Jump to content

450 Magnum Express


Vaquero

Recommended Posts

450 Magnum Express er en historie blott:

Mulig denne posten hører hjemme her på Kammeret i "Patronsamling", men denne "fossilen" tror jeg her inne kan være interessant å se på for pistolskyttere. (håper jeg ikke spammer Kammeret ned med patroner, dere får ha meg unnskyldt).....😎

450 Magnum Express er en svært sjelden patron å komme over, de fleste har vel neppe hørt om denne. Patronen ble introdusert av North American Arms Company i 1981 - 82 for deres Single Action Revolver.

Egentlig en nydelig revolver i 7,5" løp, kilden i linken under oppgir 530 eksemplarer.  Jeg finner ingen data om patronen enn at noen få ble fabrikkladet med en Sierra HP 260 grain og Hodgdon-krutt H110. Merkelig at man velger en kraveløs patron til revolver mener jeg. North American Arms NAA .450 Magnum Express SA 45 7 1/2" Single Action Revolver, 3x Cylinders & Ammo | Lock, Stock & Barrel (lsbauctions.com)

 

Jeg har en del patroner i patronsamlingen min som er ute av produksjon og som har hatt en kort aktualitet på markedet, og forsvunnet helt eller delvis:

Det jeg reflekterer litt over er at man bør være forsiktig med å kaste seg over nye skapninger, man kan risikere å brenne inne med tilgjengelighet på ammunisjon og komponenter.

 

450 Magnum Express:

Introdusert i 1981 -82, hylselengde 34,0 mm. Selve hylsen er en forlenget .45 Winchester Magnum som er en pistolpatron 30,30 mm. hylselengde. 

 

Gode og trygge alternativer:

 

.454 Casull:

Ble utviklet så tidlig som i 1959, den ble først introdusert på markedet i 1983, Patronen er en forlenget .45 Colt hylse. Casull bruker Small Rifle hetter, hylselengde 35,1 mm. Trenger man en magnum i .45 kaliber der skyteprogrammer krever en ekstra energi er dette et godt alternativ som fortsatt har en logistikkfremtid. 

 

.460 S&W Magnum:

Har allerede etablert seg godt i markedet, også greit utbredt her i Norge, patronen ble introdusert i 2005. Hylselengden er 46,0 mm. Patronen og våpen gir ganske mye rekyl, en bør vurdere om en kan mestre den seriøst. Kan bli en utfordring for enkelte når stevneresultater skal oppsummeres.

DSC06810.JPG

 

DSC06806.JPG

 

Bilde under viser en liten advarsel, omgås man flere av disse bør en ikke blande" konfekten": Jeg får kamret .450 Magnum Express og .454 Casull i mitt .45 Colt kammer . Min revolver er en Ruger Vaquero. 

.460 S&W stopper seg selv, .45 Win.Mag faller for dypt i kammeret. 

DSC06813.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Vaquero skrev (49 minutter siden):

..."håper jeg ikke spammer Kammeret ned med patroner, dere får ha meg unnskyldt).....😎

 

En fryd og inspirasjon å lese dine innlegg. Fortsett herinne, du. Gledes til mer interessant fra deg 🤝 Spam og slikt er det helt andre som tar seg av...

 

 

Edited by BC.Airn
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (2 timer siden):

burde en ikke kunne modifisere 308win-hylser?

Tanken slo meg først også. Mens tiden har gått denne søndagen har jeg trimmet ned en .308 Win. hylse. Jeg har forsøkt etter beste evne uten å lykkes.

Dette burde gå med .45 Colt die-sett. Hylseveggen til .308 Win er for tykk. Jeg prøvde å sette inn kula med makt (ikke for mye) til hylsa ville knele. Kula som ikke lot seg sette inn var en mantlet 260 grain Magtech. Har en uheldigvis en slik fin revolver innerst i skapet så har man et problem med 450 Mag. Exp. Er en heldig så har man en utskiftbar tønne i et annet kaliber/hylse. 

 

Som jeg sikter til: En bør være varsomme med å investere i et våpen i et nytt kaliber, se bare på .450 Marlin. Det kan ramses opp mange andre patroner som har sett dagens lys siden 1980 og frem til i dag og som har gått i graven.  

 

Edit: Jeg smurte kula og hylseåpningen innvendig med hylsefett, ikke fanden om den vill inn.....

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har du dreiebenk, eller tilgang på benk?

 

Jeg reduserte veggtykkelse i et annet rettvegget kaliber, ved å først dreie en dor i diameter lik kula med kon ende som stopper mot hylsebunnen. Lot doren sitte i chucken, så kunne hylser tres innpå den smurte doren og holdes fast med bakdokka med en roterende senterspiss i tennhettelomma. Dette ga kraft nok til at hylsa utvidet seg over doren, så dreide jeg av utvendig til passende tykkelse. Gikk ganske kjapt og enkelt å dreie ned en hel del hylser. Nappet hylsene av doren igjen med en hylseholder og en improvisert brekkstang.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (16 timer siden):

Har du dreiebenk, eller tilgang på benk?

@Vargen Jeg har ikke en dreiebenk, har savnet det innimellom. Nå har jeg heller ikke en revolver i kaliber 450 Magnum Express, så behovet er ikke der. Du beskriver en interessant løsning, bra kompetanse! Jeg har sett slike hylser som er modifisert litt i dreiebenk, da til svartkruttpatroner hvor hylser er "hard to find". Jeg forsøkte som beskrevet å "kopiere" en uten å lykkes, jeg brukte også gradefjerneren for å lette isettingen. Når vi snakker om .308 hylser så har det lenge vært en kjent vei å gå for de som bruker .44 Auto Mag. (Pistolpatron). Brukerne her har i mange år vært overlatt til seg selv med hjemmelading og reserveløsning med hylser fra .30-06 og .308. 

 

.44 Auto Mag (AMP) er egentlig et annet kapittel, men likevel i magnumpraten:

Pistolen fra Auto Mag Corporation som ble legendarisk i filmen om Dirty Harry med selvfølgelig Clint Eastwood i rollen, filmen var Sudden Impact fra 1983 som gjorde sitt til populariteten. Pistolen fant også veien til Norge. Pistolen forsvant etter hvert fra markedet. Nå ser det ut til at den kommer tilbake, i 2015 kjøpte en investor rettighetene til pistolen, og de produserer den i nye materialer og samtidig tilbyr de oppussing og oppgraderinger til de som eier originalen fra 1970-80 årene. Det nye firmaet heter Auto Mag LTD Corp. som holder til i South Carolina USA.

Samtidig kan det nevnes at ammunisjonen er tilbake på markedet fra Southern Ballistic Research.

https://automag.com/

 

DSC06821.JPG

DSC06819.JPG

 

EDIT:

I trådstarten nevnte jeg at .454 Casull kom på markedet i 1997, det er en feil hvor jeg blingset på et årstall. Patronen kom på markedet med Freedom Arms revolveren i 1983 etter en lang "villkattperiode" fra slutten av 1950-årene. 1997 var da Ruger kom med sin Super Redhawk i 6-skudds tønne til .454 Casull. Freedom Arms og Taurus Ragin Bull har 5-skudds tønner. 

Takk til @asterix som gjorde meg oppmerksom på blemma. 

 

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (På 22.1.2024 den 18.32):

Har du dreiebenk, eller tilgang på benk?

 

Jeg reduserte veggtykkelse i et annet rettvegget kaliber, ved å først dreie en dor i diameter lik kula med kon ende som stopper mot hylsebunnen. Lot doren sitte i chucken, så kunne hylser tres innpå den smurte doren og holdes fast med bakdokka med en roterende senterspiss i tennhettelomma. Dette ga kraft nok til at hylsa utvidet seg over doren, så dreide jeg av utvendig til passende tykkelse. Gikk ganske kjapt og enkelt å dreie ned en hel del hylser. Nappet hylsene av doren igjen med en hylseholder og en improvisert brekkstang.

 

 

Brosj eller (sylinder)borr i rett diameter?

 

(Dreiebenk og fres er noe av det artigste jeg har brukt penger på! Ikke oppsatt for bruk etter flytting men står nokså høyt på todolisten. Men jobb og samboers ønsker om maling og sånt trumfer visst min liste..)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...