lages ikke lengre så må kjøpes brukt. 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (21 minutter siden):

Dette er billig, men jeg vet ikke om den er lett.

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=336442505

Ja, den er rimelig, og riflepipa er kamret for en veldig fin rådyr- og småviltpatron (ja, jeg har den selv på drillingen min). Men jeg ville nok neppe valgt den i dag, i hvert fall ikke om jeg ikke ladet mine egne patroner. Fabrikk-ammo i 5,6x52R (RWS, Norma og S&B) koster skjorta, selv S&B FMJ koster over 35 kr pr. stk. Kuleutvalget (.227/228") er mildt sagt begrenset for hjemmeladeren. Jeg har heldigvis en beholdning som varer ut min jaktkarriere.

 

@cste: Du kan høre med Beveren sport om han har den gamle kombien min (en Diamond kombi, dog i samme riflekaliber) som han tok i innbytte for en del år siden. Den bør du i så fall kunne få enda billigere. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (12 timer siden):

Men jeg ville nok neppe valgt den i dag,

Det er jo nettopp derfor man kan få disse ekstremt billig. Skulle ikke forundre meg om man ikle kunne prute ytterligere på den jeg linket til. 

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Er nok drilling jeg sku hatt 🤪

 

Tror jeg går for den linket til 3000.. billigere blir det ikke så kan jeg spare til drilling senere.. jeg kan ikke mye om kalibre men er det mulig og kamre om 5.2x56R til noe annet som er billigere? 

Link to comment
Share on other sites

cste skrev (28 minutter siden):

er det mulig og kamre om 5.2x56R til noe annet som er billigere?

I utgangspunktet ikke uten å også bytte pipe. 5.6x52R har en annen riflingsdiameter og skyter en annen kulediameter enn de fleste andre 5.6mm patroner. Det er den ukurante kulediameteren som gjør dette til en patron med dårlig utvalg og dyr fabrikkammunisjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (1 time siden):

samme børsa,

Det er ikke samme børsa. Den du linket til har riflepipa øverst, og er ganske tung. Den har en utradisjonell låsing. 
 

Den jeg linket til er mer tradisjonell med riflepipa underst. 
 

Før de ble slått sammen var det to fabrikker i Brno. Det er vel bare CZ som har overlevd og overtatt restene av den andre fabrikken. 

Link to comment
Share on other sites

Biskopen skrev (19 minutter siden):

en patron med dårlig utvalg og dyr fabrikkammunisjon.

Enig i svært dårlig utvalg, men det er upresist å si at fabrikkammunisjon er dyr. 
 

Sammenlikner du med andre typiske brekkvåpenpatroner som 5,6x50R mag, 6,5x57R og 7x57R, så er ikke fabrikkpatronene spesielt dyre. 

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke selve kulene så forferdelig mye dyrere enn .224"-kuler, men utvalget er som nevnt dårlig. Kragepatroner(R) er generelt dyrere pga. lavt salgs-(og produksjons-)volum ift. storselgerne som f.eks. 6,5x55. Og i R-klassen er 5,6x52R ganske sjelden. Men det er en flott patron😊.

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (15 minutter siden):

Den du linket til har riflepipa øverst, og er ganske tung

Alt er relativt, men den er vel ikke akkurat noen lettvekter den 500-serien du linket til heller.

Selv om den nok er noe lettere enn den 300- (, eller 100-, eller 200-?) serien som Skaubjønn linket til.

Link to comment
Share on other sites

jeg har hatt en sånn som den jeg linket til. Mitt første kombivåpen, kjøpt i forrige milennia. Fungerte helt fint. Den låsningen er spesiell, men så smått genial synes jeg. Min kombi var helt vilt presis på første skudd. Det er loddede løp, så der blir senking på skudd to og tre (senking siden riflepipa ligger øverst).  Men det er repeterbart. 
 

denne har med montasje og et jalla kikkertsikte 4x fast forstørrelse. Fungerer nok helt ok. Så kan du oppgradere kikkertsikte etter hvert, og flytte det til drillingen om du oppgraderer etter hvert. 

Stokken trenger litt olje og tlc, ellers ser den ok ut. 


3000 er et kupp. Vanskelig å tape penger på den der. 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (5 timer siden):

jeg har hatt en sånn som den jeg linket til....

3000 er et kupp. Vanskelig å tape penger på den der. 

Her er jeg helt enig! Kan du leve med en småsær (og relativt dyr) riflepatron er dette et veldig trygt kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...