Jump to content

Problemer med FL die


Magnusb99

Recommended Posts

Hei. Har ladet et par tusen skudd med necksizing, men fått tak i en brukt RCBS FL die som jeg tenkte å ta i bruk da jeg har liggende en del hylser som er skutt i en kompis sitt våpen. Klarer å ta ned hevarmen med disse hylsene, men med god motstand før de er presset. Har justert dien ned til den treffer hylseholderen for å så skru den 2 omdreining opp før jeg hadde tenkt å justere dien ned til hylsene kamrer fint i riflen min. Problemet er bare at hylsene ikke kamrer noe bedre, selv om jeg nå har skrudd dien helt ned og litt til. Det er også mye motstand i ladepressen når jeg sizer hylsen nå. Er det noen åpenbare feil jeg gjør? Riflen er en Schultz og Larsen i 6.5x55.

På forhånd takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Hm, de burde kamre greit når du helpresser dem.... Ha du sjekket lengden på hylsene? Hvis den er innafor, prøv å farge ei hylse med vannfast tusj for å finne ut hvor i ditt kammer den butter. Det kan jo umulig være skulderen? Du har selvfølgelig smurt hylsene før pressing? Og bruker du en annen hylseholder enn RCBS #2?

Edited by Sølvrev
Presisering
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (11 minutter siden):

Hm, de burde kamre greit når du helpresser dem.... Ha du sjekket lengden på hylsene? Hvis den er innafor, prøv å farge ei hylse med vannfast tusj for å finne ut hvor i ditt kammer den butter. Det kan jo umulig være skulderen? Du har selvfølgelig smurt hylsa? Og bruker du en annen hylseholder enn RCBS #2?

Hylselengden er innafor og de er smurt før pressing. Er derimot ikke hylseholderen til RCBS #2, da jeg bruker en dillon 550 presse. Bruker en «shellplate» som er beregnet til dillon, legger ved bilde av både den og gylden etter den er presset. Ser merke både på hylsehalsen og helt nederst på hylsen etter den er presset.

A763EEC3-52BA-4E65-A039-17D64844F4D2.jpeg

33746782-4100-4ABF-A18F-04B93A7D5CE2.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Magnusb99 skrev (1 minutt siden):

....Er derimot ikke hylseholderen til RCBS #2, da jeg bruker en dillon 550 presse. Bruker en «shellplate» som er beregnet til dillon, legger ved bilde av både den og gylden etter den er presset. Ser merke både på hylsehalsen og helt nederst på hylsen....

Jeg tror det kan ligge noe her. Siden jeg ikke kjenner verken Dillon-pressa eller tilhørende "shellplate" må vi nesten høre fra andre. Selv bruker jeg RCBS-presse, -die og -hylseholder, og har aldri opplevd ditt problem. Jeg har presset haugevis av hylser skutt i andre våpen, og de har alle kamret fint etter "delvis ompressing".

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Magnusb99 said:

Ser merke både på hylsehalsen og helt nederst på hylsen etter den er presset.

A763EEC3-52BA-4E65-A039-17D64844F4D2.jpeg

 

 

 

Det ser ut som du presser kun 2/3 av halsen? Eller er det kun sot fra avfyringen vi ser? På øyemål ser det ut som dia skal 2-3 mm lenger ned. Men så stor forskjell kan det vel ikke være på en vanlig hylseholder og Dillon? Prøv som @Sølvrev foreslår, tusj eller sot hylsa. Den må jo gå inn i kammeret bare du får presset nok. Er det fremdeles lysåpning mellom dia og hylseholderen når du presser maksimalt? I så fall kan du skru dia lenger ned. Skrur du dia for langt ned så får du ikke armen på pressa helt ned. Det er ikke sikkert det er nok å skru dia til kontakt med hylseholderen og litt til. Kanskje må det mye til. En halv omdreining ekstra? Pressa svikter litt ved full belastning, selv om det føles dønn solid.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo sjekke at hylseholder er "standard". Avstand fra bunn til topp skal ifølge industri standard være 0,125" som vel blir 3,175mm. Bunnen er i dette tilfelle der enden av hylsa hviler. Denne avstand er vel den eneste egenskap ved hylseholderen som påvirker resultatet.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

I de fleste tilfeller der slikt oppstår er hylsene skutt i et kammer som er for romt like fremfor hylsebunnen. På dette punktet er det ikke alltid at hylsen presses nok sammen til å komme inn i et trangt kammer, det blir fort for mye fjæring i messingen. Vask en hylse helt tørr og sot den (eller smør tusj eller farge på hele hylsen). Når du kamrer den vil du se hvor den er for stor.

Noen ganger hjelper det å presse hylsen to ganger.

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (2 timer siden):

 

Skrur du dia for langt ned så får du ikke armen på pressa helt ned. Det er ikke sikkert det er nok å skru dia til kontakt med hylseholderen og litt til. Kanskje må det mye til. En halv omdreining ekstra? Pressa svikter litt ved full belastning, selv om det føles dønn solid.

Konsekvensen kan også bli at crank'en ryker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...