Jump to content

remington 700 sps tactical; god presisjon? erfaringer ønskes


kjellprell

Recommended Posts

hei!

driver nå å skal kjøpe meg en remington 700 sps tactical. siden det korte løpet gjør rifla litt mer praktisk for mitt bruk:)

 

men stusser litt på det med det korte løpet i forbinnelse med presisjon. Er det noen som har noen erfaringer med denne rifla når det kommer til presisjonen?

 

Lars.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på skytebanen idag med blandt annet Hirulen,

som eier en slik i 308.

Jeg skjøt selv 3 med 1 slenger, hvor de 2 "gode" skuddene gikk i samme hull.

Dette med kjøpeammo fra remington, som aldri skulle tilsi denne graden av presisjon.

 

Når dette er sagt er enten Hirulen veldig god (jeg har kjent han i 15 år og bedømmer dette til å være totalt usannsynlig),

riflen velsignet av paven, eller ammunisjonen velsignet av paven.

 

Vi var 3 stk på banen som kan bevitne at Hirulen skjøt en 3skuddssamling på 280 meter i stiv kuling samt regn

som målte 30 mm. At han i tillegg satt alle skuddene i hodet til en ekorn-blink på papir gjorde galskapen komplett.

Jeg tror de færreste skyter hodeskudd på ekorn på 280 meter, iallefall ikke i stiv kuling og regn, og ikke tre ganger på rad.

 

Har også sett rifla brukt på langholdsskytng ut til 630meter,

der den fungerte utmerket. Også da med kjøpeammo fra remington.

For å nevne det er rifla toppet med en Falcon Menace 4.5-18x56 IR.

 

Til å være en rigg til under 7000kr er det helt latterlig hvor bra den går.

Link to comment
Share on other sites

 

Til å være en rigg til under 7000kr er det helt latterlig hvor bra den går.

 

 

som vitne til hendelsen får jeg bare korrigere at det var snakk om en liten sau og ikke et ekorn, men forøvrig bekrefte historien.

 

som Hirulen sier; "det er jo bare å peke og klikke, akkurat som på data..." (og måtte nybegynnerflaksen snart ta slutt :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Du kan sjekke ut min tråd om sps tactical:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=11897

 

Riktig nok står det lite om presisjon i tråden enda, har rett og slett ikke fått mer tid til den enn å brekke inn pipa. Har bestillt ny base, ringer og stokk, så oppdatering med pressisjon kommer når jeg får tid.

Men jeg kan si sikkert at rifla er presis, men for tung til mobil jakt. Snipercentral påstår sub 0.5MOA med rett ammo. Kort pipe er et pluss for presisjon pga. mindre vibrasjon, men kula mister litt fart.

Link to comment
Share on other sites

Når dette er sagt er enten Hirulen veldig god (jeg har kjent han i 15 år og bedømmer dette til å være totalt usannsynlig),

riflen velsignet av paven, eller ammunisjonen velsignet av paven.

 

Haha, og takk til deg!

 

Når det er sagt så er jeg veldig fornøyd med denne rifla (forøvrig 308). Jeg tilbrakte mye tid sammen med min gode venn google før jeg bestemte meg helt, samt at jeg fikk råd fra mer ( eller mindre 8):lol: ) gode kamerater.

 

Jeg tror virkelig ikke du trenger å bekymre deg for presisjonen i denne rifla, og den er mest sannsynlig i stand til å skyte bedre enn deg ut av boksen. Har lest en del bra på diverse forum, og har som nevnt brukt rifla uten noen problemer til 600+ meter med treningsammo. Noe min rifle virker til å like ganske greit :D

Kan vel uten å få kritikk referere deg til denne testen fra Snipercentral, som skal være ganske annerkjent. Der fikk de rifla til å gå sub 0.5 moa, rett ut av boksen, riktignok med matchammo, uten at dette er noen slags garanti.

Link to comment
Share on other sites

jeg har kjøpt meg en Rem. 700 VSF i 308win.. ei rifle som ikkje er så ulik den derre SPS,en ;)

Jeg lurer på korsn montasje dere anbefaler meg å bruke..

 

Jeg trenger ikkje noe "Tactic" look og synes heller ikkje att en Picatinny rail er så estetisk pen å se på.. Trenger heller ikke noe MOA tilt...

Så hvorfor skall jeg kjøpe Picatinny rail ? (di fleste velger jo picatinny till disse riflene faktisk!)

 

Ønsker ikkje å kapre tråden... tenker meg att spørsmålet mitt passer in her allikevel! 8)

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale deg Leupold standard ringer og base, passer akkurat til ditt behov. Jeg har et par nærmest nye, trenger dei ikke lengre pga. jeg trenger Picatinny og 20 moa tilt, men dei er for 30mm mellomrør. Du kan se bilder av dei i min tråd.

 

Sender deg PM.

Link to comment
Share on other sites

takker for svar;D

tar turen til politikammeret og slenger inn en søknad.

setter trolig på en god aimpoint som jeg har liggende, til jeg får skrapt sammen penger til skikkelig optikk :D:D

blir kanskje en litt bedre stokk med tiden og, får se.

 

Ober mener at børsa er for tung til mobil jakt, etter litt research har den vist den samme tørrvekta som vanlig sps.

blir jo mer kompakt som får børsa til å virke "tyngre"..

Link to comment
Share on other sites

Ok, ser det selv at bare rifla ikke er så tung nå. 3.40 kg, selv om jeg vil ha min neste rifle til rådyr på max 3kg.

Grunnen til min er tung er at jeg også har en tofot på den 0.311kg, men den går nok av på jakt. Og en stor/lyssterk kikkert på 0,624kg. Men det som tynger mest er nok en halv kilo demper på tuppen :) Men tar av noen moduler til jakt, men tyngde ytterst har jo mye å si. Lyddemper er must på jakt, ville aldri skutt et skudd uten beskyttelse med 20" løp.

 

Min full vekt: ca: 4,8kg

Min jaktvekt: ca: 4,3kg

 

Nesten en kg tyngre en jeg ville hatt rifla optimalt til mobil jakt, posting er den sikkert knall.

 

Stokken på tactical veier ingen ting og er ikke den beste, skal man ha en bedre en så blir den fort halvannen kilo tyngre.

Min rifle skal uansett bare brukes til langhold og da kan riflene fint være på 8kg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

 

Jeg lurer på om tacticalen er behandlet med noe coating ell lignende?

Evt Hvordan er denne, lett å få striper osv?

Hadde vert fint med noen nærbilder av herligheten!

 

Og til dere langholds skyttere, ingen som bruker supersniper kikkerten? Har en 16x42 selv...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ser at stokken på denne er litt myk. er det noe man kan gjøre noe med selv for å stive av?

Skal ha tofot på min, hvor mye vil det si i praksis at stokken er borti løpet?

Jeg skal ikke skyte på veldig lange avstander foreløpig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...