Jump to content

Jeg vil kjøpe meg 4 pistoler/revolvere i forskjellige kaliber som førstegangssøker på pistol/revolver. hvilke program bør jeg søke med for å unngå konflikt ?


Kakenonster1

Recommended Posts

Jeg har nå 10 organiserte treninger innenfor en 6 mnd periode. jeg har vert aktivt medlem i litt over ett år.  Jeg skal nå søke om 4 våpen, eventuellt i forskjellig kaliber. Til hvilket program bør jeg gjøre dette med? Jeg gjør dette fordi jeg vil skyte med litt forskjellig pluss jeg vil unngå unødvendig gebyr. men jeg har hørt at noen pistoler dekker flere program. Hvordan skal jeg søke for å unngå å få avlag på 4 pistoler fordi en eller flere av pistolene dekker flere typer program ? Mvh Remi 

Link to comment
Share on other sites

@Kakenonster1Hvis du ønsker å lese reglene som bekrefter alt som er skrevet ovenfor så er Politidiretktoratets rundskriv 2022:008 en god plass å begynne, i tillegg til å lese våpenloven/våpenforskriften. Rundskrivet ligger ute på nettet og det er blant dokumentene du kan laste ned på denne siden. 

 

 

Edited by PalSor
La inn link.
Link to comment
Share on other sites

Vil benytte sjansen til å klage, selv om de nye reglene er langt bedre enn de gamle. Men savner Hurtig Militær og Hurtig revolver på listen. De fleste normale vil bruke samme våpen i disse grenene som i felt øvelser. Men for de av oss som har våpen i militær og revolver grenene, å ønsker å kjøpe nytt våpen og få det testet å innkjørt en periode før vi kvitter oss med det gamle, så hadde det vært kjekt. Så det er et reelt og legitimt behov for å få disse 2 grenene på lista.

 

Link to comment
Share on other sites

Enig i at hurtig militær/revolver kunne gitt erversgrunnlag, nå er jo heldigvis all vurdering av egnethet for omsøkte gren fjernet, sånn sett kan en jo erverve pistol og revolver i alle "grovklassene", så helt håpløst er det ikke.  Det arrangeres relativt ofte stevner der en kan subbe med seg både 4 og 5 starter i samme gren  iløp av en dag, så aktivitetskravet for erverv av reservevåpen er jo ganske lett å oppnå.

Link to comment
Share on other sites

martinJ skrev (4 minutter siden):

Enig i at hurtig militær/revolver kunne gitt erversgrunnlag, nå er jo heldigvis all vurdering av egnethet for omsøkte gren fjernet, sånn sett kan en jo erverve pistol og revolver i alle "grovklassene", så helt håpløst er det ikke.  Det arrangeres relativt ofte stevner der en kan subbe med seg både 4 og 5 starter i samme gren  iløp av en dag, så aktivitetskravet for erverv av reservevåpen er jo ganske lett å oppnå.

Bare husk at når det gjelder reservevåpen så trenger du 10 starter i den våpenklassen du vil ha reservevåpen i. Så det nytter ikke med 5 fin og 5 grov om du vil ha en grov reserve.

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (3 timer siden):

Bare husk at når det gjelder reservevåpen så trenger du 10 starter i den våpenklassen du vil ha reservevåpen i. Så det nytter ikke med 5 fin og 5 grov om du vil ha en grov reserve.

 

Den regelen er litt pussig. Det er nemlig litt vanskelig å få 10 starter pr år i en gren som ikke har så mange stevner pr år, feks ISSF 300m helmatch. 

Link to comment
Share on other sites

Enig i det. Har ikke talt terminlisten i år, men her i Agder så vil det vel være vanskelig/umulig å få til f.eks reserve i NSF magnum.

 

I min ungdom hvor jeg var litt mer opptatt av våpen enn jeg er i dag og regelverket var enda "vanskeligere" (les planlegging av rekkefølge for kjøp av våpen) så dro jeg på dagsturer til andre kretser for å skyte "tullekonkurranser" for å få nok starter til reservevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke like god tilgang på stevner i alle grener, det kan jeg være enig i, reservevåpen i f.eks Magnum1 og 2 er ikke like lett. Men i hurtiggrenene arrangeres det en del stevner der en f.eks kan skyte samme gren 4-5 ganger iløp av en dag, Norgesfelt blir ofte arrangert med 2stevnenummer, det er sånn sett "fort gjort"  å subbe med seg 10 starter i en gren iløp av en moderat aktiv sesong.                                                                              Selvom f.eks Hurtig militær ikke gir grunnlag for erverv av dedikert våpen, gir starter i hurtig militær tellende aktivitet for erverv av reservevåpen til militærfelt. (etter min erfaring)

Egentlig synes jeg at start i f.eks et NM burde veie noe tyngre enn start i et vanlig stevne, dette innebærer jo ofte både å måtte ta ferie, lang reisevei og overnattinger osv. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En annen ting er spesial pistol og revolver. Klubber har begynt med premiering der en slår sammen resultatene i felt fin, militær, revolver, spesial pistol og revolver = skal enn hevde seg må enn skyte alt. Å skal enn skyte innendørs så er .22lr som gjelder i både spesial pistol og revolver. Men utendørs vil tilsvarende 9mm og 38SPL være gunstig. Så drømme scenariet ville vært 2 våpen i hver gren og ikke noe reservevåpen bestemmelse. 

Link to comment
Share on other sites

Både inne og ute, i hurtig og felt, så er spesialpistol og spesialrevolver i 22lr suverene valg, og det meste som vinnes innen NM og DM er i 22lr.

Hva du har lyst på er selvfølgelig noe annet 😉

 

Hvor/hvem har begynt å slå sammen resultater for premiering? Det har jeg ikke opplevd noe sted jeg har deltatt. Må være en annen landsdel.

Edited by Bartemannen
Link to comment
Share on other sites

Jeg har deltatt på 244 approberte stevner de siste to årene, både felt og bane, men det er kun i NM at jeg har opplevd at det er premiering i det hele tatt. Hva er normal startkontingent i ormåder hvor premiering er vanlig? 

Link to comment
Share on other sites

Think! skrev (På 17.1.2024 den 10.51):

Kirkenes og Tana og Nesseby, tror også Alta. Det er vanlig premiering pr gren, men storeslem er samlet resultat.

 

Klubber har begynt med premiering der en slår sammen resultatene i felt fin, militær, revolver, spesial pistol og revolver ???

Hvilke stevner er det du tenker på her?
Alle våre har egne premier for hver stevnetype.  Hvis du tenker på på vinterfelt cupen så var det ikke forskjellige kalibre, men en sammenlagt seier etter x antall runder.  Nå kjører vi 5 norgesfelt og vinterserien. Disse stevnene er åpne approberte stevner, MEN for klubbens deltakere så er det og klubbmesterskap hvor 3 av 5 stevner blir tellende og her er det sammenlagt resultat som teller for "klubbens medlemmer" men fremdeles ikke forskjellig kaliber.  
Kirkenes kjører ikke no samlet premiering for ulike stevner og av det jeg kjenner til så gjør ikke alta det heller. 
Mange klubber utbetaler pengepremier mot slutten av året til deltakere og DA er dette sammenslått for at utbetalingene ikke skal spises opp av gebyrer.

Summen pr stevne er 55 såfremt det ikke er ett større stevne med f.eks KM osv..

Link to comment
Share on other sites

Think! skrev (På 22.1.2024 den 11.19):

Multetreffen eller hva det heter. Å i KKN har jeg selv vunnet sammenlagt.

 

Multetreffen har premier for alle klasser og konkurranser, det er derimot en Multemester premie for den som skyter best totalt. Vinner du alle 8 konkurranser eller har høyest poengsum etter 8 øvelser så vinner du hovedpremien.  Slike typer stevner finner du over hele norge. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...